Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Ik vind het irritant dat als je in de info zit, en vooruit of terugkijkt, je niet meer kunt zien bij welke dag je bent 

• 13276 reacties
  • 27 augustus 2020
jobje73 schreef:

Waar ik ook regelmatig tegenaan loop is een probleem bij het automatisch overschakelen bij het aanzetten van een herinnering. Ik gebruik ‘herinnering aanzetten’ zeer geregeld, eigenlijk elke dag wel een keer, want dan schakelt de tv automatisch naar het programma wat ik niet wil vergeten. Ik zet automatisch overschakelen op aan. Dat gaat een aantal malen goed, hij blijft op ‘aan’ staan. Maar na een x aantal keer staat het weer op uit. En door de automatisme kijk/ keek ik niet goed of dit wel op aan staat. In het oude menu stond het eenmaal op aan, daarna nooit weer op uit gehad. Ook fixen aub @KPN. 

Dát heb ik ook. Ergerlijk! 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 27 augustus 2020
TMG1961 schreef:

Duurt hier ongeveer 4 seconden. Je ziet rode led oplichten op moment dat ik op knop druk voor tv gids.

Media is niet beschikbaar

Dit had ik de eerste paar dagen.
En soms nog wanneer ik langer tv kijk.

Maar de afbeelding laadt hier 9vd10x niet. Pas bij herstart van de gids. 

Hoe lang heb je de nieuwe software nu?

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
Anneke-Anna schreef:

Wat bedoel je met "dit"?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Wat bedoel je met "dit"?

Die +4 seconden opstarttijd van de gids. 

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
Anneke-Anna schreef:
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Wat bedoel je met "dit"?

Die +4 seconden opstarttijd van de gids. 

Helder.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:

De hoeveelheid data dat opgehaald moet worden voor de gids is marginaal in vergelijk met een lopende TV stream dus bandbreedte kan eigenlijk ook geen issue zijn.

En toch vraag ik mij dit oprecht af.

Als ik een vergelijking ‘moet’ maken om het te omschrijven, dan bekruipt mij het ‘kijken van Netflix via de ontvanger’ gevoel.

Hier bedoel ik mee, wanneer Netflix via de ontvanger gekeken wordt, na een poosje de ontvanger, in mijn geval de 2260, meer en meer stroperig wordt en vervolgens nauwelijks nog reageert. 

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
Anneke-Anna schreef:
wjb schreef:

De hoeveelheid data dat opgehaald moet worden voor de gids is marginaal in vergelijk met een lopende TV stream dus bandbreedte kan eigenlijk ook geen issue zijn.

Misschien kan je mijn meting nog voor de geest halen. Daarmee is dus objectief vastgesteld dat de hoeveelheid data benodigd voor de gids marginaal is.

Anneke-Anna schreef:

Als ik een vergelijking ‘moet’ maken om het te omschrijven, dan bekruipt mij het ‘kijken van Netflix via de ontvanger’ gevoel.

Hier bedoel ik mee, wanneer Netflix via de ontvanger gekeken wordt, na een poosje de ontvanger, in mijn geval de 2260, meer en meer stroperig wordt en vervolgens nauwelijks nog reageert. 

Ook dat heb ik nog nooit ervaren op onze HMB2260. Netflix functioneert prima, ook na enkele uren kijken.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:
wjb schreef:

Misschien kan je mijn meting nog voor de geest halen. Daarmee is dus objectief vastgesteld dat de hoeveelheid data benodigd voor de gids marginaal is.

Anneke-Anna schreef:

Ook dat heb ik nog nooit ervaren op onze HMB2260. Netflix functioneert prima, ook na enkele uren kijken.

Iedereen ziet en ervaart dingen anders.

Daarbij is het zeker geen onbekend fenomeen wat ik beschreef over Netflix via de ontvangers kijken. 

In het geval van dit topic, waar het merendeel soortgelijke issues ervaart vind ik persoonlijk het minder belangrijk wat jij in dit geval wel of niet ervaart. En dat bedoel ik niet lelijk.

ik hoef niet te blijven zenden en argumenteren, het is inmiddels duidelijk genoeg voor KPN in dit geval waar ik de diensten van afneem. 

Neemt niet weg dat ik een discussie niet uit de weg ga maar ik hierbij wel probeer ruimte te geven aan andermans verhaal. 

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
Anneke-Anna schreef:

Daarbij is het zeker geen onbekend fenomeen wat ik beschreef over Netflix via de ontvangers kijken. 

Weet je dat ik daar nog nooit van gehoord had. :open_mouth:

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 27 augustus 2020

Na de nieuwe up- date is het oproepen van de gids mega traag. Hebben meer mensen hier last van?

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
RitaS schreef:

Na de nieuwe up- date is het oproepen van de gids mega traag. Hebben meer mensen hier last van?

Wanneer is die nieuwe update geweest en welke software versie draait er dan nu op jouw TV ontvanger?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 342 reacties
  • 27 augustus 2020
Anneke-Anna schreef:
TMG1961 schreef:

Duurt hier ongeveer 4 seconden. Je ziet rode led oplichten op moment dat ik op knop druk voor tv gids.

Media is niet beschikbaar

En soms nog wanneer ik langer tv kijk.

Maar de afbeelding laadt hier 9vd10x niet. Pas bij herstart van de gids. 

Hoe lang heb je de nieuwe software nu?

Heb de nieuwe software nu 2 dagen, of is het inmiddels al 3 dagen. In ieder geval nog heel kort.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 27 augustus 2020

Zolang de gids niet lokaal op het tv doosje opgeslagen wordt (zoals het blijkbaar voorheen was) zal de nieuwe gids traag blijven.
De TV programma informatie is niet onderhevig aan grote veranderingen, en is meestal dagen zo niet weken van tevoren bekend.
Er is dan ook totaal geen reden om elke keer als de gids opgeroepen wordt, de informatie van een KPN server te halen, zoals de nieuwe firmware dat nu doet.
Als dat 1 keer per dag gedaan wordt is dat goed zat.
Het ophalen van de gids data elke keer kost niet zoveel bandbreedte maar wel veel tijd (Latency voor de kenners).
En die latency is van vele factoren afhankelijk, snelheid internet verbinding, aantal routers tussen tv kastje en server, snelheid en drukte op de server, en de weg daarnaartoe, etc., etc.
Ook zal KPN vast wel meerdere servers hebben voor dit doel, en niet iedereen zal op dezelfde server zitten.
Daarom is ook de traagheid voor iedereen anders, en het kan zijn dat het op het ene moment van de dag meevalt, maar op een ander moment niet.
Je zult bijvoorbeeld maar een fanatieke torrentdownloader als internet buur hebben die het lokale internetstraatje verstopt met pakketjes.
Blijft de vraag waarom KPN voor zo'n domme, zwaar webserver afhankelijke, oplossing heeft gekozen, het is mij een raadsel.
Je wilt geen onvoorspelbare vertragend element in je primaire user interface hebben.
Of zou KPN in de toekomst de ruimte van de plaatjes willen verkopen aan de best biedende advertentie website...

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 27 augustus 2020

Na de update kan ik mijn opgenomen films en series niet meer terugvinden op drie na. Héél vervelend!!
Waar zijn de andere opnames gebleven?

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
gdf schreef:

Zolang de gids niet lokaal op het tv doosje opgeslagen wordt (zoals het blijkbaar voorheen was) zal de nieuwe gids traag blijven.

Waarom zal die dan traag blijven?

Wordt de gids op een ZTE ZXV8001 dan wel lokaal opgeslagen want de gids op de ZTE ZXV8001 is flitsend snel.

gdf schreef:

Het ophalen van de gids data elke keer kost niet zoveel bandbreedte maar wel veel tijd (Latency voor de kenners).
En die latency is van vele factoren afhankelijk, snelheid internet verbinding, aantal routers tussen tv kastje en server, snelheid en drukte op de server, en de weg daarnaartoe, etc., etc.
Ook zal KPN vast wel meerdere servers hebben voor dit doel, en niet iedereen zal op dezelfde server zitten.
Daarom is ook de traagheid voor iedereen anders, en het kan zijn dat het op het ene moment van de dag meevalt, maar op een ander moment niet.

Maar tussen mijn ZTE ZXV8001 en de servers zit precies hetzelfde als tussen mijn Arcadyan HMB2260 en de servers en toch wordt de gids op mijn ZXV8001 in 0 seconde opgebouwd terwijl mijn HMB2260 daar 2 seconde voor nodig heeft en dat op hetzelfde moment van de dag.

Hoe kan je dat dan verklaren als de vertraging door latency veroorzaakt zou worden?

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 27 augustus 2020

Ik krijg na de update bij het veranderen van de naam STB_02 ...naar Woonkamer dat ik geen programma’s meer terug kan kijken, omdat de tekst ook niet meer aan te passen is voor allemaal hoofdletters en tekens. Hoop dat dit ook nog opgelost wordt.

• Topper
  • 24 reacties
  • 27 augustus 2020
wiigamer schreef:

Hier op de HMB2260 op een SONY Bravia 4k is de beeldkwaliteit duidelijk achteruitgegaan sinds de menu update. Verschrikkelijk!

Ook werkt alles ontiegelijk traag. Het is echt een achteruitgang deze update. 

Helemaal mee eens, ontzettend langzaam werkt alles na de update.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:
gdf schreef:

Waarom zal die dan traag blijven?

Wordt de gids op een ZTE ZXV8001 dan wel lokaal opgeslagen want de gids op de ZTE ZXV8001 is flitsend snel.

Ik heb alleen een Arris VIP2952v2, mogelijk is de implementatie op andere doosjes anders, misschien cached de ZTE wel de gids. Maar bij gebrek aan ZTE kan ik  dus niet met wireshark  meekijken met wat er over het lijntje gaat.

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
gdf schreef:

Maar bij gebrek aan ZTE kan  dus niet met wireshark  meekijken met wat er over het lijntje gaat.

Maar er gaat echt vrijwel niets over dat lijntje om de gids op te bouwen. Als je het vergelijkt met een TV stream dan is niet meer dan een regendruppel in een stortbui.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:
gdf schreef:

Maar bij gebrek aan ZTE kan  dus niet met wireshark  meekijken met wat er over het lijntje gaat.

Maar er gaat echt vrijwel niets over dat lijntje om de gids op te bouwen. Als je het vergelijkt met een TV stream dan is niet meer dan een regendruppel in een stortbui.

Ik heb dit nu al twee keer uitgelegd, stream gaat via UDP, gids via TCP.

En het is niet de hoeveelheid data, maar de tijd om de data aan te vragen inclusief wat handshakes over en weer etc,

Ik heb net een heel verhaal over latencies neergezet, notabene.

• Topper
  • 24 reacties
  • 27 augustus 2020

Helaas zie je bij Gids & Terugkijken niet meer in welke zenderlijst je zit.

Bij Instellingen - Hulp las ik dat je met de blauwe knop naar een andere zenderlijst kan gaan; deze informatie zou ook op het scherm van de Gids moeten staan, net zoals daar staat  (groene knop) Terugkijken.

(Wel jammer dat het laden van de gids - eigenlijk alles van interactieve TV - allemaal veel langzamer is geworden.)

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020
gdf schreef:

Ik heb dit nu al twee keer uitgelegd, stream gaat via UDP, gids via TCP.

Ja, dat weet ik ook wel en het verschil tussen die twee is mij ook duidelijk maar een paar MBtjes via TCP kosten ook vrijwel geen tijd, zelfs niet als die gegevens in kleine pakketjes geleverd zou worden met alle bijbehorende handshakes.

gdf schreef:

Ik heb net een heel verhaal over latencies neergezet, notabene.

Klopt en je gaat volledig voorbij aan mijn reactie daarop immers mijn ZXV8001 en HMB2260 zouden beide last moeten hebben van precies dezelfde latency.

Daarbij komt dat ik nauwelijks verkeer meet voor het opbouwen van de gids en geen noemenswaardige latency.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 27 augustus 2020
wjb schreef:

Klopt en je gaat volledig voorbij aan mijn reactie daarop immers mijn ZXV8001 en HMB2260 zouden beide last moeten hebben van precies dezelfde latency.

Daarbij komt dat ik nauwelijks verkeer meet voor het opbouwen van de gids en geen noemenswaardige latency.

Ik ben daar niet aan voorbij gegaan, ik heb duidelijk gemaakt dat ik die doosjes niet heb, daar niet aan kan meten, en dus geen uitspraken daarover ga doen.

En daar jij iemand bent die hamert dat anderen filmpjes neerzetten omdat jij niet kan geloven dat het soms wel erg traag gaat, vind ik dat jij nu maar met duidelijke metingen moet komen i.p.v. vage aanduidingen als :

paar megabitjes,

nauwelijks verkeer,

geen noemenswaardige latency

wjb
Superuser
  • 74607 reacties
  • 27 augustus 2020

Om je een idee te geven van de hoeveelheid data benodigd om de gids op te bouwen.

Op LAN port 2 van deze Netgear is mijn HMB2260 aangesloten.

Deze is net aangezet op kanaal 200 zodat er geen TV stream actief is en de onderstaande meting is de hoeveelheid data die verzonden en ontvangen wordt bij het opbouwen van de gids inclusief het plaatje rechtsboven. De gids wordt hier dus voor de eerste keer geopend sinds het aanzetten van de HMB2260.

Dat is dus een upload van 8,5 kB en een download van 15,5 kB.

Dat is dus echt vrijwel niets.

Als dergelijke hoeveelheden aan data tot latencies van enkele seconden zouden moeten leiden dan zou het wel heel slecht gesteld zijn het netwerk van KPN.