Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475789 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

wjb
Wijsgeer
  • March 10, 2021

Redelijk off topic, Alhoewel. Jullie zijn hiermee bezig. Is het mogelijk om in 1keer al het radiogebeuren uit te schakkelen. Wij gebruiken dat helemaal niet en soms, omdat onze SFD’s vaak heel slecht reageren op de afstandberdiening (vooral de HBM2260) komen we terrecht op een radiozender die een vreselijk hard signaal geeft. 

Ik hoor dat niet, maar het is zo hard dat ik het kan voelen. 

Als je alle radiozenders verbergt (zie menu - instellingen) dan zal je nooit op een radiozender terecht kunnen komen.

Ja maar dat is redelijk veel werk, het zijn er nogal erg veel, en er is niet iets als shift down, dus de vraag was kan dat in 1 keer. 

Wow, als je daar niet een paar minuutjes in wilt "investeren" dan is het blijkbaar ook niet heel erg belangrijk.

• March 10, 2021

Redelijk off topic, Alhoewel. Jullie zijn hiermee bezig. Is het mogelijk om in 1keer al het radiogebeuren uit te schakkelen. Wij gebruiken dat helemaal niet en soms, omdat onze SFD’s vaak heel slecht reageren op de afstandberdiening (vooral de HBM2260) komen we terrecht op een radiozender die een vreselijk hard signaal geeft. 

Als je alle radiozenders verbergt (zie menu - instellingen) dan zal je nooit op een radiozender terecht kunnen komen.

Ja maar dat is redelijk veel werk, het zijn er nogal erg veel, en er is niet iets als shift down, dus de vraag was kan dat in 1 keer. 

Wow, als je daar niet een paar minuutjes in wilt "investeren" dan is het blijkbaar ook niet heel erg belangrijk.

Er zijn mensen die zelfs eindeloos zitten te zeuren dat ze ‘60’ voor hun 4K zender moeten intoetsen. Dat lijkt mij gezien deze reply dus alleen maar negatief gedoe. 

@Eric, ik schreef of topic, terwijl ik bezig was, later dacht ik het is eigenlijk gewoon on topic. Dus zie het maar als vraag. Kan het niet, dan kan het altijd worden genoteerd voor een volgende versie. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik heb sinds een half jaar een 4k abonnement en heb nog steeds het oude  tv menu.

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

@Ron.E. welkom! Ook zonder 4K-abonnement zou je het nieuwe menu moeten krijgen. Heb jij wellicht nog een oude Motorola ontvanger of heb je deze gehad en is deze niet afgemeld? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan kijk ik graag met je mee. 

@Erik_ mij is gevraagd om ook in dit topic mijn klacht weer te geven: wij hebben sinds enkele maanden tv en internet van KPN met twee ontvangers. Op de slaapkamer hebben we het probleem dat beeld en geluid voortdurend kort wegvallen. Soms heel kort, soms enkele seconden. Bij tijd en wijle is het zo erg dat kijken echt niet mogelijk is. We hebben in het andere topic waarin we zijn doorverwezen al alles uitgeprobeerd: kastjes wisselen, kabels vervangen, andere HDMI-ingangen.

@ArjanKropman dank voor je bericht! Ik heb je andere topic ook gezien en geef het intern door.

@CorL hoewel ik de mening van wjb deel, zal ik ook jouw feedback doorgeven. Bedankt!

wjb
Wijsgeer
  • March 11, 2021

@Marcia_, Ga je ook wat doen met deze melding van @sailorbobby. Ook wij hebben last van de ons inziens ongewenste wijziging dat televisiezenders en radiiozenders tegenwoordig in dezelfde gids getoond worden terwijl dat voorheen volledig gescheiden was.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ja! Excuses, die neem ik ook mee @wjb .

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 11, 2021

Ja! Excuses, die neem ik ook mee @wjb .

@Marcia_  Neem je dan ook de meldingen mee van de mensen die het juist wel handig vinden zoals het nu is?

• March 11, 2021

@CorL hoewel ik de mening van wjb deel, zal ik ook jouw feedback doorgeven. Bedankt!

@Marcia, Heb je dit in de praktijk geprobeerd of is het gewoon een aanname, mij lukt het absoluut niet om binnen de door jullie aangegeven tijd alle radiozenders te verbergen. Ik wil dus ook graag dat foefje van jullie leren.  

wjb
Wijsgeer
  • March 11, 2021

Ja! Excuses, die neem ik ook mee @wjb .

