Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

• 13280 reacties
  • 19 februari 2021

Ja en bij ons is het dus sinds deze NMC-versie iedere avond (2 nog maar) hommeles. Maar - zoals ik al wel eens eerder gemeld heb - bij iedere nieuwe NMC-versie wordt - al jaren - ook de resolutie van onze ontvangers teruggesteld naar 720P.

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 19 februari 2021
Henk2304 schreef:

Ja en bij ons is het dus sinds deze NMC-versie iedere avond (2 nog maar) hommeles. Maar - zoals ik al wel eens eerder gemeld heb - bij iedere nieuwe NMC-versie wordt - al jaren - ook de resolutie van onze ontvangers teruggesteld naar 720P.

Heb je hem ook al een keer een "frisse start" gegeven? Vast wel ... maar toch.

Heel in het begin werd bij ons de beeldschermresolutie ook een paar keer teruggezet naar 720P maar sindsdien gaat ook dat bij ons altijd goed.

Ik vind het altijd vreemd dat abonnees die schijnbaar dezelfde apparatuur gebruiken zulke verschillende ervaringen kunnen hebben.

Betreft het een 8001 uit de 4K Ultra-HD pilot van 2017?

MariusTEL
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 87 reacties
  • 19 februari 2021
Henk2304 schreef:
Henk2304 schreef:
Henk2304 schreef:

Verder werkt het menu hier verder prima en snel, zoals ik gewend ben. 

Iets te vroeg gejuicht. Sinds deze NMC-versie duurt het ophalen van de lijst met opnames soms -niet altijd - nogal lang; daar had ik hiervoor nooit last van. Verder had ik gisteren een serieopname met nog twee afleveringen die ik stuk-voor-stuk bekeken en verwijderd heb. Toen bleef het mapje van de serieopname staan met "0 Afleveringen”. Het verwijderen van het mapje leidde uiteindelijk (na geruime tijd) tot een foutmelding, al ben ik zo snel vergeten welke.

Gisteravond (donderdagavond) had ik precies hetzelfde. Het mapje bleef zichtbaar met “0 afleveringen” en na enige tijd de melding “verwijderen opname mislukt” oid. Toen ik vanochtend overigens keek was de opname “gewoon” verdwenen. Ik had ook tot twee keer toe dat de STB niet reageerde op de afstandsbediening. Wat ik ook indrukte er kwam geen reactie (behalve harder-zachter dat werkte wel). Vanochtend nadat de STB een nachtje in de diepe slaapstand en daaruit ontwaakt was werkte alles weer prima. Vreemd eigenlijk, nooit eerder last van gehad.

• 13280 reacties
  • 19 februari 2021
wjb schreef:

Betreft het een 8001 uit de 4K Ultra-HD pilot van 2017?

Niet dat ik weet, toen had ik nog geen 200 Mb/s (pas sinds krap een jaar), zodat ik daaraan niet mee kon doen.

Maar je gaat voorbij aan m'n melding dat ik het terugzetten naar 720P al vele jaren heb op verschillende ontvangers in de loop der jaren en ook al op m'n vorige adres waar ik (om technische redenen) ook een ander abo had en destijds nog een V9. Ook bij familieleden kom ik dat tegen, dus ik ben niet de enigste. Ik vermoed daarom zomaar dat heel veel abonnees na een nieuwe NMC-versie weer teruggezet worden naar 720P zonder dat ze dat in de gaten hebben. Vooral leuk als je een 4k-abo hebt. 

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 19 februari 2021
Henk2304 schreef:

Maar je gaat voorbij aan m'n melding dat ik het terugzetten naar 720P al vele jaren heb op verschillende ontvangers in de loop der jaren en ook al op m'n vorige adres waar ik (om technische redenen) ook een ander abo had en destijds nog een V9. Ook bij familieleden kom ik dat tegen, dus ik ben niet de enigste. Ik vermoed daarom zomaar dat heel veel abonnees na een nieuwe NMC-versie weer teruggezet worden naar 720P zonder dat ze dat in de gaten hebben. Vooral leuk als je een 4k-abo hebt. 

Ik was in de veronderstelling dat je het t.a.v. die 720P ook over de 8001 had, vandaar dat ik in mijn reactie alleen de 8001 aanhaalde. Gelukkig hebben mijn 5202 en 2260 ook geen problemen met het instellen van de beeldschermresolutie.

Je zou bijna denken dat de TV ontvanger na een NMC update niet met jouw televisie kan communiceren om de maximaal mogelijke resolutie te bepalen en dat deze daarom op 720P gezet wordt.

• 13280 reacties
  • 19 februari 2021

Maar met m'n vorige tv's van andere merken had ik 't ook. Kortom, alles is al, soms al enige malen, vervangen, maar 720P na NMC update blijft.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 19 februari 2021

Ik heb zojuist de 5202 aangesloten en het volume was met de een na laatste (weet even niet uit mijn hoofd welke) versie goed.

Na handmatig HTML 4.114.213 en 8.0.113._2 pushen is het volume weer erg zacht. 

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 19 februari 2021
Henk2304 schreef:

Maar met m'n vorige tv's van andere merken had ik 't ook. Kortom, alles is al, soms al enige malen, vervangen, maar 720P na NMC update blijft.

Het zou dan ook maar zo in de hdmi kabel kunnen zitten maar waarschijnlijk heb je daar ook al verschillende gebruikt.

PeterG
Superuser
  • 61150 reacties
  • 19 februari 2021

Hier stond en staat ie op 1080P50. Ook na elke nieuwe NMC.

Heb je de terugkeer naar 720P op ál je ontvangers? Dus ook de HD-versie (hmb2260 toch?)

@Henk2304 .

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2692 reacties
  • 19 februari 2021
Anneke-Anna schreef:

Ik heb zojuist de 5202 aangesloten en het volume was met de een na laatste (weet even niet uit mijn hoofd welke) versie goed.

@Anneke-Anna ik heb op mijn 5202 dezelfde software-versies staan. Hier is aan het volume niets veranderd.

wjb
Superuser
  • 74624 reacties
  • 19 februari 2021

@Anneke-Anna , staat de geluidsinstelling op Dolby of Stereo?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 19 februari 2021
Katana321 schreef:
Anneke-Anna schreef:

@Anneke-Anna ik heb op mijn 5202 dezelfde software-versies staan. Hier is aan het volume niets veranderd.

Dat kan. 

@Chrizziey had met vorige versies hetzelfde euvel, ik weet niet of het bij hem nog zo is. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 19 februari 2021
wjb schreef:

@Anneke-Anna , staat de geluidsinstelling op Dolby of Stereo?

Momenteel via de ontvanger op stereo gezet. Dolby of stereo maakt geen verschil. Behalve lipsync problemen. Of dat nu nog zo is moet ik ‘testen’

Het is niet zo dat het geluid wegvalt zoals bij jou het geval is. 

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28408 reacties
  • 19 februari 2021
DexterXL schreef:

Ik heb wat aparts/leuks/interessants ontdekt……

Er is hier veel geroepen of de update van midden vorig jaar niet terug gedraaid kon worden, en het antwoord was steeds nee, maarrrrrrrr

Als ik nu mijn vip2952v2 via het instellingen  naar systeem ga, en dan software opnieuw installeren doe, zodra hij de eerste keer klaar is, geeft hij aan dat er een nieuwe update klaar staat, die kan je installeren of uitstellen.

En doe eens een gok wat je krijgt als je uitstellen kiest? 
Gewoon tv, maar druk dan eens op tv gids….een zeer snelle tv gids met pip links boven welke volledig beeld geeft….maar allemaal zoals voor de update van midden 2020, oké je instellingen werken dan niet, maar gewoon weer ouderwets snel……

Zodra je de decoder uit zet, dan installeert hij automatisch de nieuwste software dus dan is het weer over met de pret

We kunnen ook niet meer terug, @DexterXL. Maar er zitten op dit moment nog wel klanten op het oude platform. En daarom gebeurt dit. Op het moment dat je een Frisse Start doet gaat de ontvanger terug naar grootste gemene deler, en dat is het oude platform. Daarna checkt de ontvanger of jouw account al overgezet is naar het nieuwe platform, en zo ja, dan krijg je de software daarvoor. Dit tweetraps installeren zal ook verdwijnen zodra de laatste klant van het oude platform is. 

