Skip to main content

Op mijn 4K ontvanger ontvang ik geen beeld (zwart) tijdens het terugkijken van een programma. Het beeld wordt compleet zwart, maar de timer loopt wel gewoon door. Door- en terugspoelen wordt dan wel aangegeven qua tijd, maar geeft ook geen beeld. 

 

Ik heb al geprobeerd om oplossingen uit andere topics toe te passen, zoals het resetten van de ontvanger of een schone installatie via het menu, maar allen zonder succes.

 

Wie kan mij helpen? 

Hi @Kev007! Welkom en bedankt voor jouw bericht!

Ik ga mijn best doen om je verder te helpen :wink:! Ik ben benieuwd of je dit ervaart bij alle/ meerdere programma's of bij één specifiek programma? Ik stel deze vraag omdat we vorige week een korte storing gehad hebben. Opnames die gemaakt zijn tijdens de storing en de functionaliteit Terugkijken kunnen niet meer hersteld worden (gaat om de periode 18-12 tussen 22:00 en 02:30 uur).
 


Als je dit bij meerdere programma's ervaart, kun je dan een voorbeeld geven van een programma (titel + zender en tijdstip)?


Hi @Kev007! Welkom en bedankt voor jouw bericht!

Ik ga mijn best doen om je verder te helpen :wink:! Ik ben benieuwd of je dit ervaart bij alle/ meerdere programma's of bij één specifiek programma? Ik stel deze vraag omdat we vorige week een korte storing gehad hebben. Opnames die gemaakt zijn tijdens de storing en de functionaliteit Terugkijken kunnen niet meer hersteld worden (gaat om de periode 18-12 tussen 22:00 en 02:30 uur).
 


Als je dit bij meerdere programma's ervaart, kun je dan een voorbeeld geven van een programma (titel + zender en tijdstip)?

 

Hi Shyrin, bedankt voor je reactie!

Helaas was het probleem al voor de storing aanwezig.

 

Ik heb dit bij alle programma's/zenders, zowel het terugkijken/pauzeren van programma's/zenders als ook bij het menuitem films.

 

Gisteren toevallig voor het eerst een film gehuurd via het menu films en ook deze gaf enkel zwart beeld. 

 

Naast de eerdere geprobeerde oplossingen heb ik ook al geprobeerd om internetkabels te vervangen en direct/indirect aan te sluiten via het modem in de meterkast.

 

Gewoon televisie kijken werkt naar behoren.


@Kev007 , ik gok dat je een Arris VIP5202 heb.

Heb je ook een 4K tv?

Is de HDMI kabel goed?

Hoe is de KPN tv decoder met de Experiabox verbonden? 

Terugkijken, is dat programma gemist of een opname? 


@Kev007 , ik gok dat je een Arris VIP5202 heb.

Heb je ook een 4K tv?

Is de HDMI kabel goed?

Hoe is de KPN tv decoder met de Experiabox verbonden? 

Terugkijken, is dat programma gemist of een opname? 

 

Ja, ik heb een 4K tv en alle kabels (HDMI en internet) al gecheckt! :) 

De decoder is oorspronkelijk verbonden via een switch, maar ik heb ook al geprobeerd (incl. reset) om deze direct te verbinden.

 

Met terugkijken bedoel ik programma gemist, maar ik krijg ook zwart beeld bij het huren/bekijken van een film in het menu.

Dan kan ik wel vooruit- en terugspoelen, maar ik zie en hoor niks. 


@Kev007 wat voor een switch zit er tussen?

Niet elke switch kan je gebruiken i.v.m. IPTV.

Zelf heb ik de Netgear GS105E.

De switch moet “ IGMP snooping”  ondersteunen i.v.m. IPTV (Het televisie signaal van o.a. KPN).

 

Maar je hebt de Arris VIP 5202? (KPN tv decoder)

 


@Kev007 wat voor een switch zit er tussen?

Niet elke switch kan je gebruiken i.v.m. IPTV.

