Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475079 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img+3

Dan lijkt mij stug dat KPN zelf weet over hoeveel mensen het gaat, als echt niet iedereen dit ervaart. Heb ook nog niemand voorbij zien komen die het wel snel had op de ene en traag op de andere kastje.

Abonnees die geen problemen ervaren die zullen zich ook niet zo snel melden dus zal je daar ook nauwelijks over lezen.

Ik denk ook dat er verschillende soorten mensen zijn. De ene ervaart vertraging en de andere is het nooit opgevallen (wat niet wil niet zeggen dat het er niet is)

Maar stel: 5% van de huishoudens heeft dit probleem dan is het  5% van 2 miljoen is toch 100.000 huishoudens. Maar ik denk (veel) meer.

Ik denk dat het er veel minder zijn want het aantal meldingen in dit forum zou anders waarschijnlijk veel groter zijn. Ik nodig je graag uit om eens te tellen hoeveel mensen hier op het forum melding hebben gemaakt van een trage gids.

Ik denk ook niet dat iedereen op diverse fora zit om e.e.a uit te zoeken hoe en waarom. 

Heb nu het idee dat ze aan de beeldkwaliteit aan het sleutelen zijn om bandbreedte te sparen en zo de kastjes wat meer lucht te geven: beeldkwaliteit gaat achteruit en ruis verschijnt.

Dat is een onzinnige gedachte want de hoeveelheid data die nodig is voor het menu en de gids is een minuscule fractie van de hoeveelheid data die nodig is voor het kijken naar een uitzending.

Onzin gedachte of niet.... Het komt wel allemaal tegelijk. Ben geen conspiracy theory denker maar schijnbaar is het zo lastig dat ze erg naarstig op zoek zijn naar oplossingen. Voor de nieuwe gids/infrastructuur heb ik nooit zulke problemen ervaren, nooit!

wjb
Wijsgeer
  • November 6, 2020

Ik denk ook dat er verschillende soorten mensen zijn. De ene ervaart vertraging en de andere is het nooit opgevallen (wat niet wil niet zeggen dat het er niet is)

Ook ik ervaar een lichte vertraging op onze HMB2260, maar in vergelijking tot de vertraging die anderen melden stelt de vertraging op onze HMB2260 niet zo veel voor.

Erwin van KPN
Moderator

De verrassingen blijven binnenkomen.

Sinds 5 minuten geleden is het niet meer mogelijk om gemaakte opnamen door te spoelen.

de 2260 laat even het rode lampje zien (signaal van de AB komt binnen) en doet vervolgens niets.

Dat betekent dat je je door eindeloze reclames heen moet worstelen.

Wanneer wordt deze puinbak opgeruimd?

Ik hoop dat we niet weer een storing te pakken hebben :-(

Hebben anderen hier ook last van?

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Sinds 5 minuten geleden is het niet meer mogelijk om gemaakte opnamen door te spoelen.

@Erwin_ ik heb het even bij mij gecheckt, en ik kan de opnames gewoon doorspoelen. (ZXV-8001)

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 6, 2020

de 2260 laat even het rode lampje zien (signaal van de AB komt binnen) en doet vervolgens niets.

Gisteren had ik problemen met de blauwe knop die ongeveer (dus niet exact) 1 minuut ipv 5 minuten vooruit liet springen. Vandaag werkt dat wel weer goed. Ik heb elke dag weer iets anders dat niet werkt.

Ik zie vandaag dat iemand anders op dit forum dat zelfde probleem met de blauwe knop heeft gemeld. Het is gewoon onvoorspelbaar en instabiel.

Vandaag mijn 2260 aan de powerline (devolo) weer tot leven kunnen brengen. dat betekent:

• herstart en fout 561
  • herstart en fout 143
  • herstart en blijft hangen bij 85% en dan na een uur fout 561
  • herstart en herstart fout 561
  • herstart en fout 143
  • geupdate via utp kabel en daarna weer aan de powerline gehangen
  • herstart en blijft hangen op 85% en loopt dan helemaal vast
  • herstart en fout 562
  • uiteindelijk gelukt na meermaals de powerline powerless, en de router powerless maken. daarna de powerline nogmaals powerless te maken en dan te herstarten.
  • It is like magic, but far more difficult

Dat betekent ook dat de rest van het huishouden om de haverklap zonder internet en TV zit omdat 1 zo'n 2260 het weer niet doet.

Dit zijn geen incidenten meer: dit is voor dit huishouden (4 2260's) meer dan twee maanden een wrak systeem.

Erwin van KPN
Moderator

@Anto Ik ga zeker niet ontkennen dat er nog veel te wensen overblijft bij de itv firmware en ik wil de problemen ook zeker niet bagatelliseren. Ik moet er wel bij zeggen dat een devolo in potentie de grilligheid van de problemen nog kan verergeren aangezien we vaak zien dat daar verbindingsproblemen mee ontstaan.  Het is dan onduidelijk wat veroorzaakt wordt door de firmware en wat veroorzaakt wordt door de devolo verbinding. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 6, 2020

@wjb

Het filmpje dat je post is vlgs mijn van afgelopen zondag! Ik was net na de uitrol van de laatste versie ook intens gelukkig met reactietijden van maar liefst 2 seconden. (Altijd nog trager dan het oude systeem) Inmiddels is dat 3 seconden geworden op 2260's die werken...als ze werken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 6, 2020

@Anto Ik ga zeker niet ontkennen dat er nog veel te wensen overblijft bij de itv firmware en ik wil de problemen ook zeker niet bagatelliseren. Ik moet er wel bij zeggen dat een devolo in potentie de grilligheid van de problemen nog kan verergeren aangezien we vaak zien dat daar verbindingsproblemen mee ontstaan.  Het is dan onduidelijk wat veroorzaakt wordt door de firmware en wat veroorzaakt wordt door de devolo verbinding. 

Voor het nieuwe menu NOOIT problemen.

De afdelingen  Afschuiven en de afdeling Kastje Naar de Muur hoef je niet naar mij te sturen; ik zit al in de afdeling van de Regen in de Drup.

Nog geen week geleden een vrolijke positivo van de technische dienst een half uur aan de lijn gehad en werkelijk het enige wat hij had bij te dragen was:

• alles herstarten: modem, powerline, alle 4 2260's
  • frisse start kiezen
  • Alles komt goed, alles is opgelost
  • Dus niet

Goede software is niet grillig, gebrek aan design en testen wordt afgedaan met grilligheid.

Tekenend voor de mentaliteit.

Forum|alt.badge.img+3

Hier werkt het nog "gewoon".html 4.108.208 nmc 8.0.107_1 op een 2260

wjb
Wijsgeer
  • November 6, 2020

Het filmpje dat je post is vlgs mijn van afgelopen zondag! Ik was net na de uitrol van de laatste versie ook intens gelukkig met reactietijden van maar liefst 2 seconden. (Altijd nog trager dan het oude systeem) Inmiddels is dat 3 seconden geworden op 2260's die werken...als ze werken.

De responsetijd is bij ons vandaag nog precies hetzelfde als gisteren, een week geleden of een dag na de introductie van het nieuwe menu.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 6, 2020

Net de laatste software update gehad tijdens prime time. Wat onhandig. Kan dat niet op een moment dat je zelf kunt kiezen? 

De update duurde zeker 5 minuten en helaas niet tijdens een reclameblok van een film. 

Trouwens de App deed het ook niet. Was er tegelijkertijd een storing?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 6, 2020

Ook ik ervaar een lichte vertraging op onze HMB2260, maar in vergelijking tot de vertageing die anderen melden stelt de vertraging op onze HMB2260 niet zo veel voor.

Dat is inderdaad een lichte vertraging. 
Bij ons gaat het met veel grotere tussenpozen. 

Vooral de balk na selectie van een kanaal blijft lang hangen. Dan kun je geen ondertiteling lezen. 

