Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 30 augustus 2020
hmmsjan_2 schreef:

Beste Allemaal,

Ik ben tevreden met de nieuwe software versie, maar loop tegen een kleinigheid  aan bij radio ontvangst. Na vrij korte tijd gaat mijn al wat gedateerde Sony Brava LCD TV (via HDMI) op zwart, en is noch met de KPN afstandsbediening noch met zijn eigen afstandsbediening weer uit die toestand te krijgen.

Ik luister ook radio via de TV.

Doordat ik via de smartmeter in de meterkast het energieverbruik monitor, viel me een vreemd gedrag op wat ik eerder niet zag, lang verhaal kort :

De oude firmware zette permanent een logo ergens op het scherm, de nieuwe firmware laat die periodiek wel/niet zien.

Mijn TV schakeld daardoor elke keer de backlite aan/uit, dat is vast slecht voor de levensduur, dus nu zet ik het TV beeld op zwart (mijn Panasonic kan dat via een helaas erg diep weg zittende menu optie).

Als je een oudere TV hebt, heb je waarschijnlijk een CCFL backlight, deze weken met hoogspanning, en de hoogspannings elektronica vind dat aan/uitschakelen niet leuk, zeker niet als ze al wat ouder worden, heb dat met mijn laptop ook al meegemaakt.

Dit lost jouw probleem niet op, maar vermoedelijk zal je TV backlight  binnenkort toch definitief het tijdelijke met het eeuwige verwisselen.

Een andere optie is aan KPN verzoeken om dit in de firmware aan te passen naar permanent het logo  uit of permanent aan, veel kans geef ik je helaas niet.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:

Uit jouw eigen metingen is ook gebleken dat het ophalen van de EPG informatie en de afbeelding rechtsboven nauwelijks tijd vergen.

0.6 seconden voor het ophalen van 8 regeltjes EPG informatie,  noem jij ‘nauwelijks tijd’ ?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 30 augustus 2020
gdf schreef:
wjb schreef:

Uit jouw eigen metingen is ook gebleken dat het ophalen van de EPG informatie en de afbeelding rechtsboven nauwelijks tijd vergen.

0.6 seconden voor het ophalen van 8 regeltjes EPG informatie,  noem jij ‘nauwelijks tijd’ ?

Hoe kan het dat mijn ZTE ZZV8001 de gids en de afbeelding ruim binnen die 0,6 seconde toont terwijl het ophalen van die informatie langer duurt. Heb je daar een verklaring voor?

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 499 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:

@hmmsjan_2, Na hoeveel tijd gaat jouw TV op zwart?

Komt dat toevallig overeen met het aantal uren inactiviteit waarna de TV ontvanger automatisch in stand-by zal gaan? (Zie instellingen.)

Zo ja, heb je die al zo hoog mogelijk gezet?

Beste wjb,

Dank voor de zeer snelle reactie.  Ik heb niet getimed, maar het is binnen een paar minuten. Als je wat radiozenders wilt scannen door kort te beluisteren raak je onderweg het beeld kwijt.  TV heeft een 3-uur timeout en waarschuwt voordat hij uitschakelt, de STB 24 uur. Workaround: menu aanzetten.

Bedankt en met vriendelijke groeten,

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 30 augustus 2020
hmmsjan_2 schreef:

Ik heb niet getimed, maar het is binnen een paar minuten.

Hmmm, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb deze melding nog niet eerder gezien.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 499 reacties
  • 30 augustus 2020
gdf schreef:
hmmsjan_2 schreef:

Beste Allemaal,

Ik ben tevreden met de nieuwe software versie, maar loop tegen een kleinigheid  aan bij radio ontvangst. Na vrij korte tijd gaat mijn al wat gedateerde Sony Brava LCD TV (via HDMI) op zwart, en is noch met de KPN afstandsbediening noch met zijn eigen afstandsbediening weer uit die toestand te krijgen.

Ik luister ook radio via de TV.

Doordat ik via de smartmeter in de meterkast het energieverbruik monitor, viel me een vreemd gedrag op wat ik eerder niet zag, lang verhaal kort :

De oude firmware zette permanent een logo ergens op het scherm, de nieuwe firmware laat die periodiek wel/niet zien.

Mijn TV schakeld daardoor elke keer de backlite aan/uit, dat is vast slecht voor de levensduur, dus nu zet ik het TV beeld op zwart (mijn Panasonic kan dat via een helaas erg diep weg zittende menu optie).

Als je een oudere TV hebt, heb je waarschijnlijk een CCFL backlight, deze weken met hoogspanning, en de hoogspannings elektronica vind dat aan/uitschakelen niet leuk, zeker niet als ze al wat ouder worden, heb dat met mijn laptop ook al meegemaakt.

