Skip to main content

Goedendag,

Ik heb een TCL tv met hierop Android TV in combinatie met een KPN TV+ box met hierop Google TV. Nu heb ik ook een Sonos Beam soundbar aangesloten op de televisie. Het werkt allemaal fijn, maar het enige jammer is dat de soundbar de IR-ontvanger op de TCL tv blokkeert. 

 

Is het mogelijk dit op te lossen zonder de TV te hoeven ophogen?

 

  • Bijvoorbeeld door de witte KPN afstandsbediening te koppelen aan de bluetooth van de TCL TV? Of is IR onvermijdelijk bij het aan/uitzetten van de TV? 
  • Of door HDMI-CEC werkend te krijgen? Ondanks dat zowel op de TV als de KPN box HDMI-cec aanstaat, gebeurt er niets bij uitzetten KPN box 

Hoe bedoel je dit?

Het werkt allemaal fijn, maar het enige jammer is dat de soundbar de IR-ontvanger op de TCL tv blokkeert

De soundbar ligt letterlijk voor de tv? Hoe zet je die tv dan aan? Want dat blokkeert dat signaal dan toch ook?

HDMI CEC bedient het volume van de tv niet bij mijn weten. 

De tv wat hoger wilde ik nou net voorstellen. Wat boeken?

In het menu van de plus box kan je het zo instellen dat je het box volume zelf gebruikt. De aan / uit knop voor 'tv' werkt dan echter ook niet meer. 


Hoe bedoel je dit?

Het werkt allemaal fijn, maar het enige jammer is dat de soundbar de IR-ontvanger op de TCL tv blokkeert

De soundbar ligt letterlijk voor de tv? Hoe zet je die tv fan aan? Want dat blokkeert dat signaal dan toch ook?

HDMI CEC bedient het volume van de tv niet bij mijn weten. 

De tv wat hoger wilde ik nou net voorstellen. Wat boeken?

In het menu van de plus box kan je het zo instellen dat je het box volume zelf gebruikt. De aan / uit knop voor 'tv' werkt dan echter ook niet meer. 

In principe ging de TV dan inderdaad niet aan, alleen door de soundbar even te verplaatsen. Nu met veel moeite kunnen regelen dat bij het aanzetten van de KPN box ook de TV aangaat (via HDMI-cec). Als ik de KPN box echter weer uitzet, gaat de televisie niet uit. 


Ik zie maat één oplossing. Vrij zicht op het ir oog van de tv creëren. 

Uitzetten van de box en de tv via  HDMI CEC gaat alleen... door de tv uit te zetten. Bij mij wel althans. 


Als ik de KPN box echter weer uitzet, gaat de televisie niet uit. 

Wat voor HDMI CEC opties heeft de televisie?

En wat doet de televisie als je de TV+ Box uitzet? Als die naar een eerder actieve bron schakelt: soms helpt het om de televisie, terwijl die op de HDMI-ingang van de TV+ Box staat, eenmalig uit te zetten met de afstandsbediening van de televisie zelf.


Ik zie maat één oplossing. Vrij zicht op het ir oog van de tv creëren. 

En dat moet inderdaad hoe dan ook, want je zult altijd wel eens een melding van de televisie krijgen, ook als je HDMI CEC helemaal werkend krijgt. @2610400000012 zou een infraroodverlenger (IR extender) niet een oplossing voor je zijn?

 

Uitzetten van de box en de tv via  HDMI CEC gaat alleen... door de tv uit te zetten. Bij mij wel althans. 

Ik ken televisies waar het ook andersom werkt. En het dan niet uitmaakt of je de televisie of TV+ Box uitzet, de ander volgt dan. Uitzetten van de televisie geeft wel minder problemen, en als de TV+ Box een keertje aanblijft, dan is dat hooguit een onnodige stream die blijft lopen.


Het is inmiddels gelukt. Door via een externe website een updatebestand voor mijn TV te downloaden doet HDMI-CEC het ook als ik de Box uitzet met mijn KPN afstandsbediening. Bedankt voor de hulp! 


Door via een externe website een updatebestand voor mijn TV te downloaden

Als dat geen vage website is, kun je de domeinnaam hier delen voor toekomstige lezers? En misschien ook welke firmwareversie je televisie nu heeft, waarbij het werkt?

Trouwens ook wel nieuwsgierig of je de TCL afstandsbediening dan kunt gebruiken met TV+.


@Arjan van B Hier staan de Android 11 OTA update bestanden: https://xdaforums.com/t/tcl-android-tv-model-55p8m-android-recovery-tcl-beyondtv-beyondtv.4025755/page-224 . Zip downloaden op een FAT32 geformatteerde USB Stick en dan via instellingen/updates/lokaal updaten de software updaten

Versie 677 werkt: zowel de HDMI-cec en Dolby surround is dan werkend. Bij versie 727 werkt de Dolby niet, dus dat is geen aanrader. 

De TCL afstandsbediening gebruik ik niet, dus geen idee. 

 


Goedendag,

Ik heb een TCL tv met hierop Android TV in combinatie met een KPN TV+ box met hierop Google TV. Nu heb ik ook een Sonos Beam soundbar aangesloten op de televisie. Het werkt allemaal fijn, maar het enige jammer is dat de soundbar de IR-ontvanger op de TCL tv blokkeert. 

 

Is het mogelijk dit op te lossen zonder de TV te hoeven ophogen?

 

  • Bijvoorbeeld door de witte KPN afstandsbediening te koppelen aan de bluetooth van de TCL TV? Of is IR onvermijdelijk bij het aan/uitzetten van de TV? 
  • Of door HDMI-CEC werkend te krijgen? Ondanks dat zowel op de TV als de KPN box HDMI-cec aanstaat, gebeurt er niets bij uitzetten KPN box 

Ook maar even reageren. Heb een TCL televisie en een kpn afstandsbediening. Op goed geluk code 20 gebruikt en dit werkte. Dus menu indrukken tot knipperen dan code 20 en vervolgens de aan uit-knop ingedrukt houden tot tv uitgaat. Succes