Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img

Dag,

vandaag ook de nieuwe update ontvangen. Merk nog geen problemen behalve dat, op onze Samsung tv, de smart afstandsbediening niet meer werkt zoals voorheen. Eerder hoefde ik alleen de aan-knop op de afstandsbediening in te drukken en ging zowel de tv aan als de KPN ontvanger. Nu alleen de tv…. Is dit een instelling?

Forum|alt.badge.img

De afstandsbediening instellen is nog gemakkelijker instellen onder menu, afstandsbediening.

Er staan al een aantal codes van de meeste bekende merken.

Fluitje van een cent om je afstandsbediening voor je tv in te stellen.

Forum|alt.badge.img
Ernest_de_Groot schreef:

De afstandsbediening instellen is nog gemakkelijker instellen onder menu, afstandsbediening.

Er staan al een aantal codes van de meeste bekende merken.

Fluitje van een cent om je afstandsbediening voor je tv in te stellen.

Dat weet ik maar is niet mijn vraag. Ab werkt gewoon maar werkt niet meer hetzelfde als voor de update....

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 17 september 2020

Het nieuwe menu is puur gericht op het visuele aspect, functioneel is het er niet beter op geworden.

Ik ben altijd zeer benieuwd wie de mensen zijn op wie de KPN zegt zich te baseren voor nieuwe wensen.

Ik herken dit meer als leuke dingetjes voor de programmeurs.

Grootste probleem op dit moment dat het menu ontzettend traag werkt. Wanneer wordt dat in orde gemaakt, zodat je niet steeds hoeft te wachten totdat de informatie weer verschijnt als je iets gestopt hebt bijvoorbeeld.

Forum|alt.badge.img

Ik weet niet wat je bedoelt met: hij werkt niet als voor de update.

kan je wat voorbeelden noemen?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 september 2020

Ge achte KPN,

Het nieuwe menu een avond toegepast, alles werkt tot nu toe naar wens. De lettergrootte is prima, er Het beeld in beeld mis ik ook omdat je zenders kon programmeren terwijl je een kanaal kon blijven volgen.

Alleen een klein foutje:  wanneer zoals bij ons meestal de ondertitels op teletekst kan. 888 hebt aan staan moet je alvorens je meer functies wilt bedienen eerst de tv toets bedienen om teletekst uit te schakelen. 

Daarna kun je bijv. “doorspoelen” of pauzeren.  Dat was in de oude situatie ook, geen probleem.

In het nieuwe uitvoering volgt nu een hinderlijke en overbodig menu of ik de video ja of nee wil stoppen.

Overbodig omdat ik ook kan stoppen met de stop knop en ik de video zelden wil laten stoppen.

Dan nog iets: bij o.a. de info aanvraag (gele toets) ontstaat wederom een grote blauwe balk onder in het scherm die de ondertitels overschrijft.  Misschien een idee om deze balk doorzichtbaar te maken?

Technisch werkt alles goed, succes met vervolg, GvH.

Forum|alt.badge.img
Ernest_de_Groot schreef:

Ik weet niet wat je bedoelt met: hij werkt niet als voor de update.

kan je wat voorbeelden noemen?

Staat in het bericht waar jij als eerste op reageerde

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 18 september 2020

Er is gisteren een update uitgerold voor TV maar de interface is tergend traag. Vertragingen van enkele seconden op alle interactie. Wat kan ik doen? Of hoe kan ik dit terugdraaien?

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 216 reacties
  • 18 september 2020

Welkom bij de (groeiende) club van slachtoffers...:frowning2:

Hopelijk wordt dit snel teruggedraaid zodat we weer van tv kunnen genieten.

(i.p.v. ons groen en geel te ergeren...)

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 18 september 2020
Imarco schreef:

Welkom bij de (groeiende) club van slachtoffers...:frowning2:

Hopelijk wordt dit snel teruggedraaid zodat we weer van tv kunnen genieten.

(i.p.v. ons groen en geel te ergeren...)

Ja ik las het in de 1500+ reacties. Via de webcare op Twitter ben ik naar hier verwezen, maar ik lees hier ook geen oplossingen.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 216 reacties
  • 18 september 2020

Helaas,

Als KPN wat wil dan gebeurt het ook…  :rage:

(ongeacht wat de klanten willen of denken; dat is schijnbaar irrelevant...)

De klantgerichte PTT van vroeger bestaat al lang niet meer...

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 18 september 2020
NiekD schreef:

Via de webcare op Twitter ben ik naar hier verwezen, maar ik lees hier ook geen oplossingen.

KPN heeft willens en wetens voor deze implementatie gekozen, zij zijn de enigen die het kunnen terugdraaien (wat ze vast niet doen), of oplossen (wat ik ze ook nog niet zie doen).

Afgezien van traagheid zijn er wel meer vreemde ‘hangups’.

Ik heb al gehad dat de afstandsbediening niets meer deed, maar het lopende programma doorliep (nee het lag niet aan de AB, volume regeling die mijn TV doet deed het nog), kastje reset was nodig.

Gister nog maffer, alleen het kanaal wisselen met direct kanaalnummers intypen werkte nog, gids, menu, P+/P-  etc, lieten wel kort het ledje op de vip2952 oplichten, maar er gebeurde niets, dus maar weer kastje resetten.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 18 september 2020
Klacht20 schreef:

Juist

Ik erger me ook het menu is erg omslachtig geworden en ik mis ook het beeld in beeld

Daarbij - ook voor de TV gids - is het filerijden geworden i.p.v. zappen, zoooo traaaaaggg. Veel te veel overbodige info en blingbling. Eenvoud en snelheid graag én “beeld-in-beeld”

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 216 reacties
  • 18 september 2020

Geen reacties. De harde waarheid doet blijkbaar te veel pijn… :neutral_face:

Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties
  • 18 september 2020

Hallo iedereen, bedankt dat jullie feedback aan ons geven over de nieuwe iTV menu, die valt niet bij iedereen in de smaak lees ik. Dat is erg jammer, want we willen graag dat iedereen een verbeterde gebruikerservaring beleeft. Zoals het startbericht al aangeeft hebben we op het forum een oproep gedaan aan onze community: Pilot nieuwe iTV menu, en daarna een aantal weken uitvoerig getest met klanten en gebruikersfeedback opgehaald. Dat is uiteraard nooit een garantie dat elke gebruiker het daarna prettig vindt werken. Zelf heb ik al vanaf het begin het nieuwe menu en ik ben er erg over te spreken, dat is iets persoonlijks en over smaak valt niet te twisten. Ieder heeft zo zijn voorkeuren, en daar moeten wij een ‘middenweg’ in zien te vinden. Al onze gebruikers krijgen ermee te maken, en dat is soms even wennen.  

Een traag menu zal bij niemand goed vallen, ik lees dat @NiekD daar last van heeft. Welke tv-ontvanger heb je en wat is de reactiesnelheid precies? Wil je dat eens ‘meten’?

Ik lees een aantal reacties de afgelopen dagen van @Imarco, die niet zo positief zijn. In één van je posts geef je aan dat de reactiesnelheid met 500 % is vermeerderd. Zou je dat ook eens willen meten hoeveel seconden het exact duurt voordat je kunt wisselen van zender etc. Ook is het voor ons cruciaal om te weten welke tv-ontvanger je hebt. De Arris ….? Daarnaast geef je aan dat er nog veel meer fouten zijn, kun je preciezer aangeven wat er niet goed is? Dan kunnen we daar misschien iets tegen doen :)

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 129 reacties
  • 18 september 2020
Imarco schreef:

Ik vind het een hele kunst dat ze een nieuwe versie kunnen maken die veel en veel slechter is als de oude (die ook al niet erg fris was)…

Ik maak beroepsmatig ook hard/software ontwerpen. Als ik zulk broddelwerk zou afleveren zou ik geen klant overhouden…

Ik stel voor dat iedereen de vorige (werkende) versie terugkrijgt totdat de nieuwe versie fatsoenlijk is getest en alle bugs, onhebbelijkheden en rariteiten eruit gehaald zijn.

Ik maak beroepsmatig ook software en heb ook wel enkele opmerkingen over het nieuwe menu, maar het is wel handig als die ook worden benoemd als u klachten heeft. Anders kan het natuurlijk ook nooit worden opgelost! En ook u zult software maken die na oplevering aan veel gebruikers toch nog onvolkomenheden bevat; waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en een productieomgeving bevat altijd meer verschillende mogelijkheden dan een testomgeving.

