Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475676 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 19, 2021

Hoi allen. Nu de uitrol van de HTML update voltooid is gaan we deze week de NMC update uitrollen. Zoals al eerder benoemd (en ook te lezen in het startbericht, net onder de dark mode foto) geeft de nieuwe NMC geen functioneel verschil. Het update alleen enkele beveiligingscertificaten. De uitrol doen we in drie nachten. Afgelopen nacht zijn we begonnen, en dan morgen en overmorgen nog een groep. Ontvangers Arcadyan 2260 en Arris 2952 gaan dan naar NMC 8.0.112_1901, de rest naar NMC 8.0.112_1.

@Erik_ Is er een redenen waarom deze update zo traag verloopt? Normale NMC updates gaan hier op de 5202 in gemiddeld 2 minuten doorheen, deze update vond het nodig om ruim 22 minuten te pakken. Echt heel veel tijd voor een simpele certificaten update. 

** De tags werken weer is niet, dus dan maar op de gok.**

Hmm dat is interessant. Het zou met de spaarstand te maken kunnen hebben, maar dat is een vermoeden. Ik vraag het even na, we komen erop terug :)

@Chrizziey 

HTML update kan zo uitgerold worden zonder dat een ontvanger herstart hoeft te worden. Voor de NMC is een herstart echter vereist omdat de software in z'n geheel opnieuw binnengehaald moet worden. Normaal gaat dit in de nacht, en wordt daarom als multicast verkeer gedaan zodat we zoveel mogelijk ontvangers tegelijk kunnen meenemen. Maar hierdoor kan het wel langer duren voordat het dan dus binnen is. Wat in de nacht over het algemeen ook geen probleem is. We vermoeden dat, omdat de ene in spaarstand staat, het niet 's nachts al dit heeft kunnen doen waardoor het dan pas gebeurt op het moment dat jij hem weer aanzet overdag. En dan duurt het dus ongeveer 20 minuten. 

Bij de Arris 5202 is het verder zo dat als je handmatig een softwareupdate start, hij de software dan wel via unicast doet, en dan gaat het veel sneller. Heb jij op die tweede 5202 de update dan ook handmatig getriggerd, of ging deze uit zichzelf aan de gang?

De overige ontvangers doen het downloaden bij handmatig updaten overigens nog wel via multicast, dus dat gaat dan ook wat langzamer.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 19, 2021

Geacht moderatieteam.

Ik lees in Totaal TV dat het bijwerken van de software voor de diverse decoders van KPN afgelopen weekend afgerond is.

Ook ik heb de nieuwste software, maar wèl nog steeds met .dev er achter.

Wanneer kan ik als normale klant ook weer de normale software op mijn Arris verwachten?

@JanD, je zult dan even een frisse start moeten doen. Die zorgt ervoor dat je weer van de .dev versie afgaat en op de reguliere versie terecht komt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 19, 2021

Dat was snel :)

Dit klopt. We gaan inderdaad alle klanten van interactieve tv binnenkort verrassen met een leuk gebaar. Inhoudelijk kan ik daar op dit moment nog niets over kwijt. We komen hier zo snel mogelijk op terug. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 19, 2021

Bij de Arris 5202 is het verder zo dat als je handmatig een softwareupdate start, hij de software dan wel via unicast doet, en dan gaat het veel sneller. Heb jij op die tweede 5202 de update dan ook handmatig getriggerd, of ging deze uit zichzelf aan de gang?

@Erik_, Het klopt dat de eerste ontvanger zichzelf ge-update heeft na de pop-up uit de energie bespaar modus (duur: 22 min) en de 2e ontvanger heb ik gedaan vanuit energie bespaar modus met de optie uitstellen en dan via instellingen een '’software opnieuw installeren'’ gedaan(duur 0:20 sec). 

Ik kan dus aannemen dat ik voortaan de pop-up beter kan uitstellen en dan een handmatige trigger kan doen? Het scheelt mij ruim 21 minuten en 40 seconden. 

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

Dat was snel :)

Dit klopt. We gaan inderdaad alle klanten van interactieve tv binnenkort verrassen met een leuk gebaar. Inhoudelijk kan ik daar op dit moment nog niets over kwijt. We komen hier zo snel mogelijk op terug. 

Ik ben benieuwd. :relaxed:

• January 19, 2021

On-topic: De twee HMB 2260 die wij hier hebben staan,kunnen wij nog steeds niet met goed fatsoen de PIP gebruiken...Leg dat maar eens uit?

On-topi: Toen de 4.110.208 er nog op stond, was het wel goed…

En ze blijven maar traag, ook dat...(On-topic)

Admin: Drie berichten samengevoegd in één. Tip: als je meerdere korte opmerkingen achter elkaar wilt maken, dan kun je die beter in één reactie doen in plaats van in verschillende. Dit is beter voor de overzichtelijkheid van het topic.

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

Daarom verrassen we binnenkort al onze Interactieve TV-klanten met een leuk gebaar. We informeren hen daar zo snel mogelijk over”, aldus Van Heerwaarden.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-gaat-klanten-interactieve-tv-compenseren/

Ik hoef geen gratis films en series. als dat het gaat worden. Ik heb hier al de kasten vol staan met Blu-rays.  Geld daar zitten we op te wachten.

Kaljo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • January 19, 2021

Daarom verrassen we binnenkort al onze Interactieve TV-klanten met een leuk gebaar. We informeren hen daar zo snel mogelijk over”, aldus Van Heerwaarden.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-gaat-klanten-interactieve-tv-compenseren/

Ik hoef geen gratis films en series. als dat het gaat worden. Ik heb hier al de kasten vol staan met Blu-rays.  Geld daar zitten we op te wachten.

OT Herstelbetalingen :stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

• January 19, 2021

Verras mij: Maak van de nu steeds anders uitziende nieuwe menu, weer het oude van voor de uitrol die vorig jaar begon, dan weet ik ook direct zeker, dat het echt allemaal weer snel is, lekker snel zappend...en een goed werkende pip,

On-topic

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

Maak van de nu steeds anders uitziende nieuwe menu, weer het oude van voor de uitrol die vorig jaar begon, ...

Dat zal niet gaan gebeuren.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • January 19, 2021

Maak van de nu steeds anders uitziende nieuwe menu, weer het oude van voor de uitrol die vorig jaar begon, ...

Waarom nou @wjb ? Dat weten we nu toch echt wel!

• January 19, 2021

Dat weet ik, (of-topic)

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • January 19, 2021

Gisteravond had ik iets geks. Ik schakelde de decoder aan en programma X was bezig. Programma X is klaar en programma Y start daarna (gewoon live tv-kijken). Vervolgens wilde ik via het menu programma X terugkijken. Ik open de gids, navigeer één programma naar links (dus van programma Y naar programma X ). Druk op de OK-knop (ik heb via instellingen ingeschakeld dat de OK-knop direct naar het programma gaat ipv tussenscherm). Vervolgens gebeurde er niets. Nog een paar keer geprobeerd, idem. Zijn er mensen die dit even willen proberen om te kijken of ik de enige ben?

Dus: decoder aanzetten met programma X actief op dat moment, wachten tot programma X afgelopen is → programma Y start, vervolgens proberen programma X terug te kijken.

Voor alle zekerheid: betrof programma X een programma waarvoor terugkijken beschikbaar is (groene kromme pijltje)? Dat is niet voor alle programma's zo (rechtenkwestie). Er zijn hele zenders waarvoor terugkijken helemaal uitgeschakeld is. Opnemen kan altijd wel. 

Bedankt voor je reactie!

Het was bij de NPO. Het groene pijltje was er.

• January 19, 2021

Gisteravond had ik iets geks. Ik schakelde de decoder aan en programma X was bezig. Programma X is klaar en programma Y start daarna (gewoon live tv-kijken). Vervolgens wilde ik via het menu programma X terugkijken. Ik open de gids, navigeer één programma naar links (dus van programma Y naar programma X ). Druk op de OK-knop (ik heb via instellingen ingeschakeld dat de OK-knop direct naar het programma gaat ipv tussenscherm). Vervolgens gebeurde er niets. Nog een paar keer geprobeerd, idem. Zijn er mensen die dit even willen proberen om te kijken of ik de enige ben?

