Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475313 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 13, 2020

KPN heeft een prima zicht op de grootte van de groep die nog slechtere laadtijden ervaren op basis van de hoeveelheid meldingen daaromtrent.

De reden waarom, volgens mij, deze discussie telkens weer terugkomt is de stelling dat KPN daarom de uitrol maar moet terugdraaien en het oude platform weer in gebruik zou moeten nemen.

Dat is waar ik tegen ageer immers dat gaat ons niet verder helpen en dat is mijns inziens ook niet de juiste stap als de groep met getroffenen (echt slechte laadtijden) klein is. Begrijp me (opnieuw) niet verkeerd, dat is natuurlijk heel vervelend voor die abonnees en ik hoop dan ook dat er op korte termijn een definitieve oplossing zal gaan komen.

OK, eens.

Ook ik wil niet terug naar het oude platform. En ook ik vind dat kpn heel snel de problemen moet oplossen. Vooral voor die mensen die met écht slechte laadtijden te maken hebben. Maar ook een beetje voor de mensen zoals ik die met net wel / net niet acceptabele laadtijden zitten.

KPN moet snel en goed aan de slag. Het is de hoogste tijd.

• Slimmerik
  • December 13, 2020

Hier ook vreselijke traagheid op een 2260 in Utrecht. Gids duurt ca. 7 sec. Gelukkig gaat XS4all een 5202 opsturen.

Als een 5202 geen traagheid vertoont kan het probleem dan nog wel in routering liggen?

Bart groen
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • December 13, 2020

Wanneer wordt de traagheid van het menu sinds de update, verholpen.

Als dit zo blijft stap ik over naar de concurrent.

Genoeg mensen hebben hierover ondertussen geklaagd, maar er wordt geen oplossing geboden door KPN. Ga ajb weer terug naar de software van voor de update 

wjb
Wijsgeer
  • December 13, 2020

Als een 5202 geen traagheid vertoont kan het probleem dan nog wel in routering liggen?

Dat zou prima kunnen, zoals je in dit bericht kunt lezen heeft mijn VIP5202 een https verbinding met een server van Amazon uit een heel ander subnet (en op een hele andere locatie) dan mijn ZXV8001 en HMB2260. Een ook dat zegt weer niet alles. Het is overigens ook maar een vermoeden dat routering een rol speelt. Als hardware en software van twee HMB2260's precies hetzelfde zijn en de éne heeft een laadtijd van minder dan 2 seconden terwijl de andere een laadtijd van misschien wel 8 seconden heeft dan moet er mijns inziens dus ook een externe factor een rol spelen. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Hier ook vreselijke traagheid op een 2260 in Utrecht. Gids duurt ca. 7 sec. Gelukkig gaat XS4all een 5202 opsturen.

Vast een ‘nieuwe’ gebruikte ;)

XS4ALL stuurt alleen nieuwe 5202's op. Iets anders hebben ze niet. 

TvG2016
Helper
  • December 13, 2020

KPN heeft een prima zicht op de grootte van de groep die nog slechtere laadtijden ervaren op basis van de hoeveelheid meldingen daaromtrent.

De reden waarom, volgens mij, deze discussie telkens weer terugkomt is de stelling dat KPN daarom de uitrol maar moet terugdraaien en het oude platform weer in gebruik zou moeten nemen.

Dat is waar ik tegen ageer immers dat gaat ons niet verder helpen en dat is mijns inziens ook niet de juiste stap als de groep met getroffenen (echt slechte laadtijden) klein is. Begrijp me (opnieuw) niet verkeerd, dat is natuurlijk heel vervelend voor die abonnees en ik hoop dan ook dat er op korte termijn een definitieve oplossing zal gaan komen.

OK, eens.

Ook ik wil niet terug naar het oude platform. En ook ik vind dat kpn heel snel de problemen moet oplossen. Vooral voor die mensen die met écht slechte laadtijden te maken hebben. Maar ook een beetje voor de mensen zoals ik die met net wel / net niet acceptabele laadtijden zitten.

En juist snel oplossen leidt tot de problemen die zich afgelopen week voordeden. Ik heb de nodige ervaring met de software voor decoders. En als je denkt een probleem aan de ene kant opgelost te hebben, dan is de kans redelijk groot dat je aan de andere kant weer kleinere of zelfs grote problemen veroorzaakt. Je moet nieuwe software echt goed intern testen, anders gaat het in veel gevallen echt verkeerd. Ik was al verwonderd dat KPN een harde datum noemde wanneer de nieuwe software beschikbaar zou komen. En dan ook nog eens tegelijk voor meer dan drie miljoen decoders.

