Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475200 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 11, 2020

Aantallen en/of percentages zijn absoluut niet relevant, vind ik. Maar ik heb het idee dat we in herhaling vallen… 

Het gaat erom dat elke klacht en elk probleem opgelost wordt want elke klacht is er 1 teveel. Hoe KPN dit fixt maakt mij niet uit. Of ze nu teruggaan naar het oude platform of 100 (of 200?) techneuten inhuren om 24 uur p.d. de oplossing te zoeken. Maakt allemaal niet uit, als er maar ingegrepen wordt. En ja, dat had natuurlijk al maanden geleden gemoeten.

Wat ik nog steeds niet begrijp: als er signalen zijn dat er een probleem is, waarom ga je dan stug verder met de uitrol van de update? Want die signalen waren er vroeg genoeg.

wjb
Wijsgeer
  • December 11, 2020

Het gaat erom dat elke klacht en elk probleem opgelost wordt want elke klacht is er 1 teveel.

Helemaal mee eens.

BackuPs
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • December 11, 2020

Wat ik nog steeds niet begrijp: als er signalen zijn dat er een probleem is, waarom ga je dan stug verder met de uitrol van de update? Want die signalen waren er vroeg genoeg.

Omdat ze het niet interesseert wat wij ervan vinden en ze niet willen toegeven dat er een fout ie gemaakt. Pas als we massaal weglopen dan gaan ze nadenken en zolang dat niet gebeurd, denken ze dat ze goed zitten.

Nou ik baal stevig van die langzame rommel die we nu hebben. Ik begin echt mijn vertrouwen in KPN te verliezen en ga uitkijken naar iets anders. Binnenkort loopt mijn contract af en als het niet snel beter wordt ben ik weg.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • December 11, 2020

Ja, het laden van de gids duurt op een 2952 tegen de 2 seconden

Optimist!… (maak daar maar 6 seconden van)

Bij ons functioneert die anders uitstekend.

Dat mag zijn, maar bij velen niet. Werkt traag en onlogisch.

Dat er maar 1% ontevreden is, is een aanname die nergens op slaat, het kan net zo goed 50% of meer zijn…
Meeste mensen komen niet op forums dus weet je ook niet dat ze klachten hebben. Daarbij  klagen er veel ook niet omdat ze denken dat het toch geen zin heeft. (en dat lijkt te kloppen)

Ze hadden beter de oude software wat ‘op kunnen leuken’ (voor zover nodig) in plaats van een heel nieuw platform maken. Het oude werkte qua snelheid uitstekend.

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 11, 2020

Wat ik mis is een bericht vanuit KPN. Het startbericht is nog steeds niet aangepast. Laat je klanten niet in het ongewisse. Kom in ieder geval met een statement.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 11, 2020

Ze hadden beter de oude software wat ‘op kunnen leuken’ (voor zover nodig) in plaats van een heel nieuw platform maken. Het oude werkte qua snelheid uitstekend.

Maar het is natuurlijk wel zo dat in het oude platform/software ook flinke en onhebbelijke problemen zaten. Problemen die in het nieuwe platform/software opgelost zijn en daar was en ben ik heel blij mee.

Natuurlijk baal ik ook van de trage werking van mijn 2952 net als iedereen die hiermee problemen heeft.

wjb
Wijsgeer
  • December 11, 2020

Ja, het laden van de gids duurt op een 2952 tegen de 2 seconden

Optimist!… (maak daar maar 6 seconden van)

Bij jou en dat vind ik oprecht heel vervelend voor je maar bij vele vele anderen met een 2952 is het echt niet meer dan 2 seconden.

Bij ons functioneert die anders uitstekend.

Dat mag zijn, maar bij velen niet. Werkt traag en onlogisch.

Zelfs als het maar 1% van de abonnees is zijn dat er inderdaad nog altijd velen.

Imarco schreef:

Dat er maar 1% ontevreden is, is een aanname die nergens op slaat, het kan net zo goed 50% of meer zijn…

Wie doet die aanname dan, ik niet …

Imarco schreef:

Meeste mensen komen niet op forums dus weet je ook niet dat ze klachten hebben.

