Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 17 februari 2021
Ceessie35 schreef:

Ik zou je haast willen uitnodigen, om eens wat programma’s via de tv gids te willen in komen programmeren, en dan wel graag iets sneller..die pop-up staat vastgebrand tijdens het in programmeren van pakweg zo’n 8 programma's.

Ik heb het over de melding "Gids wordt geopend...", niet over een andere melding of pop-up. Als de gids geopend en geladen is, dan is de melding "Gids wordt geopend..." weer weg. Blijkbaar heb jij het nu weer over een andere melding of wellicht zelfs echte pop-up.

Plaats anders eens een foto van wat je bedoelt.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 17 februari 2021
Carboxy schreef:
CorL schreef:
Carboxy schreef:

Zappen (P+/P-) gaat ook goed; er zit slechts een fractie van een seconde een zwart beeld tussendoor.

• Carboxy 

Ik wist het niet voordat @wjb er ons op attent maakte. Als je snel meerdere keren op de p+ toets drukt, sla je zenders over bij het zappen. Bij de Vip2950 gaat dat bij ons goed. Bij de HBM2260 ging het eigenlijk helemaal fout. Heb je dat snel achter elkaar indrukken van de p+ toets ook al geprobeerd op de HBM2260? 

Ik heb het op normale snelheid geprobeerd en omdat sommigen meldden dat er wel eens een fout optrad bij snel zappen, heb ik het ook op idioot snelle manier getest. Of er zenders overgeslagen worden weet ik dus niet, maar er kwam geen error code.

Edit: ik wil het best eens nog proberen, maar zit nu niet in de buurt van de tv

Zo, belofte maakt schuld. Net even zitten zappen. Telkens begonnen op kanaal 1 en 6 maal op de P+ knop gedrukt. Afhankelijk van het tempo, worden er dan soms 1 of 2 zenders overgeslagen en eindig ik op kanaal 5 of 6 ipv op 7. Maar ik vraag me wel af wat de functie van op deze manier zappen is.

• 0 reacties
  • 17 februari 2021
wjb schreef:
Ceessie35 schreef:

Klinkklare onzin, het maakt de werking alleen trager. Ik heb het hier  over de HMB 2260

De melding "Gids wordt geopend..." levert geen, ik herhaal, geen extra vertraging op.

@wdj,

Natuurlijk levert die extra pop up op een extra beeldscherm vertraging op.

Alleen die vertraging is voor ons als mens niet merkbaar. Wat voor de een wel en de ander niet merkbaar is, is dat ons oog kort focused op de pop up. 

Dat kan door sommigen als irritant worden ervaren. Na verloop van tijd wordt dit niet meer gemerkt en is de pop up voor de eindgebruiker dus volledig functieloos geworden. 

Ik bijvoorbeeld kan me daar helemaal niet druk om maken, maar ik ben niet iedereen.

• 0 reacties
  • 17 februari 2021
Carboxy schreef:
Carboxy schreef:
CorL schreef:

Zo, belofte maakt schuld. Net even zitten zappen. Telkens begonnen op kanaal 1 en 6 maal op de P+ knop gedrukt. Afhankelijk van het tempo, worden er dan soms 1 of 2 zenders overgeslagen en eindig ik op kanaal 5 of 6 ipv op 7. Maar ik vraag me wel af wat de functie van op deze manier zappen is.

Ja dat heb ik min of meer ook met de HBM2260, bij de VIP2950 werkt het goed. De functie is na 6 keer snel drukken dat het dan op kanaal 7 zou moeten eindigen. 

Hinderlijk, ik weet het niet, maar de functie levert zo dus voor ons geen voordeel op. 

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 17 februari 2021
CorL schreef:

Hoeveel milliseconden denk je dat de TV ontvanger nodig heeft om die melding (geen pop-up) te tonen?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 17 februari 2021
Ceessie35 schreef:

@Katana321 : Wat voor aanvullende functie heeft die dan, bij de al reeds ingeplande opnamen, die worden weergeven door een r met een groen bolletje? Heb ik tenminste niet nog eens de behoefte, er aan herinnerd te worden, door middel van een irritante pop-up, dat de opname ingepland is..Klinkklare onzin, het maakt de werking alleen trager. Ik heb het hier  over de HMB 2260

@Ceessie35  Ik heb niet gezegd dat die een “aanvullende functie” heeft. Ik heb gezegd “heeft een functie". Want ik vind echt dat die een functie heeft. Niet dat die melding voor mij hoeft, want ik heb genoeg aan de r met groen bolletje, net als jij. Maar het gaat niet alleen om jou en mij. Het gaat ook om andere gebruikers. En ik vind het daarom een logische melding in de interface.

Maar ik heb wat betreft deze melding wel een verzoek aan de ontwikkelaars @Erik_ :

Als ik een opname inplan dan krijg ik de melding “opname is ingepland". Die melding is zowel voor een serie-opname als voor een enkele/losse opname gelijk. Dat is niet logisch. Wat zou het fijn zijn als er zou staan “serie-opname is ingepland” of “losse opname is ingepland". Want nu moet ik toch vaak in de Geplande Opnames-lijst kijken om te checken of ik het goed heb gedaan.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30
Katana321 schreef:

Maar ik heb wat betreft deze melding wel een verzoek aan de ontwikkelaars @Erik_ :

Als ik een opname inplan dan krijg ik de melding “opname is ingepland". Die melding is zowel voor een serie-opname als voor een enkele/losse opname gelijk. Dat is niet logisch. Wat zou het fijn zijn als er zou staan “serie-opname is ingepland” of “losse opname is ingepland". Want nu moet ik toch vaak in de Geplande Opnames-lijst kijken om te checken of ik het goed heb gedaan.

Goeie! Ga ik doorgeven, @Katana321.

@JeroenB22 ik ben streng geweest met je bericht. We zitten wat strakker op de bal voor wat betreft de off topic berichten in dit topic. De feedback die eerder in het topic gegeven is met dat de melding ‘Gids wordt geladen’ irritant is, geef ik door.

• 0 reacties
  • 17 februari 2021
wjb schreef:
CorL schreef:

Hoeveel milliseconden denk je dat de TV ontvanger nodig heeft om die melding (geen pop-up) te tonen?

Heb ik toch geschreven, niet merkbaar voor de mens en normaliter heel veel minder dan 1 milliseconde.  Maar extra vertraging is vertraging. Het zijn eigenlijk 2 handelingen, pop up tonen en pop up overschrijven. 

Ik denk niet dat het erg zinvol is dat we hierover discussie voeren, het ging er mij om dat de pop up door iedereen anders wordt ervaren . 

En als step in, gebruikte ik jouw meermalen genoemde stelling dat het geen extra vertraging oplevert. 

Overigens gebruiken we de benaming beide anders. Ik ken een “Message” als mededeling waar altijd een “acknowledge” op gegeven moet worden. (positief of negatief)

Ik weet niet of dit off topic is, maar als dat wordt gevonden haalt een moderator het maar weg. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 17 februari 2021
wjb schreef:
Ceessie35 schreef:

Ik zou je haast willen uitnodigen, om eens wat programma’s via de tv gids te willen in komen programmeren, en dan wel graag iets sneller..die pop-up staat vastgebrand tijdens het in programmeren van pakweg zo’n 8 programma's.

Ik heb het over de melding "Gids wordt geopend...", niet over een andere melding of pop-up. Als de gids geopend en geladen is, dan is de melding "Gids wordt geopend..." weer weg. Blijkbaar heb jij het nu weer over een andere melding of wellicht zelfs echte pop-up.

Plaats anders eens een foto van wat je bedoelt.

Het valt mij op dat Ceessie35 NIET antwoordt op een simpele vraag. Hoe lang, hoe veel seconden?

Is er bij hem iets anders aan de hand?

Een foto of film zou inderdaad helpen. Ik heb 4 maal een 2260 waarvan 3 maal via utp en 1 maal via powerline aan de experiabox. Allemaal geen probleem sinds we de “20 januari” versie hebben.

Ik ben een van “die andere” gebruikers die de meldingen prima vindt.

• 0 reacties
  • 17 februari 2021
Ceessie35 schreef:

@Katana321 : Wat voor aanvullende functie heeft die dan, bij de al reeds ingeplande opnamen, die worden weergeven door een r met een groen bolletje? Heb ik tenminste niet nog eens de behoefte, er aan herinnerd te worden, door middel van een irritante pop-up, dat de opname ingepland is..Klinkklare onzin, het maakt de werking alleen trager. Ik heb het hier  over de HMB 2260

Sorry @Katana321 , Ceessie35 heeft helemaal gelijk , deze pop-up’s zijn alleen maar heel irritant .

Waarom moet er ,,gids wordt geopend’’ verschijnen als ik op de gidsknop heb gedrukt , dat zie ik zo ook wel !

Bij het verwijderen van een opname wordt je notabene gevraagd ,,Weet u zeker dat u de opname ……. wilt verwijderen ?’’ en moet je dan bevestigen met ,,JA’’ .

Heb je dat gedaan komt er een pop-up tevoorschijn met ,,Opname verwijderen’’ en een fractie daarna ,,Opname is verwijderd’’ , dat zie ik zo ook wel , hij is uit de lijst verdwenen namelijk !

Nogmaals , weg met die pop-ups , pure onzin al die zenuwachtige dingen die door je beeld schieten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 17 februari 2021
jc-1954 schreef:

Sorry @Katana321 , Ceessie35 heeft helemaal gelijk , deze pop-up’s zijn alleen maar heel irritant .

Waarom moet er ,,gids wordt geopend’’ verschijnen als ik op de gidsknop heb gedrukt , dat zie ik zo ook wel !

Bij het verwijderen van een opname wordt je notabene gevraagd ,,Weet u zeker dat u de opname ……. wilt verwijderen ?’’ en moet je dan bevestigen met ,,JA’’ .

Heb je dat gedaan komt er een pop-up tevoorschijn met ,,Opname verwijderen’’ en een fractie daarna ,,Opname is verwijderd’’ , dat zie ik zo ook wel , hij is uit de lijst verdwenen namelijk !

Nogmaals , weg met die pop-ups , pure onzin al die zenuwachtige dingen die door je beeld schieten.

@jc-1954 Ik had het over één specifieke melding, namelijk die van “opname is ingepland". 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 81 reacties
  • 17 februari 2021
wjb schreef:
Henk2304 schreef:
wjb schreef:

abonnees waarbij de gids wel snel opgebouwd wordt hebben alleen maar "last" van deze melding.

Nee, die zien de melding helemaal niet, zoals wij. Ik heb de laatste tijd extra goed opgelet wanneer die melding komt, maar ik zie 'm nooit, ook niet een flikkering waaruit je zou kunnen afleiden dat er iets van een melding geweest zou kunnen zijn. 

Op de 5202 en 8001 wordt die melding inderdaad niet gegeven maar wel op de 2260 en (neem ik aan) de 2952.

We hebben nu net 5 dagen een 5202 en die geeft ook die melding. Hadden hiervoor een 2952. 

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 17 februari 2021
Ouweneus schreef:
wjb schreef:
Henk2304 schreef:
wjb schreef:

abonnees waarbij de gids wel snel opgebouwd wordt hebben alleen maar "last" van deze melding.

Nee, die zien de melding helemaal niet, zoals wij. Ik heb de laatste tijd extra goed opgelet wanneer die melding komt, maar ik zie 'm nooit, ook niet een flikkering waaruit je zou kunnen afleiden dat er iets van een melding geweest zou kunnen zijn. 

Op de 5202 en 8001 wordt die melding inderdaad niet gegeven maar wel op de 2260 en (neem ik aan) de 2952.

We hebben nu net 5 dagen een 5202 en die geeft ook die melding. Hadden hiervoor een 2952. 

Apart, ik heb die melding (Gids wordt geladen...) nog niet gezien op onze 5202 en 8001.

Dat is ook absoluut onmogelijk want de gids wordt 0,1 seconde na het indrukken van de gids knop volledig geladen getoond.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 17 februari 2021

Mmm, na alle lof voor de snelheid waarmee de gids wordt geopend op de HMB2260 (ca. 1,5sec) en discussies over mogelijke hardware/software issues op deze STB, lees ik nu dat op andere STB’s dit binnen 0,1 seconden kan. Apart. Ik zal wel ergens iets gemist of verkeerd gelezen hebben???

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 17 februari 2021
Carboxy schreef:

Apart. Ik zal wel ergens iets gemist of verkeerd gelezen hebben???

Nee hoor, je hebt volgens mij nergens iets gemist en ook niets verkeerd gelezen.

• Topper
  • 20 reacties
  • 17 februari 2021
Ceessie35 schreef:

Al die onzinnige pop-ups leveren wel degelijk de nodige vertragingen op, voordat de gids daadwerkelijk wordt geopend, ben je al weer 2 seconden verder.

Als ik via de geopende gids programma's iets sneller wil inplannen, is die pop-up rechtsboven, met de mededeling dat de opname ingepland is, niet meer weg te branden, ik vindt het de meest onlogische zet, in heel  het ‘Nieuwe menu’.

Naar mijn mening, heeft KPN die pop-ups er aan toegevoegd, om je in de waan te laten, hoe lang het werkelijk duurt...leuk, dan doe je toch even een pop-up voorschotelen...

