Skip to main content

Ik vind het verbijsterend dat een zo'n belangrijke Nederlandse zender niet in het basispakket zit.

Bij Ziggo is dat wel het geval, en dat vind ik niet meer dan normaal.

Graag reacties op mijn oproep.

In het basispakket gaat het niet komen bij kpn denk ik zo. Laten we daar realistisch in zijn. Dan gaan ze de inkoopkosten van het NPO pakket er niet uithalen. Want NPO 1, 2 en 3 móeten al in het basispakket, en ook voor die zenders betalen de providers.

Maar heb wel wat anders (vandaag) voorgesteld in een ander topic. Een, wat ik noem, het “interesse-pakket". Dat zou dan bijvoorbeeld € 3,99 (kunnen) kosten en bevat dan deze zenders (die dan, net als kidspakket, óók nog in pluspakket zitten):

Eurosport 2
NPO 1 Extra
NPO 2 Extra (nu tijdelijk in de basis, maar dat blijft niet)
NPO Politiek
Family 7
192tv


Ik vind het verbijsterend dat een zo'n belangrijke Nederlandse zender niet in het basispakket zit.

Bij Ziggo is dat wel het geval, en dat vind ik niet meer dan normaal.

Graag reacties op mijn oproep.

Helemaal mee eens. Zou standaard moeten zijn. 


Admin edit 30-11-2021:

Per 15 december worden NPO Nieuws en NPO Politiek samengevoegd. Vanaf dat moment zit de zender NPO Politiek en Nieuws in het basispakket op zender 83.

Goedemiddag allemaal!

Ik kan me voorstellen dat er behoefte is aan NPO Politiek in ons basispakket. Echter, wij hebben met NPO bepaalde afspraken gemaakt over de doorgifte van haar zenders. Eén van deze afspraken is onder andere dat de zender NPO Politiek onder het Pluspakket valt. Op verzoek van NPO was NPO Politiek enige tijd in het basispakket te vinden in verband met de berichtgeving over Corona en de verkiezingen. Deze periode is inmiddels verlopen en daarom is NPO Politiek weer terug geplaatst in het Pluspakket. 

Je kunt NPO Politiek overigens 24/7 online volgen. 


Goedemiddag allemaal!

Ik kan me voorstellen dat er behoefte is aan NPO Politiek in ons basispakket. Echter, wij hebben met NPO bepaalde afspraken gemaakt over de doorgifte van haar zenders. Eén van deze afspraken is onder andere dat de zender NPO Politiek onder het Pluspakket valt. Op verzoek van NPO was NPO Politiek enige tijd in het basispakket te vinden in verband met de berichtgeving over Corona en de verkiezingen. Deze periode is inmiddels verlopen en daarom is NPO Politiek weer terug geplaatst in het Pluspakket. 

Je kunt NPO Politiek overigens 24/7 online volgen. 

Beste Jose,

Ik zou dan wel eens de reden willen weten waarom dit zo is afgesproken tussen KPN en NPO. Bij Ziggo zit het wel standaard in het basispakket, waarom daar wel en bij de KPN niet. Over je suggestie dat je NPO Politiek online kunt volgen: Om nu uren achter de computer te gaan zitten om debatten te volgen vind ik ook niet zo prettig.


Vanuit de Mediawet is het verplicht NPO 1, 2 en 3 in het basispakket op te nemen. Voor wat betreft de digitale thema kanalen van de NPOis het aan de aanbieders om deze in het basispakket dan wel in een aanvullend pakket aan te bieden. 

Dat NPO Politiek ook online is te bekijken en daarom niet in het basispakket is opgenomen is een natuurlijk een non-argument. Met hetzelfde argument hoeft het dan ook niet in aanvullend pakket opgenomen te worden.


@Kuyvje Waarom dit zo is afgesproken, weet ik niet. Ik ben helaas niet bij die onderhandelingen aanwezig (lijkt me wel interessant). Hoogstwaarschijnlijk zal het te maken hebben met het kostenplaatje, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. NPO zal met Ziggo andere afspraken hebben gemaakt dan met KPN. 

@Berteman Klopt, NPO 1, 2 en 3 zitten verplicht in het basispakket. Voor de overige NPO zenders geldt dat daar afspraken over zijn gemaakt waar wij ons aan hebben te houden. Dat NPO Politiek ook 24/7 online te volgen is, is overigens niet bedoeld als een argument voor het feit dat de zender niet in het basispakket zit. Het was meer een tip om toch (zonder extra kosten voor het Pluspakket) de zender te kunnen volgen.


@Kuyvje Waarom dit zo is afgesproken, weet ik niet. Ik ben helaas niet bij die onderhandelingen aanwezig (lijkt me wel interessant). Hoogstwaarschijnlijk zal het te maken hebben met het kostenplaatje, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. NPO zal met Ziggo andere afspraken hebben gemaakt dan met KPN. 

@Berteman Klopt, NPO 1, 2 en 3 zitten verplicht in het basispakket. Voor de overige NPO zenders geldt dat daar afspraken over zijn gemaakt waar wij ons aan hebben te houden. Dat NPO Politiek ook 24/7 online te volgen is, is overigens niet bedoeld als een argument voor het feit dat de zender niet in het basispakket zit. Het was meer een tip om toch (zonder extra kosten voor het Pluspakket) de zender te kunnen volgen.


Ik lees dat jullie beiden het over afspraken hebben? Ik heb contact gehad met de NPO en die hebben mij medegedeeld dat de zenders NPO 1, 2 en 3, samen met de 6 radiozenders, verplicht moeten worden aangeboden in het goedkoopste abonnement (Basispakket). De tv-providers mogen vervolgens zelf bepalen in welk pakket de extra zenders te zien zullen zijn. Dus KPN wat is er dan op tegen om NPO Politiek onder te brengen in het Basispakket net zoals b.v. Ziggo dat doet.