Zelf heb ik de Netgear GS105E.

De switch moet “ IGMP snooping”  ondersteunen i.v.m. IPTV (Het televisie signaal van o.a. KPN).

 

Maar je hebt de Arris VIP 5202? (KPN tv decoder)

 

Hallo Joop, ik maak inderdaad gebruik van De Arris VIP 5202. De switch zal het probleem niet zijn, daar ik ook heb geprobeerd om de ontvanger rechtstreeks met de Experiabox te verbinden. 


Heb je het probleem nog steeds?

Ook na resetten? (spanning (in de volksmond stroom) eraf met de schakelaar achterop en na 2 minuten weer aanzetten).

 

Wat is jouw echte downloadsnelheid? zie hier om te meten.

Welke Experiabox heb je? 

Gewoon tv kijken is wel goed? 


Heb je het probleem nog steeds?

Ook na resetten? (spanning (in de volksmond stroom) eraf met de schakelaar achterop en na 2 minuten weer aanzetten).

 

Wat is jouw echte downloadsnelheid? zie hier om te meten.

Welke Experiabox heb je? 

Gewoon tv kijken is wel goed? 

Ja het probleem is er helaas nog steeds, zelfs na meerdere malen resetten uitvoeren.

 

Gewoon tv kijken gaat wel goed.

 

Hier maak ik gebruik van de KPN box 12 en ontvang rond de 300mb snelheid. 


@Kev007 , vul je gegevens in je account zo volledig mogelijk in. (account van dit forum).

Een moderater (medewerker KPN) kan dan voor je meekijken en indien nodig de lijn testen.

 

P.S.

Alleen de moderater kan de gegevens inzien. 

 

300mb? die snelheid ken ik niet, volgens mij heeft KPN deze snelheid ook niet. 

Ik heb zelf Glasvezel FTTH en heb 200/200. Daarboven zit 500/500 en 1000/1000 en de laagste voor mij is 100/100

 

Zie mijn link boven, wil je de echte download en upload snelheid meten?

 


@Kev007 , vul je gegevens in je account zo volledig mogelijk in. (account van dit forum).

Een moderater (medewerker KPN) kan dan voor je meekijken en indien nodig de lijn testen.

 

P.S.

Alleen de moderater kan de gegevens inzien. 

 

300mb? die snelheid ken ik niet, volgens mij heeft KPN deze snelheid ook niet. 

Ik heb zelf Glasvezel FTTH en heb 200/200. Daarboven zit 500/500 en 1000/1000 en de laagste voor mij is 100/100

 

Zie mijn link boven, wil je de echte download en upload snelheid meten?

 

Bedankt voor de tip, heb het direct aangepast. 

Ik heb een abonnement van 1000/1000, maar ontvang op de plek waar de ontvanger staat slechts 300mb middels jou link. 


@Kev007 dan is de snelheid op jouw adres lager dan 1000/1000

Kan je beter 500/500 of 200/200 nemen.


@Kev007 dan is de snelheid op jouw adres lager dan 1000/1000

Kan je beter 500/500 of 200/200 nemen.

Hallo @joop2011 , het hangt er vanaf hoe @Kev007 de snelheid gemeten, heeft hoogstwaarschijnlijk draadloos.

En die link geeft de snelheid trouwens niet goed weer, beter is de app van de MS-store te downloaden, dan heb je een zuivere meting.

 


@Kev007 dan is de snelheid op jouw adres lager dan 1000/1000

Kan je beter 500/500 of 200/200 nemen.

Hallo @joop2011 , het hangt er vanaf hoe @Kev007 de snelheid gemeten, heeft hoogstwaarschijnlijk draadloos.

En die link geeft de snelheid trouwens niet goed weer, beter is de app van de MS-store te downloaden, dan heb je een zuivere meting.

 

 

Of bekabeld (op een laptop en desktop), ik ging er ook van uit dat hij hem bekabelt heeft gemeten.


