Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475760 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 5, 2021

TMG1961: Volgens de logging zou de tv gids in 1,2 seconden geladen zijn. Raar aangezien ik gemeten met een stopwatch op 2,5 sec gemiddeld kom voordat de gids zichtbaar is op de tv. Dus ergens is er een opstopping die het beeld ruim 1,3 sec tegen houdt.

Zou je hier een filmpje van willen maken, @TMG1961? Graag een waarbij tv ontvanger en tv gelijktijdig in beeld zijn zodat we goed kunnen zien wat wanneer reageert. 

Zal helaas niet gaan, camera telefoon werkt niet meer en voor maken filmpje telefoon van buren te gaan lenen gaat me te ver. Er staat ergens in de 316 pagina's van dit topic een filmpje van me over traag reageren van ontvanger. Is momenteel iets sneller maar op dit moment nog altijd rond de 3 seconden.

Het nieuwe menu is een RAMP

Ik weet niet meer wat ik moet doen

KPN schaam je

mijn AB snapt het ook niet

alle knoppen blauw enz

hoe werkt het, leg uit!!!!

zoooooo boos. Dit gaat over de afstandsbediening en kpn tv

niet normaal wat een chaos bagger 

welke idioot heeft gecontroleerd dat dit uitgerold mag worden???

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 5, 2021

Ik zie dat er nu weer gereageerd wordt op problemen met het menu die. Tijd om lang bestaande problemen nog maar weer eens aan te kaarten.

• De voortgangsstatus van een deels bekeken programma wordt vaak (maar niet altijd) niet goed onthouden. Dit gebeurt bij mij vooral met opnames die al wat langer op de lijst met opnames staan. Heel vervelend als je bv een concert van 2,5 uur in 4 sessies wil zien. Dan moet je elke keer weer flink doorspoelen. Graag oplossen.
  • De blauwe knop werkt geregeld niet correct en er wordt dan een willekeurig aantal minuten verder gesprongen en soms is de voortgang helemaal de kluts kwijt. In dat geval kan je beter handmatig doorspoelen. Graag oplossen, deze - voor mij- enige nuttige toevoeging in het nieuwe menu.

Graag deze punten als probleem aan de ontwikkelaars doorgeven.

Dat van die blauwe knop heb ik al meerdere keren hier aangegeven. Nooit een reactie op gehad. 'Goed' om te zien dat ik niet de enige ben die daar last van heeft..

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 5, 2021

Huh waar heb jij het nou over?? Ik herken dat helemaal niet

• February 6, 2021

Met stomme verbazing volg ik deze oeverloze en eindeloze discussie over de traagheid van de sterk verouderde hardware al enige tijd,decoders die willens en wetens maar aangeprezen worden, en er zelfs mensen zijn, die menen dat ze de ‘allernieuwste’ apparatuur geleverd gaan krijgen, hele oude apparatuur blijkt ineens zeer ‘nieuw’te zijn? De Arris 2952 bijv. een iptv ontvanger die inmiddels alweer zo'n 8 jr. geleden is ingezet, met een heel krap geheugen, en een niet meer van deze tijd zijnde processor, en dan de Arcadyan HMB 2260, in 2013 ingezet, ook met een zelfde 1.3 Ghz processor, en een werkgeheugen wat echt niet meer in deze tijd past. Maandenlange discussies, maandenlange beloftes: En nóg gaan de discussies hier maar door, over een ‘vertraagd menu’ ‘Het nieuwe menu’ wordt het gemakshalve genoemd...Man oh man, wat een oeverloze en eindeloze discussie is dit toch, vergelijk het met iets zoals android 4 of 5, je schiet er geen moer (meer) mee op...Nogmaals: @KPN: Werk aan de toekomst, zet andere hardware in, waarom decennia lang doorgaan met sterk verouderde hardware? Waarom?? Decoders uit 2013/14, die zijn gewoon op!

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 6, 2021

Het blijft klungelen met kpn.

Gisteren een mail gekregen met een valentijns kado; gratis films. 

Gisteren begonnen aan één maar moest stoppen (eten koken, gezin aandacht geven, je kent het wel).

Nu wil ik verder kijken maar begint de film weer vanaf het begin…

Laten we er maar on lachen want de rest is al triest genoeg…

wjb
Wijsgeer
  • February 6, 2021

@Ceessie35, Vraag jij KPN nu echt om pro-actief de HMB2260's en VIP2952's te vervangen door VIP5202's? Heb je je wel eens afgevraagd hoeveel dat gaat kosten en wie dat gaat betalen?

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de HMB2260 en de VIP2952 voldoende rekenkracht en geheugen hebben om simpele functionaliteit als het weergeven van een gids aan te kunnen.

Waarom kunnen ze een continue stroom aan data voor een HD-"Glas" zender wel tijdig verwerken met die rekenkracht en geheugen en denk je echt dat de Netflix app minder rekenkracht vraagt dan het weergeven van de gids.

Weet je dat mijn router met een 500Mhz dual core processor en 512MB aan geheugen in staat is om 1Gbps aan bandbreedte te verwerken?

Nee, het is echt niet de rekenkracht en/of het geheugen van de TV ontvanger die de oorzaak is van de traagheid van de gids en andere functionaliteit, het is een samenspel van communicatie tussen TV ontvanger en centraal IPTV platform waarbij de efficiëntie van de software en communicatie bepalend is voor de ervaring van de abonnee.

• Deelnemer
  • February 6, 2021

Ik heb last van een langzaam opstartende HMB2260 tv-ontvanger. Na wat (kort) zoekwerk kwam ik bij de problemen omtrent een update terecht. Echter heb ik nog steeds de oude software en bijbehorende menu.

Vorige week contact gehad en na opnieuw opstarten v10,  software opnieuw installeren op de HMB2260 geen resultaat. Er werd aangegeven dat afgelopen week nog een aantal adressen de update zouden ontvangen, maar helaas is er niets gebeurd. 

Ik heb het vermoeden dat mijn contract niet wordt meegenomen in het hele proces. Hoe kan ik dit duidelijk krijgen? Tijdens telefonisch contact vorige week werd gemeld dat alles wel goed staat. (Vroeger een motorola ontvanger gehad)

wjb
Wijsgeer
  • February 6, 2021

Echter heb ik nog steeds de oude software en bijbehorende menu.

Dat betekent dat er een Motorola 1853 op jouw aansluiting geregistreerd staat/stond.

Bel klantenservice op 0800-0402 en verzoek ze om die oude 1853 te verwijderen.

Als dat (al) gebeurt is dan is het wachten totdat jouw aansluiting in een veergbatch opgenomen wordt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 6, 2021

Hier herken ik me (ook) totaal niet in, @Michiel kroon .

Het is gewoon als met het oude. Keuze maken en bevestigen met de OK-knop.

Zelfs mijn moeder, die eind vorig jaar het kreeg toen ze al 82 was, had en heeft er geen moeite mee hoor! Ze had het al enkele dagen toen ze het mij liet weten.

En het menu is net zo blauw als het oude menu. (je kunt ook kiezen voor een donker menu met vnml zwart/grijze tinten)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 6, 2021

Met stomme verbazing volg ik deze oeverloze en eindeloze discussie over de traagheid van de sterk verouderde hardware al enige tijd,decoders die willens en wetens maar aangeprezen worden, en er zelfs mensen zijn, die menen dat ze de ‘allernieuwste’ apparatuur geleverd gaan krijgen, hele oude apparatuur blijkt ineens zeer ‘nieuw’te zijn? De Arris 2952 bijv. een iptv ontvanger die inmiddels alweer zo'n 8 jr. geleden is ingezet, met een heel krap geheugen, en een niet meer van deze tijd zijnde processor, en dan de Arcadyan HMB 2260, in 2013 ingezet, ook met een zelfde 1.3 Ghz processor, en een werkgeheugen wat echt niet meer in deze tijd past. Maandenlange discussies, maandenlange beloftes: En nóg gaan de discussies hier maar door, over een ‘vertraagd menu’ ‘Het nieuwe menu’ wordt het gemakshalve genoemd...Man oh man, wat een oeverloze en eindeloze discussie is dit toch, vergelijk het met iets zoals android 4 of 5, je schiet er geen moer (meer) mee op...Nogmaals: @KPN: Werk aan de toekomst, zet andere hardware in, waarom decennia lang doorgaan met sterk verouderde hardware? Waarom?? Decoders uit 2013/14, die zijn gewoon op!

Leeftijd zegt niets over de kwaliteit.

Mijn Samsung Smart TV van 2013 is nog steeds perfect.

Dat geld ook voor de KPN TV decoders (zie in mijn handtekening) nog steeds goed werken.

Alleen bij 4K heb je echt de 5202 nodig.

De vergelijking met Andoid is onjuist, is totaal iets anders.

• Deelnemer
  • February 6, 2021

Echter heb ik nog steeds de oude software en bijbehorende menu.

Dat betekent dat er een Motorola 1853 op jouw aansluiting geregistreerd staat/stond.

Bel klantenservice op 0800-0402 en verzoek ze om die oude 1853 te verwijderen.

Als dat (al) gebeurt is dan is het wachten totdat jouw aansluiting in een veergbatch opgenomen wordt.

Nogmaals gebeld en nu wist de medewerker me te vertellen dat de motorola inderdaad (weliswaar inactief) nog in het systeem stond. Deze is nu verwijderd.

Medewerker gaf aan dat ik meteen de software zou kunnen downloaden,  echter is dat niet het geval gebleken. 

• February 6, 2021

Nee, je komt nu in een veegbatch. 

• Deelnemer
  • February 6, 2021

We wachten rustig af. Hopelijk staat nu alles juist. 

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 6, 2021

@Ceessie35 

De volle 10 punten hiervoor :thumbsup:

Dat vertaal ik dus dat KPN de gevolgen aanpakt maar niet de oorzaak!!

Hetzelfde als dat je lekkage hebt, je zet er een emmer onder ipv de lekkage op te lossen…..

Als je het zo bekijkt eigenlijk best wel dom, want zelf doen ze het wel andersom, kom jij aan met je oudere telefoon, dan kan je geen gebruik maken van hun itv-app, maar op het punt van verouderde ontvangers blijven ze proberen de software zo aan te passen dat het nog lukt, de gevolgen zijn dan weer de kwaliteit, want die is terug gelopen. Meer haperingen in beeld en geluid, en zelfs op glas-HD loopt het beeld met grote regelmaat vast en mis je een 5tal seconden van wat je zit te kijken.

Ik heb dus het beeldkwaliteit vergeleken met Ziggo, dat beeld is toch echt wel beduidend beter, en het verschil is nog beter zichtbaar met de nieuwe generatie tv's, scherper en veel voller/dieper beeld, en ja, beide tv toestellen zijn identiek en identiek ingesteld (hier en bij mijn ouders).

Ook de snelheid heb ik nu getest, bij mijn neef op de 5202 hadden ze pas in de laatste weken van 2020 last van een iets tragere menu/instellingen, nu na de laaste updates is het gewoon direct bruikbaar, hier op de VIP2952 dus nog steeds 3 á 4 sec. Dus kan je maar 1 conclusie trekken: die oude ontvangers trekken het gewoon niet.

KPN: betrek toch eens de medewerkers buitendienst bij de ontwikkelingen van de hardware en software, dan krijgen de klanten iets waar ze echt wat aan hebben…..Hoe ik dat weet? zie mijn onderschrift!! 

wjb
Wijsgeer
  • February 6, 2021

Meer haperingen in beeld en geluid, en zelfs op glas-HD loopt het beeld met grote regelmaat vast en mis je een 5tal seconden van wat je zit te kijken.

Als dat aan die verouderde TV ontvangers zou liggen, waarom heb ik daar, op mijn HMB2260, dan nooit last van, ook niet bij HD-"Glas" zenders? Er moet dan dus toch iets anders in het spel zijn of niet soms?

Ook de performance van mijn HMB2260 is acceptabel te noemen met een laadtijd van de gids van 1 à 2 seconden. Het laden van de gids moet nog wel vloeiender gaan lopen waardoor in de perceptie het laden van de gids nog sneller zal gaan.

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 6, 2021

@Ceessie35, Vraag jij KPN nu echt om pro-actief de HMB2260's en VIP2952's te vervangen door VIP5202's? Heb je je wel eens afgevraagd hoeveel dat gaat kosten en wie dat gaat betalen?

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de HMB2260 en de VIP2952 voldoende rekenkracht en geheugen hebben om simpele functionaliteit als het weergeven van een gids aan te kunnen.

Waarom kunnen ze een continue stroom aan data voor een HD-"Glas" zender wel tijdig verwerken met die rekenkracht en geheugen en denk je echt dat de Netflix app minder rekenkracht vraagt dan het weergeven van de gids.

Weet je dat mijn router met een 500Mhz dual core processor en 512MB aan geheugen in staat is om 1Gbps aan bandbreedte te verwerken?

Nee, het is echt niet de rekenkracht en/of het geheugen van de TV ontvanger die de oorzaak is van de traagheid van de gids en andere functionaliteit, het is een samenspel van communicatie tussen TV ontvanger en centraal IPTV platform waarbij de efficiëntie van de software en communicatie bepalend is voor de ervaring van de abonnee.

@wjb 

Over kosten kunnen we heel kort zijn: de gemiddelde gebruiker van KPN tv+internet betaald al gauw €90,- p/mnd voor de diensten, ik denk dat we wel weten wie al die apparatuur heeft betaald: de klanten. Vervolgens mag je toch verwachten bij zo'n bedrag dat je apparatuur enigszins up te date is? daarbij als voorbeeld een mobieltje, die word elke dag gebruikt, net als de routers en ontvangers, de meeste mobieltjes zijn na 3 jaar op/verouderd en dan koop je een nieuwe, iets met afschrijving, en dat zal KPN vast wel berekend hebben icm de abb kosten, de vip2952 is hard op weg naar 6 jaar oud.

Ik ben dus niet overtuigd van de rekenkracht, 1.3Ghz / 1Gb intern / 512Mb flash is nou niet echt modern te noemen, vooral die 512Mb flash zal veel invloed hebben op het soepel laten draaien van het itv platform, er word geroepen dat tv kijken zo'n 10Mbps kost, dan hoef je niet echt een geleerde te zijn om in te zien dat het behoorlijk krap bemeten is voor de huidige doeleinden.

En dan de continue stroom aan data voor HD-glas, helaas voor jouw gaat dat hier op de vip2952 absoluut niet goed, beeld en geluid hapert met grote regelmaat tot wel 5 sec verlies aan beeld en geluid, Netflix kan ik dan weer niet over mee praten, maar ik kan wel melden dat ik geen Youtube meer kijk via de ontvanger, is zeer traag en valt soms uit en gaat dan weer terug naar het hoofdscherm, dit gebeurd dan weer niet op laptop of tablet.

Dus ik neig toch echt naar verouderde apparatuur voor de huidige doeleinden en software die KPN nu gebruikt, zeker ook het feit dat de 5202 bij mijn neef nergens moeite mee heeft, is hetzelfde itv-platform van KPN, hetzelfde menu en instellingen, en ook over glasvezel

En je router...tsjaa, daar kan ik niet over mee praten, ik weet dat jij daar veel meer ervaring mee hebt, maar is data verwerken niet minder zwaar dan data omzetten naar beeld / geluid/ diensten? geen idee hoor...

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 6, 2021

Meer haperingen in beeld en geluid, en zelfs op glas-HD loopt het beeld met grote regelmaat vast en mis je een 5tal seconden van wat je zit te kijken.

Als dat aan die verouderde TV ontvangers zou liggen, waarom heb ik daar, op mijn HMB2260, dan nooit last van, ook niet bij HD-"Glas" zenders? Er moet dan dus toch iets anders in het spel zijn of niet soms?

Ook de performance van mijn HMB2260 is acceptabel te noemen met een laadtijd van de gids van 1 à 2 seconden. Het laden van de gids moet nog wel vloeiender gaan lopen waardoor in de perceptie het laden van de gids nog sneller zal gaan.

Ruilen?? :rofl:

Als ik het echt wist, dan had ik natuurlijk allang actie ondernomen, dit blijft gewoon gissen, zelfs zo erg dat er niemand van KPN verantwoordelijkheid durft te nemen en gewoon weigert om mijn gemelde problemen met de Experiabox en NT op te gaan lossen, sterker nog, geen contact oid meer na het melden (maar dit is dan even offtopic)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 6, 2021

@DexterXL , ook ik heb, net als WJB, geen problemen met zowel de 2952 als de 2260.

Nu weer heel erg snel, ongeveer 1 seconde voor het laden van de gids.

De 5202 is natuurlijk beter en nieuwer.

Als je die wilt, kan je het 4K abonnement nemen, je moet dat dan wel 6 maanden a € 2,50 per maand afnemen.

Of wachten totdat iedereen de 5202 krijgt, ik denk dat dat nog wel even kan duren.

Ik heb geen problemen, zoals ik hierboven op een reactie van Ceessie35 al aangaf.

P.S.

Welke Experiabox heb je? 

Heb je koper of glasvezel?

Ik betaal, incl. pluspakket en 100/100 (up en down) en 2 tv decoders en opname pakket € 64,99 per maand. (dat is veel lager dan jij aangeeft). 

Ik denk dat de downloadsnelheid ook heel erg belangrijk is. 

wjb
Wijsgeer
  • February 6, 2021

Ik ben dus niet overtuigd van de rekenkracht, 1.3Ghz / 1Gb intern / 512Mb flash is nou niet echt modern te noemen, vooral die 512Mb flash zal veel invloed hebben op het soepel laten draaien van het itv platform, er word geroepen dat tv kijken zo'n 10Mbps kost, dan hoef je niet echt een geleerde te zijn om in te zien dat het behoorlijk krap bemeten is voor de huidige doeleinden.

Ik heb al vele jaren HD-"Glas" en al vele jaren wordt er probleemloos 12,5Mbps verwerkt door onze HMB2260 dat is geen enkel probleem, ook niet met het nieuwe menu. Dat is ook niet zo gek want er is ook helemaal niets aan die TV stream veranderd.

Het is dan ook pertinent onjuist om de oorzaak van van de traagheidsproblematiek bij de hardware neer te leggen. Als het probleem puur hardware gerelateerd zou zijn dan zou iedereen met zo'n verouderde TV ontvanger daar last van hebben en dat is niet zo.

En dan de continue stroom aan data voor HD-glas, helaas voor jouw gaat dat hier op de vip2952 absoluut niet goed, beeld en geluid hapert met grote regelmaat tot wel 5 sec verlies aan beeld en geluid,

En jij wijdt dat aan de hardware van de VIP2952 terwijl ik beweer dat dit een software en communicatie probleem is.

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 6, 2021

En dan de continue stroom aan data voor HD-glas, helaas voor jouw gaat dat hier op de vip2952 absoluut niet goed, beeld en geluid hapert met grote regelmaat tot wel 5 sec verlies aan beeld en geluid,

En jij wijdt dat aan de hardware van de VIP2952 terwijl ik beweer dat dit een software en communicatie probleem is.

Zou jij dan eens een weekje bij de afdeling software ontwikkeling van KPN mee willen lopen? Daar zouden een hele hoop mensen geholpen mee zijn :wink:

Er zijn wel op meerdere fronten een communicatie probleem bij KPN :innocent:

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 6, 2021

@DexterXL , ook ik heb, net als WJB, geen problemen met zowel de 2952 als de 2260.

Nu weer heel erg snel, ongeveer 1 seconde voor het laden van de gids.

De 5202 is natuurlijk beter en nieuwer.

Als je die wilt, kan je het 4K abonnement nemen, je moet dat dan wel 6 maanden a € 2,50 per maand afnemen.

Of wachten totdat iedereen de 5202 krijgt, ik denk dat dat nog wel even kan duren.

Ik heb geen problemen, zoals ik hierboven op een reactie van Ceessie35 al aangaf.

P.S.

Welke Experiabox heb je? 

Heb je koper of glasvezel?

Ik betaal, incl. pluspakket en 100/100 (up en down) en 2 tv decoders en opname pakket € 64,99 per maand. (dat is veel lager dan jij aangeeft). 

Ik denk dat de downloadsnelheid ook heel erg belangrijk is. 

Ik zit hier niet te “zeuren” zodat ik een nieuwe 5202 ga krijgen hoor:wink:

even offtopic reactie:

Experiabox V10 (na stroomloos alle instellingen weg, nu al 3x gebeurd)

Glasvezel, NT modem valt ook gewoon weg, alleen stroomloos maken helpt dan

Ik heb 50/50  + bellen + pluspakket + Ziggo Totaal + 1 tv decoder (oud Telfort / Lijbrandt), had eerst ook 2 decoders, en toen liep het tegen de €90,- aan

• February 6, 2021

Tja, ik heb een auto die kaal nog net geen 30k kost, maar naar onze smaak opgetuigd bijna 50. Maar ik heb daarmee over een paar jaar niet het recht op een nieuwe (hybride) motor. Ik betaal € 72,49 voor 200 Hussel, 2de ontvanger, 4k en vaste telefoon. Opnemen is dan gratis. 

wjb
Wijsgeer
  • February 6, 2021

Ik heb 50/50  + bellen + pluspakket + Ziggo Totaal + 1 tv decoder (oud Telfort / Lijbrandt), had eerst ook 2 decoders, en toen liep het tegen de €90,- aan

Vreemd want dat zou je met KPN Hussel en 2 TV ontvanger €81,48 kosten en niet €90,-.

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 6, 2021

Tja, ik heb een auto die kaal nog net geen 30k kost, maar naar onze smaak opgetuigd bijna 50. Maar ik heb daarmee over een paar jaar niet het recht op een nieuwe (hybride) motor. Ik betaal € 72,49 voor 200 Hussel, 2de ontvanger, 4k en vaste telefoon. Opnemen is dan gratis. 

@Henk2304 

Dat is logisch als je iets koopt, maar dit is huur...de woningbouw hersteld/vernieuwt haar woningen toch ook altijd?

En die €72,49 is dan zonder het pluspakket en Ziggo, dan komt er voor mij nog €21,98 bij….