@Marcia_  Neem je dan ook de meldingen mee van de mensen die het juist wel handig vinden zoals het nu is?

Vandaar dat ik toen ook schreef:

Tevens hoop ik dat KPN het instelbaar maakt of je de radiozenders wel of niet samen met de televisiezenders in de gids wil zien.

Bron.

wjb
Wijsgeer
  • March 11, 2021

@Marcia, Heb je dit in de praktijk geprobeerd of is het gewoon een aanname, mij lukt het absoluut niet om binnen de door jullie aangegeven tijd alle radiozenders te verbergen. Ik wil dus ook graag dat foefje van jullie leren.  

Het zou je niet meer dan een minuutje (of twee) moeten kosten om alle radiozenders te verbergen via het onderstaande schern.

Selecteer de radiozender druk op OK, herhaal dit voor alle radiozenders en kies vervolgens voor "bewaar en sluit".

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 11, 2021

@Erik_  Je typte een aantal dagen terug het volgende:

Heb jij de nieuwe firmware al (uitrol loopt tot 11 maart, dus kan zijn dat het nog moet komen). Ik ben namelijk benieuwd of het dan bij jou ook beter is. Aangezien @Doornekamp33 aangeeft dat het daarmee weer goed is. Ervaar jij dit ook zo, @Anneke-Anna (als jij de nieuwe firmware al hebt)?”

Het is nu 10 maart en ik heb nog steeds de oude firmware (4.115.205), KPN houdt zich dus niet aan zijn woord.  En wanneer rollen jullie het nieuwe menu en gids uit op oude Motorola gebruikers? Mijn ouders hebben dat nog steeds niet bij mijn weten. Dit zouden jullie toch in een veegbatch doen?

Jij mag hier ook wel op reageren hoor, @Marcia_ . 11 maart nu, nog steeds 205. + mijn vraag over de veegbatch

• March 11, 2021

Het zou je niet meer dan één minuutje moeten kosten om alle radiozenders te verbergen via het onderstaande schern.

Selecteer de radiozender druk op OK, herhaal dit voor alle radiozenders en kies vervolgens voor "bewaar en sluit".

Ik heb het geprobeerd en na wat training vanaf het punt dat jij aangeeft. Het lukte het mij om inclusief het positioneren naar de juiste zender binnen de 150 seconden de 135 radiozenders te hebben verborgen. 

• Nieuwkomer
  • March 11, 2021

@Marcia,

Heb 6 mnd geleden een upgrade van mijn sbo nasr 4k gedaan, daarvoor had ik basic met idd motorola ontvangers. Afgelopen week in een chat met Mehmet bleek dat er bij mij nog een motorola geregisteerd stond. Ik had verwacht dst dit wel aangepast zou zijn bij de upgrade.

Zijn advies was gewoon afwachten, zou begin dit jaar geregeld moeten zijn.

wjb
Wijsgeer
  • March 11, 2021

Ik heb het geprobeerd en na wat training vanaf het punt dat jij aangeeft. Het lukte het mij om inclusief het positioneren naar de juiste zender binnen de 150 seconden de 135 radiozenders te hebben verborgen. 

Mooi dat het je gelukt is om in korte tijd alle radiozenders te verbergen.

Waren die tweeeneenhalve minuut zo belastend en denk je dat het de investering waard is om dat te versnellen?

Als KPN nu weer, zoals voorheen, de radiozenders en televisiezenders van elkaar gescheiden houdt in de gids dan denk ik dat je zelfs niet zou overgaan tot het verbergen van de radiozenders. Ze zijn dan bij televisie kijken immers toch niet zichtbaar in gids.

• March 11, 2021

Betreft tekens op afstandbediening in combinatie met het nieuwe menu

Toen ik ging proberen hoe snel ik zenders kon verbergen, ontdekte ik iets wat een deel van de oorzaak van mijn nog overblijvende frustratie met het huidige menu is (Als alles ook bij ons goed zou werken zou ik er alleen maar lof over hebben). Hierbij moet men weten dat de toetsen op de afstandbediening met de originele STB 2260 sinds het nieuwe menu niet altijd werken (eigenlijk is dat wat te positief uitgedrukt). 

Als ik de 2 knopjes achter elkaar aanzet van de TV, komt er soms in beeld “Druk op 0(met een turks tekentje er in) om de TV-ontvanger aan te zetten. Gek maar ik onthoud nooit welk knopje dat is want het lijkt nergens op onze afstandbedieningen te zitten, Dus ik kijk op de afstandbediening en zie TV staan en rechts daarvan een soort batterij symbooltje met daarboven KPN. Ik druk dus waarschijnlijk veel te vaak snel automatisch op TV waar ik het batterij knopje moet gebruiken. 

