Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

• 0 reacties
  • 29 september 2020

Hallo @wjb 

ik val niet onder een testgroep als TFT-klant, maar heb diverse verstoringen in mijn tv-decoder gemeld.

Door de techneuten van TFT/KPN wordt mijn decoder 24/7 gemonitord en de logs uitgelezen.

Misschien toch een test.:thinking:

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6479 reacties
  • 29 september 2020
JanD schreef:

Ik stond vanochtend op om 6u45 en zag dat de tv-decoder (Arris) aan het updaten was.

Bij het bekijken van de versies zag ik de volgende veranderingen:

UI is nu versie 4.106.209

Firmware is nu versie 8.0.106_1.dev

Wat zijn de veranderingen?

Het moderatieteam weet vast een antwoord.:relaxed:

Dit is een dev oftewel development versie en deze is bedoeld voor testdoeleinden. 
Deze krijg je dus om dat je een log hebt draaien. Ik zit ook in een test versie.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 29 september 2020
ChrisWissink schreef:
JanD schreef:

Ik stond vanochtend op om 6u45 en zag dat de tv-decoder (Arris) aan het updaten was.

Bij het bekijken van de versies zag ik de volgende veranderingen:

UI is nu versie 4.106.209

Wat zijn de veranderingen?

Het moderatieteam weet vast een antwoord.:relaxed:

Dit is een dev oftewel development versie en deze is bedoeld voor testdoeleinden. 
Deze krijg je dus om dat je een log hebt draaien. Ik zit ook in een test versie.

Ik ook 🙂  Ik zit ook in deze test versie. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 29 september 2020

Het volume op de 5202 na de 8.0.106_1.dev is hier sterk verbeterd.👍

De keuze met de OK knop op de afstandsbediening, om zoals vanouds, direct naar de zender te gaan is erg fijn. Scheelt een hoop ergernis. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Anneke-Anna schreef:

De keuze met de OK knop op de afstandsbediening, om zoals vanouds, direct naar de zender te gaan is erg fijn. Scheelt een hoop ergernis. 

Mooi dat het volume sterk verbeterd is.

Als je langs kanaal 200 zapt en vervolgens naar kanaal 41, blijft het volume dan ook goed?

En wat als je een opname hebt bekeken en hebt teruggekeken uit de gids en vervolgens live naar kanaal 41 kijkt?

De functionaliteit om de OK knop weer als vanouds te laten werken was al in de vorige UI opgenomen.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Mooi dat dat volume sterk verbeterd is.

Als je langs kanaal 200 zapt en vervolgens naar kanaal 41, blijft het volume dan ook goed?

En wat als je een opname hebt bekeken en hebt teruggekeken uit de gids en vervolgens live naar kanaal 41 kijkt?

De functionaliteit om de OK knop weer als vanouds te laten werken was al in de vorige UI opgenomen.

Het volume blijft goed hier. Bij jou nog niet?

*En ja, dat wist ik van de OK knop :) 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Anneke-Anna schreef:

Het volume blijft goed hier. Bij jou nog niet? :( 

Nee, ik had net als @ChrisWissink een eerdere .dev firmware en daarmee was er ook een sterke verbetering in het volume van stereo zenders. Bij eerdere versies was het volume van stereo zenders via mijn Sony Home Cinema Set altijd nagenoeg nul. Met die testversie was het volume van stereo zenders goed totdat er langs kanaal 200 gezapt werd of er uitgesteld gekeken was (opname cq terugkijken). Dat laatste lijkt echt iets wat alleen optreedt i.c.m. mijn Sony televisie en home cinema set en is ook iets dat ik met mijn ZXV8001 ervaar.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Het volume blijft goed hier. Bij jou nog niet? :( 

Nee, ik had net als @ChrisWissink een eerdere .dev firmware en daarmee was er ook een sterke verbetering in het volume van stereo zenders. Bij eerdere versies was het volume van stereo zenders via mijn Sony Home Cinema Set altijd nagenoeg nul. Met die testversie was het volume van stereo zenders goed totdat er langs kanaal 200 gezapt werd of er uitgesteld gekeken was (opname cq terugkijken).

