Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 475792 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • March 15, 2021

Hier ook de ervaring met teletekst , live TV komt links onderin met wat brede balkjes door de teletekstpagina.  Inderdaad af en toe , sporadisch eigenlijk.

NMC  8.0.113_2  volgens mij was deze update o.a. bedoeld om de teletekstproblemen op te lossen.

HTML 4.115.205  , ( nog 1 nachtje slapen …. )

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 15, 2021

Die lip sync issues zijn er al maanden en ik heb toen ook aangegeven dat er niet mee te knutselen valt.. aangezien de vertraging alleen in te voeren is, maar het beeld loopt voor het geluid. Dus kan vertragen wat ik zal willen. ;)

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 15, 2021

@Erik_  Nog een ‘verzoekje’ 

Ik heb vaker gemeld maar kan het zo niet terug vinden; De overgang van het stoppen (terugknop) van een opname, het oogt zeer onrustig dat het beeld kort teruggaat naar live TV om vervolgens naar de gestopte opname terug te gaan. 

Wordt dit ook mee genomen in de fix? 

Voorbeeld video

@Erik_  @Paul_  @Bart_Z  Graag dit euvel nog even (weer) onder de aandacht brengen. 

Precies @Chrizziey, dat speelt al langer en lijkt (merk ik) vaker op te treden ná de updates. 

wjb
Wijsgeer
  • March 15, 2021

Hier gaat dus voorlopig niets in aangepast worden. Sorry, wjb, geen vuiltje. 

Met alle respect, maar ik kan er echt met mijn pet niet bij dat jullie op deze manier reageren terwijl ik en vele andere glasabonnees toch echt heel veel last hebben van het samenvoegen van de radio- en televisiezenders in één overzicht.

Lees alsjeblieft dit bericht en laat vooral het daar geschrevene ook even bezinken voordat je opnieuw reageert.

wjb schreef:

Ik ben zeer ontstemd over deze terugkoppeling en ik hoop oprecht dat ik binnenkort een gesprek met @Nikki Hoogenboom mag hebben.

Nikki heeft hier niet echt iets mee te maken… Zij gaat niet over het samenbrengen van televisiezenders en radiozenders (al helemaal niet op de tv-ontvanger), en ook niet over HDG-op-1. Eigenlijk ook niet echt over die opnames via de app kijken, maar daar snap ik de connectie natuurlijk wel. Laten we niet nog eens een discussie voeren over waar zij wel, en niet over gaat. Onnodig, en verandert niets aan de situatie.

Wie moet ik dan wel hebben voor dit issue en hoe kom ik met hem/haar in contact?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Erik_  Nog een ‘verzoekje’ 

Ik heb vaker gemeld maar kan het zo niet terug vinden; De overgang van het stoppen (terugknop) van een opname, het oogt zeer onrustig dat het beeld kort teruggaat naar live TV om vervolgens naar de gestopte opname terug te gaan. 

Wordt dit ook mee genomen in de fix? 

Voorbeeld video

Graag dit euvel nog even (weer) onder de aandacht brengen. 

@Anneke-Anna Bedankt voor jouw berichtje. We nemen het mee.:blush:

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • March 15, 2021

Hier gaat dus voorlopig niets in aangepast worden. Sorry, wjb, geen vuiltje. 

Met alle respect, maar ik kan er echt met mijn pet niet bij dat jullie op deze manier reageren terwijl ik en vele andere glasabonnees toch echt heel veel last hebben van het samenvoegen van de radio- en televisiezenders in één overzicht.

Lees alsjeblieft dit bericht en laat vooral het daar geschrevene ook even bezinken voordat je opnieuw reageert.

Jij begint met ‘Ik hoop oprecht dat er een vuiltje in mijn oog zit’. Ik reageer op dezelfde manier als jij...

Ik ben zeer ontstemd over deze terugkoppeling en ik hoop oprecht dat ik binnenkort een gesprek met @Nikki Hoogenboom mag hebben.

Nikki heeft hier niet echt iets mee te maken… Zij gaat niet over het samenbrengen van televisiezenders en radiozenders (al helemaal niet op de tv-ontvanger), en ook niet over HDG-op-1. Eigenlijk ook niet echt over die opnames via de app kijken, maar daar snap ik de connectie natuurlijk wel. Laten we niet nog eens een discussie voeren over waar zij wel, en niet over gaat. Onnodig, en verandert niets aan de situatie.

Wie moet ik dan wel hebben voor dit issue en hoe kom ik met hem/haar in contact?