Lijkt mij toch verstandig dit eens aan de huidige tijd en het huidige KPN menu aan te passen. Ik proberen heb dit op de 2952 gedaan, maar toch bleek ook op die soms het drukken op de aan en uit toets niet wordt gezien, los van mensen die vertellen dat ze hier geen enkel probleem mee hebben. 

• March 11, 2021

Mooi dat het je gelukt is om in korte tijd alle radiozenders te verbergen.

Waren die tweeeneenhalve minuut zo belastend en denk je dat het de investering waard is om dat te versnellen?

Als KPN nu weer, zoals voorheen, de radiozenders en televisiezenders van elkaar gescheiden houdt in de gids dan denk ik dat je zelfs niet zou overgaan tot het verbergen van de radiozenders. Ze zijn dan bij televisie kijken immers toch niet zichtbaar in gids.

Nee dat hoeft helemaal niet voor mij, er zit zelfs een toetsje radio op de afstandbediening. De radiozenders zitten in de gids onderop dus daar kom ik nooit op en mijn probleem dat ik beschreven heb is dat ik door de traagheid van de verwerking van het afstandbedieningssignaal te vaak op de laatste radiozender kwam (Die een keihard signaal geeft). Dat wordt niet opgelost door het televisie en radioprogramma in de gids te veranderen. 

Eigenlijk is de oplossing voor jou conform jouw  constante vraag over de “60” toets, als je het zenders verbergen zou gebruiken (kost als je niet start op de plek die je hebt aangegeven zelfs nog maar 3 en een halve minuut) zouden jouw problemen gewoon over zijn. 

Jij gebruikt zenders verbergen niet heb ik gezien in de foto die je hebt gestuurd, misschien toch eens verstandig om het gebruik hiervan eens te proberen voor je iets schrijft. 

wjb
Wijsgeer
  • March 11, 2021

Nee dat hoeft helemaal niet voor mij, er zit zelfs een toetsje radio op de afstandbediening. De radiozenders zitten in de gids onderop dus daar kom ik nooit op...

Voor mij dus wel want ik kom dus vrijwel altijd onderop in de gids, daar zitten immers mijn HD-"Glas" zenders…

...waardoor ik sinds het nieuwe menu dus constant die radiozenders in de gids voor mijn kiezen krijg. Als je je dan ook bedenkt dat het geluidsnivo van een radiozender, zoals je zelf ook al hebt aangegeven, beduidend hoger is dan die van een TV zender dan kan je je wellicht bedenken dat per ongeluk een regeltje te laag klikken leidt tot zeer vervelende situaties.

Eigenlijk is de oplossing voor jou conform jouw  constante vraag over de “60” toets, als je het zenders verbergen zou gebruiken (kost als je niet start op de plek die je hebt aangegeven zelfs nog maar 3 en een halve minuut) zouden jouw problemen gewoon over zijn. 

Denk je dat ik de zenders 1 t/m 10 niet verborgen heb dan?

Natuurlijk heb ik die zenders wel verborgen want ik kijk immers naar de HD-"Glas" zenders 661 t/m 670 die ik uiteraard niet verborgen heb. :wink:

Jij gebruikt zenders verbergen niet heb ik gezien in de foto die je hebt gestuurd, misschien toch eens verstandig om het gebruik hiervan eens te proberen voor je iets schrijft. 

Klopt, ik gebruik een aparte zenderlijst waarin alleen de zenders opgenomen zijn die wij interessant vinden. Toch moet je oppassen met het trekken van een conclusie op basis van een gedeelde foto want die foto is niet van mij maar van de instructie pagina voor het verbergen van zenders van XS4ALL.

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 11, 2021

@Erik_ en @Marcia_ volgens planning zouden we op HTML 4.116.208 moeten zitten. Is er iets misgegaan met de uitrol. Op mijn HMB2260  heb ik nog 4.115.205 staan.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@Hoopvol  de einddatum had 16-03 moeten zijn zie ik net :-) ik heb het aangepast!