Het is het beste KPN de nodige tijd te geven om het probleem direct goed op te lossen. Dat doe je door testen, nogmaals wijzigen, testen en eventueel nogmaals wijzigen en dan testen, alvorens de nieuwe software naar decoders te versturen. En ja, dan kan misschien enkele weken duren. Maar misschien ook niet. Maar onverantwoorde druk op de ketel zetten, brengt alleen verliezers met zich mee.

• Slimmerik
  • December 13, 2020

@wjb: Ligt volgens jou het probleem waarschijnlijk in de routering en niet in de kastjes?

Dus als retuoW straks een normale snelheid in het menu heeft dan ligt dit niet aan de 5202 maar aan de (andere) server waar deze mee verbonden werd?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 13, 2020

Hey KPN, doe is wakker worden! Beetje communicatie richting de klanten kan geen kwaad hoor. Moet het nu in het nieuws lezen. 

Ik zie steeds meer op tegen TV kijken, het is net Russische roulette, doet ie het wel of doet ie het niet, werken mijn opnames nog? Durf ik te pauzeren of klapt alles er weer uit als ik dan op play druk? Blijft de hele ontvanger hangen als ik op gids druk? Of nu alleen een lege gids? Of is het weer tijd voor STB-zap-error bingo?

:rage:  

wjb
Wijsgeer
  • December 13, 2020

Het is het beste KPN de nodige tijd te geven om het probleem direct goed op te lossen. Dat doe je door testen, nogmaals wijzigen, testen en eventueel nogmaals wijzigen en dan testen, alvorens de nieuwe software naar decoders te versturen. En ja, dan kan misschien enkele weken duren. Maar misschien ook niet. Maar onverantwoorde druk op de ketel zetten, brengt alleen verliezers met zich mee.

Toch ben ik van mening dat KPN al ruim de tijd gehad heeft om de oorzaak van het probleem te lokaliseren en een structurele oplossing te realiseren.

Ik denk ook dat de oorzaak heel duidelijk is geworden en dat de oplossing tweeledig was, een aanpassing van de NMC en een aanoassing van de html. Ik hoop dat alleen de aanpassing van de html iets te overhaast uitgerold is. 

wjb
Wijsgeer
  • December 13, 2020

@wjb: Ligt volgens jou het probleem waarschijnlijk in de routering en niet in de kastjes?

Dus als retuoW straks een normale snelheid in het menu heeft dan ligt dit niet aan de 5202 maar aan de (andere) server waar deze mee verbonden werd?

Hoor je mij dat zeggen? 

Zo ja, waar dan?

• Slimmerik
  • December 13, 2020

Het waren maar vragen … :relaxed:

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 13, 2020

Wat zal ik blij zijn wanneer het hele mislukte iTV gebeuren voorbij is en nóg beter werkt dan de ‘oude’ software. Wat zal het dan heerlijk rustig worden op het forum. 

TvG2016
Helper
  • December 13, 2020

Toch ben ik van mening dat KPN al ruim de tijd gehad heeft om de oorzaak van het probleem te lokaliseren en een structurele oplossing te realiseren.

Ik denk ook dat de oorzaak heel duidelijk is geworden en dat de oplossing tweeledig was, een aanpassing van de NMC en een aanoassing van de html. Ik hoop dat alleen de aanpassing van de html iets te overhaast uitgerold is. 

Jij en ik weten niet wat KPN tot heden achter de schermen wel of niet heeft gedaan om de problemen te verhelpen. Het is ook in veel gevallen niet alleen KPN die iets moet oplossen maar meerdere partijen. Wat we wel weten, is dat een binnen een week uitgerolde update totaal is mislukt. En of het nu aan de HTML, NMC of een combinatie van beiden ligt, ook dat weten wij niet. Dit is puur giswerk.

En hoe begrijpelijk en wellicht ook wel terecht het is om de druk richting KPN als klant op te voeren, zijn ook klanten het meest gebaat om KPN in relatieve rust zonder extreme druk naar een definitieve oplossing te laten zoeken. Dan is daarna voldoende tijd om te evalueren waar het precies verkeerd is gegaan.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • December 13, 2020

Inderdaad het is allemaal veeeel trager geworden… :relaxed:

Zo'n 4 seconden en dat doet mijn ontvanger ook na een herstart. Na 2 dagen zit ik nu al op 6 tot 7 seconden. Morgen zal ik wel op 7 tot 8 seconden zitten. Dit is allemaal gekomen na de update van 2 december.