Bij mij/ons. Je weet dat wij alle feedback doorgeven. Het is, onder andere, aan de developers wat zij er mee doen. In dit geval is de keuze om er momenteel niets mee te doen. Dat jij dit heel vervelend vindt, heb je meer dan duidelijk gemaakt.

wjb
Wijsgeer
  • March 15, 2021

Jij begint met ‘Ik hoop oprecht dat er een vuiltje in mijn oog zit’. Ik reageer op dezelfde manier als jij...

Ik heb ook helemaal geen moeite met de terminologie, daar gaat het niet om. Het gaat mij er om dat ik en vele andere glasabonnees echt last hebben van die wijziging.

Paul_ schreef:

Je weet dat wij alle feedback doorgeven. 

Dat weet ik.

Het is, onder andere, aan de developers wat zij er mee doen. 

Een developer is natuurlijk de allerlaatste die iets te zeggen zou mogen hebben of een wijziging wel of niet opgepakt gaat worden. Ik neem ook aan dat je ook niet de "developer" bedoelt maar de productowner.

In dit geval is de keuze om er momenteel niets mee te doen. 

En welke wegen kan ik bewandelen om de productowner tot andere inzichten te brengen.

Dat jij dit heel vervelend vindt, heb je meer dan duidelijk gemaakt.

Hoe zou jij het vinden als je telkens twee extra pagina's met radiozenders door moet bladeren om van kanaal 670 naar kanaal 11 te komen? Dat is namelijk de consequentie van die door KPN doorgevoerde wijziging.

Ik heb echt het gevoel dat KPN -of de betrokken productowmer(s)- geen enkele aandacht schenken aan de glasvezelabonnee en zich niet realiseren wat de consequenties zijn van de gemaakte keuzen.

Weet je dat ik nu al jaren vrijwel geen enkele opname op mijn tablet of via de iTV site kan terugkijken. Ik hoef echt geen HD-"Glas" op 1 maar wat ik wel wil is dat ik mijn opnames kan terugkijken via de iTV app op mijn tablet. HD-"Glas" op 1 zou echter wel een betere oplossing zijn immers dan heb je twee vliegen in één klap.

Weet je dat ik nu nog maar drie radiozenders in mijn zenderlijst heb staan omdat ik anders door extra gidspagina's met radiozenders moet scrollen om van de HD-"Glas" zenders naar bijvoorbeeld RTL-Z of "KPN beleef" te scrollen. Realiseert men zich dat wel?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 15, 2021

Gelukkig heeft dus wel elke klant net zo veel, of weinig, invullen naar eigen gelang, te vertellen als elke andere klant.

En toch komt bovenstaande discussie over als een vervroegde 1 aprilgrap 🙈

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • March 15, 2021

Het is, onder andere, aan de developers wat zij er mee doen. 

Een developer is natuurlijk de allerlaatste die iets te zeggen zou mogen hebben of een wijziging wel of niet opgepakt gaat worden. Ik neem ook aan dat je ook niet de "developer" bedoelt maar de productowner.

Ook de PO inderdaad.

En welke wegen kan ik bewandelen om de productowner tot andere inzichten te brengen.

Er zijn voor zover ik weet geen andere wegen te bewandelen.

Dat jij dit heel vervelend vindt, heb je meer dan duidelijk gemaakt.

Hoe zou jij het vinden als je telkens twee extra pagina's met radiozenders door moet bladeren om van kanaal 670 naar kanaal 11 te komen? Dat is namelijk de consequentie van die door KPN doorgevoerde wijziging.

Wil je mijn persoonlijke mening? Die is niet hetzelfde als die van jou. Maar dat is niet erg.

Ik heb echt het gevoel dat KPN -of de betrokken productowmer(s)- geen enkele aandacht schenken aan de glasvezelabonnee en zich niet realiseren wat de consequenties zijn van de gemaakte keuzen.

Je hebt dat al zo vaak duidelijk gemaakt. En we hebben die feedback 1-op-1 doorgegeven. In het begin van ‘het nieuwe menu’, en nu dus nog een keer (misschien nog wel vaker, maar dat weet ik niet zeker). Dus de consequenties zijn volgens mij helder.

Weet je dat ik nu al jaren vrijwel geen enkele opname op mijn tablet of via de iTV site kan terugkijken. Ik hoef echt geen HD-"Glas" op 1 maar wat ik wel wil is dat ik mijn opnames kan terugkijken via de iTV app op mijn tablet. HD-"Glas" op 1 zou echter wel een betere oplossing zijn immers dan heb je twee vliegen in één klap.

Weet je dat ik nu nog maar drie radiozenders in mijn zenderlijst heb staan omdat ik anders door extra gidspagina's met radiozenders moet scrollen om van de HD-"Glas" zenders naar bijvoorbeeld RTL-Z of "KPN beleef" te scrollen. Realiseert men zich dat wel?

Ja, dat weet ik. Dat heb je al vele vele malen hier verkondigd. 

Op dit moment kan ik er niet meer van maken. 

wjb
Wijsgeer
  • March 15, 2021

Natuurlijk zijn er andere wegen te bewandelen en zo te lezen zal ik die dan dus ook maar gaan bewandelen.

Je hebt dat al zo vaak duidelijk gemaakt. En we hebben die feedback 1-op-1 doorgegeven. In het begin van ‘het nieuwe menu’, en nu dus nog een keer (misschien nog wel vaker, maar dat weet ik niet zeker). Dus de consequenties zijn volgens mij helder.

Dat vraag ik me dus echt af. Misschien zijn jou de consequenties duidelijk maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook zo is bij de betrokkenen die er ook daadwerkelijk iets aan kunnen veranderen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 15, 2021

Okee. Ik snap nu wat @wjb  bedoelt met "gescheiden” radio en tv. Het stond altijd wel in één zenderlijst, maar met zappen (P toetsen dus. Ook de gids?) was het dus wel gescheiden. @Erik_@Paul_ , dat zou ik ook geen énkel probleem vinden (zolang het maar één zenderlijst is via de OK knop). En zolang je maar zonder de 'radio’ of ‘tv’ knop met het zendernummer naar een tv- of radiozender kan vind ik het prima. En kan wjb er ook mee leven. Ik zap alleen naar naastgelegen zenders.
De radio epg is ook niet boeiend, daar is toch niks van op te nemen. Dus als ik die niet zie als ik een tv-zender aanheb….. boeien.

Noodzakelijk gebruik van de ‘radio’ knop zou ik niet fijn vinden, want dan kan ik met m'n Samsung remote niet meer naar radiozenders. Dat is het enige knopje wat de Samsung remote t.o.v. ITV niet ondersteunt.

wjb
Wijsgeer
  • March 15, 2021

Ik zap alleen naar naastgelegen zenders.

Wij zappen eigenlijk helemaal niet maar gebruiken altijd de gids.

We kennen ook vrijwel geen kanaalnummers uit ons hoofd behalve wellicht de HD-"Glas" zenders.

Radio luisteren doen wij zonder dat de televisie aan gezet wordt. Onze home cinema set en TV ontvanger (5202) worden hierbij met onze Android telefoons bediend.

Bij het aan zetten van "de radio" worden de onderstaande commando's naar TV ontvanger en home cinema set gestuurd.

De TV ontvanger wordt hierbij op "radio" gezet (vierde commando) waardoor de laatst geluisterde radiozender actief wordt.

Bij het uit zettten van "de radio" wordt voordat de TV ontvanger uit gezet wordt deze nog even teruggezet op TV zodat de laatst gekeken televisiezender weer actief is.

Op onze televisie selecteren wij dus nooit een radiozender maar om de laatst geluisterde radiozender te activeren bij het aan zetten van "de radio" moeten de radiozenders dus wel in dezelfde zenderlijst zitten als de televisiezenders.

En kan wjb er ook mee leven.

Het enige dat ik wil is dat de radio- en televisiezenders, niet meer samen in één overzicht getoond worden maar dat je met de knoppen radio en TV tussen die twee kunt switchen. Zo was het (bij ons) voorheen ook en zo wil ik het weer terug.

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • March 15, 2021

Natuurlijk zijn er andere wegen te bewandelen en zo te lezen zal ik die dan dus ook maar gaan bewandelen.

Ok, maar dan hoef je het ook niet te vragen. 🤨Ben benieuwd wat die andere wegen opleveren.

Dat vraag ik me dus echt af. Misschien zijn jou de consequenties duidelijk maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook zo is bij de betrokkenen die er ook daadwerkelijk iets aan kunnen veranderen.

