Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475318 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 18, 2020

“Stel dat een pagina 50kB aan data is,”

Stel dat een pagina 50kB aan data is, dan haal ik per dag 25MB aan gidsinformatie op.

Hoeven die foto's van al die programma's dan niet opgehaald te worden? Stel dat 1 foto 100 kB groot is...

wjb
Wijsgeer
  • December 18, 2020

Stel dat een pagina 50kB aan data is, dan haal ik per dag 25MB aan gidsinformatie op.

Hoeven die foto's van al die programma's dan niet opgehaald te worden? Stel dat 1 foto 100 kB groot is...

Er worden helemaal geen foto's opgehaald, ik heb immers de PiP actief. Daarnaast heb ik metingen verricht naar de hoeveelheid data die uitgewisseld wordt t.b.v. de gids en die is echt marginaal. Ergens in de voorgaande 168 pagina's heb ik daar al een keer een berichtje aan gewijd.

Paul Sprangers
Helper
Forum|alt.badge.img

... de data is ...

De data zijn...

Data is de inhoud van de tv gids...

De inhoud is, en de data zijn….

Ik dacht: laat ik eens een ander onderwerpje aansnijden...

Jooa48
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 18, 2020

Het wordt steeds gekker ook het aanzetten van de ontvanger duurt nu 6 seconden.

Kaljo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • December 18, 2020

Ik ga is wat proberen terug te kijken, wish me luck :pray:

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 18, 2020

Er worden helemaal geen foto's opgehaald, ik heb immers de PiP actief. Daarnaast heb ik metingen verricht naar de hoeveelheid data die uitgewisseld wordt t.b.v. de gids en die is echt marginaal. Ergens in de voorgaande 168 pagina's heb ik daar al een keer een berichtje aan gewijd.

Ja, die post van jou herinner ik mij nog wel. Maar constateer jij daarmee niet hetzelfde als wat ik in een van mijn posts liet weten. Dat de snelheid v.d. gids kennelijk gerelateerd is aan de zender die op dat moment actief is: Mijn 2952 opent de gids véél sneller als ie op 1475 staat dan wanneer ie op een van de eerste zenders staat.

Als ik kijk naar zender 1475 dan is de gids van die zender helemaal leeg.

Jij hebt die meting gedaan terwijl zender 200 actief was. De gids van die zender is ook leeg.

wjb
Wijsgeer
  • December 18, 2020

Maar constateer jij daarmee niet hetzelfde als wat ik in een van mijn posts liet weten. Dat de snelheid v.d. gids kennelijk gerelateerd is aan de zender die op dat moment actief is: Mijn 2952 opent de gids véél sneller als ie op 1475 staat dan wanneer ie op een van de eerste zenders staat.

Nee, ik meet geen enkel verschil in laadtijden van de gids afhankelijk van de actieve zender.

Ik zou ook geen reden kunnen verzinnen waarom daar een verschil in zou moeten zijn.

Jij hebt die meting gedaan terwijl zender 200 actief was. De gids van die zender is ook leeg.

Ik heb de meting van het laden van de gids inderdaad met zender 200 gedaan om zo er voor te zorgen dat er geen TV stream actief is en de hoeveelheid data in de meting dus echt data voor het tonen van de gids betreft.

Netflix heeft rechtboven ook gewoon een plaatje en de andere zeven zenders op de pagina van de gids hebben gewoon gidsinformatie. Verschil met andere pagina's van de gids is dan ook klein.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 18, 2020

@wjb  ik heb net even gecheckt hoe de gids-laadtijden van mijn 2952 op dit moment zijn. Waar ik toentertijd nog een duidelijk verschil zag bij het laden als ie op 1475 stond, is dat verschil nu weg.

Het laden van de gids is bij zender 200 en bij 1475 nu net zo langzaam als bij bijvoorbeeld zender 1. Ik zit nu op bijna 5 secs. Dit is sinds de mislukte update. Daarvoor zat ik op 2 a 3 secs.

Waarom er nu geen verschil meer is in de laadsnelheid (tussen zender 1475 en zender 1), geen idee.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 18, 2020

HMB2260; 7! seconden oproepen en geladen gids, maar dat is nog niet alles, 7! seconden om weer te sluiten! 