@Kev007 dan is de snelheid op jouw adres lager dan 1000/1000

Kan je beter 500/500 of 200/200 nemen.

Hallo @joop2011 , het hangt er vanaf hoe @Kev007 de snelheid gemeten, heeft hoogstwaarschijnlijk draadloos.

En die link geeft de snelheid trouwens niet goed weer, beter is de app van de MS-store te downloaden, dan heb je een zuivere meting.

 

 

Of bekabeld (op een laptop en desktop), ik ging er ook van uit dat hij hem bekabelt heeft gemeten.

Hallo Joost, ik heb de verbinding bedraad getest via een laptop. Huidige verbinding bedraagt 294mbps rechtstreeks aangesloten op experiabox. Met een switch ertussen haal ik ongeveer dezelfde snelheid, maar hogere uploadsnelheden. 


Gezien de v12 modem de snelheid van 1000/1000 wel aan zou moeten kunnen en bekabeld tot 300 gaat rechtstreeks op de modem kan ik slechts 3 dingen bedenken.

Of de connectoren van de glasvezel is vies waardoor je lagere snelheid haalt (monteur kan deze voor je schoonmaken, heeft de spullen ervoor, spreek uit ervaring).

Andere mogelijkheid is dat je verbinding niet sneller gaat dan de 300 mbit qua download.
Vraag mij alleen af hoe je upload is, is deze tevens rond de 300 of een (heel) stuk hoger?

Laatste geval is dat er in de popkast mogelijk de aansluiting van de connectoren vies zijn maar die kans acht ik vrij klein aangezien een monteur altijd een nieuwe kabel gebruikt en deze altijd schoonmaakt als hij deze gaat gebruiken (zoals het ze is geleerd tijdens de opleiding).


Gezien de v12 modem de snelheid van 1000/1000 wel aan zou moeten kunnen en bekabeld tot 300 gaat rechtstreeks op de modem kan ik slechts 3 dingen bedenken.

Of de connectoren van de glasvezel is vies waardoor je lagere snelheid haalt (monteur kan deze voor je schoonmaken, heeft de spullen ervoor, spreek uit ervaring).

Andere mogelijkheid is dat je verbinding niet sneller gaat dan de 300 mbit qua download.
Vraag mij alleen af hoe je upload is, is deze tevens rond de 300 of een (heel) stuk hoger?

Laatste geval is dat er in de popkast mogelijk de aansluiting van de connectoren vies zijn maar die kans acht ik vrij klein aangezien een monteur altijd een nieuwe kabel gebruikt en deze altijd schoonmaakt als hij deze gaat gebruiken (zoals het ze is geleerd tijdens de opleiding).

Op mijn 4K ontvanger ontvang ik geen beeld (zwart) tijdens het terugkijken van een programma. Het beeld wordt compleet zwart, maar de timer loopt wel gewoon door. Door- en terugspoelen wordt dan wel aangegeven qua tijd, maar geeft ook geen beeld. 

 

Ik heb al geprobeerd om oplossingen uit andere topics toe te passen, zoals het resetten van de ontvanger of een schone installatie via het menu, maar allen zonder succes.

 

Wie kan mij helpen? 

Dus het beste is op dit moment gewoon een monteursafspraak inplannen en deze de connectoren na te laten kijken. 

Wat betreft de uploadsnelheid rechtstreeks op de Experiabox zijn veel lager dan de downloadsnelheid. Aangesloten op een switch zijn deze iets hoger dan de downloadsnelheid. 


@Kev007 dan is de snelheid op jouw adres lager dan 1000/1000

Kan je beter 500/500 of 200/200 nemen.

Hallo @joop2011 , het hangt er vanaf hoe @Kev007 de snelheid gemeten, heeft hoogstwaarschijnlijk draadloos.

En die link geeft de snelheid trouwens niet goed weer, beter is de app van de MS-store te downloaden, dan heb je een zuivere meting.

 

 

Of bekabeld (op een laptop en desktop), ik ging er ook van uit dat hij hem bekabelt heeft gemeten.

