Skip to main content
Beantwoord

Knipperend zwart beeld KPN TV+ app op Android tv

• April 23, 2026
  • 19 reacties
  • 292 keer bekeken

Ik heb sinds ongeveer een maand last van een zwart knipperend beeld in de tv app. Het geluid wordt niet onderbroken, alleen dus om de zoveel tijd ca. 1 seconde zwart beeld. Dit is niet prettig tv kijken op deze manier. 
Ik maak gebruik van een ethernet kabel in de tv. 

Ik heb hier reeds met de klantenservice over gesproken, advies was modem/glasvezel uitzetten voor een aantal minuten en weer opstarten. Dit heeft helaas niet geholpen. 
Ook al een aantal keer de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, cache geheugen gewist maar niets werkt. 

Er waren geen verdere klachten bekend over de tv app, wil nu toch via dit forum even peilen of er meer mensen zijn met problemen en/of tips?

Beste antwoord door TDN

Kun je mij misschien uitleggen hoe ik een oudere versie van de app installeer?

De oude versies kunnen vinden bij apkmirror of uptodown. Om deze te installeren moet je via een internet browser downloaden en installeren. Indien je geen internet browser op je TV heb, kan je deze browser installeren. Je kan ook via PC downloaden op een USB-stick en deze op een USB port van je TV stekken en met een File Manager de gedownloade bestand openen en installeren (installeren van vreemde bronnen toestemmen)

19 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2026

Hoi. Welk merk is je tv en welk Android-TV OS heeft ie?

Tip: Beide kun je zo aflezen in de instellingen van de NPO Start app.

• Auteur
  • Topper
  • April 23, 2026

Hoi Peter,

Sony bravia 4K GB ATV3

Android versie 9

• Auteur
  • Topper
  • April 23, 2026

Hoi. Welk merk is je tv en welk Android-TV OS heeft ie?

Tip: Beide kun je zo aflezen in de instellingen van de NPO Start app.

Hoi Peter,

Sony bravia 4K GB ATV3

Android versie 9

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2026

Met Android TV OS 9 lijkt het mij niet meer het allernieuwste model, maar dat terzijde. 

Ik heb losse boxjes met respectievelijk Android-TV OS 11 en 12. Daarop doet de app het goed. Ook op Google-TV OS 14.

Ook al een aantal keer de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, cache geheugen gewist maar niets werkt. 

Hmm. Ook al gedaan dus.

Zitten er veel apps op? Een paar ongebruikte wissen kan wat werkruimte vrijmaken. 

• Auteur
  • Topper
  • April 23, 2026

Met Android TV OS 9 lijkt het mij niet meer het allernieuwste model, maar dat terzijde. 

Ik heb losse boxjes met respectievelijk Android-TV OS 11 en 12. Daarop doet de app het goed. Ook op Google-TV OS 14.

Hmm. Ook al gedaan dus.

Zitten er veel apps op? Een paar ongebruikte wissen kan wat werkruimte vrijmaken. 

De tv is 6 jaar terug gekocht, tot een maand geleden heb ik nooit problemen gehad. Andere apps zoals Netflix/Videoland werken perfect. 
Verder zitten er niet veel apps op maar ik zal proberen wat te verwijderen. 

2 jaar terug bewust de KPN box ingeleverd, ben bang dat ik toch weer extra abonnementskosten moet maken voor een KPN box. Of dan kijken naar een Android boxje. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 23, 2026

2 jaar terug was er nog geen app only. Dus minimaal één box. Die zou dus in de kast thuis moeten staan. 

De huidige kpn box is een Android-TV boxje. Twee vliegen.…

Is TV+, nieuwe systeem. Oude is Interactieve TV. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 23, 2026

De Smart TV+ app hoort te werken op Android TV OS 9 volgens dit Kennisbank artikel:

Momenteel werkt de app alleen op Smart TV's met Android TV 7.0 en hoger.

Overigens is de eerste tv ontvanger gratis inbegrepen bij het abonnement. (Dwz, het app-only abonnement kost evenveel als regulier abonnement met 1 ontvanger.)

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2026

2 jaar terug was er nog geen app only. Dus minimaal één box. Die zou dus in de kast thuis moeten staan. 

De huidige kpn box is een Android-TV boxje. Twee vliegen.…

Is TV+, nieuwe systeem. Oude is Interactieve TV. 

1 box wordt in de slaapkamer gebruikt op een tv zonder android. Omdat de tv in de woonkamer dat wel had vond ik het zonde van de extra kosten en is de 2e box dus ingeleverd. 

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2026

De Smart TV+ app hoort te werken op Android TV OS 9 volgens dit Kennisbank artikel:

Momenteel werkt de app alleen op Smart TV's met Android TV 7.0 en hoger.