Ik ben vrij zeker dat het wel duidelijk is. Je hebt het prima en duidelijk verwoord volgens mij. Maar als jouw andere wegen het wel voor elkaar krijgen, dan is dat prima.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 15, 2021

wjb schrijft: Het enige dat ik wil is dat de radio- en televisiezenders, niet meer samen in één overzicht getoond worden maar dat je mdt de knoppen radio en TV tussen die twee kunt switchen. Zo was het (bij ons) voorheen ook en zo wil ik het weer terug.

Kan ik prima '’mee leven'’.

In de oude situatie was het wel mogelijk om tijdens radio luisteren via het menu naar de tv-gids te gaan. Dan kon je met radio aan lekker effe je tv-programmaatjes invoeren (voor opnemen). Dat mag wat mij betreft wel mogelijk zijn, maar is geen must.

@wjb@Paul_ 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 15, 2021

Vanavond heb ik met een herstart op mijn 2952v2 HTML-versie 4.116.208 binnengehaald. Het openen van de opnamelijst duurde met de vorige HTML-versie ongeveer 2 secs. Met HTML 4.116.208 is het warempel sneller geworden. Het openen van de opnamelijst duurt nu ongeveer 1 seconde. Acceptabel wat mij betreft.

Ook in het menu voelt het nu wat sneller aan.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Ik zap alleen naar naastgelegen zenders.

Wij zappen eigenlijk helemaal niet maar gebruiken altijd de gids.

We kennen ook vrijwel geen kanaalnummers uit ons hoofd behalve wellicht de HD-"Glas" zenders.

Radio luisteren doen wij zonder dat de televisie aan gezet wordt. Onze home cinema set en TV ontvanger (5202) worden hierbij met onze Android telefoons bediend.

Bij het aan zetten van "de radio" worden de onderstaande commando's naar TV ontvanger en home cinema set gestuurd.

De TV ontvanger wordt hierbij op "radio" gezet (vierde commando) waardoor de laatst geluisterde radiozender actief wordt.

Bij het uit zettten van "de radio" wordt voordat de TV ontvanger uit gezet wordt deze nog even teruggezet op TV zodat de laatst gekeken televisiezender weer actief is.

Op onze televisie selecteren wij dus nooit een radiozender maar om de laatst geluisterde radiozender te activeren bij het aan zetten van "de radio" moeten de radiozenders dus wel in dezelfde zenderlijst zitten als de televisiezenders.

En kan wjb er ook mee leven.

Het enige dat ik wil is dat de radio- en televisiezenders, niet meer samen in één overzicht getoond worden maar dat je met de knoppen radio en TV tussen die twee kunt switchen. Zo was het (bij ons) voorheen ook en zo wil ik het weer terug.

Ik denk dat jij je apparatuur anders gebruikt dan de meeste, zo niet vrijwel alle, klanten. Daardoor is het voor jou lastig en vervelend. Maar om nu te zeggen (zie je eerder opmerkingen) dat vele glasvezel abonnees er heel veel last van hebben gaat wel ver. Want dan ga ik je toch de vraag stellen (die jij zelf eerder ook meerdere keren gesteld hebt over het trage menu): hoeveel mensen zijn dat dan? En hebben die er dan allemaal ‘heel veel’ last van? 

wjb
Wijsgeer
  • March 15, 2021

Ik denk dat jij je apparatuur anders gebruikt dan de meeste, zo niet vrijwel alle, klanten. 

Ik denk dat het meerendeel van de abonnees hun televisie aan heeft staan om radio te luisteren maar dat zal bij ons nooit gaan gebeuren.

Ik denk overigens dat KPN zelf niet eens weet dat dit veranderd is en dat het ook geen bewuste keuze is geweest om radiozenders en televisiezenders samen te voegen in één overzicht. Houd het maar op "collateral damage".

Zeg me, wie is er nu geïnteresseerd in een radiozender als er televisie gekeken wordt en wie is er nu geïnteresseerd in een televisiezender als er radio geluisterd wordt?

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Ik denk dat jij je apparatuur anders gebruikt dan de meeste, zo niet vrijwel alle, klanten. 

Ik denk dat het meerendeel van de abonnees hun televisie aan heeft staan om radio te luisteren maar dat zal bij ons nooit gaan gebeuren.

Ik denk overigens dat KPN zelf niet eens weet dat dit veranderd is en dat het ook geen bewuste keuze is geweest om radiozenders en televisiezenders samen te voegen in één overzicht. Houd het maar op "collateral damage".

Zeg me, wie is er nu geïnteresseerd in een radiozender als er televisie gekeken wordt en wie is er nu geïnteresseerd in een televisiezender als er radio geluisterd wordt.

