Skip to main content

We zijn overgegaan op internet-tv-telefoon van KPN. Alles werkt, behalve de koptelefoon, die we altijd gebruikten bij de radio en DVD. 

De TV ontvanger is Arris VIP 5202. Enige aansluitpunt hierop is HDMI. 

Hoe pak ik dit aan?

Hallo @Hoezithet , de enigste uitgang voor de koptelefoon is een digitale uitgang.

Je zou dus een digitaal-analoog omzetter kunnen kopen en daar de koptelefoon op aansluiten.

Zoiets als dit:

 


Deze vraag komt met enige regelmaat hier langs.

Ik zal eens zoeken of ik er nog een terug kan vinden maar dat valt niet mee op dit forum.

Heeft de TV een audio uitgang ?

Anders een HDMI audio aftak gebruiken.


Hoi Kees Yagi

Ja de tv heeft een Digital audio out (optical) (ik meld maar even zoals het op de tv staat)

Mijn bedoeling is voor de duidelijkheid, om gewoon radio en dvd te luisteren via de koptelefoon.


Dan kun je daar een optisch naar analoog omzetter voor gebruiken.

( wat JanD bedoeldt begrijp ik niet helemaal )


Deze vraag komt met enige regelmaat hier langs.

Ik zal eens zoeken of ik er nog een terug kan vinden maar dat valt niet mee op dit forum.

Heeft de TV een audio uitgang ?

Anders een HDMI audio aftak gebruiken.

Ik heb meegezocht : 

 

Iemand anders vond een optisch kabeltje wat past in vip5202 koptelefoon en tv.

in de 5202 heb je dan geen geluid op tv.

als het in tv zit, geluid op de koptelefoon én tv, zet de tv dan wel zachter dan de koptelefoon.

voor de duidelijkheid de fotos erbij. 
 

 

 

 


Het blijft mij verbazen hoe er allemaal ingewikkelde dingen worden verzonnen en de eenvoudige dingen zoals geluid onhandig worden gemaakt.

Op de TV de 2e foto zie ik ook een gewone 3,5mm aansluiting, dus waarom de omweg via optisch ? Of is de een wel geregeld en de andere niet ? Want dat is meestal het probleem, maar itv van kpn heeft vaste audio en wordt geregeld in de TV, dus . . .?

 


@KeesYagi 

Jij had destijds geen zin om te zoeken:   (citaat) 

Met een omzetter kan dat zeker, van optisch of audio aftak van HDMI.

Wellicht kan het ook uit de TV gehaald worden maar ik heb geen zin om te gaan zoeken naar de specificaties omdat die vaak niet of lastig te vinden zijn of op dit gebied geen uitsluitsel geven.

Een foto van de aansluitingen hier neer zetten is nog  het snelste ws.

 


Eerlijk gezegd begrijp ik niet (meer) waar dat over ging, en het is nog maar 3 maanden geleden . .  :/

Ik heb wel eens geprobeerd op een TV met veeeel aansluitingen om daar audio uit halen, want, iets met andere vertraging koptelefoon - luidsprekers in TV, ik denk dat het daar over ging, maar zoals ik al zei : GEDOE.

Maar, ook uit dat andere onderwerp :

Dat gaat helaas niet met de 5202 immers die heeft alleen een hdmi aandsluiting en een TOSLink optische aansluiting.

En de vraagsteller hier schrijft :

De TV ontvanger is Arris VIP 5202. Enige aansluitpunt hierop is HDMI.

Dus ? Ik weet het niet.

Dan is ook de vraag of de vraagsteller de koptelefoon tegelijk met de luidsprekers wil gebruiken, dit ivm de evt vertraging tussen deze 2.


Dan kun je daar een optisch naar analoog omzetter voor gebruiken.

( wat JanD bedoelt begrijp ik niet helemaal )

Hallo @KeesYagi , dat schreef ik toch ook met een foto als voorbeeld er bij.


Hoi @Hoezithet . De vip5202 heeft ook gewoon een optische digitale audio uitgang. Daar kan met een adapter een “ouderwetse” draadloze koptelefoon op die zelf een 3,5 mm jackplugje heeft.

De kleine vierkante oranje aansluiting is gewoon optisch uit. Dat klepje druk je 'weg’ bij het insteken van de optische stekker. (bron v.d. foto)

van links naar rechts: hdmi uit; optisch audio uit; usb (alleen voor kpn); utp aansluiting; voeding aansl.

En met deze adapter kun je het dan weer aanpassen voor een ouderwetse 3,5 mm plug.
(:warning: benodigde optische audiokabel niet meegeleverd)

Zoals je kunt zien zit daar een 3,5 mm aansluiting op; staat zelfs het koptelefoonteken bij.

Digitaal (optisch/coax) naar analoog (RCA en minijack)converter

 


@Hoezithet 

Ben je er uit gekomen ?


Dank voor jullie reacties

De overstap naar KPN kostte  wat hoofdbrekens. 

De koptelefoon werkt nu wel, maar het gebruik is onpraktisch. Punt is dat we tv en radio tegelijk willen kunnen gebruiken. Ofwel, de een kijkt tv de ander luistert radio met koptelefoon. Dat is alleen mogelijk met een extra (tv) ontvanger. Dit is helaas met de door KPN geleverde snelheid in Mbits niet haalbaar.

 


Heb je een laptop of smartphone (of tablet)?

Laptop: Daar zit een aansluiting aan voor een mini-jack. Daar kan een “ouderwetse” draadloze koptelefoon op. Radio luisteren kan via nederland.fm (en via die andere landen) of via de sites van de zenders zelf.

Of schaf een met Bluetooth werkende koptelefoon aan. Die verbind je met je smartphone of tablet. Via die met (radio)apps ook veel radiostations te krijgen. Via de app NPOstart heb je bv alle NPO tv- en radiozenders op je phone/tablet en dus ook via de daarop verbonden BT koptelefoon.

Of

Schaf een DAB+ radio aan. Wel even opletten dat ie beschikt over een mini-jack koptelefoonaansluiting. (soms zit er wel een mini-jack maar is dat een INgang om 'm als losse speaker te gebruiken; daar kan dan geen koptelefoon op. Een BT koptelefoon werkt doorgaans weer niet op een DAB+ radio.)


dank, ik ga daar naar kijken