Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 11 augustus 2020
Erik_ schreef:

Infobalk

De nieuwe infobalk bij live tv

De infobalk functioneert in grote lijnen hetzelfde. Hij geeft de begin- en eindtijd van het programma weer zoals in de gids staat. Het groene deel geeft aan hoever je kunt terugspoelen met pauzeren/spoelen. Dit is nooit verder dan het moment waarop je bent begonnen te kijken. Als je pauzeert verdwijnt de balk na 5 seconden. Druk je op de gele knop komt de balk terug.

Het witte bolletje geeft aan waar je nu bent in het programma. De tijd rechts geeft aan hoeveel tijd er nog is tot het einde van het programma (zoals in de gids staat). Daarboven staat het programma dat vervolgens wordt uitgezonden. De gekleurde knoppen geven je de mogelijkheid om vanaf het begin te kijken, of informatie over het programma te zien.

De nieuwe infobalk bij Terugkijken of het bekijken van een opname

Bij Terugkijken of het bekijken van een opname wordt nu automatisch de eerste 5 minuten overgeslagen zodat je ongeveer op het juiste beginmoment uitkomt. Tijdens het kijken kun je met de blauwe knop in een keer 5 minuten vooruit in het programma. Net als voorheen kun je ook nog de < en > knoppen rondom OK gebruiken om ineens 30 seconden voor- of achteruit te springen.

Gids & Terugkijken

In het nieuwe menu is Terugkijken geen aparte optie meer. Dit zit nu volledig geïntegreerd in de Gids. Je kunt daar met de pijltoetsen of de Fast Forward (<<) en Rewind (>>) knoppen terug of vooruit in de tijd navigeren. Programma’s in het verleden met een groen pijl icoon kun je terugkijken.

Gids, horizontale weergave

Ben je gewend aan het uiterlijk van het oude Terugkijken menu dan kun je een vergelijkbare weergave activeren door nogmaals op de Gids-knop te drukken. Je krijgt dan de lijstweergave zoals hieronder te zien is. Deze keuze wordt onthouden. Wil je weer terug naar de horizontale weergave, druk wederom op Gids.

Gids, lijstweergave

Zodra je in de Gids een programma selecteert met OK krijg je een detailpagina. Hier zie je aanvullende informatie over het programma en je opties.

Programma informatie en opties

Voor lopende programma’s is de standaardoptie Nu kijken. Verder kun je kiezen voor Kijk vanaf het begin. Als een programma opgenomen kan worden, krijg je ook die opties.

Voor een programma dat in de toekomst begint is de standaardoptie Ga naar deze zender. Verder kun je kiezen voor Zet herinnering aan. Als een programma opgenomen kan worden krijg je ook die opties.

Voor een programma in het verleden is Terugkijken de standaardoptie, mits het programma teruggekeken kan worden. Als dat niet zo is, krijg je dat te zien.

Ik moet wennen aan het nieuwe menu, had van mij niet gehoeven.  Maar goed, dat is niet anders. Wat ik erg vervelend vind is dat bij de optie :”kijken vanaf het begin” er niet meer is. Daarvoor in de plaats is er terugkijken. Ik gebruikte erg vaak kijken vanaf het begin. Kan dat niet terug?

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
CorL schreef:

Mag ik begrijpen hieruit dat KPN na medio september er niets meer aan doet?

Temeer omdat het wordt onderschreven door een like van Chis en Katana die beiden in het Pilot team zitten. 

Kan mij niet herinneren dat een like op iets daadwerkelijk iets bevestigd. 

Fred_V
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 11 augustus 2020
wjb schreef:
ChrisWissink schreef:

Ik deel wel de mening dat KPN snel moet komen met een oplossing voor de traagheid in de gids. 

Helemaal mee eens. De vraag is wel waar de oorzaak gezocht moet worden.

Die lijkt niet in de TV ontvanger zelf te zitten immers dan hadden wij met onze HMB2260's die traagheid ook moeten ervaren en dat is dus niet het geval.

Dan moeten we waarschijnlijk naar de centrale infrastructuur gaan kijken. 

Anneke-Anna schreef:
peter-keetfm schreef:

Maar volume gebruik je toch niet 

Op de tv met sound bar 

Kpn itv hebben wij op max staan

Ik gebruik een Sony homecinema.
Het verschil bij de 2260 en de 5202 is te groot. De 2260 is abnormaal traag na de update maar altijd een goed volume gehad, en de 5202 volume nog steeds te zacht…..tjsa….ik vind het maar prutswerk. 

