Skip to main content

Gisteren een e-mail ontvangen dat m'n ZXV8001 vanaf 14 november niet meer werkt, omdat dat type geen software updates meer aankan. Ik moet 'm vóór die datum omruilen. Aangezien ik de 8001 dé beste ontvanger van kpn vind, schrik ik daar behoorlijk van. Ik heb ook een 5202 maar die gebruik ik alleen boven. Icm een soundbar is dat ding verregaand inferieur aan de 8001 al was het alleen maar vanwege het ontbreken van een display.

Mijn vrouw en ik zijn op z'n zachts gezegd "not amused". Ik had gehoopt dat de 8001 pas vér ná de 2952 afgeserveerd zou worden, dat ding is nóg veel ouder en minder energiezuinig. 

Ja, vervelend. Ik had het ook zeker voor een jaar nog niet verwacht.

Ik krijgt er een 5202 voor terug. En die heeft inderdaad geen display.

Misschien dat je op Marktplaats nog een vip2952 of hmb2260 te pakken kan krijgen?

Of overstappen op Budget Thuis. Die leveren alleen nog de Arris vip2952.

...ook zonder display komt er radio geluid uit overigens. Ik gebruik de DIW7022. Ook als ik zonder display een ander nummer intoets voor een radio zender gaat ie daarop. En dan weet ik wat ik heb ingetoetst. Vaak heb je ook een '’vast'’ radio station. 

Ik moest er met radio ook even aan wennen, maar dat ben je zo gewend.


De 2952 of ouder heeft geen 4k, dus dat is met het oog op de toekomst zeker geen goed idee. Nog afgezien van de trage werking van die dingen, dat zie ik met enige regelmaat bij m'n zoon. 


Ik heb ook de 8001 en ben er heel tevreden over. Overigens nog geen bericht gehad om te ruilen. 


Hoi @Henk2304 ,

Dit zat er al een tijdje aan te komen. Al eerder was geschreven dat er geen updates meer zouden komen voor deze ontvanger. 

Omruilen was al een sinds de jaarwisseling mogelijk via deze omwisseltool : 

https://www.kpn.com/service/televisie/servicetool-apparatuur-wissel.htm#/0006 

Je krijgt dan de Arris 5202. 


Dat heb ik dan gemist, waar precies is dat aangekondigd? Van de 1853 is dat wel groots aangekondigd.

Tot nu toe heeft de 8001 nog steeds dezelfde updates gehad als de 5202. Voor beiden is de laatste update overigens alweer een paar maanden geleden. 


@Noordzee, dank je wel. Net als @Henk2304 wist ik dit niet. Zojuist via de omwisseltool de ruil in gang gezet.


Dat heb ik dan gemist, waar precies is dat aangekondigd? Van de 1853 is dat wel groots aangekondigd.

Tot nu toe heeft de 8001 nog steeds dezelfde updates gehad als de 5202. Voor beiden is de laatste update overigens alweer een paar maanden geleden. 

@Henk2304 

Dat weet ik niet precies. Is al bijna twee jaar geleden. Ik zie wjb het ruim een jaar terug ook verkondigen; 

 


Dat zijn geen officiële kpn aankondigingen, die heb ik ook wel gelezen. Anders dan de omruil e-mail van kpn, gisteren, kan ik me niet herinneren dat kpn hier ooit iets officieel over heeft gedeeld. En ja, dat van die apps weet ik maar die heb ik ook op m'n tv, waar ik ze ook niet gebruik. En zoals gezegd, tot nu toe kreeg die keurig alle updates. 


Die zijn er ook nooit geweest. Ik vermoed dat ik het ooit gelezen heb in een reactie van een moderator. 
 

Maar goed, het verandert verder niets aan de situatie. En ik weet dat jij er niet blij van wordt. Vervelend dus….


Wel een display met radio? Huur er dan een digitenne ontvanger bij. Je hebt dan deze radio zenders (en tv backup bij internet uitval).

Radio via Digitenne:

101 NPO Radio 1
102 NPO Radio 2
103 NPO 3 FM
104 NPO Klassiek
105 NPO Radio 5
106 NPO Radio 2 Soul & Jazz
107 Veronica
108 Sky Radio 101
109 Radio 538
110 100% NL
111 Q-music
112 Classicnl
113 Radio 10
114 Arrow classic rock
115 BNR nieuwsradio
116 Slam!
117 Regionale zender
118 FunX
119 BBC radio one
120 BBC radio two
121 BBC radio three
122 BBC radio four
123 Sublime (jazz, soul, funk, lounge)
124 VRT Radio 1
125 VRT Radio 2
126 MNM
127 Studio Brussel
128 Klara
129 radiokanaal extra regiozender (indien beschikbaar)

TV zenders via Digitenne:

01 NPO 1
02 NPO 2
03 NPO 3
04 RTL 4
05 RTL 5
06 SBS 6
07 RTL 7
08 NET 5
09 Veronica / Disney-XD
10 RTL 8
11 Comedy Central
12 Nickelodeon
13 MTV
14 ESPN
15 VRT1
16 VRT CANVAS ( Ketnet via nr. 31)
17 Discovery
18 TLC
19 Eurosport 1
20 BBC One (weer inclusief regio London nieuws)
21 BBC Two
22 National Geographic Channel
23 Regionale zender
24 24Kitchen
25 ESPN 2 (ESPN bij Digitenne in basispakket; voor ESPN 2 en ESPN 3 is een apart abonnement nodig; u krijgt de zenders ook als u bij ITV het espn-pakket afneemt)
*zie voetnoot voor CN en AT5
26 ESPN 3
27 Fox
28 RTL Z
29 ID (Investigation Discovery)
30 C.N.N.
31 Ketnet, dagelijks uitzending van 6:00 tot 20:00 u.
32 True Amateurs (erotiek kanaal, achter pincode 1234)
33 Extra regiozender (indien beschikbaar)
34 NPO 2 Extra (tijdelijke zender; geen einddatum bekend)
 

* Bij kanaal 25: maandag t/m zondag zijn er de zenders Cartoon Network (6:00-18:00), AT5 (18:00-1:00) en Teleshop (1:00-6:00) op te zien (zie de tijden), tenzij er op ESPN 2 een live wedstrijd in de eredivisie of Keuken Kampioen Divisie is. Dan wijken AT 5 of Cartoon Network.

 


Zo makkelijk is dat niet. Hier heb je voor Digitenne een buitenantenne nodig en dan nog is de ontvangst maar matig. Bovendien: weer een extra apparaat erbij. Nee, ik zal me in m'n lot moeten schikken. Over enige tijd zal kpn ons ook wel naar tv+ dwingen. 


Jammer dat je het niet kunt hebben zoals je het liefst zou willen. Maar je kan wel tv blijven kijken en radio luisteren. 

En er is geen provider meer met een display op de ontvanger. 

Hoewel. Budget heeft nog alleen de Arris VIP2952. Ook geen 4k. Die zijn eigenlijk een beetje ouderwets. 


Ook ik heb een ZTE ZXV8001 maar ik heb die mail nog niet ontvangen.

Ik kan de omwisseltool ook niet gebruiken want die loopt steevast in een error.

Jaren terug heb ik mijn IP adres laten blokkeren voor gebruik van de KPN Servicetools omdat je daarmee de Experia Box zelfs een factory reset kon geven waarmee alle instellingen dus verloren zouden kunnen gaan.

Aangezien ik geen Experia/KPN Box meer gebruik zou die blokkade er wel weer eens af kunnen.

Ik ben overigens benieuwd of die omwisseltool dan wel weer gaat werken immers KPN heeft daarmee nog altijd geen toegang tot mijn thuisnetwerk via TR069.


Vandaag de 5202 ontvangen en geïnstalleerd die de 8001 moet vervangen. In het begin was hij trager dan de 8001 maar na een frisse start en een restart werkt het tot nu toe prima. Inderdaad geen display maar is voor mij geen probleem. Ik ga nog niet over op TV+ zolang ik zoveel problemen en ontbrekende functionaliteit/gebruiksvriendelijkheid zie op dit forum. 

 


Ik was er al bang voor. Bij de 8001 hoefde ik alleen maar op het iTV knopje van de AB te drukken om zowel de ontvanger als de soundbar te starten. Reuze gebruiksvriendelijk 's ochtends bij het aanzetten van de radio. Nu met de 5202 moet ik de soundbar met een aparte AB afzondeijk aanzetten. Ik weet 't is maar één knopje, maar toch. En ja, ik heb de kpn AB correct gekoppeld aan de soundbar. En dan natuurlijk mis ik het display. Zo jammer dit allemaal 😭


@Henk2304 Toch moet dat kunnen. Als ik hier op de itv-knop van de kpn-ab druk gaan mijn 5202, tv én soundbar aan.


 Als ik hier op de itv-knop van de kpn-ab druk gaan mijn 5202, tv én soundbar aan.

Klopt, Katana321. Maar Henk2304 wil 's ochtends alleen de ontvanger en soundbar aan. Radio namelijk. 

HIer gaat met CEC ook alles aan. Of alles uit. Dus heb ik CEC op alle apparaten uit.

Want dito hier: 's ochtends lekker radio. TV is dan niet nodig.


Precies, en daarom heb ik ook ingesteld dat de tv niet aangaat als de ontvanger aangaat; op de slaapkamer heb ik dat wel, maar daar staat de ontvanger meestal dagen/weken in deep sleep en als hij daaruit dan uiteindelijk ontwaakt schakelt hij de tv niet in, dus heb ik er daar eigenlijk ook niets aan; die functie werkt blijkbaar alleen als de ontvanger niet langer dan hooguit een dag of 2 in deep sleep staat🤔. Ik heb ook geen idee of dat aan de ontvanger of aan de tv ligt. 

Komt bij dat tv en ontvanger via dezelfde kpn AB aangezet kunnen worden (de knoppen tv resp. kpn vlak naast elkaar bovenaan de AB). Eigenlijk zou er ook een knop "soundbar” op de AB moeten zitten. Voor alleen de ontvanger i.c.m. de soundbar heb ik nu dus ook de AB van de soundbar nodig en dat hoefde met de 8001 niet.😥 't Is allemaal niet onoverkomelijk, maar ik was beter gewend.