Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475676 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

deze versie HTML release 4.113.201

arris 2952

Geef je Arris VIP2952 eens een frisse start. Is de performance dan beter?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

Heb nu een paar dagen de update van de tv gids. Openen gids duurt net zoals direct na update 3 seconden. Vindt wel de opbouw van de gids echt heel amateuristisch uitzien, alsof het gemaakt is door iemand die dit voor de eerste keer doet. Heb ook de dark mode geprobeerd maar vindt het niets, dus gewoon weer terug naar het oude blauw.

Hoop dat de snelheid en opbouw van de tv gids nog verbeterd maar snelheid is al heel stuk beter dan het was.

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

Openen gids duurt net zoals direct na update 3 seconden.

Ik vermoed dat dat met PiP is, klopt dat?

Zo ja, zet de PiP eens uit.

Ik meet op onze HMB2260 met PiP een laadtijd van iets minder dan 2 seconden met inderdaad een zeer onrustige en amateuristische opbouw van de gids.

Zonder PiP is de opbouw sneller en zie je dat zwarte scherm ook niet.

Wellicht is dat een acceptabele instelling zolang KPN de laadtijd niet onder de, laten we zeggen, 1 à 1,5 seconden weet te krijgen en het zwarte scherm vermeden wordt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 19, 2021

Hier ook de HMB2260 duurt >2s heb er al een video van gepost in vergelijking met oude menu.

Dus in de onderstaande video duurt het laden van de gids meer dan 2 seconden?

Er zit verschil in (soms is het iets sneller), je moet niet kijken naar het volledig in beeld springen. Het gaat om drukken op de afstandsbediening en het daarna laden (kijk naar de rode led op de ontvanger). Ook de wissel van horizontale / verticaal is ontzettend vlug……...

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

Er zit verschil in (soms is het iets sneller), je moet niet kijken naar het volledig in beeld springen. Het gaat om drukken op de afstandsbediening en het daarna laden (kijk naar de rode led op de ontvanger). Ook de wissel van horizontale / verticaal is ontzettend vlug……...

Dat is ook precies wat ik doe en dan zie ik een opbouw van de horizontale gids in ongeveer 1,5 seconde. De verticale gids is inderdaad nog altijd te traag.

Persoonlijk zie ik overigens de meerwaarde niet van de verticale gids maar dat is natuurlijk een hele andere kwestie. Hij is er en dus moet hij ook snel werken.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

Openen gids duurt net zoals direct na update 3 seconden.

Ik vermoed dat dat met PiP is, klopt dat?

Zo ja, zet de PiP eens uit.

Ik meet op onze HMB2260 met PiP een laadtijd van iets minder dan 2 seconden met inderdaad een zeer onrustige en amateuristische opbouw van de gids.

Zonder PiP is de opbouw sneller en zie je dat zwarte scherm ook niet.

Wellicht is dat een acceptabele instelling zolang KPN de laadtijd niet onder de, laten we zeggen, 1 à 1,5 seconden weet te krijgen en het zwarte scherm vermeden wordt.

Is inderdaad met PiP. Als ik dat uit zet dan duurt het 2 seconden en zonder zwart scherm. Laat de PiP voorlopig even uit staan. Niet om die ene seconden tijdwinst maar de opbouw van tv gids is beter.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 19, 2021

Hoi allen. Nu de uitrol van de HTML update voltooid is gaan we deze week de NMC update uitrollen. Zoals al eerder benoemd (en ook te lezen in het startbericht, net onder de dark mode foto) geeft de nieuwe NMC geen functioneel verschil. Het update alleen enkele beveiligingscertificaten. De uitrol doen we in drie nachten. Afgelopen nacht zijn we begonnen, en dan morgen en overmorgen nog een groep. Ontvangers Arcadyan 2260 en Arris 2952 gaan dan naar NMC 8.0.112_1901, de rest naar NMC 8.0.112_1.

Ik heb de off-topic discussie verwijderd en wil jullie vragen het on-topic te houden. 

Als geen van jullie moderators reageert op persoonlijke berichten en evenmin op zaken die ik meld, wordt het een beetje lastig één en ander te melden. 

Maar goed, ook ik ben wel klaar met gebral en iemand die me achtervolgt.

Kan mijn account verwijderd worden of hoe je het noemt?

@Mariish, niet alle moderators zijn alle dagen aanwezig, dus het kan zijn dat een reactie op PB langer duurt. Melden van berichten is het makkelijkst om dat te doen met de rapporteerfunctie, die wordt door ons allemaal gezien. Gebruik een PB als je verder inhoudelijke toelichting wilt geven. We zien je liever niet gaan, maar als je dat echt wilt kunnen we je account verwijderen.  

