Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

• 0 reacties
  • 2 februari 2021

@@Klopt: Storing veroorzaakt door uitrol van teveel data naar de servers, alles liep vast, ontken het maar wederom..

Maakt mij niet uit, maar zo is het wel gecommuniceerd, door KPN naar mij toe..

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 357 reacties
  • 2 februari 2021

Hoe kan ik posts van bepaalde mensen definitief verbergen en ook hun toekomstige posts niet zien? Want begint me toch echt teveel te worden wat er aan onzin uitgekraamd wordt door 1 persoon

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 66 reacties
  • 2 februari 2021
Katana321 schreef:
Ceessie35 schreef:

‘Het uitrollen van nieuwe software naar de TV ontvanger vindt alleen s'nachts plaats’

Dat hebben we gemerkt,vooral op donderdag-avond 10 december 2020..Het was nog lang geen nacht..

Van 2014 tot September 2020 nooit geen gelazer gehad met de HMB 2260, vanaf ‘Het nieuwe menu’ een en al gelazer..Die receivertjes kunnen het gewoon niet (meer) aan.

Waarom toch altijd dat ontkennen.

Het zou allemaal opgelost zijn op 20 Januari (2021)

Opgelost? Dat is het nog lang niet...(Mag ook weer worden ontkent)

Op 10 dec was er géén uitrol van nieuwe software, maar er was een storing. Dat zijn echt twee heel verschillende dingen. 

@Katana321  Op 10 december is er wel degelijk een nieuwe update geweest:

10 december 2020: HTML release 4.111.212 > teruggedraaid 11 december

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2995 reacties
  • 2 februari 2021
Dirck schreef:
Katana321 schreef:
Ceessie35 schreef:

‘Het uitrollen van nieuwe software naar de TV ontvanger vindt alleen s'nachts plaats’

Dat hebben we gemerkt,vooral op donderdag-avond 10 december 2020..Het was nog lang geen nacht..

Van 2014 tot September 2020 nooit geen gelazer gehad met de HMB 2260, vanaf ‘Het nieuwe menu’ een en al gelazer..Die receivertjes kunnen het gewoon niet (meer) aan.

Op 10 dec was er géén uitrol van nieuwe software, maar er was een storing. Dat zijn echt twee heel verschillende dingen. 

@Katana321  Op 10 december is er wel degelijk een nieuwe update geweest:

10 december 2020: HTML release 4.111.212 > teruggedraaid 11 december

Klopt, maar niet op die tijd.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 2 februari 2021
Ceessie35 schreef:

@@Klopt: Storing veroorzaakt door uitrol van teveel data naar de servers, alles liep vast,...

In de nacht van 9 op 10 december is er een uitrol geweest van nieuwe software.

Een bug in die nieuwe software zorgde er voor dat het iTV platform overbelast raakte.

Het was dus niet de uitrol zelf die er voor zorgde dat alles vast liep, maar een bug in de html zijde van 9 op 10 december uitgerolde software. Vandaar ook dat die uitrol op 11 december met spoed weer teruggedraaid werd v.w.b. de html zijde van de software. De html zijde kan op elk moment van de dag vernieuwd worden maar daar zal je helemaal niets van merken want daarvoor is er nooit een herstart van de TV ontvanger nodig.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 66 reacties
  • 2 februari 2021

Erik_ schreef:

2 t/m 23 februari 2021: HTML 4.114.213 (gepland voor 2-9 februari) & NMC 8.0.113_2 (gepland voor 2 - 23 februari)

• Verdere verbeteringen in de snelheid van het menu. Specifiek voor de (horizontale) gids zit er een verbetering in de opbouw van de verschillende onderdelen van de gids zodat het geheel vloeiender loopt.
  • Specifiek voor de HMB2260: mogelijkheid om energiespaarstand aan te zetten (via Instellingen > Stand-by)

Waarom nou weer specifiek voor de horizontale gids, die opent al heel vloeiend binnen de 2 seconden terwijl je bij de verticale gids na 2 seconden eerst een leeg scherm te zien krijgt en na nog eens 2 seconden wachten krijg je pas de gids te zien.

Waarom krijgen de Arris 2952 gebruikers niet de mogelijkheid om de energiespaarstand aan te zetten?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 2 februari 2021
Dirck schreef:

Waarom nou weer specifiek voor de horizontale gids, die opent al heel vloeiend binnen de 2 seconden terwijl je bij de verticale gids na 2 seconden eerst een leeg scherm te zien krijgt en na nog eens 2 seconden wachten krijg je pas de gids te zien.

