Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 474868 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

wjb
Wijsgeer
  • August 21, 2020

Ook is de kwaliteit van het beeld achteruit gegaan, is minder scherp dan eergisteren. 

Dat kan eigenlijk niet. Kijk eens of jouw TV nog wel ingesteld staat op HD.

Staat ingesteld op HD. Het is een plasma tv, HD ready, maar beeld is sinds gisteren toch echt een stuk slechter geworden. Lijkt wel alsof het geen HD is maar HD- -. Kwaliteit is echt stuk minder.

Dat ervaar ik absoluut niet en ik meet ook absoluut geen verandering in de verbruikte bandbreedtes bij HD-"Glas" en HD zenders.

Welke type TV ontvanger heb je?

Waar staat de beeldschermresolutie op ingesteld?

Is de TV ontvanger met een hdmi kabel of via scart aangesloten?

Ook zou ik je willen aanraden te overwegen om een Full-HD televisie aan te schaffen.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 21, 2020

Ook is de kwaliteit van het beeld achteruit gegaan, is minder scherp dan eergisteren. 

Dat kan eigenlijk niet. Kijk eens of jouw TV nog wel ingesteld staat op HD.

Staat ingesteld op HD. Het is een plasma tv, HD ready, maar beeld is sinds gisteren toch echt een stuk slechter geworden. Lijkt wel alsof het geen HD is maar HD- -. Kwaliteit is echt stuk minder.

Dat ervaar ik absoluut niet en ik meet ook absoluut geen verandering in de verbruikte bandbreedtes bij HD-"Glas" en HD zenders.

Welke type TV ontvanger heb je?

Waar staat de beeldschermresolutie op ingesteld?

Is de TV ontvanger met een hdmi kabel of via scart aangesloten?

Ook zou ik je willen aanraden te overwegen om een Full-HD televisie aan te schaffen.

Ik heb een Arcadyan HMB2260 ontvanger

Ik heb de beeldresolutie op automatisch staan. 

Aangesloten via een HDMI kabel

Wat betreft Full-HD tv, de tv die ik momenteel heb werkt nog perfect, beeld was t/m eergisteren ook perfect, is pas sinds de update van het menu slechter geworden.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 21, 2020

Los van de zeer trage tv gids in de nieuwe software weer een nieuw fenomeen, de ontvanger start te pas en te onpas ineens opnieuw op zonder enige waarschuwing.

Top geregeld KPN! In een eerde post vroeg ik me al af wie dit ooit getest heeft maar ik denk dat datum wel duidelijk is, er is nooit goed getest.

Zouden jullie niet eens de oude software terug gaan zetten en eerst eens eeen en ander tot op de bodem door en door testen voor iets ondeugdelijks uit te rollen?

Klantenservice is er tegenwoordig ook al niet meer bij, hoop gepruts en weinig vernieuwends.

Angie1
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • August 21, 2020

hallo, waar kan ik een klacht indienen? Of kan dit doorgezet worden naar de itv ontwikkel afdeling?

Deze update is een stap achteruit. De volgende punten zijn storend verslechtert:

Zappen is traaaag

Zappen via de gids is traaaag 

Zappen met de gids is nu 2x klikken ipv 1x

Bij de gids is de picture in picture weg, echt super irritant

Het laden van de gids is traaaag

Heel irritant dat de radiozenders nu opgenomen zijn bij de tv zenders

Nu is er meer ruimte bij een gids item, staat er nogsteeds maar 2 zinnen bij de omschrijving. En een heel groot plaatje..

Ik kan gewoon niet geloven dat iemand hier voor akkoord heeft gegeven. Het gaat om de tv kijk ervaring, niet of de knoppen mooi zijn of er foto bij een film staat.

Kan ik solliciteren op die baan, ik kan dit beter bedenken

Als je in de info zit (gele knop) kun je niet meer vooruit en terug om direct de info van voorgaande en komende programma's te zien. Ik vind dit echt bloedirritant 

wjb
Wijsgeer
  • August 21, 2020

Kan die op 1080i gezet worden?

Zo ja, is het beeld dan beter?

En op 720p?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 21, 2020

Kan die op 1080i gezet worden?

Zo ja, is het beeld dan beter?

En op 720p?

Ik kan de tv zelf niet instellen op 720p of 1080i. Ik kan wel de ontvanger instellen op automatisch, 576p, 720p of 1080i,  1080p@25hz en 1080p@50hz Maar maakt wat beeld betreft niet uit of het 720 of 1080 of automatisch is, beeld is in alle gevallen van gelijke kwaliteit. Hij staat op automatisch, daar staat hij al op sinds ik de tv heb en altijd zeer goede kwaliteit beeld gehad. Nu dus echt een stuk mindere beeldkwaliteit :(

• Nieuwkomer
  • August 21, 2020

De inrichting van het menu kan ik nog mee leven, dat zal wel wennen, maar de balk in het scherm bij het inschakelen van een kanaal is groter dan voorheen en de letters zijn kleiner en minder contrastrijk en voor mij niet leesbaar. Ook het “witte balletje” die de progressie aangeeft kan ik nauwelijks zien. Ik zie nu niet in 1 oogopslag hoe lang het programma al bezig is en welk programma er op is, en wat erna komt. Bij de vorige versie kon ik het prima lezen, net als ondertitels. 

De letters in het menu zelf zijn ook heel klein. 

Bovendien is de balk zo groot dat het een groot deel van het beeld beslaat. Kan ik de balk ook uitzetten?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 21, 2020

Welkom op het forum.

Ondertitels heeft KPN geen invloed op.

Op het menu natuurlijk wel.

Zelf ervaar ik dit probleem niet.

Hoe graat is uw TV en op welke afstand zit u? 

Onze TV is 46” (117cm) en wij zitten op bijna 4 meter van het scherm en kunnen gelukkig alles lezen.

Kijk ook in de instellingen of hij wel op HD staat, ik ga ervan uit dat u een HD tv hebt.

Joehoe KPN! Reageren jullie ook op dit forum of is het alleen maar de bedoeling dat iedereen exact dezelfde frustratie (trage gids, spontaan herstarten etc) noteert? Hophop actie!

• Nieuwkomer
  • August 21, 2020

Beste Joop, leuk dat je reageert, maar de ondertitels kan ik gewoon lezen zoals altijd. Het gaat mij om de letters op de infobalk die  ik nu nauwelijks kan onderscheiden. 

Ik heb een HD tv, die ook op HD staat natuurlijk. Ik heb ook al gekeken of ik contrast kon verhogen maar dat heeft allemaal geen nut. Hoe groot mijn tv is en hoe ver ik ervanaf zit is geen relevante info als de overige informatie gewoon leesbaar is, zoals het menu van Netflix. Wellicht kan er iemand reageren die wel een oplossing heeft? Of weet iemand welke provider (geen Ziggo) wel leesbare informatie biedt en niet het halve scherm in beslag neemt met de infobalk. Ik houd me aanbevolen.

NB voor uw nieuwsgierigheid, 37 inch, 2,5 a 3 meter 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 21, 2020

Handige tip om mee te beginnen: als je in de gids naar een andere zender gaat en daar een programma wilt starten met OK dan opent hij eerst een infovenster en moet je nog een keer op OK drukken om daadwerkelijk naar de zender te gaan. Als je dit wilt ontwijken kun je, als in de gids op het programma staat, op de Play knop op de afstandsbediening drukken ( :play_pause: ).

]

Beetje de omgekeerde wereld. Meeste mensen hier die reageren, vinden o.a. dit erg vervelend. En ik heb helemaal geen zin in dit soort dingen. Zoals het was, was het prima. Ik zie ook maar erg weinig (geen) verbeteringen sinds die drie of vier weken dat er klachten/ opmerkingen zijn n.a.v. de menu/ gids update

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • August 21, 2020

Handige tip om mee te beginnen: als je in de gids naar een andere zender gaat en daar een programma wilt starten met OK dan opent hij eerst een infovenster en moet je nog een keer op OK drukken om daadwerkelijk naar de zender te gaan. Als je dit wilt ontwijken kun je, als in de gids op het programma staat, op de Play knop op de afstandsbediening drukken ( :play_pause: ).