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

@Mariish, niet alle moderators zijn alle dagen aanwezig, dus het kan zijn dat een reactie op PB langer duurt. Melden van berichten is het makkelijkst om dat te doen met de rapporteerfunctie, die wordt door ons allemaal gezien. Gebruik een PB als je verder inhoudelijke toelichting wilt geven. We zien je liever niet gaan, maar als je dat echt wilt kunnen we je account verwijderen.  

@Erik_  Ik zou het ook jammer vinden als @Mariish  hier zou vertrekken. Het probleem is echter dat meer mensen zijn afgehaakt hier of hebben aangekondigd dat ze dat gaan doen. Met alle respect voor de moderatoren, maar ik denk/vind dat jullie daar iets mee moeten. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

@Mariish,*We zien je liever niet gaan, maar als je dat echt wilt kunnen we je account verwijderen.  

Aah, dit klopt niet vind ik.

Hier moet toch een betere oplossing voor gevonden worden?

Er wordt aangegeven door Mods, rapporteer, de klant rapporteert en geeft reële redenen op en dan moet diegene die gewoon van informatie voorzien wil worden, het forum verlaten omdat, in mijn ogen, ‘raddraaiers’ de boel verklooien hier? 

Niet netjes en sneu!

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

@Mariish,*We zien je liever niet gaan, maar als je dat echt wilt kunnen we je account verwijderen.  

Is dat niet een beetje "cherry-picking" immers

Erik_ schreef ook:

Gebruik een PB als je verder inhoudelijke toelichting wilt geven.

Ik denk dat je die twee zinnen niet los van elkaar kunt zien.

Overigens denk ik dat het mooi zou zijn als je mensen zou kunnen blokkeren voor PB berichten. Dus niet alleen kunnen aangeven dat je PB's alleen accepteert van mensen die je volgt maar ook de mogelijkheid om PB's te weigeren van specifieke forumleden.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

@wjb Dat mag jij vinden. Ik heb geen problemen met wat jij wel of niet vindt. 

• January 19, 2021

hallo @wjb  even off-topic, je zou ook mensen moeten kunnen ont-volgen, als je niet wilt dat je gevolgd wordt door iemand.

Persoonlijk volg ik niemand en niemand kan en mag mij berichten sturen, uitzonderingen daargelaten, dan zet ik het even open.

Nu weer on-topic.

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • January 19, 2021

Gisteravond had ik iets geks. Ik schakelde de decoder aan en programma X was bezig. Programma X is klaar en programma Y start daarna (gewoon live tv-kijken). Vervolgens wilde ik via het menu programma X terugkijken. Ik open de gids, navigeer één programma naar links (dus van programma Y naar programma X ). Druk op de OK-knop (ik heb via instellingen ingeschakeld dat de OK-knop direct naar het programma gaat ipv tussenscherm). Vervolgens gebeurde er niets. Nog een paar keer geprobeerd, idem. Zijn er mensen die dit even willen proberen om te kijken of ik de enige ben?

Dus: decoder aanzetten met programma X actief op dat moment, wachten tot programma X afgelopen is → programma Y start, vervolgens proberen programma X terug te kijken.

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

@wjb Dat mag jij vinden. Ik heb geen problemen met wat jij wel of niet vindt. 

Maar door die zin erbij te betrekken zou je toch nog meer tot een conclusie kunnen komen die haaks staat op jouw conclusie?

Er wordt aangegeven door Mods, rapporteer, de klant rapporteert en geeft reële redenen op en dan moet diegene die gewoon van informatie voorzien wil worden, het forum verlaten omdat, in mijn ogen, ‘raddraaiers’ de boel verklooien hier? 

Niet netjes en sneu!

Ik lees precies het omgekeerde, mijns inziens probeert @Erik_  @Mariish juist voor het forum te behouden. Of lees ik jouw opmerking verkeerd?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

Laatste keer probeer ik off-topic te gaan om antwoord te geven, ik heb geen zin en geen tijd om zinnen te ontleden en te over-analyseren.

Je kunt op verschillende manieren iets lezen en opvatten, dat is wel duidelijk, al dan niet tussen de regels door lezen, of het er nu wel of niet staat. En ik verder niet voor anderen ga spreken en of invullen. En ik de situatie gewoon sneu vind.

Je vergat 1 belangrijke zin die ik ook heb getypt; ‘Hier moet toch een betere oplossing voor gevonden worden?
​​​​@wjb 

Hier laat ik het verder bij. 

