Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475768 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • February 10, 2021

En omdat dat ook regelmatig gaat als Bij ons gaat alles prima, Wij zijn tevreden en Kijk filmpje is, snap ik heel goed dat dit mensen nogal tegen de haren instrijkt.

Het enige wat ik met mijn berichten wil aangeven is dat de traagheidsproblematiek niet, ik herhaal, niet veroorzaakt wordt door hardware die dat niet aan zou kunnen. Vanaf het begin van dit topic wordt dat geroepen en ik weerspreek dat vanaf het begin van dit topic. Als de hardware de oorzaak zou zijn dan zouden wij ook die traagheid moeten ervaren en dat is dus niet het geval.

Laat onverlet dat KPN er natuurlijk voor moet zorgen dat iedereen weer een goede ervaring heeft met de TV ontvangers. De oplossing zit hem waarschijnlijk niet in de TV ontvanger zelf, maar, zoals al meerdere keren herhaald, ergens in de communicatie tussen TV ontvanger en centraal IPTV platform.

[off-topic] Je neemt mijn bericht sportiever op dan ik had verwacht. Compliment. Ik wou je niet beledigen of zo, maar zo’n kort berichtje als “Wij zijn tevreden” (niet echt een quote) zonder context, kan overkomen als “Pech gehad, hier werkt het perfect”. Misschien iets om in het vervolg over na te denken…

[on-topic] Zoals de gids hier nu gaat qua snelheid is voor ons ook acceptabel; vergelijkbaar met bij jou. Maar een feit is dat het nog steeds langzamer is dan voorheen (tot zo’n 8 maanden terug). Wellicht toch een hardware limiet, maar dat alleen verklaart natuurlijk niet de grote verschillen die sommigen hier ervaren. Dat is inderdaad iets voor KPN om uit te zoeken.

Kaljo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • February 10, 2021

Laat onverlet dat ook bij wjb (filmpje) bij het zappen even een zwart scherm is te zien iets wat voor de update niet het geval was.

@Katana321

| "Behalve de manier van @Anto kun je nu met de PageDown-knop heel snel scrollen. "

[wjb-mode-on] dat is geen scrollen maar bladeren [wjb-mode-off]

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 10, 2021

@jobje73en @Katana321 .(….)

Hier HTML 414 ook nog niet (nu 10 feb. 11:16 uur). Kennelijk nog niet uitgerold op (alle) 2952's.

Startbericht vermeld: gepland voor 2-9 februari

Dat gaat dus niet op….

Nog 37 minuten en het is 11-2 en wij draaien nog steeds 4.113.201 en 8.0.112_1901

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 10, 2021

...nee, gewoon live, secondelang staat ‘Gids wordt geopend in beeld’ ...

En dat is nu precies de vraag die beantwoord moet worden.

Waarom is jouw HMB2260 zo traag terwijl die van mij gewoon prima performt?

Dat kan dus niet alleen aan de hardware en firmware liggen immers daarin zouden jouw en mijn HMB2260 100% identiek moeten zijn. En als twee dingen identiek aan elkaar zijn dan zouden ze eigenlijk hetzlefde moeten functioneren tenzij invloeden van buiten ook impact hebben op de werking. En dat is dus precies wat ik de het hele topic al roep. 

Ik roep dus niet dat er geen probleem is want dat is er duidelijk wel. Wat ik wel roep is dat de werkelijke oorzaak van het probleem niet (alleen) in de TV ontvanger gezocht moet worden.

@Erik_hierbij een nieuwe video, kwaliteit wordt er niet beter op. Echter wil ik er niet te veel tijd in steken, klant lijkt wel de R&D afdeling van KPN te worden.

Snelheid is nog steeds niet verbeterd, als reactie aan de gebruiker wordt nu een pop-up getoond zodat men ziet dat de ontvanger iets gaat doen. In de oude versie is de gids al half getoond voordat de nieuwe firmware überhaupt de pop-up in beeld heeft getoverd.