]

Beetje de omgekeerde wereld. Meeste mensen hier die reageren, vinden o.a. dit erg vervelend. En ik heb helemaal geen zin in dit soort dingen. Zoals het was, was het prima. Ik zie ook maar erg weinig (geen) verbeteringen sinds die drie of vier weken dat er klachten/ opmerkingen zijn n.a.v. de menu/ gids update

Ja, geweldig hè, al die zogenaamde experts hier die ons komen vertellen hoe om te gaan met die "total fuckup" die KPN ons presenteert alsof dit het Walhalla is waar we met ons allen op zaten te wachten.

• Deelnemer
  • August 21, 2020

Die nieuwe "functie” dat er oude beelden in beeld blijven staan is ook helemaal geweldig. Hopelijk heeft een andere aanbieder wel interesse in mijn particuliere en zakelijke abonnementen, want kpn werkt toch alleen maar voor de aandeelhouders en wij kunnen barsten! Even een klein voorbeeld (met een wel heel passende ondertitel in beeld over de behandeling door kpn) :

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 21, 2020

Hele simpele vraag aan KPN naar aanleiding van de nieuwe software op de ontvangers.

De practical Joke heeft nu lang genoeg geduurd KPN dus vertel eens wanneer komt de  echt goed werkende, niet steeds opnieuw opstartende snelle versie van de software?

wat nu opgeleverd is kan in ieder geval niet de nieuwe software zijn want dat lijkt meer op de aller eerste versie van de Motorola ontvangers. Ook niet vooruit te branden en vol met kinderziekten.

En als we toch bezig zijn mogen de 10 namen van de mensen die deze versie getest hebben bekend gemaakt worden? Veel meer testers zullen het niet zijn geweest gezien de huidige vele problemen van de “nieuwe” versie.

• Nieuwkomer
  • August 21, 2020

Sinds een paar dagen ook deze update en wat de rest al zegt…. Traag, omslachtig, veel meer klikken voor hetzelfde. Het ziet er grafischer uit, maar daarmee is ook gelijk de helft van het scherm gevuld met onzin waar je totaal niets aan hebt. Vroeger zag je ten minste nog het huidige kanaal in het klein en voor de rest de gids. Hiermee is de functionaliteit heel wat stappen terug gegaan. Kun je niet kiezen voor het oude menu?

Ik erger me nu al kapot aan dat trage gedoe. Ondanks dat de rest altijd prima werkt en ik verder tevreden ben is dit echt een reden om naar een andere partij te gaan.

• Helper
  • August 21, 2020

Ik ben voor verandering, voor verbetering en voor vernieuwing, maar kunnen jullie mij dan wel voorzien van tv ontvangers die sneller zijn en de veranderingen aan kunnen? De huidige combinatie wekt zoveel irritatie…

alvast bedankt .

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 21, 2020

Ik heb deze troep nu 2 dagen geleden door mijn strot geduwd gekregen door KPN en ben toch echt serieus aan het denken om KPN de deur te wijzen en een andere aanbieder te zoeken. De tv gids wordt met het uur trager, nu duurt het 3-4 seconden voordat deze opent. Daarna nog eens 3-4 seconden voordat nieuwe zender in beeld komt. 

Als jullie al een grote update doen dan zorg er wel voor dat de apparatuur die de klanten hebben deze ook aankunnen want het is overduidelijk dat dit niet het geval is als ik kijk naar de hoeveelheid klachten die er zijn mbt traag werkende apparatuur.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 22, 2020

Duidelijk, ik dacht dat je bedoelde dat je ook de ondertitels niet goed kon lezen.

Hopelijk nemen ze dit bij de volgende update mee.

Met HD bedoelde ik de TV decoder van KPN.

Na de update kan het zijn dat deze niet meer op HD staat.

Kijk in de instelling op de TV decoder. 

marius333
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • August 22, 2020

Van Telfort naar KPN was al een vervelende verrassing, en met dit soort updates ga je om je heen kijken wat er nog meer in tv land wordt aangeboden (dat is helaas bar weinig of net zo slecht zo niet slechter).

Kunnen jullie AUB aangeven wat er met onderstaande klachten wordt gedaan. Wat is de roadmap van de tv software. Wanneer kunne we verbeteringen verwachten. AUB echte antwoorden en geen politieke antwoorden.

