Skip to main content

Vanmorgen is bij ons de installateur geweest voor glasvezel + interactieve televisie. Nu probeer ik de TV (Samsung QE55D serie) in orde te maken maar ik kom er niet uit. De volumeknopjes op de KPN afstandsbediening reageren niet op de Sonos Playbar en is ook niet zo in te stellen volgens mij. Zowel als ik de optische aansluiting tussen TV en Sonos (zoals voorheen) als tussen Arris en Sonos gebeurt er niets met de KPN afstandsbediening. Dat werkt vooralsnog alleen met de Samsung One Remote, die op zijn beurt niet in te stellen is met de Arris; althansniet met volledige functionaliteit. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Welkom, @StephanBurgwal! Bedankt voor je bericht. De afstandsbediening van KPN is niet te koppelen aan de soundbar. Wel kan je de afstandsbediening koppelen aan jouw televisie. Als je vervolgens de soundbar op jouw televisie aansluit en de instellingen zo hebt dat het geluid van de televisie altijd via de soundbar loopt, dan kan je indirect het geluid van de soundbar met de afstandsbediening van KPN bedienen. Lukt het zo?


Fout! :joy: v.w.b de Sonos zou je je kunnen verdiepen in de werking van je apparatuur,... De kpn afstands MOET je koppelen via je App,... 


Welkom, @StephanBurgwal! Bedankt voor je bericht. De afstandsbediening van KPN is niet te koppelen aan de soundbar. Wel kan je de afstandsbediening koppelen aan jouw televisie. Als je vervolgens de soundbar op jouw televisie aansluit en de instellingen zo hebt dat het geluid van de televisie altijd via de soundbar loopt, dan kan je indirect het geluid van de soundbar met de afstandsbediening van KPN bedienen. Lukt het zo?

De KPN afstandsbediening reageert niet op het volume van de soundbar als deze aan de TV aangesloten zit via optical, er gebeurt dan letterlijk niets met de volumeknopjes.

Fout! :joy: v.w.b de Sonos zou je je kunnen verdiepen in de werking van je apparatuur,... De kpn afstands MOET je koppelen via je App,... 

Via welke app is dat? Als ik in het KPN menu kijk staan er een aantal apparaten, koppelcodes en een QR als je apparaat ontbreekt. Er wordt nergens gesproken over een app?


Kijk eens in je App van je Sonos, daar kun je je afstands instellen onder thuisbioscoop,… 

Je wilt namelijk een ‘universele’ afstands koppelen aan je Sonos installatie, niet aan de tv ontvanger. Deze instellingen kun je daarom ook niet vinden in de instellingen van de tv ontvanger, omdat Sonos iets anders is dan de tv ontvanger van KPN. Het gaat om de bediening van het geluid. Je bedient namelijk niet het geluid via de KPN ontvanger, maar via je Sonos. Dit regel je dus via je App, nergens anders. 


Ik zal even kijken als ik straks thuis ben, wat ik me dan wel afvraag is waarom je de afstandsbediening in kunt stellen voor home cinema sets. In zekere zin is dit hetzelfde als Sonos (= extern geluid). De Samsung One Remote wordt wel altijd automatisch afgesteld voor de Sonos zodra ik de optical aan sluit en wordt het speakergeluid vervangen met optical geluid, dus waarom zou KPN receiver dat niet kunnen. Maar goed ik zal even kijken in de Sonos app, waar ik overigens nog nooit een keuze thuisbioscoop heb gezien...


Kortom, verdiep je in de werking van je apparatuur,... Hoef je je niks meer af te vragen,.. De tv ontvanger moet je vergeten. Die staat hier volledig los van.


Kortom, verdiep je in de werking van je apparatuur,... Hoef je je niks meer af te vragen,.. De tv ontvanger moet je vergeten. Die staat hier volledig los van.

Heb het gevonden, bedankt voor je tip. Volgende keer niet zo denigrerende houding aannemen en er vanuit gaan dat ik me er niet in verdiep kom je een stuk vriendelijker over.


Fijn om te lezen dat het is gelukt, @StephanBurgwal. :blush:


Super tip dit werkt via Sonos.  ThanksÂ