@wjbik ben benieuwd welke externe invloeden hier nog van toepassing kunnen zijn (spanning voeding secundair/temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruk/….):joy: ? Gebruikte hardware 2x HMB2260. Deze zijn gelijktijdig bij bij abonnement geleverd. Beide aangesloten op dezelfde switch. Links oude firmware, rechts de nieuwe beter ogende maar vooral nog steeds trage versie 4.114.213. Commando's worden met 1 afstandsbediening gegeven. Als je naar de ontvangers kijkt zie je een rode led oplichten wanneer het commando van de afstandsbediening binnen komt.

Link naar de (oude) video firmware 4.113.201

Link naar de (nieuwe) video firmware 4.114.213

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 11, 2021

@jobje73en @Katana321 .(….)

Hier HTML 414 ook nog niet (nu 10 feb. 11:16 uur). Kennelijk nog niet uitgerold op (alle) 2952's.

Startbericht vermeld: gepland voor 2-9 februari

Dat gaat dus niet op….

Nog 37 minuten en het is 11-2 en wij draaien nog steeds 4.113.201 en 8.0.112_1901

@Ouweneus en @PeterG Nadat ik eerder al op de 5202 HTML 414 had gekregen, heb ik nu ook op de 2952 HTML 414.
De snelheid van openen gids is op de 2952 niet verbeterd. Wel krijg ik nu die melding in beeld dat de gids wordt geopend. Het opbouwen van het beeld is nu ook beter/mooier. Gids en pip komen bijna op hetzelfde moment in beeld.

Het menu voelt nog steeds stroperig aan.

wjb
Wijsgeer
  • February 11, 2021

Laat onverlet dat ook bij wjb (filmpje) bij het zappen even een zwart scherm is te zien iets wat voor de update niet het geval was.

Zelfs met het oude menu had je even een zwart scherm bij het zappen.

Zie de video van @MvE11.

wjb
Wijsgeer
  • February 11, 2021

ik ben benieuwd welke externe invloeden hier nog van toepassing kunnen zijn (spanning voeding secundair/temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruk/….):joy: ?

Het centrale IPTV platform en het netwerk (route) daar naartoe.

Het oude menu communiceert met het oude centrale IPTV platform terwijl het nieuwe menu communiceert met het nieuwe centrale IPTV platform.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 11, 2021

Door elke keer weer veranderende firmware erop los te laten, zij heel wat receivertjes traag geworden, elke pop-up is er dus wel één te veel, blader met de horizontale gids maar eens even naar rechts bijv. hij staat geregeld zowat stil als je denkt snel er even doorheen te kunnen fietsen...Als ik bijv. naar volgende week woensdag wil scrollen, dan ben je daar wel even zoet mee, eigenlijk te gek voor woorden, maar dan pas merk je goed, hoe traag het allemaal is...Echt niet meer van deze tijd.

Maar je staat toch binnen no-time in de gids op volgende week woensdag?

Op onze HMB2260 is dat in ieder geval zo gepiept.

De vraag is natuurlijk wel hoe @Ceessie35 dat scrollen doet, want dat kan op verschillende manieren.

Hallo, dat scrollen in de gids, doe ik van links naar rechts...Het wil maar niet echt goed opschieten. Nu gebruik ik dat niet vaak, en nu al helemaal niet (meer).

Verder: In en in triest, dat je hier zelfs ziet, en leest,dat er rustig foto’s gemaakt kunnen worden van een melding (pop-up) rechtsboven in je beeld, als er bijv. een gids geopend gaat worden, er een opname ingepland is, er een opname verwijderd is, allemaal om de traagheid maar vooral weg te moffelen…@jwb spreekt zichzelf wel héél erg tegen nu. Je schrijft dat het bijna niet zichtbaar is, maar ondertussen kun je er wel rustig ff een foto van maken, hoe wil je dat nu toch weer rijmen?

Zelfs ik kan er rustig een foto van knippen, alle tijd,en ik ben toch echt niet (meer) zo heel snel van reageren..

Ik heb een ontvangertje (5202, met hdcp 2.2) teruggestuurd, omdat deze ineens onderdeel bleek uit te gaan maken, van een of ander husselpakket,wij hebben dit direct geannuleerd (dat willen wij immers helemaal niet) en waarbij wij dan nóg eens zo'n 20 euro extra zouden moeten gaan betalen (we betalen nu al 100 euro per maand, voor het pakket premium compleet) meer aan abonnementskosten en een geheel andere overeenkomst voor 12 maanden?  duhh hé! Ik ben contract vrij, al jaren...

KPN chanteerd ons met een ontvangertje,? Het moet dus echt niet gekker worden hé…Mooi houden dan @KPN

KPN moet dan maar gaan zorgen, dat die steeds trager wordende ontvangertjes die wij hier hebben staan, weer zoals vanouds gaan presteren, dat wás al belooft voor een datum: 20 Januari j.l

We zitten alweer op dag 10 in Februari, en het gedonder blijft maar duren…

Jammer dat ik mij hier zó moet laten horen, ook héél erg jammer, dat er nog zoveel eigenwijze mensen zijn, die direct in de ‘ontkennings’modus (blijven) schieten, gelukkig zie ik heel goede en zeer goede, nuttige en zeer eerlijke reacties, reacties waarin ik mijn genoemde problemen herken, zeer herkenbaar zelfs, dank aan deze mede reageerders hier, veel dank!

Voor wat betreft die pop-ups: Niets is zo vervelend als pop-ups in je beeld te zien krijgen, secondenlang, en niet zodanig zoals beweerd wordt, dat je het nauwelijks ziet: Bullshit!!

Je moet maar eens in je opnamelijst meedere opnames verwijderen, die pop-up rechts-bovenin is dan niet meer weg te branden, met de mededeling dat de opname verwijderd is, degenen die die pop-ups verzonnen hebben, moesten ze een schop onder hun achterste geven.

pop-ups worden nu te pas en te onpas gebruikt, om de traagheid te verbloemen, niet meer, niet minder, haal ze toch weg s.v.p!! Zó amateuristisch, zó jaren pac-man…

Ceessie35

@Ceessie35, waarom weer zo'n lange lap tekst, deze kan je meer dan de helft inkorten met dezelfde inhoud.

Ik ben super tevreden over KPN.

Ik betaal € 64,99 per maand met Pluspakket en 2 ontvangers en 100/100

Dus je moet echt je pakket een keer aanpassen, kan heel makkelijk via MIJNKPN.

Mijn decoders werken beide echt heel erg snel momenteel.

En KPN is echt professioneel Ceessie35. 

En Ceessie35, loop jouw bekabeling eens goed langs, de traagheid kan ook aan je bekabeling liggen. 

Vooral knikken zijn funest in kabels. Ook scherpe bochten zijn uit den boze. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 11, 2021

ik ben benieuwd welke externe invloeden hier nog van toepassing kunnen zijn (spanning voeding secundair/temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruk/….):joy: ?

Het centrale IPTV platform en het netwerk daar naartoe.

Het oude menu communiceert met het oude centrale IPTV platform terwijl het nieuwe menu communiceert met het nieuwe centrale IPTV platform.

@wjb en @MvE11 Misschien is het feit dat er nu twee tv-platformen tegelijkertijd naast elkaar actief zijn, wel een oorzaak van de (snelheids-)problemen? Het is zomaar een gedachte van mij, maar zou dit kunnen? Weet jij dit @wjb ? Jij hebt vaak wat meer achtergrondinfo.

Daarbij komt ook nog het feit dat op sommige tv-ontvangers (zoals op mijn 2952) bij een herinstallatie eerst de oude software wordt geïnstalleerd en daarna pas de nieuwe. En dat duurt verbazingwekkend lang allemaal (meer dan een half uur alles bij elkaar), terwijl een herinstallatie op de 5202 in 2 minuten gepiept is. Zou het kunnen @wjb dat straks, als het oude tv-platform eenmaal uit de lucht is, tv-ontvangers als de 2952 sneller worden? En dat een herinstallatie daarop ook aanzienlijk sneller zal zijn?

wjb
Wijsgeer
  • February 11, 2021

Misschien is het feit dat er nu twee tv-platformen tegelijkertijd naast elkaar actief zijn, wel een oorzaak van de (snelheids-)problemen? Het is zomaar een gedachte van mij, maar zou dit kunnen? Weet jij dit @wjb ?

Ik denk niet dat dit een rol speelt. Het feit dat met dezelfde hardware en dezelfde firmware verschillende responsetijden gehaald lijken te worden maakt dit eigenlijk onwaarschijnlijk. Het lijkt mij een complex fenomeen waarbij ik veel meer aan routering en belasting van servers en netwerk denk als mogelijke oorzaak.

Weet je overigens dat ik die beruchte stb-nmc-400 melding ook nooit heb. Ik kan hem wel simuleren door de IGMP proxy server op mijn EdgeRouter plat te gooien. Echt een communicatie dingetje ( :confounded: ) dus.

Zou het kunnen @wjb dat straks, als het oude tv-platform eenmaal uit de lucht is, tv-ontvangers als de 2952 sneller worden? En dat een herinstallatie daarop ook aanzienlijk sneller zal zijn?

Ik verwacht niet dat de 2952's dan sneller zullen worden. Wel verwacht ik dat de tweestaps installatie tot een einde zal gaan behoren en dat daarmee de herinstallatie een stuk sneller zal zijn.

• February 11, 2021

Deze wordt kort getoond maar het kan best zijn dat dat alleen op de 2260 en 2952 gedaan wordt en dat dit op de 8001 en 5202 niet gebeurt.

Ik heb 'm tot nu toe i.i.g. nog niet gezien. 

En m.b.t. de 8001, ik weet dat die EoL is, maar dat is de 2260 volgens mij ook: die wordt ook niet meer geleverd bij nieuwe abo's, toch?! Daarbij is de 2260 een stukje ouder dan de 8001, 't is al lang geleden dat ik een 2260 had.

• February 11, 2021

@joop11 

Jij schrijft;

,,Mijn decoders werken beide echt heel erg snel momenteel.’’ !

Een dag geleden heb ik het volgende geschreven waar @Ceessie35 over klaagde ;

,,Hier geen pop-up te bekennen bij het openen van de gids , gids openen gebeurt in 1 [of <] seconde en het sluiten ± 2 seconden [of<] , na de 1ste update wel dezelfde problemen gehad.’’ !  

Tot mijn grote verbazing kreeg ik uit het niets wel de pop-up op mijn scherm ,,gids wordt geopend’’ 

En waarom de pop-up ,,gids wordt geopend’’, je heb toch op de knop gedrukt !

En zo zijn er nog wel meer . 

Wanneer je bijvoorbeeld een opname wilt wissen krijg je eerst de melding ;

,,weet u zeker dat u de opname . . . . . . . wilt verwijderen’’ en wanneer je dan op ,,ja’’ drukt verschijnt heel kort de pop-up met ,,opname verwijderen’’ en weer een fractie daarna weer een pop-up met ,,opname is verwijderd’’ ! 

Hoe ingewikkeld wil je het maken.

Je kan dus niet stellen wanneer het bij jouw goed werkt het systeem bij andere ook goed functioneert .

wjb
Wijsgeer
  • February 11, 2021

Deze wordt kort getoond maar het kan best zijn dat dat alleen op de 2260 en 2952 gedaan wordt en dat dit op de 8001 en 5202 niet gebeurt.

Ik heb 'm tot nu toe i.i.g. nog niet gezien. 

Ik heb die melding nog niet gezien op de 5202 en 8001.

En m.b.t. de 8001, ik weet dat die EoL is, maar dat is de 2260 volgens mij ook: die wordt ook niet meer geleverd bij nieuwe abo's, toch?! Daarbij is de 2260 een stukje ouder dan de 8001, 't is al lang geleden dat ik een 2260 had.

Bij nieuwe abo's wordt volgens mij alleen nog maar de 5202 geleverd. De 2260 wordt volgens mij bij omruil wel nog steeds geleverd en als ik het goed begrepen heb wordt de 8001 zelfs niet eens meer bij omruil gebruikt. Dat de 8001 zo snel EoL is gegaan heeft alles te maken met de boycot van ZTE door Trump in 2017. KPN moest toen heel snel alternatieven vinden voor de ZTE apparatuur om zo de continuïteit te waarbrogen. Dat is ook waarom de V10a bestaat. Zo overhaast in de wereld gezet dat er niet eens tijd was om een normale naam te bedenken.

• February 11, 2021

Dat de 8001 zo snel EoL is gegaan heeft alles te maken met de boycot van ZTE door Trump in 2017. KPN moest toen heel snel alternatieven vinden voor de ZTE apparatuur om zo de continuïteit te waarbrogen. Dat is ook waarom de V10a bestaat. Zo overhaast in de wereld gezet dat er niet eens tijd was om een normale naam te bedenken.

Ja, opmerkelijk dat die boycot wel direct tot actie van kpn heeft geleid, maar dat ze zich in allerlei bochten wringen om Trump's boycot van Huawei te omzeilen. Ik hoorde vanmorgen dat Biden al met Xi gebeld heeft, dus misschien worden die boycots wel weer afgezwakt. Hoe dan ook, het moet toch niet zo moeilijk zijn om zelfs voor een EoL device dat nog steeds wel door een behoorlijk aantal klanten gebruikt wordt een optie die er al lang in zit weer te activeren. Als het voor zo'n oud device als de 2260 kan, dan toch zeker voor de voor veel modernere 8001, die qua mogelijkheden (b.v. 4k) nog helemaal bij is. Ik verkies de 8001 boven de 5202, vooral vanwege het ontbreken van een display op die laatste.

Vimcent
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 11, 2021

Liever pas een update wanneer deze zich kan meten met de software van voor de grote verslechtering. :rolling_eyes:

Dat kan hij mijns inziens ook.

Nou inderdaad, update ontvangen, is erg goed op de 2952 hier.

wjb
Wijsgeer
  • February 11, 2021

Liever pas een update wanneer deze zich kan meten met de software van voor de grote verslechtering. :rolling_eyes:

Sarcasme uit. :wink:

wjb
Wijsgeer
  • February 11, 2021

Hoe dan ook, het moet toch niet zo moeilijk zijn om zelfs voor een EoL device dat nog steeds wel door een behoorlijk aantal klanten gebruikt wordt een optie die er al lang in zit weer te activeren. Als het voor zo'n oud device als de 2260 kan, dan toch zeker voor de voor veel modernere 8001, die qua mogelijkheden (b.v. 4k) nog helemaal bij is. Ik verkies de 8001 boven de 5202, vooral vanwege het ontbreken van een display op die laatste.

Ik ben het volledig met je eens.

Vimcent
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 11, 2021

Ja, inderdaad. Update is echt goed, zonder gekheid, maar wel beetje jammer want nou heb ik niks meer te klagen haha. Zal toch blijven kijken hier om Ceessie en u te blijven volgen, blijft leuk. :grin:

wjb
Wijsgeer
  • February 11, 2021

Ja, inderdaad. Update is echt goed, zonder gekheid, maar wel beetje jammer want nou heb ik niks meer te klagen haha.

Er is vast nog wel iets te klagen alleen ben je er wellicht nog niet tegenaangelopen.

Werkt de verticale gids ook snel en hoe zit het met andere functies in het menu?

• February 11, 2021

@joop2011: Zou jij mij niet meer zo willen bashen, en mij al helemaal hier niet gaan vertellen, om mijn pakket een keer aan te passen. Je weet verdorie niet eens wat wij hier afnemen van KPN, hou je domme verkooppraatjes gewoon bij je.

Verder weet je niet eens, wát voor bekabeling hier ligt, hoe e.e.a aangesloten is, dus hou a.u.b met die domme praat.

@dames en heren moderatoren: Excuses voor deze geheel off-topic reactie.

Vimcent
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 11, 2021

Ja, inderdaad. Update is echt goed, zonder gekheid, maar wel beetje jammer want nou heb ik niks meer te klagen haha.

Er is vast nog wel iets te klagen alleen ben je er wellicht nog niet tegenaangelopen.

Werkt de verticale gids ook snel en hoe zit het met andere functies in het menu?

Gids oproepen duurt ruim 1 seconde. Schakelen naar verticaal ruim 2, terug naar horizontaal ook. Andere functies zie ik geen verschil met voorheen. App menu is nog steeds blauw, ik dacht dat die ook donker zou worden, maar boeit me niet. Er is geen extra stand-by mogelijkheid waarover ik hier las. Zit waarschijnlijk niet in de hardware. Wat wel irritant is, is dat ze het tegenwoordig steeds over corona hebben op kpn-itv. Dat was vroeger niet zo. 

wjb
Wijsgeer
  • February 11, 2021

Wat wel irritant is, is dat ze het tegenwoordig steeds over corona hebben op kpn-itv. Dat was vroeger niet zo. 

:joy:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 11, 2021

Hier heb ik html 414 nu ook, @Katana321 . N.a.v. jouw ervaring: Heb wel de indruk dat de menu's vlotter gaan, maar gids niet. Verticale nog altijd 2 seconden zeker. Voor mij snel genoeg. Hoef niet met de snelheid van het licht programma's in te stellen voor opnemen.

Horizontale gids is sneller dan verticale: iets meer dan 1 seconden; binnen 2.

(geplaatst 11:00 uur)

• February 11, 2021

@CorL

Kan wel zijn Cor maar er was een goed werkende systeem/software , althans ik was er tevreden mee , maar ondertussen hebben we nu al 325 pagina’s vol met niet al te positieve reacties en dan heb ik het nog zachtjes uitgedrukt . 

Dan krijg je krijg een update met heel veel problemen en je vervolgens weer een update krijgt en wanneer het systeem dan goed werkt zitten ze er weer aan te klooien met als gevolg dat de pop-ups over je scherm vliegen zoals eerder al door mij beschreven .

Of zullen de IT’ers onder elkaar een weddenschap hebben afgesloten , we rommelen wat aan de software en kijken op het KPN-forum hoeveel we er nu weer op hun p*k hebben kunnen trappen ? :wink:.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 11, 2021

Hier heb ik html 414 nu ook, @Katana321 . N.a.v. jouw ervaring: Heb wel de indruk dat de menu's vlotter gaan, maar gids niet. Verticale nog altijd 2 seconden zeker. Voor mij snel genoeg. Hoef niet met de snelheid van het licht programma's in te stellen voor opnemen.

Horizontale gids is sneller dan verticale: iets meer dan 1 seconden; binnen 2.

(geplaatst 11:00 uur)

@PeterG  Dat de verbetering wel in de horizontale gids zit en niet in de verticale, is ook door Erik in het startbericht geschreven. Maar je hebt gelijk, als ik in de gids van horizontaal naar verticaal ga, duurt dat (te) lang. 

Ook vind ik het te lang duren als ik van (horizontale) gids naar live-tv ga.

Ik hoop dat de aanstaande NMC-update de werkelijke snelheidsverbetering brengt.

(Alles wat ik net geschreven heb, heeft betrekking op de 2952.)