Skip to main content
Vraag

Korte audio onderbrekingen bij TV+

• July 30, 2026
  • 5 reacties
  • 88 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Soms valt het geluid -intermitterend- een fractie van een seconde weg.

Uiteindelijk vandaag (2026-07-30) maar eens een audio opname gemaakt van dit verschijnsel.
Ik heb bij elk begin en eind in de opname van nog geen 20 seconden een zag. marker aangebracht

Dankzij deze markers weet ik nu dat de lengte van elke `dip` ca 186 milliseconde is, en zich om de 3 tot 5 seconden voor kan doen. Maar dit laatste kan zeer sterk variëren!

Dit is bij het kijken van films, optredens e.d (of eigenlijk: altijd) erg irritant.
Bij de interactieve TV heb ik dit verschijnsel nog nooit gehad, maar na de overstap naar TV+ treed dit verschijnsel elke dag wel op.
Hoe vaak het voorkomt (en ook de tussentijden) zijn zeer variabel. Soms enkele uren helemaal niet.
Maar de lengte van die `hiks` zijn wel altijd even lang (ca. 186 ms).
Aan de netwerksnelheid kan dit volgens mij niet liggen, want de tv ontvanger is rechtstreeks om de Experia box (10A) aangesloten en de internetsnelheid is 200 Mbit!

Acties zoals volledig herstarten Experia box en/of tv-ontvanger heeft totaal geen invloed op het hele gebeuren..

Komt dit verschijnsel vaker voor? Is er wat tegen te doen?

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

Ik had dit in het begin van tv+ ook wel. Maar dat is 3 jaar geleden. 

Waar wordt bij jou het geluid op weergegeven?

Tv zelf? Externe versterker? Indien dat hoe aangesloten?

Al een herstart geprobeerd?

KPN knop afstandsbediening ingedrukt houden totdat pop up komt. Kies opnieuw opstarten. Duurt circa 70 seconden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 30, 2026

Het wordt op de tv zelf weergegeven. Maar als ik de optische uitgang (van de tv) gebruik en via de versterker afspeel, dan ook (zo heb ik die korte opname gemaakt).

Zoals al vermeld heb ik zowel de Experia box (waarschijnlijk onnodig) herstart alsmede de tv ontvanger.

Ook het aanpassen van de tv ontvanger vwb. de audio (PCM, Dolby, pass-through en automatisch) heeft geen invloed.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Heb je dit alleen live?

Of ook bij opnames en terugkijken, live na pauzeren?

Ook bij radiozenders?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 31, 2026

Ook haperingen in beeld, of alleen geluid?

Als je glasvezel hebt, kun je dan ook voor alle zekerheid het glasvezelkastje eens herstarten? 2 minuten stekker eruit, daarna weer aansluiten en even wachten tot de lampjes weer groen branden. Daarna ook de experiabox herstarten, en als laatste de tv ontvanger.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 31, 2026

Alleen in het geluid. Voor zover ik me herinner ook bij terugkijken/opnames. Maar dat wil ik nog een keer nader uitzoeken.

Ik gebruik tv+ niet voor de radio, dus dat weet ik niet.

Alles is al regelmatig opnieuw opgestart. Trouwens, ik heb 2 tv ontvangers, en die hebben beide last van dit verschijnsel.