Ik niet in ieder geval. Ik luister namelijk alleen radio via Sonos. En het kan inderdaad makkelijker maar ik zie het niet als een probleem dat het zo in gids staat. Als ik dat soort dingen als een probleem ga zien dan wordt mijn leven toch wel heel erg ingewikkeld :wink:

wjb
Wijsgeer
  • March 15, 2021

En het kan inderdaad makkelijker maar ik zie het niet als een probleem dat het zo in gids staat. Als ik dat soort dingen als een probleem ga zien dan wordt mijn leven toch wel heel erg ingewikkeld :wink:

Het is natuurlijk van de zotte dat ik elke keer als ik in de gids van NPO 1 naar Discovery Channel wil door (in mijn geval) twee of zelfs drie pagina's met radiozenders moet bladeren om daar te komen. Hoe moeilijk is het om, net als bij de PiP, de oorspronkelijke functionaliteit in ere te herstellen en in de instellingen op te nemen of je wel of niet de radio- en televisiezenders gescheiden wilt houden.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 16, 2021

Vanavond heb ik met een herstart op mijn 2952v2 HTML-versie 4.116.208 binnengehaald. Het openen van de opnamelijst duurde met de vorige HTML-versie ongeveer 2 secs. Met HTML 4.116.208 is het warempel sneller geworden. Het openen van de opnamelijst duurt nu ongeveer 1 seconde. Acceptabel wat mij betreft.

Ook in het menu voelt het nu wat sneller aan.

Dan heb je geluk. Bij mij is het een stuik langzamer. Duurt nu tussen de 2,5 en 3 seconden voordat de gids geladen is. Benieuwd of de laadtijd weer op gaat lopen, sneller zal het echt niet worden hier. Kennelijk is een 200mbit verbinding niet snel genoeg om de gids sneller dan 2 seconden te openen.

Het menu is nog altijd extreem traag. Duurt ruim 5-6 seconden voordat het zichtbaar wordt.

wjb
Wijsgeer
  • March 16, 2021

Kennelijk is een 200mbit verbinding niet snel genoeg om de gids sneller dan 2 seconden te openen.

De oorzaak moet je absoluut niet zoeken bij de bandbreedte van jouw aansluiting.

De hoeveelheid data voor het ophalen van de gids is marginaal t.o.v. het kijken van een uitzending. Als het dus aan de bandbreedte zou liggen dan zou je dus ook geen televisie kunnen kijken.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 16, 2021

Kennelijk is een 200mbit verbinding niet snel genoeg om de gids sneller dan 2 seconden te openen.

De oorzaak moet je absoluut niet zoeken bij de bandbreedte van jouw aansluiting.

De hoeveelheid data voor het ophalen van de gids is marginaal t.o.v. het kijken van een uitzending. Als het dus aan de bandbreedte zou liggen dan zou je dus ook geen televisie kunnen kijken.

Ik weet dat een 200mbit verbinding snel genoeg is om dat kleine beetje data naar de tv ontvanger binnen nul komma niks naar de ontvanger te blazen. Echter zit ik nog altijd met laadtijden die ruim boven de 2 seconden zitten.

Bellen heeft geen zin aangezien ze er toch niets aan doen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 16, 2021

---

Eens, want ik heb hier met een 100/10-abo geen enkel probleem. Ik had al nooit snelheidsproblemen met mijn HetNet-abo van 8/1 (maar dat was volgens mij nog vóór het HD-tijdperk).

Mo66
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • March 18, 2021

We zijn al maanden verder en nog steeds word de setting maak tv beeld zichtbaar op aan gezet niet herinnerd na het uitzetten en moet het dus nog steeds na elke start opnieuw gekozen worden op beide receivers. Afstandsbediening slijt er wel sneller door. Ook de donkere modus word niet herinnerd, maar dat is minder erg. Lijkt me een kleine bug fix dat al lang met een kleine update op te lossen is.

Maar goed zal het wel weer over een maand opnieuw kenbaar maken dat het ook dan nog steeds niet is opgelost. Wel fijn dat pip, als het aan staat!. Beetje groundhog day feeling elke dag weer aan moeten zetten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 19, 2021

@Mo66 

Ik moest 3 x lezen maar ik geloof dat je PIP bedoelt bij de gids.

Mogelijk zet je dan de ontvanger helemaal uit met de schakelaar achterop, klopt dat?
Zet de ontvanger dan eerst op stand-by en wacht 2 minuten (of meer). Dan pas uit zetten.