Ook met vooruit spoelen tot het moment na reclame loopt hij achter. Je ziet de film weer beginnen, drukt op Play en hij springt terug en je krijgt nog een paar reclames te zien. 

Wij komen van XMSNet via Telfort bij KPN. 
Toch bizar dat 11 jaar geleden de kwaliteit van internet en tv beter was. 

wjb
Wijsgeer
  • November 6, 2020

Vooral de balk na selectie van een kanaal blijft lang hangen.

Ik neem aan dat je weet dat je de tijd dat die balk getoond wordt in het menu kunt instellen op een waarde tussen 1 en 30 seconde.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 6, 2020

Vooral de balk na selectie van een kanaal blijft lang hangen.

Ik neem aan dat je weet dat je de tijd dat die balk getoond wordt in het menu kunt instellen op een waarde tussen 1 en 30 seconde.

Ja maar dat wil niet zeggen dat het werkt. 
kortste wat wij konden instellen was trouwens 3 seconden. Maar het duurt meestal 30 seconden. 

wjb
Wijsgeer
  • November 7, 2020

kortste wat wij konden instellen was trouwens 3 seconden.

Welke versie van de UI staat dan op jouw TV ontvanger?

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 7, 2020

Hallo allemaal! We gaan volgende week weer een nieuwe HTML release doen, deze gaat naar versie nummer 4.109.205. Even een quote van vorige week, van de vorige HTML release:

Ter verduidelijking: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Komende week wordt de jas dus aangepast. HTML, NMC en DBL/RBL zijn nu ook de termen die we actief laten zien in Instellingen > Informatie​​​​​

Deze update komt vanaf 6 november en bevat de volgende onderdelen:

• Je kunt nu het menu weer gebruiken als je live tv pauzeert
  • De terugknop werkt weer zoals verwacht ook als je tussendoor naar het menu/gids bent geweest
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. 

• Onder Instellingen > TV Menu is een optie toegevoegd om in te stellen of je de gids horizontaal of verticaal wilt gebruiken. Horizontaal is de standaardoptie. Hiermee vervalt het mechanisme dat de ontvanger de gids laat zien zoals je hem het laatst gebruikt hebt. 

Tevens ga ik deze update en die van vorige week even kort toevoegen aan het startbericht.

@Erik_ kan je vertellen wanneer je de nieuwe versie kan verwachten. In je bericht staat vanaf 6 november. Hoelang denken jullie nodig te hebben? 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • November 7, 2020

Wanneer kunnen we de zendervolgorde aanpassen?

wjb
Wijsgeer
  • November 7, 2020

Waarschijnlijk nooit. Ik denk dat de zenders daar een stokje voor gestoken hebben en eisen dat hun zender op een bepaald kanaalnummer geplaatst is.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • November 7, 2020

Waarschijnlijk nooit. Ik denk dat de zenders daar een stokje voor gestoken hebben en eisen dat hun zender op een bepaald kanaalnummer geplaatst is.

Dat klopt niet. Bij T-Mobile was het bij het oude platform mogelijk. Nu tijdelijk bij het nieuwe platform niet. Maar bij een komende update wordt het daar weer mogelijk gemaakt.

Het lijkt er al jaren op dat KPN er niet aan wil dat wij de zendervolgorde aan kunnen passen.

Ik zou er blij van worden als het een keertje mogelijk wordt kan je eindelijk eens een normale zenderlijst maken en de HD Glas kanalen op 1 zetten want de KPN doet dat niet.

Bij Ziggo op de Horizon kan het wel. Om maar te zwijgen bij de gelukkige mensen in bezit van de oude Humaxen. Dus dat argument van wjb geloof ik niet in, het is pure onwil van KPN. Dat in de standaardlijst bv 24 kitchen nu op 24 staat, nou ja, dat kan.

