Hoi,
Sinds enige tijd ( weer ) klant bij KPN na een overstap van glasprovider. Internet loopt grotendeels prima, maar TV is en blijft een zorgenkindje bij KPN. Ik heb da ook een aantal bedenkingen bij de uitvoering die KPN er op na houdt, graag jullie reacties en meedenken.
KPN Kastje
Als basis van mijn bericht hier ligt het verhaal wat KPN naar buiten brengt als zijnde de “ groenste “ te zijn, maar dat zijn ze in feite niet in mijn beleving.
Als je TV wilt streamen dan zijn er tegenwoordig een heel scala aan afspeel boxen, Apple TV, Google TV, Android TV en wellicht nog een hele zwik die allemaal op dezelfde basis draaien.
Nu is de KPN Box in feite niet meer dan een Android doosje waar een App in zit. De TV’s van nu, althans het overgrote deel ervan, maakt al gebruik van Android.
Dus waarom moeten we een KPN Android box aan een Android TV hangen om een Android App te starten ?
Ik snap daar dus niets van en zie dit als een onnodige verplichting om kastjes te verhopen/verhuren. Maar wat als de klant dat vervelende kastje niet wil ?
App
Dan wordt er verwezen naar een app die je kunt installeren. Op zich al wat groener principe, want je hebt geen extra kastje en bekabeling nodig. Je kunt gewoon je eigen TV gebruiken ( meestal ) .
Dan blijkt dat er in het signaal wat KPN aanlevert aan de KPN Box en de KPN App dus verschillende streams geleverd worden ???
KPN leg dat eens uit, waarom zou ik als ik de KPN App op mijn TV gebruik een mindere kwaliteit stream moeten ontvangen dan de persoon die dat KPN Kastje gebruikt. Dat kastje is voor oudere tv toestellen die niet up-to-date zijn met de moderne Android TV’s dus graag eens uitleg waaom die verschillen er zijn. Op Glasvezel zouden die er al helemaal niet mogen zijn.
Wel heb ik zelf in een test geconstateerd dat de KPN App audio signalen bijvoorbeeld slechts stereo zijn, wordt dat bewust gedaan om mensen te ontmoedigen de App op hun TV te gebruiken en zonder kastje te gaan werken ? Waarom KPN ? AC3 ( Dolby 5.1 ) streamen kost echt niet veel bandbreedte.
OM te vergroenen zou KPN van die achterhaalde principes af moeten stappen en echt groen moeten worden, dat kastje alleen nog voor oude tv toestellen en moderne gebruikers de App laten gebruiken als ze dat willen zonder belemmeringen in de kwaliteit van de te ontvangen signalen.
Ik zou graag een inhoudelijke reactie van KPN willen zien in deze.
Peter