Het overgrote merendeel van de abonnees gebruikt de horizontale gids en ik snap wel dat KPN zo snel mogelijk met verbeteringen wil komen van de meest gebruikte functionaliteit.

Ik ben er van overtuigd dat dezelfde verbeteringen daarna ook in verticale gids doorgevoerd zullen gaan worden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 66 reacties
  • 2 februari 2021
wjb schreef:
Dirck schreef:

Het overgrote merendeel van de abonnees gebruikt de horizontal gids en ik snap wel dat KPN zo snel mogelijk met verbeteringen wil komen van de meest gebruikte functionaliteit.

Ik ben er van overtuigd dat dezelfde verbeteringen daarna ook in verticale gids doorgevoerd zullen gaan worden.

Dat komt natuurlijk ook vanwege het feit dat de horizontale gids als standaard staat ingesteld. Veel klanten weten niet eens dat je dit in het menu kunt veranderen.

Welke verbeteringen moeten er dan nog komen voor de “meest gebruikte functionaliteit”

Verder ben ik wel tevreden over de 2952 v2, hoewel hij nog steeds traag is, het went. Tot nu toe nog geen foutmeldingen gehad, dit in tegenstelling tot anderen hier op het forum.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 2 februari 2021
Dirck schreef:

Dat komt natuurlijk ook vanwege het feit dat de horizontale gids als standaard staat ingesteld. Veel klanten weten niet eens dat je dit in het menu kunt veranderen.

Dat klopt maar er zijn ook heel veel klanten die de verticale gids wel kennen maar die absoluut niet willen gebruiken. Ook ik vind (mijn mening :wink: ) de verticale gids absoluut nutteloos en heel onvriendelijk in gebruik.

Dirck schreef:

Welke verbeteringen moeten er dan nog komen voor de “meest gebruikte functionaliteit”

Ik neem aan dat de nu doorgevoerde verbetering in de "meest gebruikte functionaliteit" betekent dat de schermopbouw bij het openen van de gids met PiP niet meer zo amateuristisch oogt met het eerst verkleinen van de uitzending naar de PiP waarbij de rest van het scherm even zwart wordt. Ik neem aan dat KPN er voor gekozen heeft om eerst de gids volledig op te bouwen om daarna pas de achterliggende uitzending te gaan verkleinen naar de PiP. De snelheid hoeft dan geeneens te verbeteren, maar de abonnee zal de gids daardoor wel als sneller ervaren. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 29123 reacties
  • 2 februari 2021
prk-forumklant schreef:

De rode knop op het erotiek kanaal doet helemaal niets. (#IkVraagDitVoorEenVriend)

Dit klopt. Die functionaliteit is niet meer. Alleen zijn een deel van de promo's die worden uitgezonden nog van voor die wijziging en benoemen dus nog wel de rode knop. Mettertijd zal dat verdwijnen naarmate meer van die promo's vervangen worden door nieuwe. 

prk-forumklant schreef:

mbt Aktieve Kanaal: Dan moet ik eerst OK drukken, daarna de gids weer openen om terugkijken te aktiveren (terwijl ik al in de gids zit/zat)…. machtig omslachtig:
maak gewoon meteen het terugkijk-kanaal het Aktieve kanaal. Waarom zou ik terug willen naar het oude kanaal??? Daarvoor heb ik de Vraagteken-toets.. Er zitten nog wat onhandigheden in die veel geklik nodig maken.

Ik neem de suggestie mee, maar ik weet niet of dit ook aangepast kan worden. Wat je eventueel ook zou kunnen doen is vanuit de gids naar de terugkijkzender gaan met de OK knop. En vervolgens kun je met de <knop via de infobalk naar het eerdere programma dat je wilt terugkijken bladeren en die dan starten met de groene knop.

Dirck schreef:

Erik_ schreef:

2 t/m 23 februari 2021: HTML 4.114.213 (gepland voor 2-9 februari) & NMC 8.0.113_2 (gepland voor 2 - 23 februari)

• Verdere verbeteringen in de snelheid van het menu. Specifiek voor de (horizontale) gids zit er een verbetering in de opbouw van de verschillende onderdelen van de gids zodat het geheel vloeiender loopt.
  • Specifiek voor de HMB2260: mogelijkheid om energiespaarstand aan te zetten (via Instellingen > Stand-by)

Waarom krijgen de Arris 2952 gebruikers niet de mogelijkheid om de energiespaarstand aan te zetten?

Verticale gids heeft iets meer werk nodig, dat komt nog. 