Ik ben wel benieuwd wat jouw ontvanger doet na 3 dagen, dus geen herstart van te voren...:wink:

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 13, 2020

…….

…..

@TvG2016 Met “snel en goed” bedoelde ik: “goed en als het kan snel". En als het dan nodig is 100 (nee misschien 200 of misschien wel 300) extra techneuten in te vliegen en 24 uur p.d. aan dit probleem te laten werken, dan zal er snel een goede oplossing zijn.

En als de oplossing eerst getest moet worden, dan wil ik dat nog steeds altijd doen. (Ondanks dat ik onderhand toch wel een beetje boos begin te worden, kpn.)

Forum|alt.badge.img+3

Meldingen op bv totaaltv neem ik met een korreltje zout. Lijkt wel of ze gesponsord worden door KPN. Ze laten in ieder geval een verkeerd beeld zien in mijn/onze ogen. Met daarbij een wel rare bijsmaak: je zou je als klant met problemen bijna schuldig voelen (als de problemen hebt) daarover klaagt.

Als de groep echt maar klein zou zijn waarom dan niet even die paar mensen een decoder toesturen die deze problemen niet hebben? Schade is dan erg beperkt. In ieder geval de imagoschade.

Fill in the blanks.....

TvG2016
Helper
  • December 13, 2020

Was het maar zo makkelijk om even 100 techneuten extra op dit soort projecten te zetten om dan sneller het eindproduct in handen te krijgen. Zo werkt het bij ontwikkeling van decodersoftware niet. Zeker niet in coronatijd. Vaak worden in dit soort gevallen engineers van de fabrikant van de decoder uit het buitenland ingevlogen. Daar zullen ze nu wat terughoudender mee zijn.

KpnUser0
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • December 13, 2020

Het nieuwe menu is geen verbetering t.o.v het oude menu, ik ervaar geen toegevoegde functies. Ik wil de keuze om terug te gaan naar het oude menu. De hardware is gewoon niet krachtig genoeg voor de nieuwe layout.  En voor de jaarwisseling!

wjb
Wijsgeer
  • December 13, 2020

Als de groep echt maar klein zou zijn waarom dan niet even die paar mensen een decoder toesturen die deze problemen niet hebben? Schade is dan erg beperkt. In ieder geval de imagoschade.

Het kostenplaatje zal dan zo een paar miljoen euro bedragen.

Forum|alt.badge.img+3

Paar miljoen...?

Dan zijn het er dus echt wel meer dan een paar.....

wjb
Wijsgeer
  • December 13, 2020

Paar miljoen...?

Vast wel, ik heb in ieder geval nooit beweerd dat het er maar een paar zijn. Het enige wat ik aangegeven heb ik dat de groep waarschijnlijk klein is. Stel we hebben het over 2,5% van de abonnees. Dan spreken we dus over zo'n 65.000 abonnees. Als we dan €40,- per ontvanger rekenen en er vanuit gaan dat zo'n 50% van die abonnees twee TV ontvangers heeft dan hebben we het dus al over bijna 4 miljoen euro.

Forum|alt.badge.img+3

Paar miljoen...?

Vast wel, ik heb in ieder geval nooit beweerd dat het er maar een paar zijn. Het enige wat ik aangegeven heb ik dat de groep waarschijnlijk klein is. Stel we hebben het over 2,5% van de abonnees. Dan spreken we dus over zo'n 65.000 abonnees. Als we dan €40,- per ontvanger rekenen en er vanuit gaan dat zo'n 50% van die abonnees twee TV ontvangers heeft dan hebben we het dus al over bijna 4 miljoen euro.

Doelde meer op dit (gesponsorde) stukje:

Stukje...

Forum|alt.badge.img+3

Paar miljoen...?

Reken eens uit wat ze maandelijks ontvangen voor deze service....

wjb
Wijsgeer
  • December 13, 2020

Reken eens uit wat ze maandelijks ontvangen voor deze service....

Ik zou het echt niet weten want ik weet echt niet hoeveel KPN kwijt is aan uitzendrechten en huur/licenties t.b.v. de IPTV back-end.

Forum|alt.badge.img+3

Kom op wjb....  Je maakt het jezelf wel erg moeilijk zo.

Wel kunnen uitrekenen dan een ontvanger 40 euro kost voor aanschaf en dat mensen dan 5 of 2x5 euro per maand ervoor betalen..…