@wjb Gebruik jij een Edge router of de Experia box bij deze test van de 2260? Bij mij is de 2952 nog steeds traag na de 8.0.102_2  update. En bij @Anneke-Anna is de 2260 traag.

wjb
Superuser
  • 11 augustus 2020
PA0FVH schreef:

@wjbGebruik jij een Edge router of de Experia box bij deze test van de 2260? Bij mij is de 2952 nog steeds traag na de 8.0.102_2  update. En bij @Anneke-Anna is de 2260 traag.

Ik gebruik een EdgeRouter.

Fred_V
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 11 augustus 2020

@wjbIk heb zo’n idee dat de throughput van jouw router een stuk hoger is dan van een EB.

peter-keetfm
Wijsgeer
wjb schreef:
PA0FVH schreef:

@wjbGebruik jij een Edge router of de Experia box bij deze test van de 2260? Bij mij is de 2952 nog steeds traag na de 8.0.102_2  update. En bij @Anneke-Anna is de 2260 traag.

Ik gebruik een EdgeRouter.

Allebij toch 

Een v12 en EdgeRouter 

Volgens mij niks met een update van de itv te maken 

Als dat zo is 

Ik gebruik een fritzbox 

Kan ik nog even bevestigen dat ik de lijst met klachten ondersteun? In het kort:

• Traagheid van het menu is zeer storend, samen met het feit dat je een extra handeling moet doen om naar de zender te kunnen kijken.
  • Er is niet meer in de infobalk te zien hoeveel je achterloopt als je de live TV gepauzeerd hebt.
  • In een opname is niet goed te zien waar je bent en hoeveel er nog te gaan is. Er staat een tijd van de totale opname, een tijd die afneemt, als je spoelt weer een derde tijd, het is niet duidelijk wat nu wat is. Zeer onoverzichtelijk.
  • Als je een opname hebt bekeken en stopt, dan ga je soms terug naar het ‘tussenmenu’ waar je de opname kan weggooien, maar soms kom je meteen terug in het overzicht, waardoor je snel de verkeerde weggooit. Je schakelt ook eerst terug naar de TV zender voordat je naar het opname menu terug gaat.
  • Er is niet overal een klokje te zien, in het opname menu is dit compleet weg.
  • Er is veel te veel informatie in één scherm gepropt.
  • Je hoort alleen maar het geluid van je programma terwijl je in de TV gids zit, ik wil ook kunnen volgen of ik al terug moet schakelen en daar was de picture-in-picture weergave ideaal voor.

Moet ik nog doorgaan? Dit is een ontzettende stap terug in kwaliteit, ik ben een klant en geen testpanel, dus zorg a.u.b. dat deze zaken opgelost zijn voordat het bij mij komt.

jellehieminga schreef:

Kan ik nog even bevestigen dat ik de lijst met klachten ondersteun? In het kort:

• Traagheid van het menu is zeer storend, samen met het feit dat je een extra handeling moet doen om naar de zender te kunnen kijken.
  • Er is niet meer in de infobalk te zien hoeveel je achterloopt als je de live TV gepauzeerd hebt.
  • In een opname is niet goed te zien waar je bent en hoeveel er nog te gaan is. Er staat een tijd van de totale opname, een tijd die afneemt, als je spoelt weer een derde tijd, het is niet duidelijk wat nu wat is. Zeer onoverzichtelijk.
  • Als je een opname hebt bekeken en stopt, dan ga je soms terug naar het ‘tussenmenu’ waar je de opname kan weggooien, maar soms kom je meteen terug in het overzicht, waardoor je snel de verkeerde weggooit. Je schakelt ook eerst terug naar de TV zender voordat je naar het opname menu terug gaat.
  • Je hoort alleen maar het geluid van je programma terwijl je in de TV gids zit, ik wil ook kunnen volgen of ik al terug moet schakelen en daar was de picture-in-picture weergave ideaal voor.

Moet ik nog doorgaan? Dit is een ontzettende stap terug in kwaliteit, ik ben een klant en geen testpanel, dus zorg a.u.b. dat deze zaken opgelost zijn voordat het bij mij komt.

