Skip to main content

Hallo, sinds een aantal maanden ben ik van HDTV (van XS4ALL) overgestapt op 4K van KPN. XS4ALL is onderdeel van KPN en de decoders hebben dan ook veel overeenkomsten. 

Het beeld is nu mooi scherp, precies wat de bedoeling was, maar het valt me op dat de kleuren niet helemaal kloppen.

Bij mijn vorige standaard HD decoder, kon het kleurengamma van mijn tv op “normaal” worden gezet, welke overeenkomt met de REC.709 standaard waarop zo’n beetje alles dat op tv wordt uitgezonden, is gemasterd. 

 

Met de huidige 4K decoder, met de beeldschermresolutie op “Automatisch” wordt een 2160p50 beeldsignaal uitgestuurd. Hierbij komt op mijn tv de kleurengamma optie “normaal” te vervallen (gaat op grijs) en standaard wordt deze op “breed” gezet, zonder mogelijkheid om dit te veranderen. Het lijkt er dus sterk op dat dit wordt meegestuurd met het 4K signaal.

Deze bredere kleurruimte instelling (Wide Color) is bedoeld voor DCI-P3 kleurruimte of een deel van REC2020. In theorie hartstikke fijn, en 4K zou ook het veel ruimere REC.2020 kunnen ondersteunen. De komende jaren zitten we echter in een overgangsfase. Momenteel zullen (vrijwel) alle huidige uitzendingen, net als bij HD, nog gewoon zijn gemasterd in REC709. Met als resultaat dat de “breed” optie de verkeerde kleuren geeft.

 

Zodra ik handmatig te resolutie van de decoder aanpas, komt de optie “normaal” pas weer vrij bij 1080p50 of lager. Als ik dan naar de kleuren kijk, dan klopt het dat weer… De overdreven tinten zijn verdwenen en alles ziet er weer natuurlijk uit.
 

Ik heb zo’n vermoeden dat ik lang niet de enige ben met dit euvel, aangezien het menu geen optie geeft om het aan te passen. Een goede oplossing zou zijn om het mee te nemen met een volgende software update, om een extra optie in de “Beeldscherm” instellingen van het KPN menu aan te brengen

 
Nu valt er bij “Best mogelijke kwaliteit op deze tv-ontvanger” alleen te kiezen tussen “SD” en “UHD”. Ideaal zou een “HD” optie zijn, mét mogelijkheid om UHD resolutie te kiezen. Of bv een optie om “Wide Color” uit (of aan) te zetten.

 

Of zie ik iets over het hoofd en valt er nog iets in te stellen? Alvast bedankt!

  • Typo in de titel: ontvanger, niet omtvanger. Kan het alleen niet aanpassen.

Hallo @Bart_isf ,

Goed betoog. Je hebt het eigenlijk zelf al helemaal uitgezocht. 
 

Zodra je handmatig de resolutie van de decoder aanpast, dan komt de optie “normaal” pas weer vrij bij 1080p50 of lager. Als je dan naar de kleuren kijkt, dan klopt het weer… De overdreven tinten zijn verdwenen en alles ziet er weer natuurlijk uit.
 
Dus alleen als je een 4K-uitzending wilt bekijken, dan even handmatig de resolutie aanpassen. Een beetje omslachtig, maar vooralsnog geeft dit het beste resultaat. 


Hallo @Noordzee , bedankt voor je antwoord. 
 

Heb nu inderdaad de resolutie op 1080p50 staan; voor nu de beste “oplossing”. Nadeel is dat dit minder scherp beeld geeft, maar neem het voor lief over incorrecte kleuren.
 

Naast een vraag was het eigenlijk ook een suggestie waar KPN hopelijk iets mee kan, met een toekomstige software update.
 

Nu is het mijns inziens beetje jammer dat de klant kan kiezen tussen óf de juiste kleuren óf 4K resolutie en niet allebei. Met uitzondering van het HDR extra zender pakket, welke momenteel slechts 3 kanalen telt, zijn alle overige kanalen SDR. Bij al die zenders wordt het nu dus verkeerd uitgestuurd en zouden eigenlijk in REC.709 moeten gebeuren, ongeacht de resolutie.
 

De tv ontvanger zou alleen bij de 3 HDR zenders zijn brede kleurruimte moeten uitsturen. 


Ervaar precies hetzelfde probleem, ontvanger staat op 1080p. En inderdaad betere kleuren maar beeld minder scherp.

Zou mooi zijn als KPN dit aanpakt en op korte termijn in een update kan verwerken.