Ik ga ervan uit dat dat dit ook geldt voor de spaarstand op de 2952. Dat check ik nog even.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 2 februari 2021
Erik_ schreef:
prk-forumklant schreef:

mbt Aktieve Kanaal: Dan moet ik eerst OK drukken, daarna de gids weer openen om terugkijken te aktiveren (terwijl ik al in de gids zit/zat)…. machtig omslachtig:
maak gewoon meteen het terugkijk-kanaal het Aktieve kanaal. Waarom zou ik terug willen naar het oude kanaal??? Daarvoor heb ik de Vraagteken-toets.. Er zitten nog wat onhandigheden in die veel geklik nodig maken.

Ik neem de suggestie mee, maar ik weet niet of dit ook aangepast kan worden. Wat je eventueel ook zou kunnen doen is vanuit de gids naar de terugkijkzender gaan met de OK knop. En vervolgens kun je met de <knop via de infobalk naar het eerdere programma dat je wilt terugkijken bladeren en die dan starten met de groene knop.

Als je niet de stop-knop gebruikt om het terugkijken te beëindigen maar de terug-knop dan kom je terug in de gids en niet in de lopende uitzending van het kanaal dat je eerder aan het kijken was.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 66 reacties
  • 2 februari 2021
wjb schreef:
Dirck schreef:

Dat klopt maar er zijn ook heel veel klanten die de verticale gids wel kennen maar die absoluut niet willen gebruiken. Ook ik vind (mijn mening :wink: ) de verticale gids absoluut nutteloos en heel onvriendelijk in gebruik.

En dat heb ik nou juist met de horizontale gids :wink:, maar goed, ieder zijn mening natuurlijk.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 2 februari 2021
Dirck schreef:

En dat heb ik nou juist met de horizontale gids :wink:, maar goed, ieder zijn mening natuurlijk.

Wat vind je dan zo handig aan de verticale gids?

Je ziet maar één zender tegelijk met de komende acht uitzendingen.

Als ik in de gids kijk dan wil ik juist veel zenders zien in het huidige tijdvak.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 2 februari 2021
wjb schreef:
Dirck schreef:

Wat vind je dan zo handig aan de verticale gids?

Je ziet maar één zender tegelijk met de komende acht uitzendingen.

Als ik in de gids kijk dan wil ik juist veel zenders zien in het huidige tijdvak.

Wat ik verontrustend vind, is dat als je schakelt tussen horizontaal en vertikaal dat de PiP tussendoor vergroot en dan weer verkleind wordt. Tekenend voor de efficientie van de software...

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 205 reacties
  • 2 februari 2021
wjb schreef:

… Ook ik vind (mijn mening :wink: ) de verticale gids absoluut nutteloos en heel onvriendelijk in gebruik.

+1 :wink:

• 0 reacties
  • 2 februari 2021
Ceessie35 schreef:

Uhhhhhhhh, Je had toch geen problemen meer, en nu toch weer wel, wat is er nu wel of niet aan de hand bij jou thuis met die mooie kastjes die het weer goed deden????????

Ceessie35 schreef:

Voor de moderatoren: Waarom dit topic nog openhouden, als het merendeel hier aangeeft dat  het  probleem allang opgelost is???, Men klaagt nu wederom over niet ter zake doende zijnde  problemen, Neemt kennelijk graag gratis content in ontvangst, en gaat vervolgens weer over in de klaag modus….Stop nu eens met dit herhaal gedrag.

Wij zijn momenteel uiterst tevreden met de door ons geleverde en gehuurde door KPN diensten, alle klagers hier, zijn o.i indivuidule klachten..

De glasvezelverbinding is zoals ALTIJD onverminderd uitstekend! Thanx @Erik_  KPN!!

Het is opgelost , klaar!!

Denk, plak hem er even bij.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2995 reacties
  • 2 februari 2021
dmutsaers schreef:
wjb schreef:

… Ook ik vind (mijn mening :wink: ) de verticale gids absoluut nutteloos en heel onvriendelijk in gebruik.

+1 :wink:

Ach, meningen verschillen: want ik gebruik zowel de verticale als ook de horizontale gids. Afhankelijk van wat ik wil doen.