Precies dit dus.

De update wordt gewoon gepusht. Geniet nog even van het snelle, functionele en gebruiksvriendelijke menu.

Die luxe heb ik niet, beide ontvangers hebben intussen het nieuwe menu en ik kan het niet meer ontlopen.

wjb
Superuser
  • 11 augustus 2020
peter-keetfm schreef:

Allebij toch 

Een v12 en EdgeRouter 

Ik heb de V12 met een pppoe verbinding op mijn EdgeRouter aangesloten puur om de functionaliteit van de V12 te begrijpen zodat ik kan "meepraten" bij vragen over de V12.

T.a.v. iTV speelt de V12 geen enkele rol in mijn netwerk. De V12 gaat ook alleen maar aan om wat na te kunnen kijken, normaliter staat deze uit.

wjb
Superuser
  • 11 augustus 2020
PA0FVH schreef:

@wjbIk heb zo’n idee dat de throughput van jouw router een stuk hoger is dan van een EB.

Met de bandbreedtes waar we het over hebben mag zelfs een huis tuin en keuken routerje van twee tientjes geen enkel probleem hebben.

peter-keetfm
Wijsgeer

Alleen werkt itv niet met een huis en keuken router helaas

"Wjb heeft zijn verhaal weer aangepast 

Dus dit gaat niet meer op" 

Cyril010
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 11 augustus 2020
jellehieminga schreef:

Helemaal met je eens. Vindt het nieuwe menu erg gebruiksonvriendelijk. 

MXY
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 11 augustus 2020

Ik deel denk ik de mening van de meeste hier over het nieuwe menu:

- Traagheid, komt vermoedelijk door inladen nutteloze afbeeldingen van de tv programma's die je onder de selectie hebt in de gids

- Nu dubbele acties nodig om van zender te wisselen via gids naar een programma en om een serie op te nemen (in de oude gids met rode knop in 1x te doen)

Hoe dit door experts in grafische interface design en testers niet is opgemerkt is mij een raadsel…

Cyril010
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 11 augustus 2020

Ik vind het geen verbetering. Alles staat door elkaar. Ik kijk veel videoland en dat menu is nu in allerlei onhandige en trage stukje gehakt. Maak daar aub weer 1 app of menu van. Je moet nu vele onnodige handelingen verrichten om een serie te kijken. Het oude menu was ook stukken sneller. Zoals door andere al aangegeven staat er zoveel info op 1 pagina dat het onduidelijk wordt allemaal. Ik kijk nu lekker videoland via hun eigen site. Veel overzichtelijker. Ik hoop dat KPN deze aanpassing in het menu snel aanpast of nog beter... snel terug draait.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25

@peter-keetfm en @wjb: ik heb jullie laatste berichten hier verwijderd omdat het 0 bijdraagt aan het topic. Dat jullie het even weten.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 12 augustus 2020

Sluit me aan bij bovengenoemde reacties, specifiek over de traagheid. De rest kan ik nog wel aan wennen.

Maar de traagheid.....het is net alsof de batterijen van de afstandsbediening leeg zijn. Je drukt dan meerdere keren voor er respons komt, en als die dan komt verwerkt ie ineens meerdere opdrachten tegelijkertijd en ben je te ver en moet je weer terug.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 12 augustus 2020

Er zal vast een noodzaak zijn geweest voor de nieuwe gids, maar van mij had het niet gehoeven, in elk geval niet met veel van deze nieuwe ‘verbeteringen'.

Ik mis bij mij de optie: ”kijken vanaf het begin”. Dat gebruikte ik altijd erg vaak. Nu is daar ‘terugkijken’ voor in de plaats gekomen, werkt dat hetzelfde? Muziekzenders hadden voor mij achter de radiobutton mogen blijven ipv bij de tv zenders. Tekst van de gids is inderdaad aan de kleine kant, het plaatje bovenaan mag wat mij betreft weggehaald worden, in elk geval veeeel kleiner. Het openen van de gids is inderdaad erg traag. Verder heb ik bij andere opmerkingen likes toegevoegd omdat ik me kan vinden in hun minpunten. Ik hoop ook echt dat KPN luistert naar de opmerkingen, want er zijn zo te zien genoeg mensen die niet alle veranderingen verbeteringen vinden!

