Skip to main content

Ik ben sinds een week klant van KPN. Mijn aansluiting is een 100Mb glasverbinding voor Internet en een KPN+ box voor TV kijken. De KPN+ box is bekabeld aangesloten op mijn LAN. Na wat gewenning werkt (bijna) alles prima.

Bijgaand deel ik even een oplossing voor een irritant probleempje. Wanneer ik vanuit “gids” op de afstandsbediening een programma uitkoos dan bevroor het beeld. Ik moest de uitzending dan eerst op pauze zetten en vervolgens weer starten. Daarna werkte het prima. Na wat spitten op dit forum kwam een ander probleem voorbij m.b.t. unicast/multicast. Dit bracht mij op het idee om de KPN+ box te switchen van multicast naar unicast. Dit loste mijn probleem onmiddellijk op.

Wat nu nog overblijft zijn twee zaken:

  • Als de stroom van de KPN+ box is afzet dan blijft deze bij weer terugkomen van de stroom “aan” staan. In het kader van alle kleine beetjes helpen schakel ik 's nachts de stroom van mijn tv/audio meubel uit en zet deze in de ochtend weer aan.
  • Af en toe is er geen geluid bij het aanzetten van de KPN+ box. Ik moet dan mijn TV spanningsvrij maken door de stekker uit het stopcontact te trekken. De TV alleen uit- en aanzetten helpt niet. Ik had in eerste instantie de HDMI CEC optie aan staan en ik heb deze weer uitgezet. Geen van beide opties gaven een oplossing. De HDMI kabel tussen box en TV is de meegeleverde van het KPN pakket.

 

Heeft u de TV ontvanger rechtstreeks op de KPN Box aangesloten? Er zit geen switch tussen? Of iets anders? 


Door even te pauzeren schakel je over op terugkijken en dat is unicast. Door standaard unicast in te stellen kijk je altijd unicast.

Helaas geniet je dan niet van de hoge kwaliteit van de streams zoals bij Multicast. Ik zou daarom toch speuren naar de oorzaak waarom Multicast niet werkt.


Ik heb de KPN+ box op een switch aangesloten. Het modem staat in mijn meterkast en ik heb een kabel naar de huiskamer aangelegd. In de huiskamer heb ik via een switch de apparatuur (TV, mediaplayer, blu-ray speler, receiver, KPN+ box) in mijn audio/video meubel aangesloten. Deze switch zit rechtstreeks aangesloten op het modem. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de KPN+ box rechtstreeks bekabeld op het modem aan te sluiten anders dan de kabel naar de switch te gebruiken en dat is voor mij geen optie.

Ik zal wel een keer proberen de box via Wifi aan te sluiten en kijken of dit het probleem oplost.

Dank voor de tip.

 


Ik heb dezelfde opstelling. Betreft het een managed switch met IGMP snooping en zo ja, staat deze optie aan. Dat is van belang en vandaar dat @Nick83 de vraag over de switch stelt.


@Bastion Beste Bastion

Top dat uw meedenkt en een bijdrage probeert te leveren in dit forum.

Alleen even voor de goede orde was dit al enige tijd bekend.

Als uw nog wat inleest op het forum zult uw multicast icm unicast regelmatige tegen komen incl uitleg waar het voorstaat.

Daarnaast bespreken wij ook regelmatig issues met CEC incl work a rounds icm ECO stamd enz enz en over het gebruik icm een switch kan ik uw ook verwijzen.

Voor nu is het bij uw opgelost en daar gaat het natuurlijk om.

Fijne zondag

Mvg

 


Ik heb helaas niet de luxe van een managed switch 😄

Met Wifi (Wifi 6) heb ik met multicast hetzelfde probleem.

M.b.t. deze opmerking:  “ Door even te pauzeren schakel je over op terugkijken en dat is unicast “

Als ik op de TV naar de HDMI gegevens van de KPN+ box aansluiting kijk dan zie ik ook na het pauzeren dat deze nog steeds op hoge kwaliteit staat (3840x2160/50p) staat.


Het gaat om de bitrate van de unicast streams die lager is en niet om de resolutie. Het heeft te maken met beperking van de bandbreedte omdat unicast inefficiënt is. Bij multicast komt er maar 1 stream binnen en is er een broadcast door je netwerk. Daar zal het mis gaan.

Voor de WiFi optie is WiFi6 niet perse maatgevend maar wel of er ondersteuning is voor multicast to unicast. Welke modem heb je? Gebruik je ook superwifi?

Een managed switch is niet heel luxe hoor. Voor 3 tientjes heb je een 4 Port managed switch met IGMP snooping. Ik denk dat het gebruik van je switch de oorzaak is van de problemen bij Multicast.


Roy, dank voor je nuttige en uitgebreide uitleg en de hulp bij het foutzoeken.

Ik gebruik de KPN Box 12 modem, voor Wifi gebruik ik de Ubiquiti Unifi omgeving. Deze is bekabeld aangesloten met een Unifi UDR op de modem. In de huiskamer heb ik een naar de UDR bekabeld Wifi6 AP hangen.

Ik zal eens kijken of ik een andere switch kan regelen. Heb je misschien wat tips voor mij? Bij voorbaat dank.


