Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 474875 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Marieke Marie
Deelnemer

Alstublieft het oude menu terug, wat een aanfluiting en achteruitgang zeg 😡. Tot nu toe heb ik nog geen enkele verbetering kunnen vinden maar genoeg klachten om een A4tje mee te vullen! Is er een mogelijkheid om onder deze aanfluiting uit te komen, ik wil er zelfs extra voor betalen om het oude menu terug te krijgen.!!!!! 

• Nieuwkomer
  • August 28, 2020

Hallo, heb nu ook al paar keer gemerkt dat het automatisch omschakelen niet werkt. Dus dan bedoel ik dat je in de gids op een programma wat nog moet beginnen een herinnering bewaard met de opdracht om meteen om te schakelen naar dat betreffende kanaal. En wil hier ook nogmaals de traagheid melden van de gids met de dubbele handeling om een zender te bekijken… 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 28, 2020

Dat is dus een upload van 8,5 kB en een download van 15,5 kB.

dit soort waardes heb ik ruim twee weken geleden ook al waargenomen, en hier gepost

Als dergelijke hoeveelheden aan data tot latencies van enkele seconden zouden moeten leiden dan zou het wel heel slecht gesteld zijn het netwerk van KPN.

Dat is een mening, geen meting.

PatrickArnhem
Helper

Ik ben ook zeer ontevreden. In de oude versie kon je via de tab “film”, “serie” en “sport” in de ochtend selecteren wat je wilde opnemen. Nu moet je per zender, naar het tijdstip van uitzenden gaan om eventueel een programma/ film/ serie te selecteren om op te nemen. Zeer omslachtig dus. De nieuwe versie lijkt op een Lite versie van de oude..
Blijft dit zo?? We betalen hetzelfde voor minder optie?

PatrickArnhem
Helper

Het is overigens tekenend, dat ik op deze klacht van mij op Facebook alleen maar de reactie “het is jammer dat u niet tevreden bent met de update” krijg en dat het webcare- team van KPN niet eens antwoord. Ik was voornemens om over te gaan op glasvezel, omdat de aansluiting er sinds kort zit, maar ik ben blij dat ik die stap nog niet genomen heb.

wjb
Wijsgeer
  • August 28, 2020

Dat is dus een upload van 8,5 kB en een download van 15,5 kB.

dit soort waardes heb ik ruim twee weken geleden ook al waargenomen, en hier gepost

Dan zijn we het dus eens dat de hoeveelheid data benodigd om de gids op te bouwen marginaal is, of ben je een andere mening toebedeeld?

Als dergelijke hoeveelheden aan data tot latencies van enkele seconden zouden moeten leiden dan zou het wel heel slecht gesteld zijn het netwerk van KPN.

Dat is een mening, geen meting.

Klopt, maar ik ga echt geen effort steken in het in detail meten van latency wetende dat de benodigde hoeveelheid data dermate laag en dat deze dus in slechts enkele pakketjes verstuurd wordt.

gdf schreef 19 dagen geleden:

na 0.74 seconden een DNS request naar de api server, welke vrijwel meteen 'geresolved' wordt.
na 1.01 seconden de eerste datablokken van de api server.
na 1,37 seconden het laatste api pakket
na 2.02 seconden een DNS request voor de image server
    er volgen 15 blokken van 1500 byte zal dus iets van 20 kilobyte zijn.
na 2.12 seconden het laatste image pakket

Hierbij onderbouw je dus feitelijk zelf dat latency niet het issue is wat die traagheid veroorzaakt.

We zien hier dat het ophalen van de EPG informatie ergens tussen de 0,36 en 0,63 seconde duurt en het ophalen van het plaatje 0,1 seconde. Dat zijn dus de blokken waarin latency een rol zou kunnen spelen.

Dat er een tijdspanne (0,65 seconde) zit tussen de laatste EPG data en het opvragen van het plaatje komt omdat het plaatje pas opgevraagd wordt als een zender "wat langer" geselecteerd is. Dit voorkomt dat elk plaatje opgehaald wordt als je met de pijltjes toets snel door de zenders of uitzendingen loopt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 28, 2020

gdf schreef 19 dagen geleden:

na 0.74 seconden een DNS request naar de api server, welke vrijwel meteen 'geresolved' wordt.
na 1.01 seconden de eerste datablokken van de api server.
na 1,37 seconden het laatste api pakket
na 2.02 seconden een DNS request voor de image server
    er volgen 15 blokken van 1500 byte zal dus iets van 20 kilobyte zijn.
na 2.12 seconden het laatste image pakket

Hierbij onderbouw je dus feitelijk zelf dat latency niet het issue is wat die traagheid veroorzaakt.