Ceessie bij ons gaat het ook met de nodige vertraging. De eerste dag was de melding na een flits weer weg maar nu blijft het steeds langer in beeld. Op dit moment blijft de melding "gids wordt geopend" 1 seconde in beeld voordat de gids te zien is. Als dat bij 1 seconde blijft vind ik het prima maar het moet niet steeds langer in beeld blijven. Inderdaad een onnodige melding.

PeterG
Superuser
  • 61150 reacties
  • 18 februari 2021

@Carboxy

Jij scheef: alleen al het openen van het zoek-scherm duurt zo’n 6 seconden

Dat kan ik geheel onderschrijven. Zeker 6 à 7 seconden voordat zoekscherm er is. Ook als je in de gids op de gele knop drukt duurt het wachten op het zoekscherm lang.

Dat je, ook nog, het sms-toetsenbord op de ab kan gebruiken is ook niet duidelijk.

En wat nóg irritanter is: die lettertjes staan op de nieuwste ab (met Netflix knop) er helemaal niet meer op! (en dat terwijl het met sms-toetsenbord sneller gaat dan met de ring en ok toets). Ik merk dat nu, want heb die afst.bed. nog geen week in gebruik.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Voor Ceessie's probleem is een apart topic aangemaakt omdat het er sterk op lijkt dat daar iets anders speelt.
Ik heb de overige off-topic discussie verwijderd.

• 0 reacties
  • 18 februari 2021
CorL schreef:
Thomas schreef:

Voor Ceessie's probleem is een apart topic aangemaakt omdat het er sterk op lijkt dat daar iets anders speelt.
Ik heb de overige off-topic discussie verwijderd.

Ik zal Thomas maar een beetje helpen, hij was de link vergeten. 

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kpn-interactieve-tv-update-het-nieuwe-menu-501234?postid=1246530#post1246530

Ik mis echter wat hij bedoeld met off-topic, Het gaat over de werking met de HBM2260 sinds de invoering van het nieuwe menu. Wat is dan wel On-Topic?

Onbedoeld de foute link (Ik moet ook niet proberen te helpen) :joy::rofl::joy:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/hmb2260-nog-steeds-langzaam-na-software-update-532586?postid=1246746#post1246746

• 0 reacties
  • 18 februari 2021

@Katana321

Inderdaad , maar ik neem veel programma’s op.

Naar mijn inziens hebben ze de update veel te luxe willen maken , het ziet er gelikt uit maar al die extra’s zoals b.v. de pop-ups komt zeker de snelheid niet ten goede .

Met de oude kabelaansluiting had ik een DVD recorder met ook een programmagids , deze werkte perfect , simpel en snel zonder al die rompslomp.

Jammer dat dit niet meer werkt en een veel te klein geheugen had , ik zou hem zo weer gebruiken.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28408 reacties
  • 18 februari 2021

@Anto, wat betreft de voortgangsbalk:

Overgang naar het nieuwe menu is ook een overgang naar het nieuwe tv platform. Daarom kan voor opnames die gemaakt zijn op het oude platform geen voortgang worden bewaard. De opnamelijst genereert wel een balkje om weer te geven, maar er wordt onder water niet daadwerkelijk voortgang opgeslagen. Dat gaat ook niet meer lukken, dus voor die oude opnames is het helaas niet anders.

Voor degene die je maakte sinds het nieuwe menu, daar wordt wel voortgang opgeslagen. Alleen, het systeem maakt onderscheid tussen series en films. Voor series wordt voortgang 120 dagen bewaard. Voor films 2 weken. Dat betekent dat als je een film wilt verder kijken en je wacht langer dan twee weken na je eerste kijkmoment, dan moet je weer vanaf het begin af aan en doorspoelen naar waar je was gebleven. Die termijn van twee weken willen ze verlengen, daar wordt nu naar gekeken. Ik ga er vanuit dat concerten ook onder films vallen, maar dat check ik voor de zekerheid nog even.

@CorL, je opmerking over opname icoontjes bij de zoekresultaten had ik vorige week of week daarvoor al meegenomen en ook teruggekoppeld. Maar gezien de hectiek in dit topic kan dat ook makkelijk over het hoofd gezien worden. Als we bij de zoekresultaten die icoontjes laten zien heeft dat impact op de laadtijd en performance, dus dat gaan we niet doen.

Dat van de P+ en het skippen had ik inderdaad even gemist. Heb nu bijgelezen, en ook de verdere ervaringen/tests daarmee. Ik vraag dat even na.