Als ik een opname wil inplannen begin ik in de horizontale gids om daarin naar een bepaalde zender te scrollen. Dan druk ik op Gids om vervolgens naar het programma te gaan dat ik wil opnemen.

prk-forumklant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
wjb schreef:
Erik_ schreef:
prk-forumklant schreef:

Als je niet de stop-knop gebruikt om het terugkijken te beëindigen maar de terug-knop dan kom je terug in de gids en niet in de lopende uitzending van het kanaal dat je eerder aan het kijken was.

khebm geprobeerd, ook met de Terug-knop ga ik gewoon terug naar 74 (vlgs mijn voorbeeld).
Bedankt voor  het meedenken ;-)

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 2 februari 2021
Katana321 schreef:

Als ik een opname wil inplannen begin ik in de horizontale gids om daarin naar een bepaalde zender te scrollen. Dan druk ik op Gids om vervolgens naar het programma te gaan dat ik wil opnemen.

Dat kan toch ook heel eenvoudig in de horizontale gids door naar de zender te gaan en vervolgens horizontaal naar de uitzending te scrollen en vervolgens op de rec knop te drukken. Volgens mij ben je dan minder tijd kwijt. Wij gebruiken de verticale gids echt helemaal nooit.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 2 februari 2021
prk-forumklant schreef:

khebm geprobeerd, ook met de Terug-knop ga ik gewoon terug naar 74 (vlgs mijn voorbeeld).

Vreemd, want als ik de terug-knop gebruik dan keer ik terug in gids en niet in de lopende uitzendig op het oorspronkelijke kanaal.

Dit is zowel op mijn 5202 als op mijn 8001. Ik heb nog niet op mijn 2260 gekeken.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2995 reacties
  • 2 februari 2021
wjb schreef:

Dat kan toch ook heel eenvoudig in de horizontale gids door naar de zender te gaan en vervolgens horizontaal naar de uitzending te scrollen en vervolgens op de rec knop te drukken. Volgens mij ben je dan minder tijd kwijt. Wij gebruiken de verticale gids echt helemaal nooit.

Maar als ik de tv op kanaal 1 heb staan en bijv. naar kanaal 42 wil gaan, moet ik in de verticale gids 41x op “pijl rechts” drukken. Dat gaat in de horizontale gids sneller, want dan gebruik ik “page down". Of zie ik iets over het hoofd?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 2 februari 2021
Katana321 schreef:
wjb schreef:

Maar als ik de tv op kanaal 1 heb staan en bijv. naar kanaal 42 wil gaan, moet ik 41x op “pijl rechts” drukken. Dat gaat in de horizontale gids sneller, want dan gebruik ik “page down". Of zie ik iets over het hoofd?

Precies, vandaar dat wij de verticale gids nooit gebruiken maar alleen de horizontale gids.

Overigens kan je in de gids ook gewoon een kanaalnummer intoetsen om in één keer naar dat kanaal te springen. Ik neem aan dat die functionaliteit ook in de verticale gids werkt want anders is die, mijns inziens, zo goed als onbruikbaar.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 2 februari 2021
Katana321 schreef:
wjb schreef:

Maar als ik de tv op kanaal 1 heb staan en bijv. naar kanaal 42 wil gaan, moet ik in de verticale gids 41x op “pijl rechts” drukken. Dat gaat in de horizontale gids sneller, want dan gebruik ik “page down". Of zie ik iets over het hoofd?

Als je van tevoren weet dat je naar kanaal 42 wilt, kun je, terwijl de gids ( horizontaal en verticaal) open staat, gewoon het kanaal nummer intoetsen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2995 reacties
  • 2 februari 2021
wjb schreef:
Katana321 schreef:
wjb schreef:

Maar als ik de tv op kanaal 1 heb staan en bijv. naar kanaal 42 wil gaan, moet ik 41x op “pijl rechts” drukken. Dat gaat in de horizontale gids sneller, want dan gebruik ik “page down". Of zie ik iets over het hoofd?

Precies, vandaar dat wij de verticale gids nooit gebruiken maar alleen de horizontale gids.

Overigens kan je in de gids ook gewoon een kanaalnummer intoetsen om in één keer naar dat kanaal te springen. Ik neem aan dat die functionaliteit ook in de verticale gids werkt want anders is die, mijns inziens, zo goed als onbruikbaar.

Sorry, ik was even in de war met horizontaal en verticaal… 

Maar ook in de verticale gids gebruik ik de Page Down-knop om naar een later tijdstip te gaan. En dat is dan toch echt sneller dan in de horizontale gids.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2995 reacties
  • 2 februari 2021
Carboxy schreef:

Als je van tevoren weet dat je naar kanaal 42 wilt, kun je, terwijl de gids ( horizontaal en verticaal) open staat, gewoon het kanaal nummer intoetsen.

Dat is het 'm juist. Die hogere kanaalnummers kan ik namelijk nooit onthouden. Hoeft ook niet, want daar heb ik de gids voor :grinning: