Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475772 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 13, 2021

Goed, het helpt dus geen ene f*ck om te vragen of men ontopic wil blijven wat “KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu” aangaat.

Ik vind het maar slappe hap het ‘optreden’ vanuit de moderators. 
Topic

Hier duurt het nu 2.8 seconden om de gids op te roepen met HTML 4.114.213 

De vorige update duurde het iets minder dan 2.2 seconden. Het is dus trager geworden. 

wjb
Wijsgeer
  • February 13, 2021

Is dat op jouw 2260 of op jouw 5202?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 13, 2021

2260

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 13, 2021

2260

Heb vanmiddag nog de 2952 hier “geklokt". Die zat op ongeveer 2 secs en zit nu op iets meer dan 1 sec.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 13, 2021

Hi allemaal, 

Allereerst wil ik jullie allemaal wederom bedanken voor de moeite die jullie hebben genomen om hier een reactie te plaatsen. Ik voel de passie en soms ook de frustratie. 

Helaas zie ik wel dat het her en der flink off-topic gaat, terecht ook dat forumleden ons erop wijzen dat hier beter gemodereerd had kunnen kunnen worden. Eens! Dit heb ik me als moderator flink aangetrokken. 

Ik heb dan ook een flinke schoonmaak gehouden wat de reacties betreft in de afgelopen 2 dagen. Dit komt doordat er onderwerpen werden aangehaald die helemaal niets met dit topic te maken hadden: 

• Afstandsbedieng instellen
  • Spotify gevallen
  • Prijsvergelijkingen wat abonnementen betreft 
  • Persoonlijke aanvallen 
  • KPN beleid

Al met al legitieme onderwerpen (m.u.v. de persoonlijke aanvallen), maar niet in dit topic!

Ik besef me maar al te goed dat door het verwijderen van reacties dit topic af en toe niet meer lekker leest, mijn excuses hiervoor. Dit was echter meer dan nodig. 

Ik wil jullie vriendelijk doch dringend verzoeken (zoals dat mooi heet) om hier alleen te posten als het gaat om het iTV menu. Wat andere onderwerpen betreft.. voel je vrij om een eigen topic te starten. 

Ik reken op jullie, dank jullie wel! 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 13, 2021

@Alex_P Je hebt alleen wel mijn ‘aantal seconden reactie’ m.b.t. het menu ook verwijderd waar @Erik_  oa. algemeen om vroeg …...🙈

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 13, 2021

@peter-keetfm en @Anneke-Anna 

Mijn laatste actie voordat ik mijn laptop dichtklap, beide gedaan. :wink:

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 13, 2021

Het is mij wel opgevallen (dat na deze update) het menu steeds vastloopt. Ik kan dan alleen op “Gids & Terugkijken” klikken en meer niet.  Om de boel weer werkend te krijgen moet ik de TV-ontvanger helemaal spanningsloos maken. Dit heb ik nu al 5 keer moeten doen, terwijl ik voor deze update nog nooit mijn TV-ontvanger spanningsloos heb moeten maken.

Dit is het 2e bericht van dit topic en 7 maanden oud. Het lijkt erop dat wij sinds wij nu 24 uur een Arris 5202 hebben, dit probleem niet meer hebben. 
Alles draait nu, zij het met enige vertraging bij het wisselen van zenders. Er komt eerst beeld en dan geluid dus teksten gaan een beetje verloren. Maar ik heb de energie niet meer om me daar druk om te maken.

Wel wil ik KPN meehelpen uit te zoeken wat er mis gaat met de STB-NMC-400 meldingen. Aan de bekabeling ligt het iig niet. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 14, 2021

@Jasper   Afgelopen vrijdag de  HTML 4.114.213   heb even gewacht om wat “ervaringen”op te doen.

Het blijft allemaal stroperig, lijkt soms wat sneller te gaan maar nog steeds niet optimaal.

Nog niet de laatste versie  NMC 8.0.113_2    maar goed nog maximaal 9-10 dagen.

Zag net nog deze informatie voorbijkomen :

16 t/m 25 februari:  HTML 4.115.205.

• Informatie in het Menu (onder de optie afstandsbediening) over hoe je de afstandsbediening moet koppelen. Dit is er al voor de ZTE 8001 en de Arris 5202 en voegen we hiermee toe aan de HMB 2260 en de Arris 2952.
  • Verhelpen van de bug dat teletekst in eerste instantie niet goed wordt weergegeven als je teletekst opent terwijl de infobalk nog zichtbaar is. 
  • Verbeteringen rondom het ophalen van de opnamelijst. Wat kon gebeuren was dat je een vastloper en/of foutmelding te zien kreeg als ons platform een storing had terwijl je je opnamelijst opent. Dat proces is geoptimaliseerd waardoor dit een stuk minder voorkomt. Ook was het laden van de opnamelijst soms wat trager omdat hij tegelijkertijd ook je voortgangsinformatie ophaalde. Dit is nu apart, eerst de lijst, dan de voortgangsinformatie. Waardoor je kan merken dat je lijst dus sneller te zien is dan voorheen. 

Wou net de storingen met Teletekst aangeven  , gisteravond nog kort een AVS -T0-0001 gekregen bij het openen van de opnamelijst, dat wordt dus straks met die nieuwe HTML versie aangepakt ( had zelf gedacht dat die zaken juist via de NMC  software zouden lopen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • February 15, 2021

Goedemorgen in deze nieuwe week! Ik zie dat er flink huisgehouden is van 't weekend. Hier regent het op dit moment. Misschien kunnen we dat als een soort frisse start zien ook voor dit topic deze week. Om dat af te trappen heb ik weer een rondje reacties op de feedback van de afgelopen tijd :)

De mogelijkheid om een serie opname achteraf in te plannen. Ik weet even niet meer wie het precies erover had, @CorL wellicht? Maar het is iets dat ook wel vaker naar voren is gekomen. Als je een aflevering mist van een serie kun je niet altijd alsnog een serieopname plannen vanaf de volgende aflevering omdat die niet altijd al in de gids staat. Sommige zenders gaan namelijk niet 7 dagen vooruit, en er zijn soms ook series met een langere interval. Het is een wens van de ontwikkelaars om dit toe te voegen dat je dan alsnog de serieopname kunt plannen vanaf een al gemiste aflevering. Het is alleen technisch lastig uit te voeren. Ze gaan hier nog wel verder naar kijken of het gaat lukken. Maar het is dan niet iets dat op dit moment een hele hoge prioriteit heeft. 

Kleuronderscheid tussen de groene en rode rondjes van de opname iconen. Jij gaf dit aan @jc-1954. De kleur groen schijnt niet veranderd te zijn, dus dat kunnen we niet direct verklaren. Wel zijn de ontwikkelaars in gesprek met een instituut voor slechtzienden om te kijken of we een kleurmodus kunnen ontwikkelen voor slechtzienden. 

De voortgangsstatus van een deels bekeken programma wordt niet altijd goed onthouden (@Anto). De voortgangsstatus, bookmarks, zijn nieuw sinds het nieuwe menu. Dat wil zeggen dat als je opnames hebt van voor afgelopen zomer, dat daar ook geen bookmarks voor opgeslagen kunnen worden. Voor opnames sinds die tijd wordt voor een serie de bookmark 120 dagen bewaard. Voor films is dat echter maar 2 weken. Jij had het ook over concerten, Anto. We denken dat die dan ook onder dezelfde termijn vallen en dat als je dus niet binnen twee weken verder kijkt, daarom de voortgang niet onthouden wordt. We gaan kijken of we voor films die termijn kunnen verlengen.

Ook gaf je aan dat de blauwe knop niet altijd goed springt. Zie je daarin ook dat het voornamelijk aan het begin van programma's voorkomt? De meest voorkomende oorzaak hiervan is namelijk dat er nog niet voldoende van de stream in het buffer zit en dat je daardoor minder of niet kunt spoelen. Wat ook voorkomt is dat men opnames kijkt terwijl ze nog lopen. Je kunt dan natuurlijk niet verder spoelen dan het livemoment. Daar liep ik zelf vorige maand ook tegenaan toen ik niet doorhad dat de opname die ik bekeek een was die op dat moment nog liep. En waarbij ik, door de eerdere reclames door te spoelen, op het livemoment was aangekomen.

Het stoppen van Terugkijken met de Terugknop (@Ouweneus). Dit brengt je in de Gids, maar dan wel op de huidige datum en tijd en niet op de plek in het verleden waar je bent gaan Terugkijken. Ze gaan kijken of dit aangepast kan worden. 

Daarnaast gaf je aan dat je soms, als je met de groene knop Terugkijken start, eerst nog het voorgaande programma ziet voor het huidige programma begint. En dat het via de gids wel begint met het programma dat je bedoelt. Even ter verduidelijking: bedoel je dan dat je het hele voorgaande programma ziet, of alleen de laatste paar minuten en dat daarna wel het bedoelde programma start?

En specifiek over die rits met opnames van jou die mislukten als zijnde ‘niet uitgezonden’ maar wel via Terugkijken te zien waren. Waarschijnlijk is voor deze opnames een update geweest van de gidsinformatie nadat de opname door jou is ingepland. Dan krijg je dat de info van de ingestelde opnames niet meer overeenkomt met wat er daadwerkelijk in de gids staat. Als dat gaat om iets als de beschrijving van de aflevering, dan is dat geen probleem. Maar als het een aanpassing in tijd is geweest. Iets als dat de begintijd een minuutje opgeschoven is, bijvoorbeeld, dan faalt de opname. Maar omdat het dus wel gewoon is uitgezonden, kan je het dan wel Terugkijken. 

@Berrybaart, jij gaf aan dat soms bij het Terugkijken hij niet verdergaat met het programma dat erna komt, maar dat hij terugspringt naar de live uitzending. Dit kan gebeuren als er geen Terugkijkrechten zijn voor het volgende programma. Als je dit ervaart terwijl het erna volgende programma wel terug te kijken is, dan hoor ik dat graag met specifieke, recente, voorbeelden. Want dan kunnen we kijken wat er misgaat. 

Verder in het algemeen dank voor de feedback over snelheid en de ervaringen ook met de update van afgelopen week. We zien dat verbeteringen gezien worden, dat is mooi. En we blijven natuurlijk werken aan verdere verbeteringen.

• February 15, 2021

@Erik_ 

Bedankt voor je antwoord , wat er dan veranderd is of de oorzaak weet ik niet maar zoals eerder

gezegd , voorheen had ik dat probleem niet , toch bedankt.

PS.

Als ik mij goed herinnerd stonden voorheen in de opnamelijst achter de opnames het logo van het kanaal vermeld .

Dit was toen heel handig wanneer je programma’s van één zender achter elkaar wilde afkijken omdat ze veelal niet onder elkaar in de lijst staan .

Het is wel een persoonlijk voorkeur en vind het jammer dat dit verdwenen is.

Thanks.

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Sinds een aantal dagen is het opstarten van de programmagids op beide ontvangers weer een aantal seconden trager geworden. Het was afgelopen weken eindelijk snel en goed sinds maanden. Maar sinds vorige week valt mij op dat als ik naar de programmagids ga er eerst rechtsboven in beeld komt te staan dat de programma gids wordt geladen en dat daarna de gids pas verschijnt.

Is er weer een update geweest die zorgt voor deze wijziging? Helaas zorgt die er dan voor dat het trager is geworden (alweer :sweat: )

Is dit een instelling? Kan ik het zelf uitzetten? Ik weet gerust wel dat de gids geladen wordt als ik op de knop druk, dat hoeft voor mij dan ook niet nog eens een aantal seconden in beeld te staan. Liever zie ik meteen de gids namelijk.

Ik hoor het graag.

• February 15, 2021

@Erik_ 

Klopt ik heb dat gevraagd over dat kunnen inplannen van series van programma’s die wel in het verleden in de gids staan maar nog niet in de toekomst. 

Wat ik ook gevraagd heb is een aanduiding bij gezochte programma’s als je die al hebt ingepland (en dan, dat had ik niet gevraagd, ook meteen bij films, hier liep ik vandaag nog tegenaan), je vertelde dat je dat had genoteerd. 

Ik heb in dit topic ook een error gemeld (gedocumenteerd met image) dat bij het snel achter elkaar indrukken van de p+ toets op de HBM2260 de STB vastloopt of niet te definieren random stap doet. Het werkt wel op de Vip2960. Het stond tussen een discussie in van wjb en Peter waar ook de zenderlijsten naar voren kwamen. Ik zie het niet meer, ik denk dat het als Off Topic is weggehaald. 

Ik vond beide suggesties interessant en heb beride onderzocht voor mijzelf, maar de zenderlijsten merk ik zijn zolang je dat niet vrij kan indelen voor mij nu gewoon een backward compatible item voor klanten die dit nog gebruiken inplaats van het verbergen van zenders. Daarover heb ik niets meer geschreven want dat was uitsluitend mijn persoonlijke mening.  

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 15, 2021

@Erik_ 

Klopt ik heb dat gevraagd over dat kunnen inplannen van series van programma’s die wel in het verleden in de gids staan maar nog niet in de toekomst. 

Beste Carl, serie opnames van 2020 of eerder werken niet meer.

Je moet, helaas, alles voor 2021 opnieuw inplannen.

Ik denk dat je dit bedoelde? 

Mijn excuus als het ergens anders over ging. 

• February 15, 2021

Dat is wel zo gecommuniceerd, maar de praktijk is wat genuanceerder. Ik heb nog enkele serieopnames uit 2020, die ook nu nog steeds goed werken. Ik heb er echter ook een paar opnieuw in moeten zetten.

