Skip to main content
Vraag

Knetterende Philips tv, vooral bij heen- en terugspoelen

• July 6, 2026
  • 6 reacties
  • 48 keer bekeken

Beste allen,

Ik heb een probleem met mijn Philips televisie, een oudje van 2011 (Philips 32PFL9606H/12) en destijds het top-model. Sinds 2 weken begint het toestel te knetteren bij heen- en terugspoelen van opnames maar ook van live uitzendingen. Ik heb al 2 sessies met KPN gehad om het euvel op te sporen en heb alles wat maar gerest kan worden, teruggezet. Tot nu tevergeefs. Ik weet ook niet of het aan KPN via de box ligt of aan de televisie - ik probeer wel een toestel te lenen. Wat zou het kunnen zijn? Of is het oude baasje gewoon versleten? Alvast dank voor uw tijd en moeite. Vrgr. Michiel v A.

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 6, 2026

Hoi, ​@Mik55 

Dit kon inderdaad wel eens aan de tv liggen. Maar mogelijk niet onoplosbaar. 

Welke tv ontvanger heb je eraan hangen?

HMB2260, VIP2952, VIP5202, DIW7022 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 6, 2026

Hallo Peter, dank je voor je reactie! Mijn tv box is de VIP2952. Volgens de KPN dame kán het niet aan de box liggen; dit lijkt me sterk. Ik moet wel een ding meegeven: de box staat op 2 meter van het raam en zo kan de zon er ook een paar uur per dag vat op krijgen, dan werkt hij wat langzamer maar verdwijnt weer.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 6, 2026

Direct uit de zon zetten! Dat ten eerste. 

De Arris wordt van zichzelf al behoorlijk warm en die warmte moet ie wel kwijt kunnen. Ook tijdens stand-by. 

Verder: staat de geluidsuitvoer voor hdmi op stereo? 

Menu - instellingen - geluid 

Eerste tabblad hdmi

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 6, 2026

Dank je opnieuw Peter,

De titel van mijn vraag klopt niet helemaal, mijn verhaal klopt wel. In de titel staat “...vooral bij heen- en terugspoelen” maar het geknetter treedt alleen maar op bij heen-/ terugspoelen. 

En ja de geluidsprioriteit voor HDMI staat op stereo.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 6, 2026

Dan denk ik dat de tv reageert op de snel wisselende beelden bij spoelen. Dat kan dus ook de ouderdom zijn. Als je er last van hebt mute knop.

Het geluid van die oude modellen is overigens erg slecht. Teveel naar achteren gericht. 

Toen de 32pfl5507 (2012) nog in m'n zithoek stond deed ik het altijd via de audio set. Nu in de voorkamer met pc speakers. Voort  hangt er een Chromecast Google-TV aan. Zo'n witte. 

Kan het hier daardoor niet testen met spoelen. Want de app geeft daar geen bewegend beeld bij.

De VIP2952 acht ik uitgesloten. Dan waren er meer meldingen. 

Kwaad kan het volgens mij niet. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 6, 2026

Ik merk idd op dat de knetter vooral komt bij grote veranderingen in beeld bij het spoelen. En ook de intensiteit van de knetter verschilt van zacht tot behoorlijk hard.