Hallo Joost, ik heb de verbinding bedraad getest via een laptop. Huidige verbinding bedraagt 294mbps rechtstreeks aangesloten op experiabox. Met een switch ertussen haal ik ongeveer dezelfde snelheid, maar hogere uploadsnelheden. 

 

Joost? Wie is Joost?

Ik niet.

 

Zoals ik al aangaf, ligt het er waarschijnlijk aan dat de wijkcentrale kast onvoldoende fibers heeft (toevoer).

@Casper9561 dat heb ik dit elders op dit forum al eens gelezen (komt vaak voor in nieuwbouwwijken waar de rest van de woonplaats geen glasvezel heeft.

 

Op zich is 200/200 ruim voldoende.

In jouw geval zou ik dan naar 200/200 gaan of als je max wilt hebben 500/500

Anders betaal je voor iets wat je niet hebt cq niet mogelijk is.

 

Heb je je gegevens in je account al volledig ingevuld?

Dan kan een moderater (medewerker KPN) je verder helpen.

Alleen de moderater kan jouw gegevens zien.

 

P.S.

Mijn upload is ook hoger dan de download.

Download ongeveer 204MB en upload ongeveer 214MB (ik heb 200/200)


@Kev007 dan is de snelheid op jouw adres lager dan 1000/1000

Kan je beter 500/500 of 200/200 nemen.

Hallo @joop2011 , het hangt er vanaf hoe @Kev007 de snelheid gemeten, heeft hoogstwaarschijnlijk draadloos.

En die link geeft de snelheid trouwens niet goed weer, beter is de app van de MS-store te downloaden, dan heb je een zuivere meting.

 

 

Of bekabeld (op een laptop en desktop), ik ging er ook van uit dat hij hem bekabelt heeft gemeten.

Hallo Joost, ik heb de verbinding bedraad getest via een laptop. Huidige verbinding bedraagt 294mbps rechtstreeks aangesloten op experiabox. Met een switch ertussen haal ik ongeveer dezelfde snelheid, maar hogere uploadsnelheden. 

 

Joost? Wie is Joost?

Ik niet.

 

Zoals ik al aangaf, ligt het er waarschijnlijk aan dat de wijkcentrale kast onvoldoende fibers heeft (toevoer).

@Casper9561 dat heb ik dit elders op dit forum al eens gelezen (komt vaak voor in nieuwbouwwijken waar de rest van de woonplaats geen glasvezel heeft.

 

Op zich is 200/200 ruim voldoende.

In jouw geval zou ik dan naar 200/200 gaan of als je max wilt hebben 500/500

Anders betaal je voor iets wat je niet hebt cq niet mogelijk is.

 

Heb je je gegevens in je account al volledig ingevuld?

Dan kan een moderater (medewerker KPN) je verder helpen.

Alleen de moderater kan jouw gegevens zien.

Sorry Joop, autocorrect dacht dat Joost het zou weten. 

 

Bedankt voor de info en hulp. Gegevens zijn in elk geval bijgewerkt. 


Fijn dat je al meerdere reacties vanuit onze Community gekregen hebt! 

Even alle info op een rij:
Het probleem is dat je bij Terugkijken, na pauzeren en bij het huren van On Demand films wel geluid hebt, maar geen beeld. Live TV kijken lukt wel. Je ervaart dit op de VIP5202, deze is bekabeld via een netwerkkabel aangesloten op de KPN Box 12: met of zonder switch ervaar je dit probleem. De TV ontvanger is al stroomloos gemaakt en gereset, kabels zijn gecontroleerd en vervangen. Je hebt een abonnement met een internetsnelheid tot 1Gbit/s, bekabeld gemeten haal je ca 300Mbit/s. 

 

@Kev007 dan is de snelheid op jouw adres lager dan 1000/1000

 

Andere mogelijkheid is dat je verbinding niet sneller gaat dan de 300 mbit qua download.