Groet en wellicht bedankt,

Marius

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 22, 2020

Vraag aan KPN. Wordt er nog iets gedaan met de klachten die gemeld zijn? Of wordt er gewoon gewacht tot men niet meer beter weet en de klachten vanzelf verdwijnen? Voor deze belabberde update werkte alles perfect. 

Erwin van KPN
Moderator

BUG in details bij zoeken?

Het viel mij op dat er in de nieuwe software update bij het ‘zoeken’ (gele knop - titel) er een overzicht van resultaten is, in die resultaten details valt echter de seizoen-aflevering regel weg. diezelfde informatie regel is het enige onderscheid dat er bij veel series is tussen de verschillende afleveringen. En als je er in de ‘gids’ naar toe bladert staat die regel er wel netjes bij. Ui4.102.215 SW 8.0.102_2

Zoeken en daarna de gids info…

En bij een rij resultaten zoals deze is er geen aanknopingspunt voor herkennen van de afleveringen:

kan die regel ook bij de zoekresultaten worden weergegeven, liefst ook in het basis overzicht niet alleen bij doorgaan naar de details.

OF kan ik dit met een instelling aan mijn kant oplossen?

mvg Kurt

Nuttige opmerking. @ChrisWissink weet jij vanuit de pilot of dit al eens aangekaart is?

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 22, 2020

@Erwin_ Ja, wel bij de gids detail pagina is dit volgens mij ooit aangegeven als verzoek. Echter mijn vorige opmerking dat seizoensaanduiding nu (NMC eindigend op .102) wel bij alleen bij de opnames staat, niet de beste manier van oplossen is geweest en dit eigenlijk standaard op andere plekken ook hoort te staan. 
Ik sluit mij er dus bij aan dat de seizoensaanduiding ook op de detailpagina en zoekvenster hoort te verschijnen. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 22, 2020

@Erwin_ Ja, wel bij de gids detail pagina is dit volgens mij ooit aangegeven als verzoek. Echter mijn vorige opmerking dat seizoensaanduiding nu (NMC eindigend op .102) wel bij alleen bij de opnames staat, niet de beste manier van oplossen is geweest en dit eigenlijk standaard op andere plekken ook hoort te staan. 
Ik sluit mij er dus bij aan dat de seizoensaanduiding ook op de detailpagina en zoekvenster hoort te verschijnen. 

Dus jij zat ook in die zgn ‘pilot'. Lekker dan. En al die klachten die klanten van KPN nu steeds noemen, hoe zit het daar mee? Zijn die niet naar voren gekomen door de pilot leden (behalve bovengenoemde punt, die niet goed is beoordeeld)?

wjb
Wijsgeer
  • August 22, 2020

@jobje73, Blijkbaar heb je zelf nog nooit deelgenomen aan een pilot want anders had je geweten hoe zoiets verloopt. Zelf heb ik aan meerdere pilots deel mogen nemen en daarbij draait het altijd om het in een klantomgeving testen van de functionaliteit.

Ondanks het feit dat de software dan intern bij KPN al diverse tests dootlopen heeft ziet de klant toch altijd weer andere fouten en verbeterpunten.

Fouten worden hersteld en verbeterpunten worden genoteerd en geprioriteerd.

De functionaliteit staat echter vast en die zal je als deelnemer aan een pilot ook niet gewijzigd krijgen. Om deelnemers van een pilot daar op aan te spreken is dan ook (een beetje) flauw en mijns inziens misplaatst.

Het is KPN die op een gegeven moment bepaalt dat de functionaliteit goed genoeg is om uitgerold te gaan worden, niemand anders.

Ik weet zeker dat de pilot groep alle punten waar nu zulke slechte ervaringen mee zijn veelvuldig aan de kaak heeft gesteld tijdens de pilot en meer hebben zij ook niet kunnen doen. Zelf heb ik bij eerdere pilots sterk afgeraden een bepaald product uit te gaan rollen omdat er nog te veel problemen mee waren. Toch was KPN een andere mening toebedeeld en dat is hun goed recht. Ook toen waren de klachten talrijk.

We zullen in de komende tijd vast en zeker updates gaan zien waarbij stapje voor stapje delen van de functionaliteit aangepast zullen gaan worden op basis van de feedback uit de pilot en feedback die in dit topic geventileerd wordt.