Klopt en daar heb je dan ook prachtige extrapolatie technieken voor om op basis van het aantal meldingen op forum, chat en telefoon een realistische inschatting te maken van de omvang van de groep.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 11, 2020

Overigens heb ik me gisteren wederom verbaasd over het volgende:

Gisteren op de 2952 de software opnieuw geïnstalleerd. En wat zag ik? Nog altijd wordt eerst de oude software geïnstalleerd en als dat klaar is, wordt de nieuwe software geïnstalleerd. Dat is toch raar?

Ik weet niet of je dit mag vergelijken met een pc, maar op een windows-pc zet ik toch echt liever meteen Windows 10 erop. En niet eerst Windows 7 (of een andere oude versie) en daarna pas Windows 10.

Zou hier misschien een oorzaak van het probleem zitten?

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • December 11, 2020

Gisteren op de 2952 de software opnieuw geïnstalleerd. En wat zag ik? Nog altijd wordt eerst de oude software geïnstalleerd en als dat klaar is, wordt de nieuwe software geïnstalleerd. Dat is toch raar?

Voor embedded software is dat vrij gebruikelijk. Het apparaat start op met de software waar ie mee ‘geboren’ is, (daarvan is tenminste bekend dat die werkte), en pas daarna gaat het apparaat op zoek naar eventuele nieuwe firmware...

wjb
Wijsgeer
  • December 11, 2020

Dat is toch raar?

Dat is inderdaad heel raar.

Ik verwacht dat dat pas gaat veranderen als het oude IPTV platform volledig ontmanteld is.

Ik vermoed dat het abonneenummer pas beschikbaar is na de initiële installatie en dat dan dus pas de keuze gemaakt kan worden om op het oude platform te blijven omdat er nog een oude Motorola VIP1853 op het abonnement geregistreerd staat of direct door te migreren naar het nieuwe platform.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 11, 2020

Dat is toch raar?

Dat is inderdaad heel raar.

Ik verwacht dat dat pas gaat veranderen als het oude IPTV platform volledig ontmanteld is.

…….

Zomaar een gedachte: Zou dit de reden zijn dat KPN stug is doorgegaan met de uitrol terwijl de meldingen mbt traagheid er vanaf het begin waren?

*toevoeging: Want als de uitrol helemaal klaar is, kan die 1e stap bij een herinstallatie achterwege blijven.

wjb
Wijsgeer
  • December 11, 2020

Zomaar een gedachte: Zou dit de reden zijn dat KPN stug is doorgegaan met de uitrol terwijl de meldingen mbt traagheid er vanaf het begin waren? 

Ik denk eerder dat de enorme ouderdom van het oude platform de belangrijkste reden is geweest om de migratie naar het nieuwe platform door te zetten ongeacht die vroege meldingen van het tragere menu.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 11, 2020

Ik denk eerder dat de enorme ouderdom van het oude platform de belangrijkste reden is geweest om de migratie naar het nieuwe platform door te zetten ongeacht die vroege meldingen van het tragere menu.

Zou zomaar kunnen.

Wat ik hierboven eigenlijk bedoelde maar nog niet expliciet benoemde (maar nu alsnog): 

Het kan zijn dat de 1e installatie v.d. oudere versie v.d. software de oorzaak is van het traagheidsprobleem.

Dat we nu in een overgangsfase zitten waarin die 1e installatie nog nodig is. 

Dat ná die overgangsfase (dus als de uitrol afgerond is) die 1e installatie niet meer nodig is. Misschien is daarna de traagheid ineens weg?

Als dit allemaal klopt, dan hoop ik dat KPN de uitrol z.s.m. voortzet en ook afrondt.

Dit is natuurlijk allemaal speculatie van mijn kant.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • December 11, 2020

Oals gezegd, het is normaal dat een apparaat altijd na een reset met zijn originele firmware opstart (dat is tenslotte de enige software die het apparaat aan boord heeft waarvan zeker is dat ‘ie werkt.)