Dit ná de laatste, mislukte update die weer was ingetrokken. 
Niet eerder heb ik 2 keer 7 seconden, dus 14 seconden totaal! hoeven te wachten.

Plus, herinneringen kunnen ook niet meer worden ingesteld en zoeken lukt nauwelijks! 

En daar moet de klant nog tot januari mee zitten?!? Ik werk ook door met de kerstdagen! 

MariusTEL
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • December 18, 2020

Ook maar weer eens gecontroleerd en gemeten wat nu de tijd van oproepen en laden van de gids is: ik zit nu op 8,5 sec., sluiten duurt praktisch even lang (8,4 maar verschil is natuurlijk bijna onmeetbaar). Voor de laatste mislukte update zat ik op circa 2,5 sec., niet geweldig maar vergeleken met nu bijna warp snelheid :slight_smile:

Gaat lekker hoor. Over andere wachttijden zullen we het maar niet hebben. Ben heel benieuwd of KPN idd na de jaarwisseling met iets nieuws op de proppen komt en of zo'n update langer dan twee dagen blijft staan voor hij moet worden teruggedraaid :sweat:

• Topper
  • December 18, 2020

HMB2260; 7! seconden oproepen en geladen gids, maar dat is nog niet alles, 7! seconden om weer te sluiten! 

Niet eerder heb ik 2 keer 7 seconden, dus 14 seconden totaal! hoeven te wachten.

Plus herinneringen kunnen ook niet meer worden ingesteld en zoeken lukt nauwelijks! 

En daar moet de klant nog tot januari mee zitten?!? Ik werk ook door met de kerstdagen! 

Het gekke is dat ik daar met de nieuwe 5202 geen last meer van heb. Ligt toch aan die decoders dan?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 18, 2020

Plus herinneringen kunnen ook niet meer worden ingesteld en zoeken lukt nauwelijks! 

Het gekke is dat ik daar met de nieuwe 5202 geen last meer van heb. Ligt toch aan die decoders dan?

De 5202 heeft sowieso meer werkgeheugen. Maar ik denk niet dat het alleen aan de ontvangers ligt. 

• Slimmerik
  • December 18, 2020

... de data is ...

De data zijn...

...de data is... :sunglasses:

Paul Sprangers heeft gelijk.

• December 18, 2020

De laatste weken veel verschillende storingen. Zender niet beschikbaar. Netflix login weg en bij weer inloggen is het niet beschikbaar, oude opnames niet beschikbaar .  TV traag.  Niet zo happy.  Alles is gereset en gecontrolleerd daar ligt de probleem niet.  Lijkt te komen naar de laatste update.

• December 18, 2020

Leuke discussie nu, maar wel 100% off topic (of het de of het data is). 

Wij zitten te wachten tot het moment dat een Moderator eens gaat reageren over het feit dat onze STB vastloopt zo gauw we op “Uitgelicht” drukken. Ik heb dat vorige week al laten zien in dit topic aan de hand van een screenshot en natuurlijk weer die stomme complete reset van 20 minuten uitgevoerd, omdat een moderator dat vertelde. Echter dit verandert gewoon niets aan de settings. (Wat  wjb heeft geverifieerd). (Ik ben trouwens niet de enige maar bij anderen wordt er ook niet op gereageerd. Ik heb het op volgen gezet.)

Overigens heeft @wjb al veel eerder een keer in dit topic aangetoond dat de gegevens die over de lijn gaan te verwaarlozen zijn. Voor de gids is het HTML en dat zijn characterstrings (Letters en cijfers). De PIP zal echt veel meer data over de lijn sturen. 

Maar wat interessert dat ons, we willen een oplossing en niet steeds minder krijgen voor hetzelfde geld. 

Imko
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • December 18, 2020

Geachte,

Waarom is met de nieuwe lay-out alles zo langzaam. Het is hinderlijk en zeer irritant. Als je in het menu zit reageert alles ontzettend traag.

Mvg

Imko

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Jasper van KPN
Moderator

Wij willen hier ook een oplossing voor, maak je geen zorgen. Ik hoop dat de update snel alsnog kan komen, op dit moment hebben we daar nog geen nieuwe informatie over.

