Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475766 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 10, 2021

De 5202 spreekt (nog steeds) boekdelen in deze oeverloze lijkende discussie..

Was jij het niet die de 5202 retour gestuurd heeft (bron) en daarom nu weer met de HMB2260 "opgescheept" zit?

Humor, eerst wil hij hem hebben.

Heeft hij hem, stuurt hij hem terug.

En nu hij er achter is dat hij op infrafood wel werkt, wil hij hem weer hebben.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • February 10, 2021

Bijzonder grappig allemaal. Voor diegenen dan bij wie het wel naar tevredenheid werkt. Blijkbaar zijn er echter ook waar het nog niet perfect is. Dan kun je wel filmpjes laten zien en melden dat je tevreden bent, allemaal geen probleem. Maar het begint nu een beetje een show te worden.

Zoals ik al eerder schreef, is hier de tv gids qua snelheid redelijk (langzamer dan een acht maanden terug). Volgens mij is het niet traag omdat er de bij het openen de melding "gids wordt geopend" staat, maar is dat alleen om te laten zien dat er iets staat te gebeuren. Een cosmetische ingreep die niet nodig zou zijn als de gids er bij iedereen direct zou staan. @KPN, ik mag toch hopen dat dit waar is en dat er niet een extra delay is ingebouwd om de tekst te laten zien, want anders...

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

Volgens mij is het niet traag omdat er de bij het openen de melding "gids wordt geopend" staat, maar is dat alleen om te laten zien dat er iets staat te gebeuren. Een cosmetische ingreep die niet nodig zou zijn als de gids er bij iedereen direct zou staan.

Wat mij betreft hoeft die melding ook helemaal niet gegeven te worden immers de gids wordt bij ons in een seconde opgebouwd, je hebt nauwelijks tijd om die melding te lezen. :wink:

Onderstaand twee beelden uit het filmpje.

De eerste is een beeld vlak voordat die melding zichtbaar wordt en toont een tijd van 00:09…

...terwijl de tweede het beeld is waarbij de gids inclusief PiP volledig opgebouwd is en de tijd 00:10 aangeeft.

Persoonlijk vind ik de tijd voor het opbouwen van de gids uitstekend zo.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • February 10, 2021

Ja, dat wisten we dus al. Maar als je heel goed leest, had ik een vraag voor kpn

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

Ja, dat wisten we dus al. Maar als je heel goed leest, had ik een vraag voor kpn

Dat had ik gezien en wellicht gaat KPN daar een keer antwoord op geven.

Wat ik aangeef is dat die melding mijns inziens geen toegevoegde waarde heeft aangezien je niet eens de tijd krijgt om hem te lezen. Dan kan je hem volgens mij net zo goed weglaten.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • February 10, 2021

Wat ik aangeef is dat die melding mijns inziens geen toegevoegde waarde heeft aangezien je niet eens de tijd krijgt om hem te lezen. Dan kan je hem volgens mij net zo goed weglaten.

Bij jou, mij en anderen waar de gids er snel staat niet nee. Bij anderen zien ze nu in ieder geval dat hun commando is binnen gekomen, zodat ze niet nog eens drukken. Een cosmetische ingreep dus. Ik denk dat niemand die melding wil, maar gewoon een goede snelheid.

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

Bij jou, mij en anderen waar de gids er snel staat niet nee. 

En dat is dus waar KPN naar zou moeten kijken.

Waarom is de HMB2260 bij een deel van de abonnees wel snel en bij ander deel van de abonnees niet. Als hard- en software gelijk zijn van die HMB2260's dan zal je toch, zoals eerder ook al gezegd, naar externe factoren moeten kijken en je niet, zoals een aantal mensen hier doen, blijven blindstaren op de TV ontvanger en firmware.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • February 10, 2021

Waarom is de HMB2260 bij een deel van de abonnees wel snel en bij ander deel van de abonnees niet. Als hard- en software gelijk zijn van die HMB2260's dan zal je toch, zoals eerder ook al gezegd, naar externe factoren moeten kijken en je niet, zoals een aantal mensen hier doen, blijven blindstaren op de TV ontvanger en firmware.

Ja, je blijft jezelf weer herhalen. Ik heb verder nog wel wat beters te doen, dus veel plezier ermee.

• February 10, 2021

Kunnen we niet afspreken dat al die zeurkousen hier hun eigen software maar gaan ontwikkelen en gaan implementeren op hun ontvangertje? KPN doet volgens mij echt wel hun best. Er is geen verhaal meer vast te knopen hier sinds de laatste update er doorgedrongen is, echt,… 

Tis zoo jammer dat er geen onzichtbaarknop is voor gebruikers of topics,… 

• February 10, 2021

Ik kan ook wel leven met de problemen, die we hebben, (soms stropperig bij bepaalde functies, niet het scrollen door het menu). De HBM2260 staat ook bij ons in de slaapkamer, net als bij jou. Maar als hij echt primair staat zoals bij andere mensen merk je ongetwijfeld eerder problemen op. Er klagen veel mensen (eigenlijk zijn het klanten die zo vriendelijk KPN attent zijn om problemen te melden). 1 klant die klaagt staat vaak al gauw voor 1000 anderen die nooit klagen, maar potentiele abonnement opzeggers zijn.  

Je kan je natuurlijk blijven blindstaren op hardware gericht hobbyisme. Maar als het probleem mogelijk niet wordt veroorzaakt, maar wel significant aanwezig is bij een HBM2260, kan je beter even een spreadsheet pakken en kijken wat de economische impact is. Een KPN klant zal gemiddeld een kleine 1000 Euro per jaar betalen. Heel veel klanten doen dat al jaren. Ik ken de prijzen niet, maar wat ik gezien heb dacht ik dat STB’s in China nog geen 10 Euro bij de massale inkoop die KPN doet (maar jij weet dat beter). Het hele netwerk op zijn kop zetten omdat een bepaald apparaat het niet doet zoals wordt verwacht,  met een grote onzekerheid dat er niet nog meer problemen worden veroorzaakt, is vele malen kostbaarder dan gewoon proactive deze probleemveroorzakers te vervangen. 

Je denkt misschien daar heb ik geen last van. Nu vergeet het maar, als KPN de kosten niet meer kan dekken uit de abonnementen zullen ze maatregelen moeten nemen in de vorm van abonnementsprijs verhoging of ontslag van medewerkers. 

• February 10, 2021

Over welke melding hebben jullie 't eigenlijk? Ik heb sinds gisteren ook 114, maar zie geen melding als ik de Gids open. Verder zag ik dat de spaarstand aan de 2260 is toegevoegd; op de 5202 was die er al een tijdje. Ook op de 8001 is die er ooit geweest, maar waarom nu al wel op de 2260 en niet weer opnieuw op de 8001? Kunnen ze op de 2260 niet beter eerst de traagheid oplossen waar een aantal klanten nog steeds last van heeft?

Jacco76
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • February 10, 2021

Vanochtend de nieuwe software ontvangen op onze Arris 5202. Nu is het geval dat een decoder goed werkt.

De ander daarentegen blijft op het blauwe scherm staan met de melding we zijn er bijna. 10 minuten wachten helpt niets, opnieuw opstarten ook niet. Spanningsloos maken en een paar minuten wachten etc. werkt ook niet.

Voorgestelde reset op de kpn site werkt niet op de 5202.

Iemand anders nog een suggestie.

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

Over welke melding hebben jullie 't eigenlijk? Ik heb sinds gisteren ook 114, maar zie geen melding als ik de Gids open.

Deze wordt kort getoond maar het kan best zijn dat dat alleen op de 2260 en 2952 gedaan wordt en dat dit op de 8001 en 5202 niet gebeurt.

Verder zag ik dat de spaarstand aan de 2260 is toegevoegd; op de 5202 was die er al een tijdje. Ook op de 8001 is die er ooit geweest, maar waarom nu al wel op de 2260 en niet weer opnieuw op de 8001?

De 8001 is zo goed als EoL. Ik ben bang dat de 8001 nog maar weinig nieuwe functionaliteit te zien zal krijgen. 

• February 10, 2021

Door elke keer weer veranderende firmware erop los te laten, zij heel wat receivertjes traag geworden, elke pop-up is er dus wel één te veel, blader met de horizontale gids maar eens even naar rechts bijv. hij staat geregeld zowat stil als je denkt snel er even doorheen te kunnen fietsen...Als ik bijv. naar volgende week woensdag wil scrollen, dan ben je daar wel even zoet mee, eigenlijk te gek voor woorden, maar dan pas merk je goed, hoe traag het allemaal is...Echt niet meer van deze tijd.

Maar je staat toch binnen no-time in de gids op volgende week woensdag?

Op onze HMB2260 is dat in ieder geval zo gepiept.

De vraag is natuurlijk wel hoe @Ceessie35 dat scrollen doet, want dat kan op verschillende manieren.

Hallo, dat scrollen in de gids, doe ik van links naar rechts...Het wil maar niet echt goed opschieten. Nu gebruik ik dat niet vaak, en nu al helemaal niet (meer).

Verder: In en in triest, dat je hier zelfs ziet, en leest,dat er rustig foto’s gemaakt kunnen worden van een melding (pop-up) rechtsboven in je beeld, als er bijv. een gids geopend gaat worden, er een opname ingepland is, er een opname verwijderd is, allemaal om de traagheid maar vooral weg te moffelen…@jwb spreekt zichzelf wel héél erg tegen nu. Je schrijft dat het bijna niet zichtbaar is, maar ondertussen kun je er wel rustig ff een foto van maken, hoe wil je dat nu toch weer rijmen?

Zelfs ik kan er rustig een foto van knippen, alle tijd,en ik ben toch echt niet (meer) zo heel snel van reageren..

Ik heb een ontvangertje (5202, met hdcp 2.2) teruggestuurd, omdat deze ineens onderdeel bleek uit te gaan maken, van een of ander husselpakket,wij hebben dit direct geannuleerd (dat willen wij immers helemaal niet) en waarbij wij dan nóg eens zo'n 20 euro extra zouden moeten gaan betalen (we betalen nu al 100 euro per maand, voor het pakket premium compleet) meer aan abonnementskosten en een geheel andere overeenkomst voor 12 maanden?  duhh hé! Ik ben contract vrij, al jaren...

KPN chanteerd ons met een ontvangertje,? Het moet dus echt niet gekker worden hé…Mooi houden dan @KPN

KPN moet dan maar gaan zorgen, dat die steeds trager wordende ontvangertjes die wij hier hebben staan, weer zoals vanouds gaan presteren, dat wás al belooft voor een datum: 20 Januari j.l

We zitten alweer op dag 10 in Februari, en het gedonder blijft maar duren…

Jammer dat ik mij hier zó moet laten horen, ook héél erg jammer, dat er nog zoveel eigenwijze mensen zijn, die direct in de ‘ontkennings’modus (blijven) schieten, gelukkig zie ik heel goede en zeer goede, nuttige en zeer eerlijke reacties, reacties waarin ik mijn genoemde problemen herken, zeer herkenbaar zelfs, dank aan deze mede reageerders hier, veel dank!

Voor wat betreft die pop-ups: Niets is zo vervelend als pop-ups in je beeld te zien krijgen, secondenlang, en niet zodanig zoals beweerd wordt, dat je het nauwelijks ziet: Bullshit!!

Je moet maar eens in je opnamelijst meedere opnames verwijderen, die pop-up rechts-bovenin is dan niet meer weg te branden, met de mededeling dat de opname verwijderd is, degenen die die pop-ups verzonnen hebben, moesten ze een schop onder hun achterste geven.

pop-ups worden nu te pas en te onpas gebruikt, om de traagheid te verbloemen, niet meer, niet minder, haal ze toch weg s.v.p!! Zó amateuristisch, zó jaren pac-man…

Ceessie35

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

Verder: In en in triest, dat je hier zelfs ziet, en leest,dat er rustig foto’s gemaakt kunnen worden van een melding (pop-up) rechtsboven in je beeld, als er bijv. een gids geopend gaat worden, er een opname ingepland is, er een opname verwijderd is, allemaal om de traagheid maar vooral weg te moffelen…@jwb spreekt zichzelf wel héél erg tegen nu. Je schrijft dat het bijna niet zichtbaar is, maar ondertussen kun je er wel rustig ff een foto van maken, hoe wil je dat nu toch weer rijmen?

Fantastisch :joy:

Als je mijn filmpje even pauzeert (stilzet) op tijdstip 00:09 een screenshot maakt en de rechterbovenhoek van de televisie uit dat screenshot knipt dan weet je hoe ik die "foto" heb kunnen maken en tussendoor ook nog een kopje koffie heb kunnen drinken. 

Jammer dat ik mij hier zó moet laten horen, ook héél erg jammer, dat er nog zoveel eigenwijze mensen zijn, die direct in de ‘ontkennings’modus (blijven) schieten, gelukkig zie ik heel goede en zeer goede, nuttige en zeer eerlijke reacties, reacties waarin ik mijn genoemde problemen herken, zeer herkenbaar zelfs, dank aan deze mede reageerders hier, veel dank!

Heb je een voorbeeld van berichten in "ontkennningsmodus".

Ik proef ook dat je berichten als oneerlijk ervaart. Heb je een voorbeeld van zo'n bericht en kan je dan ook aangeven waarom dat bericht oneerlijk zou zijn?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2021

@Ceessie35

Als je snel wil scrollen in de horizontale gids gebruik je de »  of de « knop om 24 uur verder of terug te springen.

Dan kan het nooit lang duren voor je een paar dagen verder of weer terug bent.

De pop up bij het openen van de gids is bij mij zo snel weer weg (op de vier 2260’s) dat je met een burst (dat is heel snel heel veel foto's maken en dat kon vroeger analoog ook al) moet fotograferen om hem te kunnen zien.

Ik ben geen KPNer, maar bij mij is de snelheid nu na 4 maanden weer OK.

Van mij mag je klagen over snelheid, dat heb ik ook 4 maanden gedaan. Maar je moet mij er niet van beschuldigen dat ik in een ontkenningsmodus zit met die nare commentaren.

Nogmaals een verzoek: blijf on topic want ik kwam weer geweeklaag over transformators tegen. Doe dat in een apart topic over hardware. dit heeft niets met het nieuwe menu te maken.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • February 10, 2021

Volgens mij is het niet traag omdat er de bij het openen de melding "gids wordt geopend" staat, maar is dat alleen om te laten zien dat er iets staat te gebeuren. Een cosmetische ingreep die niet nodig zou zijn als de gids er bij iedereen direct zou staan.

Wat mij betreft hoeft die melding ook helemaal niet gegeven te worden immers de gids wordt bij ons in een seconde opgebouwd, je hebt nauwelijks tijd om die melding te lezen. :wink:

Onderstaand twee beelden uit het filmpje.

De eerste is een beeld vlak voordat die melding zichtbaar wordt en toont een tijd van 00:09…

...terwijl de tweede het beeld is waarbij de gids inclusief PiP volledig opgebouwd is en de tijd 00:10 aangeeft.

Persoonlijk vind ik de tijd voor het opbouwen van de gids uitstekend zo.

[Ik heb jouw foto’s even weggehaald om het bericht wat kleiner te houden]

Nou… ik heb je filmpje nog eens bekeken, en ik heb er ook eens twee beeldjes uitgehaald:

Hier staat de klok toch nog op 00:08 en de “Gids wordt geopend” melding staat er al:

Terwijl hier de pop-up net aan het verdwijnen is op 00:10:

Dus dan zitten we eigenlijk al op minimaal twee seconden. Niet dat het mij verder iets uitmaakt, maar zo heel erg rooskleurig is het nu ook weer niet. Of heb ik het mis?

• February 10, 2021

Hallo @Anto,

dank voor je feedback,

Fantastisch,:joy:

Wij zijn echte  KPNers, en vinden die vertraging momenteel nog steeds echt geheel onaanvaardbaar, de discussie over pop-ups en foto's maken met burst en zoal geloof ik allemaal wel van je, echter, ik heb een inmiddels wel sterk verouderde smartphone van zo’n 3 jr, oud, met android 8.1 er op, waarmee ik overigens nog wel wat foto’s kan maken, zoals o.a deze op mijn gemakkie:

zo ook rustig van die pop-ups, die steeds meer in ‘Het nieuwe menu’ blijken te zijn toegevoegd, en waarover wij van te voren geen enkele info aan als abonnees (wij kennelijk?) is of wordt gedaan..Deze foto heb ik vanmiddag in real time met de voor mij sterk verouderde smartphone gemaakt, zonder idiote pauze of stilstaande beelden, nee, gewoon live, secondelang staat ‘Gids wordt geopend in beeld’ en @jwb, dat jij koffie kunt gaan drinken met pauze: Ik neem momenteel liever een goede borrel dan koffie, maar oké, jij moet kennelijk wel goed wakker blijven..:joy::joy:

Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden, dat die 10.000reacties, die men kennelijk zo graag wilde zien, nu toch nog redelijk simpel gehaald kunnen gaan worden,een wens van diverse deelnemers aan dit topic,  aangezien de geboden ‘oplossingen’ met het vertraagde ‘Nieuwe menu’ nu toch niet zo erg schijnen gaan te lukken, vooral die pop-ups maken het er niet simpeler op, helaas jongens…

Doe eens een wens…..Maak het vertraagde menu weer zoals ‘vroeger’….?

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

Dus dan zitten we eigenlijk al op minimaal twee seconden. ... Of heb ik het mis?

Nee, dan zit minimaal op 1,01 seconde. (van 8,99 naar 10,00)

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • February 10, 2021

Dus dan zitten we eigenlijk al op minimaal twee seconden. ... Of heb ik het mis?

Of van 8,01 naar 10,99?

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

...nee, gewoon live, secondelang staat ‘Gids wordt geopend in beeld’ ...

En dat is nu precies de vraag die beantwoord moet worden.

Waarom is jouw HMB2260 zo traag terwijl die van mij gewoon prima performt?

Dat kan dus niet alleen aan de hardware en firmware liggen immers daarin zouden jouw en mijn HMB2260 100% identiek moeten zijn. En als twee dingen identiek aan elkaar zijn dan zouden ze eigenlijk hetzlefde moeten functioneren tenzij invloeden van buiten ook impact hebben op de werking. En dat is dus precies wat ik de het hele topic al roep. 

Ik roep dus niet dat er geen probleem is want dat is er duidelijk wel. Wat ik wel roep is dat de werkelijke oorzaak van het probleem niet (alleen) in de TV ontvanger gezocht moet worden.

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

Of van 8,01 naar 10,99?

Nee, want dat is niet de minimale tijd maar de maximale tijd.

En zeg nu zelf, heb je naar dat filmpje gekeken?

Zo ja, dan weet je dat we over een ruime seconde praten en niet over een kleine 3 seconden.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 10, 2021

@Ceessie35

Als je snel wil scrollen in de horizontale gids gebruik je de »  of de « knop om 24 uur verder of terug te springen.

Dan kan het nooit lang duren voor je een paar dagen verder of weer terug bent.

---

@Anto  Dank, want dit was precies wat ik @Ceessie35 mee wilde geven. Overigens staat dat linksboven in het scherm als tip weergegeven.

Een andere manier @Ceessie35 is als volgt. 

Volgens mij start jij in de horizontale gids, toch?

Als je in die gids op de gewenste zender zit, druk dan op de Gids-knop. Je gaat dan naar de verticale gids.

Behalve de manier van @Anto kun je nu met de PageDown-knop heel snel scrollen. 

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • February 10, 2021

Of van 8,01 naar 10,99?

Nee, want dat is niet de minimale tijd maar de maximale tijd.

En zeg nu zelf, heb je naar dat filmpje gekeken?

Zo ja, dan weet je dat we over een ruime seconde praten en niet over een kleine 3 seconden.

Ja, hoe denk je dat ik aan die beelden kom? Verder ben je wel een beetje een muggezifter (goed op de woordjes letten is blijkbaar een hobby van je) en inderdaad, je roept nogal eens wat. En omdat dat ook regelmatig gaat als Bij ons gaat alles prima, Wij zijn tevreden en Kijk filmpje is, snap ik heel goed dat dit mensen nogal tegen de haren instrijkt.

wjb
Wijsgeer
  • February 10, 2021

En omdat dat ook regelmatig gaat als Bij ons gaat alles prima, Wij zijn tevreden en Kijk filmpje is, snap ik heel goed dat dit mensen nogal tegen de haren instrijkt.

Het enige wat ik met mijn berichten wil aangeven is dat de traagheidsproblematiek niet, ik herhaal, niet veroorzaakt wordt door hardware die dat niet aan zou kunnen. Vanaf het begin van dit topic wordt dat geroepen en ik weerspreek dat vanaf het begin van dit topic. Als de hardware de oorzaak zou zijn dan zouden wij ook die traagheid moeten ervaren en dat is dus niet het geval.

Laat onverlet dat KPN er natuurlijk voor moet zorgen dat iedereen weer een goede ervaring heeft met de TV ontvangers. De oplossing zit hem waarschijnlijk niet in de TV ontvanger zelf, maar, zoals al meerdere keren herhaald, ergens in de communicatie tussen TV ontvanger en centraal IPTV platform.