Skip to main content

Beste mensen, mijn nieuwe KPN afstandsbediening werkt goed met mijn oude Philips televisie, maar niet met de LG soundbar. Ik heb zowel een HDMI-kabel (tussen tv en soundbar) als een optische kabel (tussen tv-ontvanger en soundbar) er tussen zitten. Als ik op de televisie via het menu, optie Geluid, het geluid op Optical zet en bewaar en afsluit, staat hij daarna toch weer op HDMI. Maar dit werkt niet. Als ik via de optie Afstandsbediening, het geluid wil laten lopen via de soundbar, en daarvoor tegelijkertijd knoppen codes intoets, zoals die staan op kpn.com/afstandsbediening, gebeurt er ook niks. Het geluid blijft steeds alleen maar via de tv lopen. Ik word er helemaal tureluurs van. Kan iemand van jullie slimme koppen mij helpen? Dank alvast!             

Ik heb een tv en soundbar van LG.

  • De tv is via HDMI aangesloten op de ontvanger (8001).
  • De soundbar is zowel via HDMI-ARC als optisch (TOSLink) aangesloten op de ontvanger.
  • In de ontvanger heb ik zowel de tv als de soundbar geconfigureerd.
  • Als ik tv wil kijken schakel ik via de TV-knop op de kpn AB de tv in (en de soundbar volgt dan vanzelf) en met de iTV-knop vervolgens ook de ontvanger (verloopt via HDMI en HDMI-ARC).
  • Als ik alleen radio wil luisteren schakel ik alleen met de iTV-knop de ontvanger in en daarmee ook de soundbar (verloopt dan via de optische kabel).

Werkt allemaal prima bij ons.


Dag Henk, dank voor jouw snelle reactie. Ik moet dus in de ontvanger de tv én soundbar configureren. Dit lijkt de basis te zijn voor de rest. Dat ga ik proberen! Dank alvast! 


Het enige dat de kpn afstandsbediening doet met de soundbar, indien ingesteld, is harder en zachter zetten. De juiste ingang op de soundbar aanzetten moet je toch echt met de bij de soundbar geleverde afstandsbediening doen.


Dag Peter, ook jij bedankt voor je reactie. De afstandsbediening van deze soundbar is niet meer te krijgen. Maar ik vind het geen probleem als ik met de KPN afstandsbediening alleen maar het geluid van de soundbar harder en zachter kan zetten. Het aan- en uitzetten kan ik best handmatig. Dus ga ik Henk’s suggestie uitproberen. Ik hoop dat het lukt! 


De afstandsbediening van deze soundbar is niet meer te krijgen. 

Al gekeken bij deze 3 webshops?

https://www.afstandsbedieningwinkel.nl/ (met zoeken op het typenummer van mijn Pioneer audio vind ik een afstandsbediening. Geen originele maar een 'vervangende’.)

https://remotes-world.com/nl/

https://123afstandsbediening.nl/

Succes.


Dag Henk, dank voor jouw snelle reactie. Ik moet dus in de ontvanger de tv én soundbar configureren. Dit lijkt de basis te zijn voor de rest. Dat ga ik proberen! Dank alvast! 

Ja, dat heb ik in de 8001 gedaan en werkt prima; met de 5202 heb ik er geen ervaring mee, die staat op de slaapkamer zonder soundbar.

Let ook even op de manier van aansluiten die ik heb gepost. 


Met de 5202 en de nieuwe 7022 valt er wat dat betreft IN de ontvanger niks te configureren.

Het is een kwestie van de afstandsbediening direct instellen (met een code) voor televisie en een code voor de soundbar.

PDF instellen op soundbar volume.

PDF instellen op televisie aan/uit in input (als de code voor SB erin staat werkt volume niet meer op de tv)


Gelukt!

Beste Henk en Peter, het is gelukt om het geluid over de soundbar te krijgen! Zelfs zonder een alternatieve afstandsbediening voor de soundbar. Dank voor jullie tips. Hartstikke blij mee! Fijn weekend, nog. Joost