• March 11, 2021

Als ik de 2 knopjes achter elkaar aanzet van de TV, komt er soms in beeld “Druk op 0(met een turks tekentje er in) om de TV-ontvanger aan te zetten. Gek maar ik onthoud nooit welk knopje dat is want het lijkt nergens op onze afstandbedieningen te zitten,

Dat is het internationaal vrij bekende symbool voor aan/uit; daar is niets bijzonders Turks aan. Zit b.v. ook op computers, tv's, printers, wekkerradio's etc. En op de kpn TV-ontvangers en AB's (behalve de 5202). 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 11, 2021

Op de nieuwste ab, die ik hier ook gebruik, staat dat tekentje inderdaad niet bij het betreffende knopje, @CorL . De melding is in dat geval “een beetje krom”.

@Henk2304

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 11, 2021

Het is inderdaad het aan/uit symbool van de ontvanger, @CorL. Alleen zit deze niet meer op de nieuwste afstandsbediening. Ik geef even door dat de tekst op het stand by scherm verwarrend kan zijn. Maar ik verwacht niet dat het op korte termijn aangepast wordt. In ieder geval: om de tv én tv ontvanger aan te zetten moet je beide van de bovenste knoppen op je afstandsbediening hebben. TV zet de TV aan, KPN zet de ontvanger aan :) 

Ik heb zojuist weer de mail doorgezet met de feedback van deze week. Dank weer voor de moeite die jullie genomen hebben, zodra er reactie is kom ik er op terug.

• March 11, 2021

Het is inderdaad het aan/uit symbool van de ontvanger, @CorL. Alleen zit deze niet meer op de nieuwste afstandsbediening. Ik geef even door dat de tekst op het stand by scherm verwarrend kan zijn. Maar ik verwacht niet dat het op korte termijn aangepast wordt. In ieder geval: om de tv én tv ontvanger aan te zetten moet je beide van de bovenste knoppen op je afstandsbediening hebben. TV zet de TV aan, KPN zet de ontvanger aan :) 

Ik heb zojuist weer de mail doorgezet met de feedback van deze week. Dank weer voor de moeite die jullie genomen hebben, zodra er reactie is kom ik er op terug.

Denk je nu echt dat ik dat niet weet Erik? Het zit wel op meer plekken. Niet zo positief over mij om het maar zachtjes uit te drukken (Geeft niet hoor, ondanks dat ik soms best wel eens teleurgesteld ben in wat je verteld, heb ik nog steeds veel vertrouwen in jou als persoon). 

Maar dat knopje zit gewoon niet op de nieuwe afstandbediening. Elke verdere discussie is eigenlijk zinloos. @PeterG heeft het over krom. Nee, het is niet krom. Het is er gewoon niet, ook niet krom. :joy:

Over die turkse letter. In developperforums wordt vaak gediscusieerd hoe om te gaan met de Turkse hoofdletter I en omdat jij veel met developpers bij KPN schijnt om te gaan, leek mij aardig om dat zo te vermelden in plaats van ergens een image op te zoeken. Een beetje doorgewinterde developper herkent dat direct. 

Maar je gaat verder over die knoppen, vandaag heb ik denk ik ongeveer 40 maal de TV aanknop moeten indrukken en pas toen ik hem bijna tegen de HBM2260 basis hield ging de TV aan. Ik dacht eerst dat de TV het had begeven en wilde net de originele afstandbediening pakken. 

De aanknop op de 2260 die wij van KPN zonder extra kosten mogen gebruiken, die gaat dus meestal niet aan en uit met dat knopje. Er gebeurt gewoon niets. Bij de het knopje van de STB gaat wel het rode lampje branden. 

wjb
Wijsgeer
  • March 11, 2021

Over die turkse letter. In developperforums wordt vaak gediscusieerd hoe om te gaan met de Turkse hoofdletter I en omdat jij veel met developpers bij KPN lijkt te gaan, leek mij aardig om dat zo te vermelden in plaats van ergens een image op te zoeken.

Dan heb je dat wel heel erg cryptisch verwoord, ik had dat er nooit uitgehaald.

Als ik de 2 knopjes achter elkaar aanzet van de TV, komt er soms in beeld “Druk op 0(met een turks tekentje er in) om de TV-ontvanger aan te zetten.

• Deelnemer
  • March 12, 2021

Net als meerdere mensen hier heb ik ook last van zwarte schermen tijdens het TV kijken. Op sommige momenten geeft de TV zelfs aan dat het hele HDMI signaal is weggevallen.

We hebben alles al een keer herstart en de TV ontvanger zelfs al 2x gereset. De TV Ontvanger zit met een UTP kabel direct op de router aangesloten.