Je reset een apparaat tenslotte niet voor niets: dat doe je alleen als er wat mis is...

Joris62
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 11, 2020

Gisteren, na die update, was ik best tevreden: 1,5 sec openen van de gids, 1,5 sec terug. Wat een verademing in vergelijking met de 10 seconden per actie, die ik voor de update nodig had.

Maar nu, net 24 uur later, daar gaan wij weer: 4 seconden openen van de gids, 3 seconden terug. Als dat zo doorgaat dan zit ik over een week weer op de 10 seconden, waar ik vandaan kom.

KPN, hebben jullie hier een verklaring voor? En, nog belangrijker, wanner gedenken jullie nu met een definitieve, echt werkende oplossing te komen?

We hebben te vroeg gejuigd. Welgeteld 1 dag mogen genieten van normale snelheid. Inmiddels is de vertraging weer 4 a 5 seconden. 

wjb
Wijsgeer
  • December 11, 2020

Het kan zijn dat de 1e installatie v.d. oudere versie v.d. software de oorzaak is van het traagheidsprobleem.

Ik zou niet weten waarom dat het geval zou zijn en eigenlijk laat de praktijk ook wat anders zien immers...

Op mijn HMB2260 wordt ook eerst de originele firmware geplaatst, maar uiteindelijk is die HMB2260 na de migratie toch niet traag. Helaas zijn er anderen met precies zo'n HMB2260 waarbij de laadtijden wel erbarmelijk zijn.

Ik zit t.a.v. die traagheid veel meer aan bijvoorbeeld routeringsproblemen te denken.

Het almaar trager worden naarmate een TV ontvanger langer in gebruik is om vervolgens in sommige gevallen ook nog eens spontaan te herstarten lijkt meer te duiden op een memory leak of het niet netjes opruimen van caching.

wjb
Wijsgeer
  • December 11, 2020

Gisteren, na die update, was ik best tevreden: 1,5 sec openen van de gids, 1,5 sec terug. Wat een verademing in vergelijking met de 10 seconden per actie, die ik voor de update nodig had.

Maar nu, net 24 uur later, daar gaan wij weer: 4 seconden openen van de gids, 3 seconden terug. Als dat zo doorgaat dan zit ik over een week weer op de 10 seconden, waar ik vandaan kom.

KPN, hebben jullie hier een verklaring voor? En, nog belangrijker, wanner gedenken jullie nu met een definitieve, echt werkende oplossing te komen?

De update van de html op de TV ontvangers is afgelopen nacht weer teruggedraaid omdat die de oorzaak leek te zijn van het tot twee keer toe platgaan van de IPTV back-end.

Die html update had nu juist gezorgd voor een verbetering van de performance maar die verbetering is met het terugdraaien van de update dus ook weer verloren gegaan.

Laten we hopen dat KPN snel met een definitieve oplossing zal komen.

wjb
Wijsgeer
  • December 11, 2020

Oals gezegd, het is normaal dat een apparaat altijd na een reset met zijn originele firmware opstart (dat is tenslotte de enige software die het apparaat aan boord heeft waarvan zeker is dat ‘ie werkt.)

Je reset een apparaat tenslotte niet voor niets: dat doe je alleen als er wat mis is...

Nee, een apparaat start op met zijn bootloader en deze kan ook zo gemaakt zijn dat hij direct de laatste firmware gaat installeren als er helemaal nog geen firmware aanwezig is.

Joris62
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 11, 2020

De update van de html op de TV ontvangers is afgelopen nacht weer teruggedraaid omdat die de oorzaak leek te zijn van het tot twee keer toe platgaan van de IPTV back-end.

....

Goed getest dus. Zoals de hele uitrol, vanaf begin af aan, al goed getest bleek te zijn. Niet dus…

Of hebben ze de vertraging er expres ingebouwd omdat ze al wisten dat hun backend infrastructuur een gewone snelheid voor zo veel abonnementen niet kan leveren?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • December 11, 2020

Een heleboel pagina's geleden waren we nog aan het lachen - nou ja- over de aktie “kadootje van KPN”.