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

Off-topic:

hallo @wjb  even off-topic, je zou ook mensen moeten kunnen ont-volgen, als je niet wilt dat je gevolgd wordt door iemand.

Daar heb je volkomen gelijk in. Ik heb het jaren geleden al een keer gemeld dat de knop een iemand te verwijderen uit de lijst van personen die je volgt niet werkt. Is het vandaag de dag dan nog steeds zo dat die knop niet werkt?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 19, 2021

@Erik_  Ik zou het ook jammer vinden als @Mariish  hier zou vertrekken. Het probleem is echter dat meer mensen zijn afgehaakt hier of hebben aangekondigd dat ze dat gaan doen. Met alle respect voor de moderatoren, maar ik denk/vind dat jullie daar iets mee moeten. 

En dat doen we ook, voor zover we kunnen. Het is volgens mij duidelijk dat dit een speciaal topic is. Er wordt hier heel veel gepost. De meeste van die posts zijn prima. Het kan echter voorkomen dat er iemand binnen komt vallen die niet zo goed snapt hoe het werkt, en wat wel en niet relevant is binnen dit topic. Dat an sich is geen reden om hard op te treden. Zoiets kun je over het algemeen prima oplossen door uitleggen wat wel relevant is en wat niet en verwijzen naar andere topics, etc… Wij doen dat, en dat is ook wat jullie dan vaak al doen. Wat we ook heel erg waarderen.  

We (de mods) zien ook dat jullie dit de afgelopen dagen vooral heel veel hebben gedaan. En in dit specifieke geval is het rondom Ceessie ook klaar. Aanvullende berichten van hem die niet gaan over iets dat te maken heeft met het nieuwe menu zullen we verwijderen. 

Maar! Wij kunnen niet de hele dag aan een stuk door dit topic in de gaten houden. We moeten ook andere topics behandelen. We checken dit topic wel een aantal keer per dag. Maar het kan dus zijn dat een bericht van Ceessie (of iemand anders...) dat off topic is dan wel een poosje zichtbaar is voor we eraan toekomen.  Jullie kunnen ons, en de rest de forumgebruikers, dan het beste helpen door vooral niet op die berichten te reageren. Zoals ook al meerdere keren door jullie zelf is benoemd de afgelopen dagen. Want een reactie op een off topic bericht roept weer aanvullende reacties op en voor je het weet is er weer een halve pagina vol voor wij eraan toe zijn gekomen om in te grijpen.

Hier moet toch een betere oplossing voor gevonden worden?

Niet netjes en sneu!

Zoals ik net aangeef, we doen wat we kunnen, in het tempo dat we kunnen.  Rapportages en meldingen pakken we op en doen we iets mee.  Afhankelijk van wat er aan de hand is kunnen we een gerapporteerd bericht verwijderen of bewerken of niets doen als wij niet vinden dat er wat aan de hand is. Bij verwijderen is het bericht daarna gewoon weg. Bij bewerken plaatsen we een Admin melding onderin. 

Niemand *moet* verder iets. We zijn allemaal volwassen mensen die hun eigen beslissingen kunnen maken. Als iemand niet meer met een topic wil meedoen, dan is stoppen met reageren ook een valide keuze. Voor informatievoorziening op dit gebied hoef je niet per sé te reageren. We plaatsen updates expres in reacties en in edits van het startbericht zodat die zo goed mogelijk (binnen de realiteit van dit topic) te vinden zijn. Als je wel wilt reageren, dan doe je dat wetende dat andere mensen ook reageren. En die andere mensen zijn het misschien niet met je eens, of die begrijpen je misschien niet helemaal. In zo'n geval is de keus aan jezelf of je het gesprek verder wilt voeren of dat je het laat gaan. 

Als iemand verder aangeeft het hele forum te willen verlaten, dan is dat een keuze die ze vrij zijn om te maken. Waarop wij alleen maar kunnen aangeven dat we het jammer vinden (en dat is gemeend!) en aangeven wat daarin de mogelijkheden zijn. 

Toevoeging: wat betreft volgen en de opties/mogelijkheden daarvan ga ik even nakijken/navragen.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 19, 2021

Hoi allen. Nu de uitrol van de HTML update voltooid is gaan we deze week de NMC update uitrollen. Zoals al eerder benoemd (en ook te lezen in het startbericht, net onder de dark mode foto) geeft de nieuwe NMC geen functioneel verschil. Het update alleen enkele beveiligingscertificaten. De uitrol doen we in drie nachten. Afgelopen nacht zijn we begonnen, en dan morgen en overmorgen nog een groep. Ontvangers Arcadyan 2260 en Arris 2952 gaan dan naar NMC 8.0.112_1901, de rest naar NMC 8.0.112_1.