• February 15, 2021

@Erik_ 

Beste Carl, serie opnames van 2020 of eerder werken niet meer.

Je moet, helaas, alles voor 2021 opnieuw inplannen.

Ik denk dat je dit bedoelde? 

Mijn excuus als het ergens anders over ging. 

Heel ergens anders over en ik denk persoonlijk ook niet dat dit echt On Topic is. We zitten al bijna in de Lente van 2021 :joy:  (Lees even de laatste mail van Erik als je wilt weten waar het wel overging, ik wilde hem niet helemaal quoten).

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 15, 2021

@Erik_   Willen jullie eens kritisch kijken naar menu Instellingen / Systeem?

Het lijkt mij logisch als daar de volgorde van boven naar beneden zou zijn: van minder ingrijpend naar meer ingrijpend. Daarom zou volgens mij optie 3 (“Herstel”) en optie 4 (“Installeer”) omgedraaid moeten worden.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Erik_   Willen jullie eens kritisch kijken naar menu Instellingen / Systeem?

Het lijkt mij logisch als daar de volgorde van boven naar beneden zou zijn: van minder ingrijpend naar meer ingrijpend. Daarom zou volgens mij optie 3 (“Herstel”) en optie 4 (“Installeer”) omgedraaid moeten worden.

Dankjewel voor de suggestie! Ik kan er niets over beloven, maar ik zorg ervoor dat je suggestie meegenomen wordt :)

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 15, 2021

@Eric

je meldde:

“De voortgangsstatus van een deels bekeken programma wordt niet altijd goed onthouden (@Anto). De voortgangsstatus, bookmarks, zijn nieuw sinds het nieuwe menu. Dat wil zeggen dat als je opnames hebt van voor afgelopen zomer, dat daar ook geen bookmarks voor opgeslagen kunnen worden. Voor opnames sinds die tijd wordt voor een serie de bookmark 120 dagen bewaard. Voor films is dat echter maar 2 weken. Jij had het ook over concerten, Anto. We denken dat die dan ook onder dezelfde termijn vallen en dat als je dus niet binnen twee weken verder kijkt, daarom de voortgang niet onthouden wordt. We gaan kijken of we voor films die termijn kunnen verlengen.

Ook gaf je aan dat de blauwe knop niet altijd goed springt. Zie je daarin ook dat het voornamelijk aan het begin van programma's voorkomt? De meest voorkomende oorzaak hiervan is namelijk dat er nog niet voldoende van de stream in het buffer zit en dat je daardoor minder of niet kunt spoelen. Wat ook voorkomt is dat men opnames kijkt terwijl ze nog lopen. Je kunt dan natuurlijk niet verder spoelen dan het livemoment. Daar liep ik zelf vorige maand ook tegenaan toen ik niet doorhad dat de opname die ik bekeek een was die op dat moment nog liep. En waarbij ik, door de eerdere reclames door te spoelen, op het livemoment was aangekomen.”

Beste Eric, fijn dat je e.e.a. terugkoppelt.

Voor het nieuwe menu onthield ITV over het algemeen goed waar je gebleven was met kijken.

Nu staat er vaak een balkje voor met voortgang (bedoel je dat met bookmark?). ik noem dat een voortgangsindicator.

Vaak ontbreekt het balkje, maar wat erger is, is dat het nieuwe menu niet onthoudt waar je bent gebleven. Ik vind dat niet acceptabel en een grove achteruitgang. (videoband was beter) Voor de zomer hoogstens sporadisch problemen. Het gaat overigens ook fout met opnames die recenter zijn gemaakt (binnen 120 dagen, zoals onlangs nog met opnames van NPO extra). De feedback die jij van Development krijgt is dus beslist onjuist.

Ik heb het over films en concerten, maar hierbij bedoel ik normale opnames van films en concerten uit het standaardpakket. Jouw feedback heeft hierop geen betrekking.

Betreft de blauwe knop: ik heb het niet meer geprobeerd omdat deze functie zoveel problemen geeft. Ik spoel gewoon x64 door bij afgeronde gemaakte opnames. Jammer van de nieuwe functionaliteit.

Mijn conclusie: zelfs met de over the top nieuwe functionaliteit zijn we er op achteruit gegaan.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 15, 2021

@Eric_

Nog maar eens gecontroleerd.

Bij oude opnames komt wel degelijk een voortgangsindicator te staan. probleem is dat deze NIET werkt.

Eric wordt bij de neus genomen door KPN development en dat vind ik pijnlijk.

Kijk maar eens naar het screenshot en kijk naar de datum.