Overigens is de eerste tv ontvanger gratis inbegrepen bij het abonnement. (Dwz, het app-only abonnement kost evenveel als regulier abonnement met 1 ontvanger.)

1 ontvanger wordt gebruikt op een andere tv zonder android. 
Een app only abonnement is dus niets voor mij. 

Aangezien het moet werken vanaf 7.0 en hoger blijft het vreemd. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 24, 2026

DRM moet bij TV werken. Widevine L1 voor FHD/UHD vereist Android 7.0 of hoger. Bij lagere versie valt DRM terug op Widevine L3 (hooguit SD resolutie)

Je TV met Android TV 9 moet werken, dat is andere probleem dan Android versie. Misschien heeft jouw TV te weinig geheugen voor nieuwe versie van KPN TV+ App. Je kan proberen een oudere versie van de App te installeren. Indien de oudere versie werkt, moet je het automatische updaten uitschakelen om niet de niet werkende versie binnenkort weer te krijgen.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2026

DRM moet bij TV werken. Widevine L1 voor FHD/UHD vereist Android 7.0 of hoger. Bij lagere versie valt DRM terug op Widevine L3 (hooguit SD resolutie)

Je TV met Android TV 9 moet werken, dat is andere probleem dan Android versie. Misschien heeft jouw TV te weinig geheugen voor nieuwe versie van KPN TV+ App. Je kan proberen een oudere versie van de App te installeren. Indien de oudere versie werkt, moet je het automatische updaten uitschakelen om niet de niet werkende versie binnenkort weer te krijgen.

Kun je mij misschien uitleggen hoe ik een oudere versie van de app installeer? Geen idee eigenlijk, zie in de play store geen keuze voor oudere versies. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • April 24, 2026

De oude versies kunnen vinden bij apkmirror of uptodown. Om deze te installeren moet je via een internet browser downloaden en installeren. Indien je geen internet browser op je TV heb, kan je deze browser installeren. Je kan ook via PC downloaden op een USB-stick en deze op een USB port van je TV stekken en met een File Manager de gedownloade bestand openen en installeren (installeren van vreemde bronnen toestemmen)

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2026

Ok, ik ga dit proberen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2026

Op m'n Nokia 8000 (eigen boxje) ging het ook wat moeizaam. Ik heb daar een paar apps op verwijderd, wat geheugen ruimte vrijmaakt. Het loopt nu weer soepel. 

Leeuw29: 1 box wordt in de slaapkamer gebruikt op een tv zonder android. Omdat de tv in de woonkamer dat wel had vond ik het zonde van de extra kosten en is de 2e box dus ingeleverd. 

Volkomen logisch!

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 24, 2026

Ook op de TV van m’n zus werkt de TV+ app ook nog steeds niet goed: echt hopeloos. Ook een Sony TV, dus geen ‘plak’ of B-merk.

Ik weet zo niet welk type zij heeft, maar andere apps die zij frequent gebruikt (Netflix, NPO Start, Videoland, YouTube) werken zonder problemen. En tijdens de gratis proefperiode deed NL Ziet het ook prima. 

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2026

Het was een behoorlijke klus maar ik heb de versie van vorige maand nu geïnstalleerd op de TV. 
Heb ook het gevoel dat de problemen er sinds een maand zijn. Vanavond maar even ervaren hoe het gaat, ik hoop heel erg dat het de oplossing is. En dan vooral niet meer updaten !!(automatische updates ook uitgezet)

Dank voor alle reacties tot nu toe ! Betere tips dan de klantenservice :)

• Auteur
  • Topper
  • April 25, 2026

Wilde even laten weten dat de app nu super werkt met de versie van vorige maand, een verademing!

Bericht voor KPN:

@Arjan van KPN 

​er zit blijkbaar een bug in de nieuwe update van de tv app. Doe er iets aan zou ik zeggen! Niet normaal wat ik nu zelf heb moeten doen om dit te verhelpen. En updaten durf ik niet meer aan. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Leeuw29, gelukkig dat een oudere versie van de TV+ app voor smart tv's wel werkt. Dank ​@TDN voor de tip om een oudere versie te installeren. 
Welke versie heb je op dit moment in gebruik? Om te achterhalen welke versie je van de app hebt, klik je op je profiel in de linker bovenhoek van het scherm. Het versienummer wordt dan linksonder op het scherm weergegeven.

De meest recente versie is 08.91.02. Die zorgde dus bij jou voor constant zwart beeld? Er zal sowieso melding gemaakt worden van de problemen die jij hebt ondervonden bij het TV+ app team. 

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2026

Hi ​@Jeroen van KPN 

De versie die ik nu heb geïnstalleerd is 08.89.10 , deze werkt gelukkig goed.

De meest recente versie zorgde voor een knipperend zwart beeld om de zoveel seconden. 
Geluid liep wel gewoon door.