Jij denkt blijkbaar bij latency alleen aan netwerk latency, maar dat is er maar eentje in de keten, de data staat ongetwijfeld in een database, ook het ophalen van data uit de database heeft latency, etc.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 28, 2020

Na de update kan ik mijn opgenomen films en series niet meer terugvinden op drie na. Héél vervelend!!
Waar zijn de andere opnames gebleven?

Hallo @Hanna2, welkom! Dit is inderdaad vervelend. In de basis doen we niets met je opnames. Zou je de tv ontvanger nog eens willen resetten en kijken of de opnames dan terug zijn?

wjb
Wijsgeer
  • August 28, 2020

Jij denkt blijkbaar bij latency alleen aan netwerk latency, maar dat is er maar eentje in de keten, de data staat ongetwijfeld in een database, ook het ophalen van data uit de database heeft latency, etc.

Als het van begin tot einde 0,1 seconde duurt om het plaatje op te vragen dan dan zit daar uiteraard alle latency in, ook de "latency" om dat plaatje op de server uit de database te halen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het ophalen van de EPG info.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 28, 2020

Waarom is er voor gekozen om ipv aanvangstijd en eindtijd van een programma in de gids nu alleen begintijd plus tijdsduur in minuten weer te geven? Nu moet je dus gaan rekenen om uit te vinden wanneer het programma afgelopen is. Niet echt klantvriendelijk. Maar ja, wat is tegenwoordig bij KPN nog wel klantvriendelijk?

Thijsvanhulten
Nieuwkomer

De tv box is traag na software upgrade. De door jullie helpdesk voorgestelde software herinstallatie biedt geen soelaas. De 'upgrade' naar de KPN-look lijkt teveel te zijn voor de hardware. Gids oproepen duurt 3s, gids scrollen hapert, navigatie in menu erg traag. Graag wat minder bling en wat meer snelheid.

• Nieuwkomer
  • August 28, 2020

zo jammer, iedere verandering is maar al te vaak geen verbetering! waar is dat nou voor nodig om een nieuwe tv gids te maken? niet meer lekker heen en weer zappen van uit de tv gids, paar programma's van eerdere dagen terug kijken, na ieder programma wat je gekeken hebt kom je steeds weer terug in de gids van het moment, dus kijk ik 2 programma's terug op bv 5 dagen eerder, kan ik niet na de eerste gekeken te hebben door naar de volgende, nee je wordt terug naar vandaag geworpen en dan moet je weer helemaal terug na 5 dagen geleden om verder te kijken. programma terugkijken en halverwege stoppen, en volgende dag weer verder kijken? nee hoor je moet het programma weer van het begin af aan kijken, npo is door te spoelen maar de commerciële niet!! erg druk beeld, kleinere uitziende letters, voor mij is het allemaal zeer hinderlijk, ik overweeg hier om zeker om aan het einde van mijn abo te stoppen met kpn!!

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

PatrickArnhem
Helper

Zijn er goede alternatieven ipv KPN? Waar ik de vraag ook stel (Twitter, Facebook, etc.), nergens krijg ik antwoord.

-vraag: Waarom de nieuwe versie van interactieve tv een Lite versie is van de oude?

De optie om alle films, series en sport van de dag in één opslag te kunnen zien en eventueel  op te nemen, is vervallen. Ik betaal wel voor het opnemen. Nu moet je, als je wat wilt opnemen, in de tv gids scrollen naar moment van uitzending. Dan kan pas de opname geprogrammeerd worden.

• Deelnemer
  • August 28, 2020

Ook wij ervaren na de update een vertraging in het oproepen en bladeren door de TV gids (Arris 2952). Verder hebben we eigenlijk geen problemen met de update.

De TV gids reageert duidelijk trager dan voorheen, waardoor je steeds het idee hebt dat de afstandbediening niks doet. Juist omdat je die TV gids zo intensief gebruikt, wordt dat al snel irritant.

Please geef onze oude TV gids terug …

PatrickArnhem
Helper

Stel dat jullie in de ochtend willen zien, welke films er die avond worden uitgezonden, hoe doen jullie dit in de nieuwe versie dan? Gaan jullie één voor één alle kanalen af? Idem geldt voor sport en series.

wjb
Wijsgeer
  • August 28, 2020

Stel dat jullie in de ochtend willen zien, welke films er die avond worden uitgezonden, hoe doen jullie dit in de nieuwe versie dan? Gaan jullie één voor één alle kanalen af? Idem geldt voor sport en series.

Precies hetzelfde als in de oude gids want die werken precies hetzelfde.