Ik heb zelf een GS105Ev2 Netgear switch. Kosten zijn ongeveer 30 euro. Die heb ik aangesloten op box12 en net als jij is deze aanwezig in de woonkamer. Via de switch ga ik naar de tv+ en mijn versterker voor internetradio.

Het is van belang dat je IGMP snooping inzet zodat de multicast alleen naar de devices gaan die de streams nodig hebben.

Je WiFi apparaat lijkt me prima hardware. Probleem is alleen dat er officieel geen support is vanuit KPN. Je zou een kunnen proberen om een extra WiFi 5Ghz netwerk op te zetten via Box12 en daarmee te verbinden. Ik heb boven een superwifi2 ingezet voor draadloze. Tv+
superwifi is zelf ook draadloos verbonden met de modem. Zowel boven als beneden heb ik via multicast een prachtig beeld.

Multicast is vanwege de bitrate echt zo veel beter. Je doet jezelf tekort door Unicast te gebruiken.


Roy, je hebt helemaal gelijk.

Zelf heb ik ook al even gezocht naar een managed switch. Ik ben uitgekomen bij de Netgear GS308E. In de beoordeling wordt zelfs expliciet de door jou aangegeven optie van IGMP snooping genoemd m.b.t. KPN.😃 Ik heb deze inmiddels besteld.

Ik houd je op de hoogte van de vorderingen.


Ik ben wat ongeduldig en ben toch verder gaan zoeken.😎

In de mogelijkheden van de UDR zag ik de opties voor “IGMP snooping” en “IPTV support” staan.

Ik heb de “domme” switch uit de huiskamer vervolgens aangesloten op de UDR en bovenstaande opties op de UDR aangezet. En zie daar, het werkt nu prima met multicast.

Roy, bedankt voor je hulp bij het oplossen van mijn probleem.


That’s the spirit @Bastion 

Op basis van aangereikte informatie de problemen zelf te lijf gaan en een oplossing zoeken en vinden.

Wat iptv support exact is weet ik niet. Je moet in ieder geval in je achterhoofd houden dat box12 de IGMP proxy is. Vanaf hier gaat de multicast je netwerk op. IGMP snooping zorgt er voor dat de pakketjes op die plekken worden afgeleverd waar ze nodig zijn, zoals TV+
Het is ook de reden dat sommige omvormers zorgen voor verstoring omdat ze zelf een IGMP zijn.

Nog een laatste aanvulling: zorg er voor dat tv+ op multicast en auto beste kwaliteitskeuze staat (de laatste optie zit bij de multicast optie). Dan ga je terug naar Unicast als de verbinding om reden minder is en blijf je in ieder geval tv kijken.

Je multicast streams worden voor de eerste 10 zenders zonder bewerking doorgegeven met hoge bitrate. Hopelijk zie je het verschil.

Veel plezier met tv kijken.

 


De IPTV optie zorgt ervoor dat de juiste IGMP proxy wordt ingesteld. Deze refereert nu naar de WAN poort, feitelijk dus de KPN modem.

Ik kijk nu inderdaad met meer plezier.😁


Dank je voor de toelichting op die optie. De verwijzing is inderdaad de juiste want box12 is de IGMP proxy.

Zonder problemen van anderen met tv+ tekort te doen is dit wel weer een voorbeeld waarbij de inrichting een rol speelde bij de hulpvraag. KPN zou veel kunnen winnen door de informatie voorziening te verbeteren tijdens de aanschaf van tv+
Niet iedere klant is zo assertief en doortastend om te vragen en daarop zelf de juiste actie te nemen. Complimenten daarvoor.


Met Wifi (Wifi 6) heb ik met multicast hetzelfde probleem.

Je hebt het modem Box12 en die ondersteunt gewoon Multicast via zijn wifi.

Maar als de TV+ alsnog via een ander wifi accesspoint is verbonden die geen “Multicast to unicast” ondersteunt werkt het met Multicast instelling op de TV box alsnog niet.

voor Wifi gebruik ik de Ubiquiti Unifi

Die ondersteunt geen Multicast via de wifi. Kan alleen internet verkeer via VLAN 6 verwerken. Maar niet de Multicast streams via VLAN 4.


Super om te lezen @Bastion, dat jouw probleem is opgelost met behulp van de KPN Forum community. Heb je nog meer vragen, stel ze gerust. De KPN community denkt zoals je gemerkt hebt, graag met je mee. 


Dank @PeterG 

Ik blijf leren, Maar goed dus dat de KPN+ via een kabel is aangesloten.

Of Wifi van de BOX12 gebruiken. Ik snap even je opmerkingen over de VLAN's niet. Ik weet wat een VLAN is en doet maar ben me niet bewust dat ik verschillende VLAN's in mijn netwerk gebruik of gedefinieerd heb.


Als je VLAN 4, nodig voor Multicast + beste kwaliteit, niet kan configureren in de ibiquiti en ook igmp snooping niet, zal het wifi verkeer altijd via VLAN 6, het gewone internet, lopen. En dan heb je op de TV+ box unicast met de lagere streams ( 6 Mb/s unicast. En anders 8, multicast standaard kwaliteit en 14 Mb/s multicast hoogste kwaliteit).

Ook voor bedraad is het nodig dat de box via VLAN 4 kan connecten. Direct vanaf de Box12 in ieder geval. En via geschikte switch ertussen (igmp snooping) ook.