Dit lost jouw probleem niet op, maar vermoedelijk zal je TV backlight  binnenkort toch definitief het tijdelijke met het eeuwige verwisselen.

Een andere optie is aan KPN verzoeken om dit in de firmware aan te passen naar permanent het logo  uit of permanent aan, veel kans geef ik je helaas niet.

Beste gdf,

Bedankt voor het snelle antwoord.

Dit lijkt hetzelfde. Alleen in mijn geval ontbreekt het inschakelen om het logo weer te laten zien… Het is gelukkig een LED systeem, dus geen hoogspanning die geschakeld wordt. de TV ondersteunt ook “Bravia sync”, waarmee commando’s over de HDMI gestuurd kunnen worden. Misschien dat de nieuwe firmware een commando stuurt waar deze TV niet correct op reageert. Workaround is KPN menu activeren, en bij langer luisteren via de STB audio uitgang zet ik de TV toch op standby…. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 30 augustus 2020
hmmsjan_2 schreef:

Het is gelukkig een LED systeem, dus geen hoogspanning die geschakeld wordt. 

Je gaf aan dat het een gedateerde Sony Bravia is, dan kan het eigenlijk geen LED televisie zijn.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14915 reacties
  • 30 augustus 2020

Hi @Buis , ik heb je topic samengevoegd met ons topic over het nieuwe menu, je bent inderdaad niet de enige die in eerste instantie niet alleen maar de voordelen ziet van het nieuwe menu. Traagheid horen we vaker en daar is niet direct een oplossing voor beschikbaar.

Maar als je hier uitlegt waar je precies tegenaan loopt met de zenderlijst, hebben andere gebruikers vast een aantal tips & tricks voor je :slight_smile:

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 499 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:
hmmsjan_2 schreef:

Het is gelukkig een LED systeem, dus geen hoogspanning die geschakeld wordt. 

Je gaf aan dat het een gedateerde Sony Bravia is, dan kan het eigenlijk geen LED televisie zijn.

Beste wjb,

Het is een KDL-32EX600. Specs:

• Achtergrondverlichting

Edge LED

Ik ben op plekken geweest in de TV menus waar ik nog nooit geweest ben, maar de STB wordt niet herkend als apparaat dat controle heeft. Uitschakelen van HDMI controle helpt niet.

Zodra het radiozender logo verdwijnt gaat de TV onherroepelijk op zwart.

Bedankt voor het meedenken!

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 499 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:
hmmsjan_2 schreef:

Hmmm, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb deze melding nog niet eerder gezien.

OPGELOST:    Op de STB de schermresolutie niet op automatisch zetten.  Blijkbaar verliest de TV sync bij het verdwijnen van het logo en is dat alleen te herstellen door uit- en aanzetten. Zender logo blijft komen en gaan, en er is weer beeld bij naar een TV zender terugschakelen.

Bedankt voor het meedenken en een prettige zondag!

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:
gdf schreef:
wjb schreef:

Hoe kan het dat mijn ZTE ZZV8001 de gids en de afbeelding ruim binnen die 0,6 seconde toont terwijl het ophalen van die informatie langer duurt. Heb je daar een verklaring voor?

Dit begint een hangende plaat te worden, maar vooruit, om je een eindje terugscrollen te besparen :

Ik heb een arris 2952v2 welke meestal 2 a 3 seconden nodig heeft , aan dat doosje kan ik meten, en op basis van die metingen kan ik uitspraken doen,

Jij hebt een ZTE en een HBM, waarvan ik begrepen heb dat de ZTE de gids snel laat zien, en de HBM soortgelijke traagheid heeft als mijn Arris.

Ik wil met alle plezier meten aan een ZTE en/of HBM, maar dan moet iemand mij die doosjes ter beschikking stellen.

Maar waarom doe je zelf niet een meting met wireshark, kijken wat over het lijntje gaat en wanneer  bij die twee verschillende doojes?

Aangezien jij volgens je profiel al sinds 1986 in de ICT zit, neem ik aan dat je nog wel genoeg computer spul hebt slingeren om dat te doen.

Het klinkt oubollig, maar meten is weten.

• Helper
  • 37 reacties
  • 30 augustus 2020

Ben ik de enige die nog steeds van de oude software gebruikmaakt? Ik heb bij mijn familie gezien (zij hebben Budget, terwijl ik al vele jaren KPN trouw ben gebleven) dat de nieuwe versie niet bepaald een vooruitgang is.

De oude structuur was voornamelijk “tekst-gedreven,” daarentegen is de nieuwe vooral “plaatjes-gericht.” De snelheid is zienderogen verminderd.