@Kuyvje Waarom dit zo is afgesproken, weet ik niet. Ik ben helaas niet bij die onderhandelingen aanwezig (lijkt me wel interessant). Hoogstwaarschijnlijk zal het te maken hebben met het kostenplaatje, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. NPO zal met Ziggo andere afspraken hebben gemaakt dan met KPN. 

@Berteman Klopt, NPO 1, 2 en 3 zitten verplicht in het basispakket. Voor de overige NPO zenders geldt dat daar afspraken over zijn gemaakt waar wij ons aan hebben te houden. Dat NPO Politiek ook 24/7 online te volgen is, is overigens niet bedoeld als een argument voor het feit dat de zender niet in het basispakket zit. Het was meer een tip om toch (zonder extra kosten voor het Pluspakket) de zender te kunnen volgen.

@Kuyvje Waarom dit zo is afgesproken, weet ik niet. Ik ben helaas niet bij die onderhandelingen aanwezig (lijkt me wel interessant). Hoogstwaarschijnlijk zal het te maken hebben met het kostenplaatje, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. NPO zal met Ziggo andere afspraken hebben gemaakt dan met KPN. 

@Berteman Klopt, NPO 1, 2 en 3 zitten verplicht in het basispakket. Voor de overige NPO zenders geldt dat daar afspraken over zijn gemaakt waar wij ons aan hebben te houden. Dat NPO Politiek ook 24/7 online te volgen is, is overigens niet bedoeld als een argument voor het feit dat de zender niet in het basispakket zit. Het was meer een tip om toch (zonder extra kosten voor het Pluspakket) de zender te kunnen volgen.

Ik lees dat jullie beiden het over afspraken hebben? Ik heb contact gehad met de NPO en die hebben mij medegedeeld dat de zenders NPO 1, 2 en 3, samen met de 6 radiozenders, verplicht moeten worden aangeboden in het goedkoopste abonnement (Basispakket). De tv-providers mogen vervolgens zelf bepalen in welk pakket de extra zenders te zien zullen zijn. Dus KPN wat is er dan op tegen om NPO Politiek onder te brengen in het Basispakket net zoals b.v. Ziggo dat doet.


Dus KPN wat is er dan op tegen om NPO Politiek onder te brengen in het Basispakket net zoals b.v. Ziggo dat doet.

@Kuyvje . KPN moet betalen voor het volledige pakket van de NPO. Ook de must carry zenders voor het basispakket.

KPN heeft niet een grote Multinational achter zich. Om iets terug te verdienen heeft KPN ervoor gekozen om Politiek (ook) in het pluspakket te plaatsen. Door extra afname hiervan worden inkoopkosten (meer) gedekt. 

Met Politiek (en andere zenders waar om gevraagd worden die nu in plus zitten) naar het basispakket te halen zou dat basispakket zeker duurder worden. Dat is bij KPN € 10 momenteel. Bij Ziggo kom je omgerekend al op € 11,00.

Het is niet helemaal te bepalen bij Z. omdat zij internet niet zonder TV kúnnen aanbieden. Maar als je “alleen” internet neemt dan is dat al duurder dan bij KPN. 

Het verschil bij Ziggo tussen “internet Start” (wat dus al 40 zenders in SD kwaliteit heeft en maar 4 in HD) en “Internet + TV Start” is € 5,00.
Internet Start is 6 euro duurder dan Internet only bij KPN.

KPN is in de basis goedkoper dan Ziggo.

Er is meer in het pluspakket dan alleen leuke zenders als RTL Crime, RTL Lounge, Animal Planet, Nat.Geo. Wild e.a. Maar ook een groot On Demand aanbod van films, series en documentaires.

De zenders in het pluspakket:
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/pluspakket-kpn/


Dit onderwerp zocht ik dus! Nu in deze tijd van Corona en kabinetsformatie zouden wij dit in de basis moeten krijgen. Dat extra pakket zit vol met zenders waar veel mensen niets aan hebben,

Kan de KPN aub deze zender tijdelijk dan in de basis doen. Bij Ziggo zit het ook in basis?

 


Ik vind het verbijsterend dat een zo'n belangrijke Nederlandse zender niet in het basispakket zit.

Bij Ziggo is dat wel het geval, en dat vind ik niet meer dan normaal.

Graag reacties op mijn oproep.

Nu een half jaar verder zou de #KPN willen overwegen om ons toch tegemoet te komen. 
@Jose_ kan ik ergens terecht met mijn vraag/klacht? 
#NPOPolitiek is juist nu voor iedereen interessant 


Hoi @Cristien,

Hierboven heb ik al aangegeven hoe het zit. Ik kan uiteraard je verzoek doorgeven, maar ik ben bang dat we dit voorlopig niet van plan zijn.


In iedere smart-tv zit de NPOstart app. Daar kan je 'm gewoon gratis mee krijgen.

Wist je dat NPO Politiek het meest online wordt gekeken op redacties?

Wist je dat je via tweedekamer.nl ook alle (commissie)vergaderingen, mits openbaar, visueel / auditief kunt volgen? Daar zijn meer live kanalen dan wat je alleen via NPO Politiek te zien krijgt.

Live politiek via: NPO Politiek (alleen kamer; npostart.nl), Tweedekamer.nl (alles).

Nota Bene. Heb je of neem je thuis Hussel internet met KPN TV én je hebt (minimaal) één mobiel abonnement bij kpn is het pluspakket gratis.

Al heb ik liever een samenvatting van een debat inclusief duiding.