Hierbij mijn opmerkingen:

• tv gids is trager op oudere (niet 4k) ontvangers
  • op het moment dat de gids wordt getoond zie je niet meer het huidige programma (PiP) alleen het geluid hoor je
  • geluid is veel zachter op de VIP5202
  • bij verschillende acties moet je meer knoppen indrukken voor hetzelfde resultaat als eerder (bijvoorbeeld zender kiezen in gids, zenderlijst kiezen)
  • VIP5202 kan niet tegen Cloudflare DNS (maar ik denk dat dat mijn probleem is en dat heb ik inmiddels opgelost)

Verder vind ik de interface wel verbeterd, maar bovengenoemde punten mogen wel aandacht krijgen.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 216 reacties
  • 18 september 2020

Paar observeringen dan:

- Na iedere toetsdruk op afstandbediening wordt een paar seconden gewacht. Heel ergerlijk.
- Program view window in tv gids is verdwenen
- Openen tv gids is godsgruwelijk traag
- Sluiten van tv gids is ook traag
- Na kiezen programma in tv gids moet ik 2x op OK drukken (was 1x, ook ergerlijk)
- TVgids toets 'onthoudt' horizontaal of vertikaal menu bij volgende keer. Ongewenst en storend
- In TV gids krijg je eerst lege vakjes waar pas na enige tijd wat inkomt
- Ook wisselen tussen 2 tv gids pagina's is traaaag
- TV gids was snel te verlaten met TV/home toets. Werkt niet meer.
- Tijd tussen 2 cijfers voor kanaalkeuze lijkt korter geworden. Storend, krijg vaak verkeerde keuze
- Ook in menu's is alles slaapverwekkend traag. Ergerlijk
- Omschakelen tussen 2 kanalen met de return toets is ook veel trager geworden
- Plaatje bij keuze tv gids is weinig zinvol en kost alleen maar tijd en beeldruimte
- Progressbar is verkeerd-om en toont alleen hoe lang je al naar deze zender kijkt (zinloze informatie)

In-a-nutshell: alles is vreselijk traag en nuttige opties zijn verdwenen.

• 0 reacties
  • 18 september 2020

Ik heb ook het nieuwe menu sinds gisteren. Het menu ziet er frisser en in mijn ogen beter uit. Instellingen zijn goed te benaderen en de vertrouwde functies zijn aanwezig.

De snelheid is echt een stuk trager en vraagt verbetering. Als het nieuwe menu iets trager wordt heb ik dit er wel voor over omdat het oude design voor mij echt ouderwets overkwam.

Nu is de software te traag en zou graag een tussenoplossing zien. Verder maakt de pip voor mij geen verschil. Ik mis hem enerzijds terwijl anderzijds de afbeelding en omschrijving van het programma wel fijn is zo.

Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties
  • 18 september 2020

Hoi @saxman, bedankt dat je de tijd neemt om ons van uitgebreide feedback te voorzien. Toch ook fijn om te lezen dat de interface je bevalt :)
Een aantal verbeterpunten zijn ‘as designed’ . Zoals meerdere knoppen indrukken om ergens te komen, niet omdat we willen stimuleren dat je meerdere handelingen doet, maar dat brengt wel een betere structuur aan. Het startmenu is overzichtelijker ingedeeld in ‘logische’ categorieën :)

Een aantal ‘verbeterpunten’ herkennen we ook, daar wordt aan gewerkt. 

saxman schreef:

VIP5202 kan niet tegen Cloudflare DNS (maar ik denk dat dat mijn probleem is en dat heb ik inmiddels opgelost)

Wat ging hier mis? :)

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 129 reacties
  • 18 september 2020
Nadia schreef:

Hoi @saxman, bedankt dat je de tijd neemt om ons van uitgebreide feedback te voorzien. Toch ook fijn om te lezen dat de interface je bevalt :)
Een aantal verbeterpunten zijn ‘as designed’ . Zoals meerdere knoppen indrukken om ergens te komen, niet omdat we willen stimuleren dat je meerdere handelingen doet, maar dat brengt wel een betere structuur aan. Het startmenu is overzichtelijker ingedeeld in ‘logische’ categorieën :)

Een aantal ‘verbeterpunten’ herkennen we ook, daar wordt aan gewerkt. 

saxman schreef:

VIP5202 kan niet tegen Cloudflare DNS (maar ik denk dat dat mijn probleem is en dat heb ik inmiddels opgelost)

Wat ging hier mis? :)

@Nadia :
Het is een bekend probleem (bij KPN). Bij communicatie met de DNS servers verwachten de Arris VIP5202 tv-ontvangers het antwoord in het nieuwere en efficiëntere compressed format. Als een server dat niet ondersteunt en nog het oudere uncompressed format gebruikt loopt de communicatie mis en kan de update niet doorkomen. De DNS RFC staat overigens toe dat een DNS server een response in uncompressed format mag verstruren. Wat CloudFlare in dit geval dus doet is niet gebruikelijk maar wel volgens de standaard.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 18 september 2020