Dus: decoder aanzetten met programma X actief op dat moment, wachten tot programma X afgelopen is → programma Y start, vervolgens proberen programma X terug te kijken.

Voor alle zekerheid: betrof programma X een programma waarvoor terugkijken beschikbaar is (groene kromme pijltje)? Dat is niet voor alle programma's zo (rechtenkwestie). Er zijn hele zenders waarvoor terugkijken helemaal uitgeschakeld is. Opnemen kan altijd wel. 

Bedankt voor je reactie!

Als je heel zeker geen reclame wil, en je wil deze doorspoelen, dan kun je het beste het door jouw gekozen programma beter van te voren inplannen om op te nemen, vooral de commerciëlen hebben bepaalde rechten, en zijn bij terugkijken dan ook niet door te spoelen. Je bent bij terugkijken dan nog verplicht, om alle reclameblokken te gaan kijken.

IK hoop dat dit on-topic is, want alleen daarover lopen hele discussies zag ik.:joy:

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • January 19, 2021

Bedankt voor je reactie!

Als je heel zeker geen reclame wil, en je wil deze doorspoelen, dan kun je het beste het door jouw gekozen programma beter van te voren inplannen om op te nemen, vooral de commerciëlen hebben bepaalde rechten, en zijn bij terugkijken dan ook niet door te spoelen. Je bent bij terugkijken dan nog verplicht, om alle reclameblokken te gaan kijken.

IK hoop dat dit on-topic is, want alleen daarover lopen hele discussies zag ik.:joy:

Het heeft (waarschijnlijk) niets met reclames te maken. Lees mijn oorspronkelijke bericht even, lees mijn verzoek. De vraag was of mensen dat misschien willen proberen te reproduceren.

An-DH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • January 19, 2021

Hallo Timo,

Ik snapte wel je vraag. Even net getest. RTL-Z nieuws terug kijken nadat het volgende programma (How it’s done) was gestart. Er waren geen problemen bij mij zoals bij jou. Het werkte dus gewoon. Verklaring heb ik er niet voor. 

Dit was gelijk mijn laatste bijdrage in deze Topic. 

• Helper
  • January 19, 2021

Hier al geruime tijd de laatste versie. In begin duurde het 1 a 2 seconden ( is nog altijd te traag ). na 2 dagen was dat al 3 a 4 seconden. Merk wel dat na verloop van tijd de HMB2260 traag wordt. Zit nu soms aan de 5 a 6 seconden. 

Dus probleem is na mijn mening nog niet opgelost.

Reboot lost dan wel voor deel op, maar alleen frisse start geeft pas echt weer de snelheid terug van 1 a 2 seconden. 

Zal mooi zijn als je eigen decoder kan gebruiken 😀. Net zoals nu eigen modem gebruik met dank aan @wjb . 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

1 a 2 seconde nog te traag? 

Dat begrijp ik niet, 1 a 2 seconde is toch heel erg snel?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

Verras mij: Maak van de nu steeds anders uitziende nieuwe menu, weer het oude van voor de uitrol die vorig jaar begon, dan weet ik ook direct zeker, dat het echt allemaal weer snel is, lekker snel zappend...en een goed werkende pip,

On-topic

Van mij hoeft dat niet Ceessie 35.

P.S. jij was toch gestopt op het forum? 

• Helper
  • January 19, 2021

Ja als ik ergens op klik vind ik dat meteen hoort te verschijnen. Maar zelfs als je in menu wat instellingen wilt aanpassen moet je 1 a 2 seconden wachten. Dus in algemeen te traag. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • January 19, 2021

Ja als ik ergens op klik vind ik dat meteen hoort te verschijnen. Maar zelfs als je in menu wat instellingen wilt aanpassen moet je 1 a 2 seconden wachten. Dus in algemeen te traag. 