Je eerdere vraag over Uitgelicht lijkt een beetje te zijn ondergesneeuwd in de vele andere berichten. Ik heb dit nu bij de ontwikkelaars nagevraagd, daar komen we op terug.

Hoe het woord data precies wordt gebruikt in een zin is verder niet relevant voor de update inderdaad :slight_smile:

• Slimmerik
  • December 18, 2020

Ahh … elke 5 pagina's 1 koekje van een moderator … :upside_down:

• Topper
  • December 18, 2020

Hey KPN,  wanneer wordt deze ellende opgelost. De traagheid van de VIP 2952 is nog dramatischer geworden. Responstijd menu/gids nu ruim 8 seconden, aanzetten ruim 6 seconden. Ben er inmiddels klaar mee. Wat een amateurisme! 

• Topper
  • December 19, 2020

Het wordt steeds gekker ook het aanzetten van de ontvanger duurt nu 6 seconden.

Bij mij ook. En de gids/menu ook nog trager geworden met een responstijd van ruim 8 seconden voor het openen en sluiten. Bizar gewoon.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • December 19, 2020

Wij willen hier ook een oplossing voor, maak je geen zorgen. Ik hoop dat de update snel alsnog kan komen, op dit moment hebben we daar nog geen nieuwe informatie over.

Je eerdere vraag over Uitgelicht lijkt een beetje te zijn ondergesneeuwd in de vele andere berichten. Ik heb dit nu bij de ontwikkelaars nagevraagd, daar komen we op terug.

Hoe het woord data precies wordt gebruikt in een zin is verder niet relevant voor de update inderdaad :slight_smile:

Er moet toch een ‘roadmap’ zijn hoe alles gaat???

Dit is geen loterij, maar een kwestie van miljoenen abonnees die een overeenkomst zijn aangegaan voor het worden voorzien van tv beelden op een acceptabele manier.

Daar is momenteel geen sprake van. Een loze kreet als ‘ik hoop dat...’ of ‘ik kom er op terug’  hebben we niets aan, er moet wat tastbaars worden geboden.

Je kunt niet op je gemak aan blijven kloten terwijl wij met de brokken zitten!

Ik ben aan het rondkijken naar welke provider ik het best kan uitwijken, ik hoop (en vermoed) dat vele anderen dat ook doen…  Deze tragedie gaat toch niet binnen aanvaardbare tijd opgelost worden...

Hier ook, steeds trager….. op beide ontvangers, VIP 2952.

triest..

En geen echte mogelijkheid om over te stappen, koperdraad in het buitengebied...

Forum|alt.badge.img+3

De vertraging bij de gids is hoofdzakelijk te wijten aan de gedateerde wijze van informatieuitwisseling tussen server en ontvangers.

Als n u alle 2.1 miljoen klanten op de tv-gids knop drukken, moet de server 2.1 miljoen maal exact dezelfde data versturen, da’s niet meer van deze tijd. (waarschijnlijk ontploft de server dan… :relaxed: )

Ze moeten gewoon iedere minuut een broadcast doen met de gidsinfo naar alle ontvangers. Dat scheelt veel communicatie (1 keer versturen i.p.v. 2100000 keer), en de data is direct beschikbaar zonder enige vertraging.

Hoewel je gelijk kan hebben heb ik hier toch m'n bedenkingen over. Want niet alleen de gids is traag maar alles zoals menu, radio, instellingen, zoeken. Dus niet alleen de gids (met z'n data van (onnodige) extra informatie zoals foto's van de programma's etc).

Tevens is het kastje na een reset wat sneller (relatief).

• Topper
  • December 19, 2020

ik weet niet of het al gemeld is maar het lukt me niet om een herinnering aan te zetten voor een programma later op de dag. In dit geval een programma in de avond. Als ik op “herinnering aan” druk 1x komt er te staan “herinnering aangezet” en een seconde later “herinnering uitgezet”. Voor een programma over een uurtje werkt het we goed. Het ligt dus niet aan 2x drukken ofzo…...meermaals geprobeerd.