Die is nu gestart:

Op vrijdag 11 december geeft de rockband DI-RECT een bijzonder livestreamconcert vanuit het Kurhaus in Scheveningen. Als klant van KPN kun jij dit concert beleven vanuit je huiskamer. Het concert is 11 december om 20.30 uur te zien op de tv-zender BeleefKPN via kanaal 41.

Wat een beetje jammer is, is dat je eerst naar  een hele trieste "pre party” kijkt met 2 mensen achter een DJ/mengpaneel.

de info klopt dus weer niet . .  . Om 21:05 kijk je nog steeds naar niks.

Gemiste kans.

Als je geen opnames kan openen met ITV is er wel een aanrader voor oude knarren: NPO 2 extra. (bij mij op kanaal 88)

Warempel concerten van Johnny Cash, Nina Simone, Frank Zappa in vertrouwde VHS kwaliteit.

• December 11, 2020

Een heleboel pagina's geleden waren we nog aan het lachen - nou ja- over de aktie “kadootje van KPN”.

Die is nu gestart:

Op vrijdag 11 december geeft de rockband DI-RECT een bijzonder livestreamconcert vanuit het Kurhaus in Scheveningen. Als klant van KPN kun jij dit concert beleven vanuit je huiskamer. Het concert is 11 december om 20.30 uur te zien op de tv-zender BeleefKPN via kanaal 41.

Wat een beetje jammer is, is dat je eerst naar  een hele trieste "pre party” kijkt met 2 mensen achter een DJ/mengpaneel.

de info klopt dus weer niet . .  . Om 21:05 kijk je nog steeds naar niks.

Gemiste kans.

Als je geen opnames kan openen met ITV is er wel een aanrader voor oude knarren: NPO 2 extra. (bij mij op kanaal 88)

Warempel concerten van Johnny Cash, Nina Simone, Frank Zappa in vertrouwde VHS kwaliteit.

@Anto ,

Waarschijnlijk is dit per ongeluk gebeurt. Maar deze eindeloze thread over de nieuwe update met weinig inhoudelijke reacties van KPN is voor de meeste klanten (zo als ik) het het enige communicatiemiddel om te melden dat we ernstig worden beperkt in onze 2020 basis ervaringen met KPN media producten. 

KPN doet er dan minstens schijnbaar vervolgens niets mee. Maar laten we het wel zuiver houden. Berichten over wat voor andere stomiteiten KPN uithaalt in dit topic dragen er niet aan bij dat wij straks zonder over te stappen naar bijvoorbeeld Ziggo normaal naar de TV kunnen kijken op een voor 2020 aanvaarbaar niveau. Ik ben namelijk heel erg tevreden over KPN als Internet provider. 

Maak voor de door jou gesignaleerde KPN blunders a.u.b. gewoon een eigen apart topic aan. 

• December 11, 2020

Hoi Allemaal,

Vet concert zeg ik dan maar, dank u KPN.

:sunglasses:

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • December 11, 2020

Nee, een apparaat start op met zijn bootloader en deze kan ook zo gemaakt zijn dat hij direct de laatste firmware gaat installeren als er helemaal nog geen firmware aanwezig is.

Dat doet men bijna nooit zo. Als er met de nieuwe firmware iets mis is, kom je in een viscieuze cirkel terecht die blijft vastlopen. Daarom hebben de meeste apparaten hun standaardfirmware ingebakken, zodat het apparaat altijd (zelfs zonder netwerk) op kan starten.

wjb
Wijsgeer
  • December 11, 2020

Dat doet men bijna nooit zo. 

Prima, als jij dat dat zo wil. Doe me een plezier en geef jouw TV ontvanger een een "frisse start". Meet vervolgens eens hoe vaak de TV ontvanger een firmware gaat downloaden en kom vervolgens hier nog eens terug. Ik ben benieuwd of je bij jouw mening blijft. :wink: