Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:

Als er gesproken wordt over dat het opbouwen van de gids 5 seconden zou duren terwijl dat in werkelijkheid 2 seconden is, dan is dat nogal een verschil.

Ik denk echt dat KPN wel weet hoeveel seconden het in werkelijkheid zijn. Ik denk ook dat het uiteindelijk opgelost wordt en alles vlotter gaat werken. En ik vermoed dat die ‘4 seconden’ er dan niet meer toedoen, omdát de updates meer snelheid geven. 

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
Anneke-Anna schreef:

Ik denk echt dat KPN wel weet hoeveel seconden het in werkelijkheid zijn. Ik denk ook dat het uiteindelijk opgelost wordt en alles vlotter gaat werken. En ik vermoed dat die ‘4 seconden’ er dan niet meer toedoen, omdát de updates meer snelheid geven. 

Natuurlijk doen die '4 seconden' er niet toe, het gaat immers maar om één ding en dat is dat de gids sneller moet worden. Laat onverlet dat men zich mijns inziens in hun uitingen zou moeten baseren op de feiten. Voor mij staat ondertussen wel vast dat sommigen die traagheid schromelijk lijken te overdrijven. Nogmaals, begrijp me niet verkeerd, ook die 2 seconden is te traag maar 4 à 5 seconden is mijns inziens onwerkbaar.

Forum|alt.badge.img+1
  • KPN medewerker
  • 95 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:
rpkoops schreef:

Na een dag of 4 wordt die merkbaar trager.

Wij hebben toch al heel wat dagen (weken) het nieuwe menu op onze TV ontvangers en wij ervaren geen trager worden van de gids.

Ik heb het thuis ook geen probleem mee. Sommige klanten weer wel. Dat maakt het zo vreemd. 

harry49
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 84 reacties
  • 27 augustus 2020
UruPukaPuka schreef:
wjb schreef:

Bij ons thuis wordt de gids op de ZXV8001 vrijwel direct getoond en op de HMB2260 binnen 2 seconden. Ook bij mijn ouders wordt de gids binnen 2 seconden getoond op hun HMB2260.

Ik heb zoals ik al eerder vermelde twee ontvangers HMB2260 en ik heb dezelfde ervaring als wjb. Op beide ontvangers kom de gids komt lekker vlot in beeld.

Voor degene die klagen dat ze twee keer op OK moeten drukken om vanuit de gids een programma te kiezen, druk eens één keer op PLAY.

Dat op play drukken is niet handig als je aan het scrollen bent, die knop zit dan op de verkeerde plek vind ik. Als je de OK knop iets langer vast houd kies je ook het programma, hoef je niet steeds met je vingers naar die andere knop te zoeken….Maar ik blijf erbij dat de meeste veranderingen niet handig en zeker niet snel zijn en waarom sommige veranderingen gedaan zijn is mij ook niet duidelijk. Het oude werkte goed en snel, OK een nieuw jasje snap ik, maar om functies te veranderen en ik mis de PIP, dat kleine beeldje was wel handig als je door de programma's aan het bladeren was. Ik wil eigenlijk wel betere waar voor mijn geld…….

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:

Voor mij staat ondertussen wel vast dat sommigen die traagheid schromelijk lijken te overdrijven. 

Dat is mens-eigen, voor de een is de bus op tijd en voor de ander duurt het te lang. En de een dikt het aan om het probleem nóg duidelijker te maken en de ander ervaart het echt zo. 

• 3 reacties
  • 27 augustus 2020

Kpn, hartelijk bedankt voor het nieuwe glasvezel menu.

Vooral het gebruik van het kleine letter en cijfertype is zeer gebruiksonvriendelijk voor de wat minder scherp of slecht ziende gebruiker.

Heel frustrerend om het maar netjes te verwoorden.

Ben inmiddels op zoek naar een redelijk alternatief, al heb ik die helaas nog niet kunnen vinden.

Edwin_Merks schreef:

@mein33 Wat bedoel je met 'glasvezelmenu’? Als we het over het nieuwe tv-menu hebben dan zijn het tegenwoordig inderdaad kleinere letters. Daar is op dit moment weinig aan te doen. Er zijn meer klachten over het nieuwe menu dus wellicht dat KPN in een toekomstige update aandacht heeft voor de lettergrootte. 

Wellicht een idee om het hier ook nog een keer te melden. 

mein33 schreef:

Bedankt voor uw reactie.

Wilde alleen even mijn frustratie over het nieuwe menu kwijt !

Verwacht echt niet dat KPN hier iets aan gaat veranderen, dus we zullen het er mee moeten doen, want ik weet (nog) geen redelijk alternatief.

Vr.gr. 

*Admin: topic samengevoegd met algemene topic waar naar wordt verwezen in dit bericht

Wat een ontstellende ACHTERUITGANG is dit nieuwe menu. Het duurt iedere keer als ik op de gids knop druk 3 tot 5 seconden tot dit verschijnt! Dat was nooit, ik heb er nooit om gevraagd en een verslechtering.

daarnaast:

Welke ux-designer vond het een goed idee dat je tegenwoordig opeens 2 keer moet klikken om naar een andere zender te gaan? DAT IS NIET HANDIG.

Hopelijk heeft Ziggo dit idiote systeem niet, dan wordt ik daar wel klant.

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
real_yggdrasil schreef:

Het duurt iedere keer als ik op de gids knop druk 3 tot 5 seconden tot dit verschijnt!

Heb je de stopwatch ernaast gehad?

Zijn het echt 3 tot 5 seconden of ervaar je het als 3 tot 5 seconden?

Welk type TV ontvanger heb je?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 augustus 2020
harry49 schreef:
UruPukaPuka schreef:
wjb schreef:

Bij ons thuis wordt de gids op de ZXV8001 vrijwel direct getoond en op de HMB2260 binnen 2 seconden. Ook bij mijn ouders wordt de gids binnen 2 seconden getoond op hun HMB2260.

Ik heb zoals ik al eerder vermelde twee ontvangers HMB2260 en ik heb dezelfde ervaring als wjb. Op beide ontvangers kom de gids komt lekker vlot in beeld.

Voor degene die klagen dat ze twee keer op OK moeten drukken om vanuit de gids een programma te kiezen, druk eens één keer op PLAY.

Dat op play drukken is niet handig als je aan het scrollen bent, die knop zit dan op de verkeerde plek vind ik. Als je de OK knop iets langer vast houd kies je ook het programma, hoef je niet steeds met je vingers naar die andere knop te zoeken….Maar ik blijf erbij dat de meeste veranderingen niet handig en zeker niet snel zijn en waarom sommige veranderingen gedaan zijn is mij ook niet duidelijk. Het oude werkte goed en snel, OK een nieuw jasje snap ik, maar om functies te veranderen en ik mis de PIP, dat kleine beeldje was wel handig als je door de programma's aan het bladeren was. Ik wil eigenlijk wel betere waar voor mijn geld…….

Same here, liever 1x op OK drukken ipv kiezen “nu kijken / terugkijken”

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
Brugge schreef:

Same here, liever 1x op OK drukken ipv kiezen “nu kijken / terugkijken”

Helemaal eens, dit is wat ik er ruim 4 maanden geleden in een ander topic over schreef.

Ik hoop dat KPN serieus zal overwegen om de OK knop weer in zijn oude glorie te herstellen.

Paul Sprangers
Helper
Forum|alt.badge.img

Heen en weer spoelen in opnames

Een heel mooie toevoeging aan het nieuwe TV-menu vind ik de mogelijkheid om in de eigen opnames met sprongen naar eigen keuze door of terug te spoelen.

In de Tips, onder Hulp in het menu, staat echter een foutje: om 15 minuten door te spoelen zou je 15,0,0 moeten intypen en dan op het rechter pijltje drukken. Komma's kun je echter niet ingeven, dus het moet zijn: 1500 voor 15 minuten, of bijvoorbeeld 0045 voor 45 seconden. Om een opname 12 minuten en 34 seconden terug te spoelen, type je 1234 en druk je op het pijltje naar links. Fraai!

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
Paul Sprangers schreef:

Heen en weer spoelen in opnames

Een heel mooie toevoeging aan het nieuwe TV-menu vind ik de mogelijkheid om in de eigen opnames met sprongen naar eigen keuze door of terug te spoelen.

In de Tips, onder Hulp in het menu, staat echter een foutje: om 15 minuten door te spoelen zou je 15,0,0 moeten intypen en dan op het rechter pijltje drukken. Komma's kun je echter niet ingeven, dus het moet zijn: 1500 voor 15 minuten, of bijvoorbeeld 0045 voor 45 seconden. Om een opname 12 minuten en 34 seconden terug te spoelen, type je 1234 en druk je op het pijltje naar links. Fraai!

Dat kon in het oude menu ook al.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 27 augustus 2020

@Marieke Marie : Ik heb je comment naar het centrale topic verplaatst. Hier kun je feedback geven en aangeven waarom jij niet blij bent met het nieuwe menu. Je kunt hier ook lezen dat we nog van plan zijn om bepaalde dingen aan te passen en beter te maken.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 342 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Natuurlijk moet KPN werken aan de in dit topic genoemde verbeterpunten waaronder de snelheid maar krijgt perceptie niet de overhand op de feiten.

Ik denk dat dat dit ook niet de overhand zál krijgen. En dat KPN prima weet hoe het wel zit en ook weet dát het trager is. En daar gaat het mij in ieder geval om. 

Begrijp me niet verkeerd, ook ik zou willen dat de gids op mijn HMB2260 net zo snel is als op mijn ZXV8001 maar wat ik ook belangrijk vind is dat we ons baseren op de feiten.

Als er gesproken wordt over dat het opbouwen van de gids 5 seconden zou duren terwijl dat in werkelijkheid 2 seconden is, dan is dat nogal een verschil.

Laat onverlet dat de gids nog altijd trager is dan de oude gids en dat dat als storend ervaren wordt. En dus zal KPN daar aandacht aan moeten besteden.

Ik heb het bij mij zojuist met de stopwatch van de telefoon getest en het duurde 4,58 seconden voordat de tv gids compleet geladen in beeld was. Dus ja het is echt tussen de 4 en 5 seconden.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 342 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:
real_yggdrasil schreef:

Het duurt iedere keer als ik op de gids knop druk 3 tot 5 seconden tot dit verschijnt!

Ik heb het bij mij zojuist met de stopwatch van de telefoon getest en het duurde 4,58 seconden voordat de tv gids compleet geladen in beeld was. Dus ja het is echt tussen de 4 en 5 seconden.

peter-keetfm
Wijsgeer

Via itv app heeft ook geen zin

Voordat die opstart en de gids er voor hebt is nog trager 

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
TMG1961 schreef:
wjb schreef:
real_yggdrasil schreef:

En welk type TV ontvanger heb je?

Zou jij hiervan een filmpje op YouTube kunnen/willen plaatsen waarbij de TV ontvanger en de televisie op zichtbaar zijn en hier de link naar dat filmpje plaatsen.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:
TMG1961 schreef:
wjb schreef:
real_yggdrasil schreef:

En welk type TV ontvanger heb je?

Zou jij hiervan een filmpje op YouTube kunnen/willen plaatsen waarbij de TV ontvanger en de televisie op zichtbaar zijn en hier de link naar dat filmpje plaatsen.

Ga jij het probleem oplossen dan? Je begint een beetje drammerig over te komen, wjb. Klinkt bijna of jij zelf voor de KPN dit spul maakt.

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
Carboxy schreef:

Ga jij het probleem oplossen dan? Je begint een beetje drammerig over te komen, wjb. Klinkt bijna of jij zelf voor de KPN dit spul maakt.

Jammer, ik zou het zo graag een keer willen zien en het is mijns inziens zo'n kleine moeite om even zo'n filmpje te posten.

Zet het geluid hard, dan hoor je de klik van de gids knop op de afstandsbediening.

peter-keetfm
Wijsgeer

je hebt een pilot (proef) van een nieuw menu

het werkt niet 100% en zet het toch door naar alle klanten

ik begrijp er niks van

in mijn kennissen kring hoor ik ook ja dat kpn menu wat erg hinderlijk traag

ik snap dan ook niet dat er een terugweg is (tijdelijk) tot de fouten er uit zijn

ook het bovenbeeld waar de zender op staat pip is een groot gemis

nu staat er zo,n domme foto van de zender

de menu stijl ook een beetje windows 3.11

• Topper
  • 18 reacties
  • 27 augustus 2020
TMG1961 schreef:
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Natuurlijk moet KPN werken aan de in dit topic genoemde verbeterpunten waaronder de snelheid maar krijgt perceptie niet de overhand op de feiten.

Ik denk dat dat dit ook niet de overhand zál krijgen. En dat KPN prima weet hoe het wel zit en ook weet dát het trager is. En daar gaat het mij in ieder geval om. 

Begrijp me niet verkeerd, ook ik zou willen dat de gids op mijn HMB2260 net zo snel is als op mijn ZXV8001 maar wat ik ook belangrijk vind is dat we ons baseren op de feiten.

Laat onverlet dat de gids nog altijd trager is dan de oude gids en dat dat als storend ervaren wordt. En dus zal KPN daar aandacht aan moeten besteden.

Ik had gisteren in de woonkamer nieuwe menu maar nog niet in de slaapkamer. 
Het verschil was aanzienlijk en functioneel gaan we er eerder op achteruit anders dan een nieuw fris jasje. 

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020

De hoogte van de gids precies hetzelfde is gebleven.

Vergelijk oude en nieuwe gids

Het gebruikte lettertype is een fractie kleiner geworden waarbij het contrast van de tekst op de achtergrond ook net minder lijkt te zijn en dat bevordert de leesbaarheid niet.

MariusTEL
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 87 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:

De hoogte van de gids precies hetzelfde is gebleven.

Vergelijk oude en nieuwe gids

Het gebruikte lettertype is een fractie kleiner geworden waarbij het contrast van de tekst op de achtergrond ook net minder lijkt te zijn en dat bevordert de leesbaarheid niet.

Dat zijn mooie plaatjes @wjb . Aanpassen (paar points vergroten) van het lettertype is toch echt wel het meest simpele wat er is. Geldt ook voor de grootte van bijv de tijdsaanduiding. Maak de "box” waarin het getoond wordt wat groter en de letter paar punten groter. Veel mensen met een TV scherm < 40” zullen er blij mee zijn. Weer wat minder klachten!!

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 342 reacties
  • 27 augustus 2020

Duurt hier ongeveer 4 seconden. Je ziet rode led oplichten op moment dat ik op knop druk voor tv gids.

Media is niet beschikbaar

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020

THANKS!!!

Ik zie dat het opbouwen van de gids bij jou inderdaad zo'n 4 seconde duurt.

Wat mij nu enorm intrigeert is wat het verschil maakt.

De hoeveelheid data dat opgehaald moet worden voor de gids is marginaal in vergelijk met een lopende TV stream dus bandbreedte kan eigenlijk ook geen issue zijn.