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 12 augustus 2020
ChrisWissink schreef:
CorL schreef:

Temeer omdat het wordt onderschreven door een like van Chis en Katana die beiden in het Pilot team zitten. 

Kan mij niet herinneren dat een like op iets daadwerkelijk iets bevestigd. 

@CorL bij het teruglezen van de nieuwste reacties, zie ik nu pas jouw post en de reactie van Chris op jouw post. Zijn reactie is in elk geval voor mij heel erg van toepassing. Ik had het bericht van Anneke-Anna om een andere reden geliket dan wat jij denkt.

Dat ik in de pilot-groep zat, wil niet zeggen dat ik van alles op de hoogte ben. Laten we hier alsjeblieft niet te snel conclusies trekken.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
jobje73 schreef:

Er zal vast een noodzaak zijn geweest voor de nieuwe gids, maar van mij had het niet gehoeven, in elk geval niet met veel van deze nieuwe ‘verbeteringen'.

Niet specifiek de nieuwe gids, maar we zijn iedereen aan het migreren naar een nieuw platform. Er zit dus inderdaad wel meer achter dan alleen dat nieuwe uiterlijk. 

jobje73 schreef:

Ik mis bij mij de optie: ”kijken vanaf het begin”. Dat gebruikte ik altijd erg vaak. Nu is daar ‘terugkijken’ voor in de plaats gekomen, werkt dat hetzelfde?

Dit werkt inderdaad hetzelfde. ‘Begin gemist’ en ‘Terugkijken’ werken op dezelfde manier. Je kunt ‘Terugkijken’ selecteren, maar je kunt in de gids ook gewoon op de groene knop drukken…

jobje73 schreef:

Muziekzenders hadden voor mij achter de radiobutton mogen blijven ipv bij de tv zenders. Tekst van de gids is inderdaad aan de kleine kant, het plaatje bovenaan mag wat mij betreft weggehaald worden, in elk geval veeeel kleiner. Het openen van de gids is inderdaad erg traag. Verder heb ik bij andere opmerkingen likes toegevoegd omdat ik me kan vinden in hun minpunten. Ik hoop ook echt dat KPN luistert naar de opmerkingen, want er zijn zo te zien genoeg mensen die niet alle veranderingen verbeteringen vinden!

We luisteren zeker naar de feedback. Ik deel alles met de collega's die hier over gaan. Dat betekent natuurlijk niet dat letterlijk alles ook direct aangepast kan/gaat worden, maar dingen als ‘traagheid gids’, ‘PiP gids’, ‘kleine tekst gids’ worden allemaal aan gewerkt omdat we die veel zien terugkomen.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
CorL schreef:

Nee, als dat is wat je daaruit haalt, dan begrijp je het niet goed.

Joris62
Superuser
Forum|alt.badge.img+9
  • Superuser
  • 12 augustus 2020

Nadat ik een aantal weken geleden overgezet ben op het nieuwe menu (en in het begin nog dacht ‘ik wen er wel aan’) moet ik nu toch ook eens een gedeelte van mijn frustraties met deze software gaan posten. Omdat nee, ik wen er niet aan. Vandaar, misschien ten overvloede (omdat het is al zo vaak genoemd), maar toch nog eens in de hoop dat het helpt:

• De snelheid, met name van de gids. Eerst moet je 3 seconden wachten tot de tekst verschijnt. Dan is die er eindelijk, je begint net te lezen, komt nog een halve seconde later boven het (helemaal onnodige foto) in beeld. Dus je bent weer afgeleid en begint opnieuw naar de gids te kijken. En dat elke keer weer als je naar de gids gaat. (Soms lukt het binnen 2 seconden, maar meestal zit ik toch 3 seconden te wachten.) Kan haast niet geloven dat dit tijdens de pilot niet naar boven is gekomen. Of die infrastructuur / backend kunnen de toenemende aantal gebruikers naar de pilot niet aan. Dat kan natuurlijk. Maar doe daar dan iets aan.
  • Het dubbele knopje drukken om een programma vanuit de gids te selecteren. Ja, ik weet, er is ook een andere optie / ander knopje….
  • Het missende PiP. Ik heb daar heel vaak heel veel plezier van gehad. Waarom moest dit nou zo nodig verdwijnen? Ruimte zat. Laat anders dat foto, waar niemand naar kijkt, weg. Of maak het kleiner.

Dus ja, je langer ik die nieuwe versie heb om zo meer merk ik, dat ik me eraan ga irriteren. Dus het zou heel mooi zijn als KPN hier (met name aan de snelheid) z.s.m. iets aan kan doen.

• 12 augustus 2020
Paul_ schreef:
CorL schreef:

Nee, als dat is wat je daaruit haalt, dan begrijp je het niet goed.

Als dit de vorm van een antwoord op een vraag in dit forum is, zoals door jouw management is opgelegd, begrijp ik de vele klachten over de servicedesk.   

Wat moet ik dan wel begrijpen van een tekst waarin staat dat bij KPN de werkzaamheden met het nieuwe menu klaar zijn in September?

Is die tekst onjuist. En kom niet met het antwoord dat als je het goed leest dat er niet staat. Toen Erik het opstelde was het dat niet, maar als je de tekst nu uitknipt en bijplakt en hiermee de context van Erik misbruikt is het dat wel.  

• 12 augustus 2020
Joris62 schreef:

Nadat ik een aantal weken geleden overgezet ben op het nieuwe menu (en in het begin nog dacht ‘ik wen er wel aan’) moet ik nu toch ook eens een gedeelte van mijn frustraties met deze software gaan posten. Omdat nee, ik wen er niet aan. Vandaar, misschien ten overvloede (omdat het is al zo vaak genoemd), maar toch nog eens in de hoop dat het helpt:

• De snelheid, met name van de gids. Eerst moet je 3 seconden wachten tot de tekst verschijnt. Dan is die er eindelijk, je begint net te lezen, komt nog een halve seconde later boven het (helemaal onnodige foto) in beeld. Dus je bent weer afgeleid en begint opnieuw naar de gids te kijken. En dat elke keer weer als je naar de gids gaat. (Soms lukt het binnen 2 seconden, maar meestal zit ik toch 3 seconden te wachten.) Kan haast niet geloven dat dit tijdens de pilot niet naar boven is gekomen. Of die infrastructuur / backend kunnen de toenemende aantal gebruikers naar de pilot niet aan. Dat kan natuurlijk. Maar doe daar dan iets aan.
  • Het dubbele knopje drukken om een programma vanuit de gids te selecteren. Ja, ik weet, er is ook een andere optie / ander knopje….
  • Het missende PiP. Ik heb daar heel vaak heel veel plezier van gehad. Waarom moest dit nou zo nodig verdwijnen? Ruimte zat. Laat anders dat foto, waar niemand naar kijkt, weg. Of maak het kleiner.

Dus ja, je langer ik die nieuwe versie heb om zo meer merk ik, dat ik me eraan ga irriteren. Dus het zou heel mooi zijn als KPN hier (met name aan de snelheid) z.s.m. iets aan kan doen.

Joris,

Ik zie nu dat je niet met een Like mag bevestigen dat je het met een bericht eens bent.

Gisteren wilde ik TV kijken. Ik ben gestopt. Wat jij beschrijft werd zo ergerlijk met mijn 2960 STB, dat het niet leuk meer was. Steeds op de afstandbediening drukken en dan ergens terechtkomen dat je al had gezien omdat hij het eerst niet deed en daarna 3 clicks gelijk is echt ongetest software ontwikkeling mogelijk alleen getest op de nieuwste STB’s. De enige mogelijkheid die er dus voor KPN is als ze dit niet heel maar dan ook echt heel snel aanpassen en toch alle klanten willen behouden alle klanten op heel korte termijn gaan voorzien van de nieuwste STB’s.. Het lijkt er op dat degene die wel van de verslechterde menu’s houden allemaal door KPN zijn voorzien van de nieuwste apparatuur. 

Joris62
Superuser
Forum|alt.badge.img+9
  • Superuser
  • 12 augustus 2020
CorL schreef:

... En kom niet met het antwoord dat als je het goed leest dat er niet staat…  

Toch, exact met die antwoord kom ik. Het staat er namelijk echt niet. Er staat, dat die uitrol van de actuele versie in september klaar is. Niet meer of niet minder. Maar dat zegt uiteraard niet, dat dit de laatste versie van de software is. Er komen zonder twijfel later nog weer nieuwe versies, met verbeteringen, toevoegingen enz.