Je kunt kiezen uit abonnementen die technisch ook haalbaar zijn op een adres. Een abonnement met een hogere snelheid terwijl er technisch gezien minder haalbaar is, is vrijwel uitgesloten (zeg ik met een slag om de arm :wink:). Technisch gezien is er tot 1Gbit/s mogelijk op het adres van @Kev007 en als ik een lijnmeting doe, staat er vanuit onze kant niets in de weg om deze snelheid ook daadwerkelijk te kunnen meten.

Om een realistisch beeld van de internetsnelheid te krijgen is het noodzakelijk om minimaal 10 metingen te doen binnen een tijdspanne van minimaal 3 tot maximaal 7 dagen met in ieder geval een uur tussen elke afzonderlijk meting. Zorg ervoor dat je verbonden bent via een kabel en niet via wifi, dat de Interactieve TV ontvangers uitgeschakeld zijn en ook dat andere apparaten die data verbruiken uitgeschakeld zijn. :point_right_tone4: kpn.com/speedtest
Probeer de snelheid te meten met verschillende apparaten en check ook in de specificaties van je eigen apparatuur welke internetsnelheid het aan kan. Welke netwerkkaart heeft jouw laptop? 

Gebruik alleen cat5e of cat6 ethernetkabels en géén platte kabels: heb je hier ook rekening mee gehouden bij het vervangen/ uittesten van de kabels?

Los van het bovenstaande: ca 300Mbit/s is ruim voldoende om gebruik te kunnen maken van onze diensten. Oorzaak van je probleem moeten we ergens anders zoeken. Een monteur inplannen kan altijd nog; ik heb eerst nog een aantal vragen:

  • Je hebt het abonnement al een paar maanden: sinds wanneer speelt dit probleem?
  • Je hebt ook een 2e TV ontvanger: ervaar je het probleem ook met op de 2e TV ontvanger? Zo niet, heb je de TV ontvangers al eens omgewisseld en wat zijn dan je bevindingen?
  • Wat is het merk/ model van de switch die je gebruikt?
  • Ik lees dat je het probleem ervaart met en zonder de switch. Voor alle duidelijkheid: heb je alleen de TV ontvanger van de switch ontkoppelt of de switch ook daadwerkelijk uit je netwerk ontkoppelt (eventueel met herstart/ reset van de TV ontvanger en het modem)?
  • Hoe zit je netwerk er verder uit: zijn er nog meer apparaten verbonden (draadloos of bekabeld) met het modem?

Fijn dat je al meerdere reacties vanuit onze Community gekregen hebt! 

Even alle info op een rij:
Het probleem is dat je bij Terugkijken, na pauzeren en bij het huren van On Demand films wel geluid hebt, maar geen beeld. Live TV kijken lukt wel. Je ervaart dit op de VIP5202, deze is bekabeld via een netwerkkabel aangesloten op de KPN Box 12: met of zonder switch ervaar je dit probleem. De TV ontvanger is al stroomloos gemaakt en gereset, kabels zijn gecontroleerd en vervangen. Je hebt een abonnement met een internetsnelheid tot 1Gbit/s, bekabeld gemeten haal je ca 300Mbit/s. 

 

@Kev007 dan is de snelheid op jouw adres lager dan 1000/1000

 

Andere mogelijkheid is dat je verbinding niet sneller gaat dan de 300 mbit qua download.

Je kunt kiezen uit abonnementen die technisch ook haalbaar zijn op een adres. Een abonnement met een hogere snelheid terwijl er technisch gezien minder haalbaar is, is vrijwel uitgesloten (zeg ik met een slag om de arm :wink:). Technisch gezien is er tot 1Gbit/s mogelijk op het adres van @Kev007 en als ik een lijnmeting doe, staat er vanuit onze kant niets in de weg om deze snelheid ook daadwerkelijk te kunnen meten.

