Skip to main content

Beste forum,

Het gaat hier om het koppelen van de KPN tv-afstandsbediening met m’n nieuwe Loewe-televisie. Hieronder mijn e-mailwisseling met Loewe, na het contact met de KPN serviceafdeling.

Mijn e-mail aan Loewe:

‘Ik heb een nieuwe Loewe Bild i 65 gekocht en laten installeren. Ik heb een losse KPN VIP5202 (4K) tv-ontvanger aangekoppeld, maar krijg helaas de KPN tv-afstandsbediening niet gekoppeld. Ik kan via de KPN-afstandsbediening wel van zender wisselen, etc, maar niet de Loewe Bild i aan/uit zetten, of harder/zachter. Ik heb inmiddels vele 3-cijferige codes in de KPN-box ingeprogrammeerd en uitgeprobeerd maar er is geen resultaat. Is de Bild i ‘te nieuw’ voor (aanvullende) KPN-codes, ligt het aan de Bild i, ligt het aan de KPN-ontvanger?

Antwoord van Loewe:

‘Voor de nieuwe producten zoals de Bild i is Loewe overgeschakeld naar nieuwe infrarood codes. Deze zitten niet in de KPN-afstandsbedieningen die u met een toetsencombinatie moet programmeren. KPN heeft ons gemeld dat in de toekomst deze codes enkel gaan komen in de UHD KPN decoders waar u uw tv model in het menu van de decoder kan kiezen.’

Mijn vervolg e-mail aan Loewe

‘Zoals aangegeven beschik ik over een KPN VIP5202 (4K) tv-ontvanger. Naar mijn informatie is dit de nieuwste tv-ontvanger van KPN voor 4K én UHD. Dus dit is een KPN UHD decoder zoals u dat aangeeft. Klopt dat? Ten tweede. Zijn de nieuwe infrarood codes voor de Bild i waar u het over heeft, inmiddels door Loewe aan KPN doorgegeven?’

Antwoord van Loewe:

’Dat is inderdaad de VIP5202. We hebben de codes in augustus 2021 doorgegeven en eind oktober 2021 heeft KPN gemeld dat ze de update met die codes voor de decoders nog eens moeten plannen. Ondertussen is de update nog steeds niet gebeurd.’

Mijn vraag nu is: hoe kan ik nu verder? Hoe weet ik of en wanneer de juiste, nieuwe codes zijn toegevoegd aan de software voor de afstandsbediening?

 

Thijs52

Hi @Thijs52, goede vraag waar ik zelf geen antwoord op heb. Ik zal onze iTV mensen even aan de kaak voelen. Zodra er meer over te vertellen valt, meld ik me hier weer!


Heel topic door Loewe-dealer hierover:

 


Mogelijk werkt het wel met de afstandsbediening.

Probeer een de codes 001 TM 999.Ik weet het,veel werkt maar zo ben ik er achter gekomen dat 691 voor oude Philips beeldbuis tv's werkt.


Ik heb nog niet echt een concreet antwoord ontvangen vanuit de iTV afdeling, ben je zelf wellicht al wel iets opgeschoten @Thijs52? Wellicht met het topic dat Peter heeft gedeeld of de tip van Martijn?


Dank Maja. Ik ben nog niet verder gekomen. Komende week ga ik maar weer eens bellen met de serviceafdeling van KPN.


Ik heb inmiddels een reactie @Thijs52 :slight_smile:

‘Een update op de TV-database in onze KPN remote control is iets wat we normaal gesproken niet heel vaak uitvoeren, aangezien IR-codes normaal gesproken niet zo vaak wijzigen. Toevallig heb je een televisie gekocht met een (nieuwe) afwijkende IR-code, die nog niet bekend is in onze database. Het kost tijd deze IR-codes in te leren en TV-database te updaten en vervolgens de TV-database op afstand te upgraden in al onze afstandsbedieningen. We zijn op dit moment bezig om er voor te zorgen dat de nieuwe Loewe IR-codes ondersteund gaan worden, echter kan het nog maanden gaan duren voordat dit helemaal rond is en alle Loewe tv's te koppelen zijn.’

Korte samenvatting: we zijn er mee bezig, maar het kan nog een poos duren voordat jij daar in de praktijk wat van zal merken!


Hartelijk dank Maja, dat is duidelijk. Het zou als KPNTV-consument fijn zijn bericht te krijgen wanneer betreffende updates worden, dan wel zijn uitgevoerd. Je kunt dan direct daarna je KPNTV-afstandsbediening gaan koppelen aan je TV.