PatrickArnhem
Helper

Dat bedoel ik dus. In de oude versie kon je in één opslag zien welke films of series er per dag te zien was.

links in de balk van het hoofdmenu zaten tabbladen mee “film”, “serie”, “sport”. Hierdoor kon je films selecteren, zonder eerst naar de betreffende zender te gaan.

Voorbeeld oude versie: tabblad film openen, Juiste film selecteren en programmeren om om te nemen. Alle films van die dag staan onder elkaar, in volgorde van tijdstip uitzending.

Voorbeeld nieuwe versie: gids openen, per kanaal kijken of er leuke films zijn. Veronica heeft een leuke film? Programmeren om op te nemen. Op naar het kanaal van SBS6. Kanaal afgaan of er een film uitgezonden wordt, eventueel programmeren.

Maw: Alle kanalen afgaan en zoeken. Niet alles meer in één oogopslag.

PatrickArnhem
Helper

En het trieste is dat KPN zijn klanten absoluut niet serieus neemt, aangezien zij totaal niet op mijn vraag reageren. Dit terwijl ik, inclusief mobiele telefonie, iets meer dan 100euro per maand betaal.

Ik zit er hard over na te denken, om over te stappen. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 28, 2020

Dat bedoel ik dus. In de oude versie kon je in één opslag zien welke films of series er per dag te zien was.

links in de balk van het hoofdmenu zaten tabbladen mee “film”, “serie”, “sport”. Hierdoor kon je films selecteren, zonder eerst naar de betreffende zender te gaan.

Voorbeeld oude versie: tabblad film openen, Juiste film selecteren en programmeren om om te nemen. Alle films van die dag staan onder elkaar, in volgorde van tijdstip uitzending.

Voorbeeld nieuwe versie: gids openen, per kanaal kijken of er leuke films zijn. Veronica heeft een leuke film? Programmeren om op te nemen. Op naar het kanaal van SBS6. Kanaal afgaan of er een film uitgezonden wordt, eventueel programmeren.

Wjb denkt dat hij alles weet en altijd gelijk heeft kijkt het vaak. Net of ie wordt betaald door KPN om positief te zijn.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • August 28, 2020

Wjb denkt dat hij alles weet en altijd gelijk heeft kijkt het vaak. Net of ie wordt betaald door KPN om positief te zijn.

Die heeft dan ook al bijna 41000 reacties geleverd...

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 28, 2020

Ik kijk in de gids apps op de telefoon :rolling_eyes: Ik ga de moeite niet meer nemen om hakkelend&stuiterend door de iTV gids te stuiteren. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 28, 2020

@wjb en @gdf  ik zit nu alles terug te lezen van wat hier de afgelopen dagen allemaal gepost is. Ik ben geen techneut en geloof graag dat het klopt wat jullie zeggen over hoeveelheid data en latency e.d.

Maar, hebben jullie dan ook een verklaring voor iets wat ik hier al eerder gepost heb. Namelijk dat de gids bij mij aanzienlijk sneller opent als ik de tv-ontvanger op de laatste zender heb staan. Dat gaat ongeveer 50% sneller dan wanneer ik de tv-ontvanger op zender 1 heb staan en dán de gids open.

Wie legt dit uit?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 28, 2020

Ik vind het trouwens erg jammer dat hier geen enkele reactie van de moderatoren meer komt. Het is oorverdovend stil. Geen uitleg, geen technische uitleg, geen inzicht geven in waaraan gewerkt wordt, prioriteiten en zo.

Als je gebruikers op ict-gebied wil verliezen, dan is dit de manier. Jammer.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 28, 2020

Wie legt dit uit?

Precies dit.

Een herhaling van The Big Bang Theorie in dit topic is ‘leuk’ (al heb ik liever de ‘echte’ Sheldon&Co) maar wijzer wordt er niemand van. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 28, 2020

Ik vind het trouwens erg jammer dat hier geen enkele reactie van de moderatoren meer komt. Het is oorverdovend stil. Geen uitleg, geen technische uitleg, geen inzicht geven in waaraan gewerkt wordt, prioriteiten en zo.

Als je gebruikers op ict-gebied wil verliezen, dan is dit de manier. Jammer.

Deels eens, deels omdat het volgens mij nauwelijks bij te houden is met de stroom aan klachten. 
Of dit ook de reden vanuit KPN is weet ik niet. Of KPN is compleet overvallen door de toenemende klachten, dat zou ook nog kunnen.
KPN staat bij mij niet bovenaan met tekst&uitleg geven. Oorverdovende stiltes vaker wel.…

Maar genoeg ingevuld:coffee::cookie: