Skip to main content

Op Marktplaats worden de nieuwe Arris VIP5202 van KPN (in KPN-verpakking) aangeboden.

Ik dacht dat KPN-decoders (en modems) in bruikleen worden gegeven?

Zijn dit dan “gestolen” decoders en heb je als KPN-klant hier iets aan?

Als dit gestolen is, waarom kan dit dan gewoon op Marktplaats staan?

Hallo @jlthkoch , goed dat je dit meldt, daar gaat KPN achteraan.

Als je zoiets koopt maak je je schuldig aan heling.

ze kunnen ook ' van de vrachtwagen gevallen' zijn.

De modems zullen wel kunnen werken, maar de decoders gaan niet werken, die worden per abonnement geregistreerd en inderdaad, KPN levert alleen in bruikleen en moet na einde abo weer ingeleverd worden.

 


@JanD  bedankt voor je reactie!

Vroeger zat ik bij Tele2 en gebeurde hetzelfde. Zowel de modems als de TV-decoders werden te koop aangeboden op Marktplaats. Zowel een melding bij Marktplaats als bij Tele2 had geen enkel effect. De advertenties bleven staan en Marktplaats bleef ze gewoon accepteren terwijl men wist dat het feitelijk gestolen apparatuur is waar je niets aan hebt.

Je modem wordt (gratis) vervangen als deze defect is en de decoder ook. Zonder abbo had je ook niets aan een decoder, dus feitelijk is het nog oplichting ook als je deze verkoopt.

(Tot mijn spijt op dit forum ook al die brakke software van Insided. Zie o.a. weer overal op de pagina rare punten, net zoals jaren geleden bij Tele2.)


Goede morgen. Geen enkele decoder van kpn is te koop dus  niet doen het is eigen dom van kpn het gaat nooit werken het gaat via een abonnement .die mensen die ze te koop aanbieden zijn strafbaar. 🤔


Daar lopen meer vrij zinloze topics over. Het is niet per definitie heling of strafbaar. Blijkbaar gaat het simpelweg niet goed met het terugsturen en het handhaven. En vergeet de test exemplaren niet die providers nog wel eens uitdelen.


Op zijn minst is er toch sprake van misleiding als men je een decoder verkoopt die vervolgens niet te activeren is. Waar je dus niets aan hebt. Daarnaast is het vreemd een decoder te (willen) kopen omdat deze bij defect gratis zal worden omgeruild door KPN.

Er worden niet-geactiveerde decoders verkocht. Dus om te testen zijn ze ook al niet gebruikt.

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat er nu zo moeilijk aan is om te registreren dat je een decoder naar een klant stuurt en deze dus terug moet krijgen als een abonnement is gestopt. Die dingen hebben toch allemaal een uniek serienummer?

Blijf het ook vreemd vinden dat Marktplaats aan deze louche handel mee blijft werken. Zal het zijn omdat er een ex-Tele2 medewerker nu in de directie zit? ;)


Hallo @jlthkoch , Zo ging/gaat het ook met de Horizonboxen van UPC/Ziggo die op marktplaats staan en bij de diverse outletstores.

Ook die apparaten worden uitsluitend in bruikleen uitgegeven door de provider en zijn nooit te gebruiken zonder een duidelijke koppeling met een abonnee.

Hier wordt in de praktijk door Ziggo ook niets (meer) aan gedaan.

 


In principe zijn ze gewoon bruikbaar, ze moeten op basis van serie nummer of mac adres aan het bewuste abonnement worden gekoppeld, daarna ga je netjes €5,00  voor de streams betalen.

Niet zo heel spannend.

Niet geactiveerd ofwel niet aan een account gebonden, dat is dubieus daar zijn bijna maar twee bronnen voor. De transporteur en het verwerkingsbedrijf waar de teruggestuurde apparaten heen gaan.

Het staat ook ergens geregistreerd wie welke ontvanger(s) heeft met welk mac adres en of serienummer. Het zal te veel tijd kosten om actief te handhaven. Krijg je de clausule kosten vanwege het niet terugsturen is het in weze jouw eigendom dat blijft een vaag gebied blijkt wel uit vergelijkbare topics.


Goedemorgen @jlthkoch, bedankt voor je bericht! Ik zal het signaal intern doorgeven. In de voorwaarden staat inderdaad dat je de apparatuur in bruikleen hebt en deze terug moet sturen als ze niet meer nodig zijn.


Goedemorgen @Thomas, bedankt voor je reactie!

Op dit moment staan er 3 op Marktplaats. https://www.marktplaats.nl/q/arris+vip+5202/

Marktplaats weigert ze te verwijderen, dat was al zo in de Tele2-tijd, toen stonden er regelmatig Amino-decoders en daar deed men ook niets aan. Tele2 zélf ook niet.

Ik heb er problemen mee, want uiteindelijk draaien de eerlijke klanten op voor dit soort mensen en heb je er bovendien niet eens wat aan als je geen abonnementsgeld betaald. En dat is dan incl. decoder in bruikleen.

Het verbaast me wel dat het mogelijk is deze achterover te drukken. Moet toch mogelijk zijn mac of serienummer per klant te registreren en/of borg te verlangen?

Als het goed is krijg ik er vandaag ook 2 van KPN per post vanwege een upgrade van 50 naar 200 en 4K UHD. Ben benieuwd.


Dat kan ik me heel goed voorstellen, ik heb er helaas weinig zicht op maar achter de schermen wordt hier uiteraard naar gekeken. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop je had gehoopt maar behalve het melden van dit soort incidenten is er weinig wat jij en ik hieraan kunnen doen.

Alvast veel plezier met je nieuwe 4K ontvangers!