Ik weet niet helemaal zeker of ze mij hier verder over ook gaan informeren, maar als ik er een update over krijg, zal ik dat hier melden @Thijs52!


Dank. 


Je kan dit nog proberen:

091,093,094,179,181,186,187,191,189,380,382,447,449,770,772,691,695

Bij philips en JVC is ook dat 691 bv werkt maar 692 ook.


Dank Martijn. Ik heb alle codes geprobeerd, maar helaas…


Gaat niet werken, de nieuwe Loewe tv's werken met een bluetooth afstandsbediening helaas zonder infrarood, de nieuwe ontvangers (4k modellen) zullen waarschijnlijk op termijn wel werken, alle overige ontvangers en ook de ontvangers van Ziggo, Delta etc, gaan niet werken, een gemiste kans van Loewe, de combi bluetooth/infrarood was beter geweest.


Ik heb inmiddels contact gehad met mijn vakhandelaar bij wie ik m’n nieuwe Loewe Bild i heb gekocht. volgens hem is de afstandsbediening van de nieuwe Loewe Bild i uitsluitend infrarood.


@Thijs52 

Dat kan je checken met de camera van je telefoon. Richt hem daar op en druk een knop in. Dan zie je direct of ie IR geeft. Led licht dan rood op.


Hieronder een recent bericht van Loewe die ik via via in handen kreeg…

Ziggo (NL) & Telenet (B)

Liberty Global heeft sinds gisteren technische wijzigingen aangebracht in de databases van de laatste versie settop box decoders (Next Generation - Arris) van Ziggo en Telenet. Hierdoor is het nu mogelijk om met de afstandsbediening van de settop box ook de Loewe televisie met SL7xx technologie (bild c, bild i, We See) te bedienen.

KPN (Nederland)

KPN laat ons weten momenteel nog te werken aan de implementatie van de update van haar remotes voor SL7xx technologie.

Proximus (België)

Proximus laat ons weten dat er een database update komt voor de V7 remotes, die ervoor zal zorgen dat de Loewe televisies met SL7xx technologie bediend kunnen worden. De planning is in de maak.

 

KPN in de achterhoede?


Ik zit helaas met hetzelfde probleem voor een Loewe We.See.

Blijkbaar hebben Loewe en Ziggo het probleem opgelost. En loopt KPN achter of heeft het geen prioriteit.

De keuze is nu mijn Loewe weer inruilen of overstappen??


@Joop v E 

Waarom die drastisch '’oplossingen'’? Er zit bij de Loewe toch een afst.bed. geleverd? Dan gebruik je dié om de tv aan te zetten? En uit. En af en toe het volume aan te passen. Gebruik je een soundbar of HTS dan kan je de volumeknoppen van de kpn ab instellen daarop.

Bovenstaande geldt alleen voor de afst.bed. i.c.m. de Arris 5202 ontvanger. De afst.bed. voor de HD ontvangers ( 2260 en 2952 ) kunnen en zullen niet aangepast worden voor de nieuwe Loewe's.


Ik zit met hetzelfde probleem betreffende de programmering van de afstandsbediening van kpn voor de Bild-i van Loewe. Betreft de witte afstandsbediening met zwarte onderkant en eilandje met contactpunten (voor programmeren firmware?) boven in het batterijvak.

Is er al een mogelijkheid om de afstandsbediening aan te passen of te vervangen?

(Hoe kom ik aan een KPN-afstandsbedieningen met Artikel nummer 849034?) 


@Wendel1 , welkom op het forum 🙂.

Je kunt via Loewe (de importeur) een afstandsbediening kopen waarmee je ook de kpn tv ontvanger kunt bedienen. ZIE HIER.

Informeer dit eens bij de winkel waar je 'm gekocht hebt.

Dat is een artikel nummer voor Loewe. Deze afstandsbediening is niet bij kpn te verkrijgen.


Ah wat fijn dat Loewe hier zelf met een oplossing voor gekomen is @PeterG, bedankt voor het delen!


Eind voorjaar/begin zomer (ik weet niet meer precies wanneer) kreeg ik van mijn mijn vakhandelaar bij wie ik m’n Loewe Bild i had gekocht, een KPN-afstandsbediening die wel koppelbaar/gekoppeld was. Dit werkt perfect (TV aan/uit, volume, etc.).


Bedankt voor de reakties. Ik heb inmiddels contact gehad met de importeur van Loewe. Ook zij hebben me naar de dealer doorverwezen. Deze kan de aangepaste kpn-afstandsbediening leveren; eventueel door deze bij Loewe te bestellen.