Als film-liefhebber gebruik ik regelmatig het totale overzicht (via Gids/Genre/Film) om te zien welke films ik de komende week zal opnemen. Deze functie is vervangen door Uitgelicht/Film, waarbij een plaatjes-structuur van links naar rechts op het scherm getoond wordt dat plaatje voor plaatje afgelopen moet worden om uiteindelijk te stoppen bij de laatste film van morgen. Dus in plaats van een (tekst en verticaal)overzicht van 7 dagen die ik met P+ en P- pagina na pagina kan doorlopen, is er nu een infantiel plaatjes-rijtje dat alleen plaatje voor plaatje kan worden doorlopen met als beperking slechts 1 dag vooruit.

Wat al eerder genoemd is, is dat ook de PIP (gids info met linksboven in het scherm actuele zender beeld en geluid) is verdwenen en vervangen door een mega grote stilstaande plaat van het programma dat geselecteerd is. Ik vind dit waardeloos.

Voorlopig blijf ik van mijn tuner af om te voorkomen dat ik deze troep (het begint steeds meer op UPC/Ziggo te lijken, reden waarom mijn familie is overgestapt naar Budget/KPN). Mocht ik deze ellende binnenkort toch op mijn scherm krijgen dan overweeg ik over te stappen naar een andere provider.

Beste KPN, draai deze update AUB ASAP terug.

groeten van uw trouwste klant

• 0 reacties
  • 30 augustus 2020

Hallo @rxschippers , KPN gaat de tv-decoder-updates niet terug draaien, maar wel aan de hand van de feedback van de gebruikers de software steeds weer opwaarderen.

• Helper
  • 28 reacties
  • 30 augustus 2020
Maja_ schreef:

Hi @Buis , ik heb je topic samengevoegd met ons topic over het nieuwe menu, je bent inderdaad niet de enige die in eerste instantie niet alleen maar de voordelen ziet van het nieuwe menu. Traagheid horen we vaker en daar is niet direct een oplossing voor beschikbaar.

Maar als je hier uitlegt waar je precies tegenaan loopt met de zenderlijst, hebben andere gebruikers vast een aantal tips & tricks voor je :slight_smile:

Beste Maja,

Ik heb de zenders in verschillende groepen ingedeeld. Via de blauwe knop kom ik in het overzicht hiervan (‘Zenderlijsten’) en selecteer dan een groep (bv. Sport / ‘Geselecteerd’). Dan met de knop ‘Terug’ kom ik in een onnodig overzicht ‘Instellingen’ (niks doen en alleen maar naar kijken) en pas dan zie ik de eerste zender uit de groep (in genoemd geval de sportzender Fox1). En nogmaals, dat duurt dus allemaal vrij lang.

Opm.: Bij het oude menu kreeg ik onmiddellijk na de groepskeuze de eerste zender uit de groep te zien.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 30 augustus 2020
gdf schreef:

Maar waarom doe je zelf niet een meting met wireshark, kijken wat over het lijntje gaat en wanneer  bij die twee verschillende doojes?

Omdat dat dus helemaal niet nodig is immers als mijn ZTE ZXV8001 de gids in een fractie van een seconde weet op te bouwen dan is er dus per definitie geen vertragende factor in de communicatie met de servers. Dat de HMB2260 langer doet over de opbouw van de gids moet dan wel door de HMB2260 zelf veroorzaakt worden immers alle bovenliggende componenten zijn precies hetzelfde en beide TV ontvangers draaien dezelfde versie van de software. Daarbij komt dat als ik me druk moet gaan maken over "latency" bij een uitwisseling van een paar kB dan moet ik me dus ook zeer ernstig zorgen maken over de professionaliteit van de organisatie achter die communicatie.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:
gdf schreef:

Omdat dat dus helemaal niet nodig is immers als mijn ZTE ZXV8001 de gids in een fractie van een seconde weet op te bouwen dan is er dus per definitie geen vertragende factor in de communicatie met de servers. Dat de HMB2260 langer doet over de opbouw van de gids moet dan wel door de HMB2260 zelf veroorzaakt worden immers alle bovenliggende componenten zijn precies hetzelfde en beide TV ontvangers draaien dezelfde versie van de software. Daarbij komt dat als ik me druk moet gaan maken over "latency" bij een uitwisseling van een paar kB dan moet ik me dus ook zeer ernstig zorgen maken over de professionaliteit van de organisatie achter die communicatie.

Wat bijvoorbeeld als dezelfde software op verschillende hardware platformen (ZTE/HBM) zich anders gedragen.
Dan kan het zijn dat de ZTE, die meer intern geheugen heeft dan de HBM, wel de gids in een keer binnensleept, en 'cached'. Dan hoeft die niet elke keer naar een server om data op te halen. Net zoals in de vorige firmware op de Arris (en HBM neem ik aan).

En over de professionaliteit van de organisatie, als die afdoende was geweest hadden we deze discussie niet, want dan had ik me een paar weken geleden niet aangemeld op dit forum na onaangenaam verrast te zijn door de achteruitgang in performance en functionaliteit van het nieuwe platform, welke ik op mijn Arris aantrof.

Kortom, ga meten.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 30 augustus 2020
gdf schreef:

Wat bijvoorbeeld als dezelfde software op verschillende hardware platformen (ZTE/HBM) zich anders gedragen.

Wie zegt dat ze zich anders gedragen?

gdf schreef:

Dan kan het zijn dat de ZTE, die meer intern geheugen heeft dan de HBM, wel de gids in een keer binnensleept, en 'cached'. Dan hoeft die niet elke keer naar een server om data op te halen. Net zoals in de vorige firmware op de Arris (en HBM neem ik aan).

De communicatie van de ZXV8001 met de servers is precies hetzelfde als van de HMB2260 met de servers en ze cachen ook precies hetzelfde.

Fred_V
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 54 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:
gdf schreef:

gdf schreef:

De communicatie van de ZXV8001 met de servers is precies hetzelfde als van de HMB2260 met de servers en ze cachen ook precies hetzelfde.

Ze cachen ook precies hetzelfde met dien verstande dat zoals @gdf schreef er minder geheugen is om te cachen en dus meer traffic.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:
gdf schreef:

Jij.

je hebt vermeld dat de ZTE de gids instantaan laat zien, en de HBM er een paar seconde over doet

wjb schreef:
gdf schreef:

Hoe weet je dat ?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 30 augustus 2020
gdf schreef:
wjb schreef:
gdf schreef:

Jij.

je hebt vermeld dat de ZTE de gids instantaan laat zien, en de HBM er een paar seconde over doet

Maar daarmee gedraagt hij zich toch niet anders, hij doet het alleen sneller.

gdf schreef:
wjb schreef:
gdf schreef:

Hoe weet je dat ?

Omdat ik iets te lang in de software development zit en de communicatie er qua volume identiek uitziet.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 30 augustus 2020
PA0FVH schreef:

Ze cachen ook precies hetzelfde met dien verstande dat zoals @gdf schreef er minder geheugen is om te cachen en dus meer traffic.

Je gaat voorbij aan het feit dat er nauwelijks data is die gecached  moet te worden voor de gids en het geheugen is dan ook nog lang niet vol.

peter-keetfm
Wijsgeer

misschien zijn de wat oudere ontvangers niet geschikt kwa hardware voor dit nieuwe menu

dat het daar in zit

geen idee

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 499 reacties
  • 30 augustus 2020
hmmsjan_2 schreef:
wjb schreef:
hmmsjan_2 schreef:

OPGELOST:    Op de STB de schermresolutie niet op automatisch zetten.  Blijkbaar verliest de TV sync bij het verdwijnen van het logo en is dat alleen te herstellen door uit- en aanzetten. Zender logo blijft komen en gaan, en er is weer beeld bij naar een TV zender terugschakelen.

Bedankt voor het meedenken en een prettige zondag!

Helaas, niet opgelost. Het gedrag is onvoorspelbaar. Lijkt erop dat na een tijdje TV kijken het radioprobleem weer terug is, maar ik krijg er niet echt grip op. Maar mee leren leven, het is vooral vervelend als een ander de TV in deze toestand aantreft, groen licht geeft aan dat hij aan staat, radiogeluid is er maar geen beeld….

Met vriendelijke groeten,

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 30 augustus 2020
wjb schreef:
PA0FVH schreef:

Je gaat voorbij aan het feit dat er nauwelijks data is die gecached  moet te worden voor de gids en het geheugen is dan ook nog lang niet vol.

Waar haal jij die informatie vandaan dat het geheugen nog lang niet vol is  ?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 30 augustus 2020
gdf schreef:
wjb schreef:
PA0FVH schreef:

Waar haal jij die informatie vandaan dat het geheugen nog lang niet vol is  ?

Het geheugen van de HMB2260 is 1GByte, dat is dus 1024MByte en dat is dus 1048576 kByte. Hoeveel kB was 1 gids pagina ook alweer?

En hoe was het ook alweer met de gids in de oude versie van de software? Stond die in z'n geheel in het geheugen of werd die ook stukje voor stukje gecached?

Als die in z'n geheel in het geheugen stond waarom was het geheugen toen dan niet vol en zou hij nu wel vol zijn? En als de gids toen ook stukje voor stukje gecached werd, waarom was de gids toen dan niet traag?