Alle vier de onderste opnames zijn door mij al voor een deel bekeken. Slechts 2 hiervan hebben een voortgangsindicator en geen enkele daarvan werkt ook.

• Nieuwkomer
  • February 15, 2021

Zijn wij de enigen die het nieuwe menu zee slecht leesbaar vinden. Gebruikte kleine en dunne lettertype maken het voor ons moeilijk te gebruiken.

Kennelijk is het gericht op tv’s van minstens 60 inch (wij hebben 32 en 40).

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Maurice85
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 15, 2021

Zijn wij de enigen die het nieuwe menu zee slecht leesbaar vinden. Gebruikte kleine en dunne lettertype maken het voor ons moeilijk te gebruiken.

43” hier, maar geen enkel probleem met leesbaarheid.

BackuPs
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 16, 2021

Kijken vanaf het begin niet mogelijk

Gisteren avond was het weer zo ver. Ik had 5 minuten van het journaal gemist en koos kijken vanaf het begin. Na 3 x proberen en elke keer 30 seconden ZWART beeld maar weer eens opgegeven. Gewoon niet mogelijk.

Opname verwijderen niet mogelijk.

Daarna wilde ik een opname terug kijken. Ging prima maar het wissen ervan mislukte en er kwam een melding in beeld die met geen mogelijkheid weg te klikken was omdat de focus in het menu zat onder de melding.  Heb het apparaat weer uit en aan moeten zetten. Dus weer wachten totdat dat het kolere ding  was opgestart. Echt ik ben dit zo spuugzat. Het houdt maar niet op bij KPN.

Verlaten menu structuur

Ik blijf dingen traag ervaren met name de lijst ophalen van opnames en het verlaten van dat menu deel. Waarom toch steeds terug, terug, terug klikken afhankelijk waar je zat voordat je de opname lijst opriep? Exit is exit en niet terug naar het vorige menu level. 

Teletekst uit en aan irritatie !

Ook als je kijkt vanaf het begin en je hebt teletekst aanstaan voor de ondertiteling het moment dat je teletekst sluit komt de vraag of je de uitzending wil stoppen. Ik wil teletekst STOPPEN niet de uitzending !   Daar is een andere knop voor. Weer een extra handeling en vertraging en erger ! Ik heb dit al eens eerder gerapporteerd maar jullie doen niks met dit soort inbreng en reageren er niet eens op. Dit zou hetzelfde moeten werken als het oude menu!

Ben benieuwd of hier wel een reactie op komt. Zal wel weer niet !

MariusTEL
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • February 16, 2021

@crossing2004 Volgens mij is het gebruikte lettertype (Arial denk ik?!) exact hetzelfde als het eerder gebruikte bij het vorige menu. Ook de lettergrootte lijkt me precies hetzelfde maar dat zullen de ontwikkelaars kunnen bevestigen (of ontkennen). Als u moeite met lezen ervan hebt raad ik aan eens de zgn “dark mode” te gebruiken. Deze is in te stellen in het menu instellingen en dan ik geloof bij beeldscherm. Mogelijk geeft dit door een ander contrast verbetering.

• Deelnemer
  • February 16, 2021

Best KPN, ik ben het nu meer dat ZAT!!! :rage:

Sinds de nieuwe updates hebben wij alleen maar problemen.

We kunnen geen uitzending terug kijken, ook geen opnames. De TV-ontvanger loopt dan continu vast of crashed dermate dat alleen de spanning eraf halen nog werkt.  De TV ontvanger is al voorzien van de nieuwste update maar dit levert geen enkele verbetering.

In ons duur abonnement hebben wij 2 TV-ontvangers echter de 2de wil helemaal niet meer opstarten, die blijft hangen bij updaten, ik heb deze zelfs een hele dag aan laten staan maar alleen een blauw scherm.

Diverse keren geprobeerd contact te krijgen met KPN , is mij een nieuwe tv-ontvanger toegezegd...echter deze wordt niet geleverd!! In een SMS die ik ontvangen heb wordt verwezen naar een telefoonnummer en een toegangscode...echter deze is incorrect :rage:

KPN belooft continu verbetering echter er gebeurt niets ik krijg nu toch echt het gevoel dat KPN klanten aan het lijntje houd omdat er problemen zijn die ze niet op kunnen/willen lossen.

Jaren lang plezier gehad van ons KPN abonnement en vorig jaar zelfs ge-upgrade naar glas en hogere snelheid en nu krijg je dit. Opzich kan ik mij voorstellen dat KPN een technisch probleem heeft met enkele huidige tv-ontvangers echter wat mij als klant mateloos irriteert is dat KPN onbereikbaar is voor vragen en nog erger beloftes worden niet nagekomen.