Verder heb ik zojuist dus de feedback van deze week doorgezet, ik kom terug met reacties zodra ik ze heb :)

DexterXL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 136 reacties
  • 18 februari 2021

Ik heb wat aparts/leuks/interessants ontdekt……

Er is hier veel geroepen of de update van midden vorig jaar niet terug gedraaid kon worden, en het antwoord was steeds nee, maarrrrrrrr

Als ik nu mijn vip2952v2 via het instellingen  naar systeem ga, en dan software opnieuw installeren doe, zodra hij de eerste keer klaar is, geeft hij aan dat er een nieuwe update klaar staat, die kan je installeren of uitstellen.

En doe eens een gok wat je krijgt als je uitstellen kiest? 
Gewoon tv, maar druk dan eens op tv gids….een zeer snelle tv gids met pip links boven welke volledig beeld geeft….maar allemaal zoals voor de update van midden 2020, oké je instellingen werken dan niet, maar gewoon weer ouderwets snel……

Zodra je de decoder uit zet, dan installeert hij automatisch de nieuwste software dus dan is het weer over met de pret

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 18 februari 2021
DexterXL schreef:

Gewoon tv, maar druk dan eens op tv gids….een zeer snelle tv gids met pip links boven welke volledig beeld geeft….maar allemaal zoals voor de update van midden 2020, oké je instellingen werken dan niet, maar gewoon weer ouderwets snel…...

En morgen heb je gewoon weer het nieuwe menu.

Ja, de installatie van de software gaat nog altijd een twee stappen waarbij eerste de oude software geladen wordt. Bij de eerstvolgende opstart van de TV ontvanger gaat deze dan alsnog de nieuwe software installeren. Dat is maar goed ook want het oude IPTV platform is dermate afgeschaald dat het bij lange na de capaciteit niet meer heeft om de abonnee te bedienen.

• 13280 reacties
  • 19 februari 2021
Henk2304 schreef:
Henk2304 schreef:

Verder werkt het menu hier verder prima en snel, zoals ik gewend ben. 

Iets te vroeg gejuicht. Sinds deze NMC-versie duurt het ophalen van de lijst met opnames soms -niet altijd - nogal lang; daar had ik hiervoor nooit last van. Verder had ik gisteren een serieopname met nog twee afleveringen die ik stuk-voor-stuk bekeken en verwijderd heb. Toen bleef het mapje van de serieopname staan met "0 Afleveringen”. Het verwijderen van het mapje leidde uiteindelijk (na geruime tijd) tot een foutmelding, al ben ik zo snel vergeten welke.

Jammer genoeg moet ik melden dat deze NMC-versie de boel niet beter gemaakt heeft, in tegendeel. Hoewel ik terugkijken nog niet geprobeerd hebt is het bekijken (op onze 8001) van opnames (waar ik tot dan toe nooit problemen mee had) écht dramatisch slechter geworden: trial and error! Het duurt lang voordat de lijst zichtbaar is, maar vaak verschijnt de lijst helemaal niet (foutmelding). Een opname starten leidt vaak tot STB-zap-01 maar even later kun je dezelfde opname dan weer wel bekijken. Kortom: bagger!

Ik hoop dat er zeer snel een nieuwe, verbeterde, NMC-versie komt. kpn kan dat wel: snel een nieuwe versie uitbrengen. Gisteravond kreeg ik een nieuwe versie van de Thuis app op m'n slimfoon, waarna de app meteen niet meer werkte. Vanmorgen was er opnieuw een nieuwe versie, waarna de app 't wel weer gewoon deed. Misschien moeten de iTV-ontwikkelaars eens bij hun collega's van internet langs gaan hoe je dat doet:thinking:

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 19 februari 2021
Henk2304 schreef:

Jammer genoeg moet ik melden dat deze NMC-versie de boel niet beter gemaakt heeft, in tegendeel. Hoewel ik terugkijken nog niet geprobeerd hebt is het bekijken (op onze 8001) van opnames (waar ik tot dan toe nooit problemen mee had) écht dramatisch slechter geworden: trial and error! Het duurt lang voordat de lijst zichtbaar is, maar vaak verschijnt de lijst helemaal niet (foutmelding). Een opname starten leidt vaak tot STB-zap-01 maar even later kun je dezelfde opname dan weer wel bekijken. Kortom: bagger! Ik hoop dat er zeer snel een nieuwe NMC-versie komt. 

Vreemd, ook onze 8001 heeft de eergisteren de nieuwe NMC (8.0.113_2) ontvangen maar die werkt probleemloos. Er zijn door mijn vrouw al heel wat opnames met deze nieuwe NMC bekeken en daarbij heeft zij geen foutmeldingen gehad of situaties waarbij de opname niet wilde starten. De lijst met opnames wordt ook altijd snel geladen.