Ik ben net zoals velen totaal niet tevreden met deze nieuwe “update”. Tv kijken roept nu elke keer irritatie op ipv ontspanning.
Op z’n minst op de Arcadyan vreselijk traag, zowel het verschijnen van het menu om te beginnen, wisselen van pagina’s en af en toe trage reactie op de afstandsbediening. Er zijn extra handelingen nodig om simpelweg in het menu te zappen. Waarom? De functionaliteit is flink, maar dan ook heel flink, achteruitgegaan!
Over smaak valt misschien niet te twisten, maar het feit dat ik het menu niet meer zonder bril fatsoenlijk kan lezen (vorige versie wel) vind ik alleen al kwalijk. En wat het nut is van die plaatjes? Mooi hoor, maar ik heb liever een fatsoenlijk werkende interface en “beeld in beeld” niet te vergeten. 
Heel slecht dit. Geef mensen dan op z’n minst de optie om al die hippe opsmuk uit te zetten en menu functies zoals ze waren. Dat zal wellicht ook iets schelen in de traagheid.
Als dit zo blijft is dat voor ons reden genoeg om over te stappen in elk geval! Slechte beurt KPN!

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 18 september 2020

Hallo @Nadia,

Mijn TV-ontvanger is de Arris VIP2952 v2. De reactietijd is wat moeilijker meten. Gids opent bijvoorbeeld in 400ms seconden naar een blauw scherm en dan nog eens 1600ms later verschijnt er pas inhoud (ongeveer 2 seconden in totaal). Ook op navigeren in de gids zit ongeveer 400-500ms vertraging voor alleen het navigeren naar een kanaal lager (niet volgende pagina). De vorige versie reageerde vrijwel direct.

De nieuwe look is hartstikke mooi maar door alle vertragingen veel minder prettig in het gebruik.

PeterG
Superuser
  • 61274 reacties
  • 18 september 2020

Hoi o.a. @Imarco . Het wordt verschillend ervaren. Op mijn Arris 2952 was het de eerst 2 dagen 2 seconden, maar inmiddels doet de gids hier ook 5 seconder over het laden. En verdwijnen.

- TVgids toets 'onthoudt' horizontaal of vertikaal menu bij volgende keer. Ongewenst en storend

Had oude in menu op vertikaal (meerdere programma's van één zender) staan. Nu ook gewoon zo ingesteld via de 'gids’-knop.

En dat laatste doe ik hier nog gewoon met de TV/home toets….

- TV gids was snel te verlaten met TV/home toets. Werkt niet meer.

Tijd tussen 2 cijfers voor kanaalkeuze lijkt korter geworden. Storend, krijg vaak verkeerde keuze

Hier moest ik ook effe aan wennen. Ben/was kennelijk niet zo'n snelle intoetser van de cijfers….

Verder ben ik het met je overige punten eens.

• 0 reacties
  • 18 september 2020

Heb jij een verklaring waarom na een tijdje het langer duurd? Is er een verbetering als je kastje opnieuw opstart?

Nadia
Wijsgeer
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties
  • 18 september 2020

Hah @NiekD, tof dat je dit even voor me wilde testen!

NiekD schreef:

Mijn TV-ontvanger is de Arris VIP2952 v2. De reactietijd is wat moeilijker meten. Gids opent bijvoorbeeld in 400ms seconden naar een blauw scherm en dan nog eens 1600ms later verschijnt er pas inhoud (ongeveer 2 seconden in totaal). Ook op navigeren in de gids zit ongeveer 400-500ms vertraging voor alleen het navigeren naar een kanaal lager (niet volgende pagina). De vorige versie reageerde vrijwel direct.

De nieuwe look is hartstikke mooi maar door alle vertragingen veel minder prettig in het gebruik.

Hiermee kan ik onze architecten van iTV inlichten, zodat we dit kunnen verbeteren. Ik lees dat ook terug bij @G Smit dat de vertraging een enorme frustratie is, dat maakt de tv-ervaring er echt niet prettiger op. Goed dat jullie van je laten horen! 

Helaas, kan ik dat nu niet verklaren @Jeroen Ruiter. Vandaar dat ik nu ook geen oplossing kan aandragen. Opnieuw opstarten van de ontvanger kun je proberen, maar ik durf geen garantie te geven dat het iets uithaalt.