Daarnaast is de HDMI kabel vervangen en is er een andere TV geprobeerd. In beide gevallen bleef de storing met het wegvallen van het beeld aanwezig.

Ik heb een Arcadyan HMB2260 ontvanger uit 2014. De HTML versie is 4.116.208

Aangezien ik hier al vanalles uitgesloten heb door zaken te vervangen + de klachten van overige gebruikers hier op het forum kan het niet anders dan een probleem zijn in de TV ontvanger die jullie als KPN leveren.

Aangezien wij dit probleem al meerdere weken hebben zou ik graag willen weten hoe en vooral wanneer KPN dit oplost?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 12, 2021

Ah, dat had ik er ook niet uitgehaald, @CorL, ik ben niet bekend met dat probleem :)

We hebben een grote variatie aan mensen hier op het forum, en dus ook een grote variatie in kennis en ervaring Over het algemeen ga ik er dan vanuit dat een bericht van iemand ook serieus bedoeld is, tenzij expliciet wordt aangegeven dat het met humor bedoeld is. Het onderliggende punt heb je verder gelijk in, de nieuwe afstandsbediening heeft geen knop met dat symbool. Dus zullen er inderdaad klanten zijn die dit verwarrend vinden.

Wat je verder beschrijft over hoe de tv ontvanger (niet) reageert op de afstandsbediening, dat is niet zoals zou moeten. Open deur: de batterijen in de afstandsbediening zijn nog vol? Als dat het geval is, zit er reflecterende oppervlakken in de buurt van je ontvanger? Het kan voorkomen dat het IR signaal de ontvanger dan niet goed bereikt omdat het deels gereflecteerd wordt. Wat dan kan helpen is om de ontvanger iets dieper in de kast te zetten als hij in een kast staat. Of door er iets bovenop te plaatsen dat een beetje uitsteekt over voorkant heen als een afdakje. 

Verder heb ik nog wat eerste reacties op de feedback die ik gisteren doorstuurde:

@Carboxy: het grote PiP plaatje bij de verticale gids is inderdaad een foutje aan onze kant, gaan we fixen. Ik weet alleen nog niet of dit dan zo te doen is, of dat het bij de volgende update wordt meegenomen. Dat heb ik verder nagevraagd.

De zenderlijst. Omdat het zo verdeeld is tussen mensen die blij zijn met de huidige volledige lijst ( @PeterG, @Katana321 ) en mensen die het graag weer gesplitst zouden willen zien ( @wjb, @sailorbobby ) gaan we hier voorlopig in ieder geval niets mee doen. Omdat we dan waarschijnlijk toch altijd iets doen waar een deel van de klanten niet blij mee is. De suggestie van Cor om dan een optie in te bouwen om in 1x alle radiozenders te selecteren lijkt ook niet te kunnen. Maar daar heb ik nog specifieke navraag over uitstaan. 

Wat betreft de lipsync dingen die genoemd zijn. In geen een van de afgelopen updates dit jaar, inclusief degene die nu uitgerold wordt, zitten dingen rondom geluid. We zien aan onze kant ook verder eigenlijk geen meldingen hierover. We verwachten dan ook dat dit toch aan jullie kant zit. Ook omdat degenen van jullie die dit benoemd hebben in de afgelopen tijd (@Anneke-Anna, @jobje73, @Anto, Doornekamp) hier niet allemaal hetzelfde in ervaren. Experimenteer met de instellingen in de ontvanger. Zoals @Doornekamp33 ook al aangaf:

Je kan het geluid in het menu van de 5202 sychroon laten lopen, staat die daar niet verkeerd, ik had hem op een gegeven op 240 miliseconden staan, staat nu weer op 0.

Het zwart beeld tijdens het kijken is eigenlijk een vergelijkbaar antwoord. Ook daarin zien we aan onze kant geen issues. Volgens mij gaven de meesten van jullie (Katana321, @Harry nieboer, @ArjanKropman) aan kabels te hebben vervangen. Hebben jullie ook specifiek de HDMI kabel vervangen? Zo niet, wil je dat nog eens proberen?

@Bluesbroeder, jij hebt het over haperingen, waardoor ik het even samenvoeg met dit stuk over zwarte beeld. Wil je ook eens kijken of het anders/beter wordt met een andere HDMI kabel?

Voor jullie allemaal met zwart beeld/haperingen en lipsync issues, geldt dat ik benieuwd ben of en hoe dit veranderd nadat je de huidige firmware hebt (4.116.208, uitrol t/m de 16e).