@Erik_ Is er een redenen waarom deze update zo traag verloopt? Normale NMC updates gaan hier op de 5202 in gemiddeld 2 minuten doorheen, deze update vond het nodig om ruim 22 minuten te pakken. Echt heel veel tijd voor een simpele certificaten update. 

** De tags werken weer is niet, dus dan maar op de gok.**

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

Normale NMC updates gaan hier op de 5202 in gemiddeld 2 minuten doorheen, deze update vond het nodig om ruim 22 minuten te pakken. Echt heel veel tijd voor een simpele certificaten update. 

Was het maar zo dat er individuele onderdelen (zoals een certificaat) apart geupdate zouden kunnen worden. Zo werkt het helaas niet, al is er maar één bitje anders, toch zal de hele NMC vervangen worden. 22 minuten is natuurlijk wel erg lang maar ik neem aan dat je er niets van gemerkt hebt omdat de update 's nachts doorgevoerd is.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 19, 2021

.. maar ik neem aan dat je er niets van gemerkt hebt omdat de update 's nachts doorgevoerd is.

Helaas wel, mijn 5202 staat op de energie bespaar modus en hierdoor krijg je dus verplicht de '’Nieuwe software beschikbaar'’ pop-up. Hierdoor ben ik normaal bij een NMC update maar ongeveer 2 minuten kwijt(het downloaden en installeren gaat razendsnel), maar deze spant met 22 minuten echt de kroon. 

**Edit: mijn andere 5202 kan het updaten van de NMC naar 8.0.112_1 wel in 20 seconden. Raar dit. 

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

.. maar ik neem aan dat je er niets van gemerkt hebt omdat de update 's nachts doorgevoerd is.

Helaas wel, mijn 5202 staat op de energie bespaar modus en hierdoor krijg je dus verplicht de '’Nieuwe software beschikbaar'’ pop-up.

Nog een reden om de energie bespaar modus links te laten liggen hoe graag ik die ook zou willen gaan gebruiken. Het opstarten vanuit energie bespaar modus duurt sowieso al lang maar als die modus er ook nog eens voor zorgt dat updates niet meer 's nachts uitgevoerd worden ... :confounded:

**Edit: mijn andere 5202 kan het updaten van de NMC naar 8.0.112_1 wel in 20 seconden. Raar dit. 

Ik neem aan dat je 2 seconden bedoelt. :sunglasses:

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Erik_ Is er een redenen waarom deze update zo traag verloopt? Normale NMC updates gaan hier op de 5202 in gemiddeld 2 minuten doorheen, deze update vond het nodig om ruim 22 minuten te pakken. Echt heel veel tijd voor een simpele certificaten update. 

** De tags werken weer is niet, dus dan maar op de gok.**

Hmm dat is interessant. Het zou met de spaarstand te maken kunnen hebben, maar dat is een vermoeden. Ik vraag het even na, we komen erop terug :)

• January 19, 2021

Gisteravond had ik iets geks. Ik schakelde de decoder aan en programma X was bezig. Programma X is klaar en programma Y start daarna (gewoon live tv-kijken). Vervolgens wilde ik via het menu programma X terugkijken. Ik open de gids, navigeer één programma naar links (dus van programma Y naar programma X ). Druk op de OK-knop (ik heb via instellingen ingeschakeld dat de OK-knop direct naar het programma gaat ipv tussenscherm). Vervolgens gebeurde er niets. Nog een paar keer geprobeerd, idem. Zijn er mensen die dit even willen proberen om te kijken of ik de enige ben?

Dus: decoder aanzetten met programma X actief op dat moment, wachten tot programma X afgelopen is → programma Y start, vervolgens proberen programma X terug te kijken.

Voor alle zekerheid: betrof programma X een programma waarvoor terugkijken beschikbaar is (groene kromme pijltje)? Dat is niet voor alle programma's zo (rechtenkwestie). Er zijn hele zenders waarvoor terugkijken helemaal uitgeschakeld is. Opnemen kan altijd wel. 

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

• January 19, 2021

Geacht moderatieteam.

Ik lees in Totaal TV dat het bijwerken van de software voor de diverse decoders van KPN afgelopen weekend afgerond is.

Ook ik heb de nieuwste software, maar wèl nog steeds met .dev er achter.

Wanneer kan ik als normale klant ook weer de normale software op mijn Arris verwachten?