Henk2304 schreef:
Henk2304 schreef:

Iets te vroeg gejuicht. Sinds deze NMC-versie duurt het ophalen van de lijst met opnames soms -niet altijd - nogal lang; daar had ik hiervoor nooit last van. Verder had ik gisteren een serieopname met nog twee afleveringen die ik stuk-voor-stuk bekeken en verwijderd heb. Toen bleef het mapje van de serieopname staan met "0 Afleveringen”. Het verwijderen van het mapje leidde uiteindelijk (na geruime tijd) tot een foutmelding, al ben ik zo snel vergeten welke.

Jammer genoeg moet ik melden dat deze NMC-versie de boel niet beter gemaakt heeft, in tegendeel. Hoewel ik terugkijken nog niet geprobeerd hebt is het bekijken (op onze 8001) van opnames (waar ik tot dan toe nooit problemen mee had) écht dramatisch slechter geworden: trial and error! Het duurt lang voordat de lijst zichtbaar is, maar vaak verschijnt de lijst helemaal niet (foutmelding). Een opname starten leidt vaak tot STB-zap-01 maar even later kun je dezelfde opname dan weer wel bekijken. Kortom: bagger!

Je ervaart nog steeds al deze dingen, @Henk2304? Ik heb dit en het feit dat jouw instellingen steeds terugspringen naar 720 meegenomen gisteren. Daaruit kwam dat we herkennen dat het heel soms voor kan komen dat de beeldinstellingen terugvallen op de standaardinstelling. Maar dat zou dan ‘automatisch’ moeten zijn en niet 720. Dus wat er bij jou dan precies misgaat, vooral omdat het elke keer gebeurt… Wil je de ontvanger voor de zekerheid een frisse start geven? Als de issues met de opnamelijst en de foutcode dan nog voorkomen hoor ik het graag. 

Anneke-Anna schreef:

Hmmm, er is in deze versies niets met het geluid gedaan, dus we denken niet dat dit daarvan komt, @Anneke-Anna. Ik ga je dan toch even het standaardantwoord geven van checken of je kabel tussen ontvanger en tv of geluidsinstallatie er nog goed inzit en een reset. En dan kijken of het daarna beter is. 

Verder, terugkoppelingen op de feedback van deze week:

@jc-1954's wens om zendernamen/logo's in de opnamelijst terug te krijgen. Dit gaan we niet doen. Vanwege dezelfde reden als het niet laten zien van opname iconen bij zoekresultaten. Het is extra informatie die opgehaald en weergegeven moet worden en heeft impact op de performance. En omdat het voor de meerderheid van de mensen alleen relevant is om te weten om welk programma het gaat, hoeveel afleveringen er zijn en van welke datum het is, houden we het daarbij.

@Katana321:

Volgorde van de verschillende herstelopties onder Instellingen > Systeem. We begrijpen de redenering, en misschien dat we het ooit nog eens aanpassen, maar het heeft geen prioriteit.

Specificeren van losse opname of serieopname in de pop-up ‘opname geslaagd’. Dit is ook iets waar we eigenlijk nooit echt iets over horen, als zodanig is aanpassen hiervan ook niet iets dat een hoge prio heeft. Mocht dit, voor beide punten, nog veranderen, dan laten we het hier weten. 

@CorL, en een aantal anderen die ook getest hebben:

Het zappen met P+/- is inderdaad zo ingericht dat als je snel op die knoppen drukt de ontvanger direct zoveel zenders naar voren gaat in plaats van alle tussenliggende ook bij langs te gaan. Maar het is wel een balans qua snelheid. De ontvanger moet wel elke druk op die knop kunnen registreren. Ga je te snel, dan kan het zijn dat hij 1 of 2 mist en dan dus ook 1 of 2 zenders minder naar voren gaat. Ga je te langzaam, dan gaat hij alsnog per zender naar voren. Dus dat is even experimenteren hoe snel je precies moet zijn om precies uit te komen waar je wilt uitkomen. Als je al weet naar welke zender je wilt gaan (qua nummer), is het in de meeste gevallen toch sneller om het zendernummer in te toetsen.

Dan, zoeken. Daar hadden we meerdere opmerkingen over. Dus eerst in het algemeen: Zoals sommige van jullie misschien weten werken onze ontwikkelaars volgens het Agile proces. Dat houdt in dat ze in blokken van twee weken steeds werken aan een aantal verbeteringen en die dan uitrollen. En dat herhaalt zich dan steeds. Zo'n periode van twee weken heet een Sprint. Het verbeteren van laadtijd en dergelijke bij het zoeken is de focus van de huidige sprint. Dus daar verwachten we op korte termijn een oplossing voor, of in ieder geval een verbetering in. Dat gaat dan zowel om het laden van het zoekscherm, als het laden van zoekresultaten. (@Carboxy

@PeterG, over het zoeken met het sms-toetsenbord op de afstandsbediening. We benoemen dit niet in het menu omdat de nieuwe afstandsbedieningen die letters niet meer hebben. We hebben ze daar verwijderd zodat de afstandsbediening overzichtelijker is, en we merkten dat mensen die manier van zoeken ook niet veel gebruikten. Het werkt nog wel gewoon, en dat laten we ook zo, juist omdat van de oude afstandsbedieningen er nog wel genoeg in gebruik zijn. Dus ja, als je een oude afstandsbediening hebt en op die manier erachter komt dat je ook daarmee kunt typen, helemaal goed. Maar we doen daar verder geen aanpassingen in. 

• 13280 reacties
  • 19 februari 2021

Ik heb opnieuw nog maar weer eens een frisse start gedaan, na installatie kwam er nog een update, zoals verw8. Resolutie staat nu standaard op Automatisch. Opnames lijken weer te werken, maar nu kan ik de ontvanger niet meer aan- of uitzetten met de AB. Ik heb de AB ingesteld via Instellingen en alles doet 't (tv en soundbar aan en uit, volume, mute etc.) maar dus de ontvanger zelf in-en uitschakelen niet (i-tv knop rechts bonen). Aan-/uitknop op de ontvanger zelf werkt wel normaal.

Ik moet de AB ook weer strak richten op de ontvanger dus Bluetooth doet 't blijkbaar ook niet meer.

.... Maar met andere batterijen werkt 't allemaal weer. Bijzonder, met de oude deed bijna alles het. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 19 februari 2021

@Erik_ 

Het ligt toch echt aan deze ontvanger

Met de 2260 heb ik nergens last van behalve dat het ding trager is. 

• 0 reacties
  • 19 februari 2021
Erik_ schreef:

@CorL, en een aantal anderen die ook getest hebben:

Het zappen met P+/- is inderdaad zo ingericht dat als je snel op die knoppen drukt de ontvanger direct zoveel zenders naar voren gaat in plaats van alle tussenliggende ook bij langs te gaan. Maar het is wel een balans qua snelheid. De ontvanger moet wel elke druk op die knop kunnen registreren. Ga je te snel, dan kan het zijn dat hij 1 of 2 mist en dan dus ook 1 of 2 zenders minder naar voren gaat.

Maar daar lijkt nu net momenteel het probleem met de 2260 basismodel te zitten. Dat ritme lijkt variabel tot het aan en uit zetten aan toe. Ik heb gezien dat ook minimaal een ander dat had. Hoewel het lang niet meer zo erg is als het was. Voorheen leken zaken niet te werken en drukte ik nog een keer, maar dat is niet zo leuk als je dat bijvoorbeeld op de terugkeer knop of de aan uit knop doet. Nu gaat het beter, onbekend is natuurlijk of dat een gewenning van mij is of dat er een probleem is opgelost.  

• 13280 reacties
  • 19 februari 2021
PeterG schreef:

Hier stond en staat ie op 1080P50. Ook na elke nieuwe NMC.

Heb je de terugkeer naar 720P op ál je ontvangers? Dus ook de HD-versie (hmb2260 toch?)

@Henk2304 .

Ik heb momenteel een 8001 en een 5202. Van de laatste weet ik 't niet zeker, die gebruik ik weinig (geen display dus op de slaapkamer, alleen aan een tv) maar hiervoor heb ik alle modellen vanaf die met de harddiskrecorder gehad. Ik weet niet beter of na een firmware-update moet ik de resolutie weer bijstellen. 

PeterG
Superuser
  • 61150 reacties
  • 19 februari 2021

Bijzonder, @Henk2304 . 

Mijn moeder heeft een 2260 en die staat áltijd op 1080i. En mijn 2952 áltijd op 1080P50 (vind ik iets mooier beeld…..). De oude 1963 ging ook bij een update niet terug naar 720P. 

Bij een software reset gaan ze volgens mij wel weer naar de default 720P. Die default zou nu wel eens op minimaal 1080i of Auto gezet kunnen worden.

Je hoeft je er in algemene zin dus niet zorgen over te maken. “Je zal maar een 4k abonnement hebben”.

• 13280 reacties
  • 19 februari 2021

Volgens mij is iig. op de nieuwere modellen Automatisch tegenwoordig de default. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 19 februari 2021

@Eric_

bedankt voor de moeite betreft de voortgangsbalk.

Tussentijds had ik al gemeld dat ik geen huurfilms of huurconcerten kijk. Alleen maar TV opnames hiervan.

Ik heb er alle begrip voor dat dit hier in het gezeur en gekrakeel verloren is gegaan.

De storing komt bij mij ook voor bij nieuwere opnames zoals van NPO 2 extra.

Omdat ik mijn Glastonbury 2000 concert van Bowie (fantastisch van de BBC) toch wilde afkijken na 2 onderbroken sessies, ontdekte ik gisteren dat het hervatten van afspelen opeens wel werkte! En dat met een opnames van deze zomer. Raadselachtig. Wellicht komt het omdat ik normaal gesproken ben van het heeeel snel doorklikken en dat het interface inderdaad tijd nodig heeft om te laden en anders per default op seconde 0 start. Snel doorklikken in tijd  met de blauwe knop werkt inderdaad niet; je moet het systeem de tijd geven eerst te laden. Om snel vooruit te willen moet je je eerst wachten en dat is een tegenstrijdige boodschap.

Heel opmerkelijk dat ik op dit forum  blijkbaar de enige ben die last van dit fenomeen heeft.

off topic:

Leuk dat je het agile werken uitlegt met sprints enzo. Het is een drama voor de klant als een product owner centraal staat en niet de klant. En dat is gebleken. Agile is oorspronkelijk ook helemaal niet ontworpen voor grote infrastructurele projecten. En dat is ook gebleken. Ook moeten we  vaststellen dat het leveren van “valuable software” zo'n 6 maanden hier volkomen heeft gefaald. Dan heb ik het niet eens over de producten die zijn uitgerold voor de eindklant er mee in aanraking kwam.

“Agile Principle #1: Our highest priority is to satisfy the customer through early and continuous delivery of valuable software.”

Agile is hier een dekmantel voor onnodige stoplappen en klanten als proefkonijnen geworden.

Het is off topic:  liever niet reageren; dat kan overal op Developer forums.

• Helper
  • 26 reacties
  • 19 februari 2021

Hi,

Hier sinds de laatste update ook de melding 'Gids wordt geopend' en (dus) ook weer een iets tragere gids, maar gelukkig alsnog stukke beter dan de weken/maanden daarvoor. Persoonlijk ook erg blij met de donkere modus.

Echter, zou het mogelijk zijn de volledige serie-omschrijving in 'On Demand' weer terug te krijgen? De omschrijving per aflevering is wel compleet, maar die vertelt me over het algemeen niet echt waar de serie zelf over gaat. Het klikken op de serie brengt me naar het seizoenen-/afleveringenoverzicht, niet de rest van de omschrijving.

• Slimmerik
  • 56 reacties
  • 19 februari 2021

Vroeger met terugkijken kon je doorspoelen, wel nu dit kan nog steeds, waar het eerst mogelijk was om met de pijltjestoetsen de snelheid van het doorspoelen te regelen gaat hij nu zodra je op de << toets drukt gelijk terug spoelen, terwijl je vroeger hier de terugspoel snelheid mee kon regelen x2 x4 x8 en dan met << terug van x8 naar x4 enz.

• 0 reacties
  • 19 februari 2021

@pietheingrun  Ik wel, nog slechter dan de problemen met het menu op de STB.

(moet toch ergens weer on-topic komen.):grin:

Trouwens, vandaag wel de melding dat ik een opname niet kan verwijderen dit na de laatste update van de NMC naar 8.0.113_2, of het daar aan ligt, geen idee, zal wel weer overgaan.:drooling_face:

PeterG
Superuser
  • 61150 reacties
  • 20 februari 2021

Echter, zou het mogelijk zijn de volledige serie-omschrijving in 'On Demand' weer terug te krijgen?

@mies__89 . Dito hier. Ga nu soms naar de website tv.kpn.com om de serie-omschrijving helemaal te lezen. Maar dat is natuurlijk geen oplossing.