• Deelnemer
  • November 7, 2020

Vanaf bekend werd dat Telfort over ging naar KPN zijn er op de tv ontvanger updates uitgevoerd om de ervaring  "te verbeteren". Dit is al maanden terug en ook op het Telfort forum toen aangegeven. Dat forum is nu gesloten. Uit het antwoord daar kwam toen naar voren dat de update nog niet echt helemaal productie rijp was. Dus alles reageert traag, functionaliteit is juist achteruit gegaan (zoals gids bekijken na gepauzeerd te hebben), programma's terug kijken geeft vaker een foutmelding en sinds een aantal dagen is terug kijken van NPO1 helemaal niet meer mogelijk.

Ik heb een jaa normaal tv kunnen kijken nadat ik een nieuwe tv ontvanger had gekregen en daarna een update met "verbeteringen" en de ervaring is weer hetzelfde als met de motorola ontvanger van 8 jaar oud. Ik had al gelezen dat genoemd wordt dat er "achter de schermen" ook van alles verandert. Iets zegt me dat het dus nog jaren en mogelijk zelfs decennia gaan duren voor er weer normale service mogelijk is. In ieder geval is de implementatie van de foutmelding STB-ZAP-01 goed gelukt. Nooit eerder echt foutmeldingen gehad tenzij de verbinding er uit lag maar krijg nu dus vaak deze niks zeggende foutmelding. FANTASTISCH!!! Wat een verbetering!!! Vermoedelijk alleen "verbeteringen" voor kpn zelf om kosten te besparen. In ieder geval niet voor de klant.

De update van de tv ontvanger is dus gewoon waardeloos. Leuk om bij de overgang te melden dat ik nu als klant bij het premium KPN zit maar het voelt weer helemaal terug te zijn bij de PTT. Juist de reden om niet direct een abonnement bij kpn te nemen.

Op het Telfort forum werden er verdere verbeteringen beloofd in vervolg updates. Nu na maanden wachten is het nog steeds waardeloos en lijkt juist erger te worden. Het wordt nu echt tijd om die beloofde updates er doorheen te gooien want zit pas net bij kpn en ben er nu al klaar mee. Overigens wel precies de waardeloze service die ik had verwacht voor (natuurlijk wel) een premium prijs.

Kortom, net een half jaar over naar kpn en ik ben er klaar mee.

An-DH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 7, 2020

Bij Ziggo op de Horizon kan het wel. Om maar te zwijgen bij de gelukkige mensen in bezit van de oude Humaxen. Dus dat argument van wjb geloof ik niet in, het is pure onwil van KPN. Dat in de standaardlijst bv 24 kitchen nu op 24 staat, nou ja, dat kan.

De Humax ontvanger met een eigen harde schijf. Daarmee een eigen zendervolgorde maken was zó ontzettend prettig. 
De zendervolgorde die er nu is vind ik ook zo onlogisch. In HD versie staat bv SBS9 ver van andere NL zenders.
En waarom de nieuwszenders ook niet meer bij elkaar? 
Misschien vinden sommigen het overzichtelijk zoals het nu is, ik echter niet 😏

Joris62
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 7, 2020

De responsetijd is bij ons vandaag nog precies hetzelfde als gisteren, een week geleden of een dag na de introductie van het nieuwe menu.

Laat dat nu bij ons anders zijn. Aantal maanden geleden begon het met rond de 3 seconden. Dat is al vervelend. Maar de laatste dagen is dat opgelopen tot actueel rond de 5 seconden. Een en al ellende, echt niet leuk meer. En nee, dit valt niet goed te praten. En dat zijn ook echt niet alleen maar een handjevol mensen, die hier last van hebben. Tel alleen maar die mensen in deze thread, die hier last van hebben. En ga dat maar doortrekken naar alle KPN / XS4ALL / Telfort gebruikers....

Forum|alt.badge.img+3

Momenteel wel het laatste waar ik aan zou denken.... Eerst eens andere dingen oplossen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 7, 2020

De helpdesk van KPN wordt zeker een beetje wanhopig. Krijg een mail binnen van KPN met de onderstaande kop:

Help! Terugkijken lukt niet!