Om een realistisch beeld van de internetsnelheid te krijgen is het noodzakelijk om minimaal 10 metingen te doen binnen een tijdspanne van minimaal 3 tot maximaal 7 dagen met in ieder geval een uur tussen elke afzonderlijk meting. Zorg ervoor dat je verbonden bent via een kabel en niet via wifi, dat de Interactieve TV ontvangers uitgeschakeld zijn en ook dat andere apparaten die data verbruiken uitgeschakeld zijn. :point_right_tone4: kpn.com/speedtest
Probeer de snelheid te meten met verschillende apparaten en check ook in de specificaties van je eigen apparatuur welke internetsnelheid het aan kan. Welke netwerkkaart heeft jouw laptop? 

Gebruik alleen cat5e of cat6 ethernetkabels en géén platte kabels: heb je hier ook rekening mee gehouden bij het vervangen/ uittesten van de kabels?

Los van het bovenstaande: ca 300Mbit/s is ruim voldoende om gebruik te kunnen maken van onze diensten. Oorzaak van je probleem moeten we ergens anders zoeken. Een monteur inplannen kan altijd nog; ik heb eerst nog een aantal vragen:

  • Je hebt het abonnement al een paar maanden: sinds wanneer speelt dit probleem?
  • Je hebt ook een 2e TV ontvanger: ervaar je het probleem ook met op de 2e TV ontvanger? Zo niet, heb je de TV ontvangers al eens omgewisseld en wat zijn dan je bevindingen?
  • Wat is het merk/ model van de switch die je gebruikt?
  • Ik lees dat je het probleem ervaart met en zonder de switch. Voor alle duidelijkheid: heb je alleen de TV ontvanger van de switch ontkoppelt of de switch ook daadwerkelijk uit je netwerk ontkoppelt (eventueel met herstart/ reset van de TV ontvanger en het modem)?
  • Hoe zit je netwerk er verder uit: zijn er nog meer apparaten verbonden (draadloos of bekabeld) met het modem?

Beste Shyrin, 

 

Bij terugkijken, na pauzeren en bij films huren heb ik enkel zwart beeld, dus geen beeld en geen geluid. Ik kan bij terugkijken en films huren wel vooruit en achteruit spoelen, maar dit geeft nog altijd geen beeld/geluid.

 

Daarnaast heb ik alle mogelijke opties al geprobeerd (met switch, zonder switch en zelfs rechtstreeks op de Experiabox), met na alle wijzigingen een reset.

 

Op mijn 2e ontvanger heb ik dit probleem niet en kan ik gewoon pauzeren, terugkijken en films huren, waarbij er ook beeld en geluid is. Deze is verbonden met een powerline adapter.

 

Wanneer ik mijn ontvangers omwissel ervaar ik dezelfde problemen. Op de locatie waar de 2e ontvanger staat kan ik genoemde functies gebruiken en op de locatie van de 1e ontvanger werkt het niet, ongeacht de wijze van aansluiten. 


Helder. Dus het ligt niet specifiek aan de VIP5202… maar lijkt het aan iets in de aansluiting te liggen. De kabels heb je al gecontroleerd en vervangen, heb je ook andere poorten op het modem getest?


Helder. Dus het ligt niet specifiek aan de VIP5202… maar lijkt het aan iets in de aansluiting te liggen. De kabels heb je al gecontroleerd en vervangen, heb je ook andere poorten op het modem getest?

Ik heb alle poorten reeds geprobeerd, met de huidige verbonden apparaten. Daarnaast heb ik ook alle apparaten los gekoppeld en ook hiermee geprobeerd (tevens met diverse kabels) 


En, wat mij nog te binnen schiet, ook een andere poort op de TV zelf uitgetest?


En, wat mij nog te binnen schiet, ook een andere poort op de TV zelf uitgetest?

Ja, ook de poorten op tv geprobeerd en zelfs een andere tv. 


Goed, vreemde situatie wel. Ik heb een melding geregistreerd voor onze technische dienst, zodat zij kunnen meekijken. Mocht het nodig zijn, nemen zij telefonisch contact met jou op.