Welkom in het digitale tijdperk.

Zoals je weet wordt alles elke AB opdracht via de KPN TV ontvanger na de Cloud verzonden.

In de Cloud wordt dat verwerkt en daarna krijg je de gevraagde opdracht via de Cloud op jouw KPN TV decoder.

Ik heb laatst bij iemand Ziggo geïnstalleerd, ook dat duurde langer dan 1 a 2 seconde.

Mijn schoonmoeder heeft ook Ziggo met de DVB-C ontvanger in haar TV en zender wisselen duurt langer dan op de KPN TV decoder. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 19, 2021

Hier al geruime tijd de laatste versie. In begin duurde het 1 a 2 seconden ( is nog altijd te traag ). na 2 dagen was dat al 3 a 4 seconden. Merk wel dat na verloop van tijd de HMB2260 traag wordt. Zit nu soms aan de 5 a 6 seconden. 

Dus probleem is na mijn mening nog niet opgelost.

Reboot lost dan wel voor deel op, maar alleen frisse start geeft pas echt weer de snelheid terug van 1 a 2 seconden. 

Zal mooi zijn als je eigen decoder kan gebruiken 😀. Net zoals nu eigen modem gebruik met dank aan @wjb . 

Dan moeten ze ook andere prijzen hanteren, nu betaal je ook voor de rommel (EP box / TV ontvanger) die je (in bruikleen) krijgt. Of verouderde apparatuur vervangen.

Zoals al meerdere malen gezegd het oude menu was op de HMB2260 veel sneller (zowel de gids als de instellingen, ook minder geknipper en verschaling van groot naar klein beeld (PIP)).

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

Zoals je weet wordt alles elke AB opdracht via de KPN TV ontvanger na de Cloud verzonden.

In de Cloud wordt dat verwerkt en daarna krijg je de gevraagde opdracht via de Cloud op jouw KPN TV decoder.

Hoe kom je daar nu toch bij, dat is echt niet zoals het werkt.

Uiteraard worden de commando's van jouw afstandsbediening gewoon lokaal door jouw TV ontvanger afgehandeld en alleen als er nog informatie ontbreekt zoals bijvoorbeeld een pagina aan gidsinformatie dan wordt dat bij de server opgehaald en lokaal gecached.

wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2021

Zal mooi zijn als je eigen decoder kan gebruiken 😀.

Dat zal er nooit gaan komen. Anders dan voor de router zijn er geen Europese richtlijnen op basis waarvan de ACM een vrije keuze van TV ontvanger zou kunnen afdwingen.

Ik denk dat het ook rampzalig zou kunnen zijn voor de stabiliteit van het IPTV platform en de snelheid van innovatie omdat je derden de mogelijkheid moet geven om veranderingen in het centrale platform te verwerken in hun lokale software van de TV ontvanger.

Daar waar ik een sterk voorvechter was/ben van de vrije modem/routerkeuze ligt dat bij de TV ontvanger heel anders. Dat moet je omwille van stabiliteit en innovatie echt niet vrij willen geven. Gelukkig zal dat ook niet gaan gebeuren.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • January 19, 2021

Hoe kom je daar nu toch bij, dat is echt niet zoals het werkt.

Uiteraard worden de commando's van jouw afstandsbediening gewoon lokaal door jouw TV ontvanger afgehandeld en alleen als er nog informatie ontbreekt zoals bijvoorbeeld een pagina aan gidsinformatie dan wordt dat bij de server opgehaald en lokaal gecached.

@wjb Ik denk dat je gelijkt hebt: de AB commando’s worden direct door de hardware/software op de ontvanger afgehandeld. Maar “als er nog informatie ontbreekt” kun je heel ruim opvatten en dan gaat er indirect toch altijd een request richting een server. Of en in hoeverre er info wordt gecashed, ik weet het niet, jij blijkbaar wel. Ik vraag me af waarom jij hier altijd je mening als “feit” publiceert. Dat kan, naar mijn mening, alleen als je meer info hebt dan je lijkt te willen delen. Dat mag natuurlijk, maar ik vind het apart.