Welke dev was dat? Ik was, als ik me niet vergis, samen met Chris gevraagd om de test versie mbt het volume te testen dmv poort push binnen gekregen.

Er was mij na de uitrol van die test gevraagd of het volume was verbeterd en of het uitgerold kon worden voor iedereen.

Als ik het goed heb, heb jij die versie ook getest voor het werd uitgerold. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 29 september 2020

@wjb Nog een toevoeging, ik had, aan de hand van jouw topic mbt wegvallen van geluid, nog een paar testjes op de 5202 gedaan ism Sony homecinema. Hier bleef het volume gelijk..... 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Anneke-Anna schreef:

@wjb Nog een toevoeging, ik had, aan de hand van jouw topic mbt wegvallen van geluid, nog een paar testjes op de 5202 gedaan ism Sony homecinema. Hier bleef het volume gelijk..... 

Dank je, hier helaas niet.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 september 2020

Ik had juist KPN genomen voor glasvezel internet, maar ook grotendeels vanwege de fijne tv gids. Mijn ouders hadden Ziggo en dat was zo traag vanwege alle extra info en afbeeldingen. KPN had gewoon een simpele, maar effectieve tv gids die enorm snel was in de bediening en zappen. Dat was de reden voor mij om voor KPN te gaan. Nu heb ik een update gekregen en schrok me kapot! De snelheid, overzicht, duidelijkheid, allemaal in een klap weg! Why fix something that is't broken? Ik hoop heel erg dat dit terug kan worden gezet, want ik mis de pip ook heel erg in beeld. Ik ben een trouwe klant aan kpn inmiddels, dus baal hier enorm van. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Balen :hushed:

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Anneke-Anna schreef:
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Balen :hushed:

We staan in nauw contact om te kijken wat nu de oorzaak zou kunnen zijn. De nieuwe (.dev) firmware voor de 5202 is in ieder geval al een stap in de goede richting en we staan in nauw contact met het developmentteam.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 129 reacties
  • 29 september 2020
RalfG schreef:

Ik had juist KPN genomen voor glasvezel internet, maar ook grotendeels vanwege de fijne tv gids. Mijn ouders hadden Ziggo en dat was zo traag vanwege alle extra info en afbeeldingen. KPN had gewoon een simpele, maar effectieve tv gids die enorm snel was in de bediening en zappen. Dat was de reden voor mij om voor KPN te gaan. Nu heb ik een update gekregen en schrok me kapot! De snelheid, overzicht, duidelijkheid, allemaal in een klap weg! Why fix something that is't broken? Ik hoop heel erg dat dit terug kan worden gezet, want ik mis de pip ook heel erg in beeld. Ik ben een trouwe klant aan kpn inmiddels, dus baal hier enorm van. 

@RalfG Wat jammer dat het bij jou zo traag verloopt. Terugzetten gaat niet gebeuren vrees ik voor jou. Er zijn gelukkig ook een heleboel tevreden klanten (in het forum zie je natuurlijk alleen de klanten die niet tevreden zijn). Er wordt nog druk aan het menu ontwikkeld zoals je in dit topic kunt zien.

Er zijn wat standaard vraagjes die steeds voorbij komen:

• Heb je de software al eens opnieuw geïnstalleerd?
  • Heb je de tv ontvanger al eens (minimaal) 30 seconden van de stroom gehad en dan weer aangezet?
  • Welk type tv ontvanger heb je?
  • Als de ontvanger “oud” is kan deze mogelijk worden vervangen door KPN: apparatuur wisselen

Hopelijk lijdt één van bovenstaande suggesties tot een oplossing!

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 216 reacties
  • 29 september 2020

Zoals reeds vermeld: het is gewoon bar slecht geschreven software.

Kijk naar OpenPLI: dat is zeer snel en ziet er fantastisch uit.

(‘kan niet’ is dus geen excuus...)

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 129 reacties
  • 29 september 2020
Imarco schreef:

Zoals reeds vermeld: het is gewoon bar slecht geschreven software.

Kijk naar OpenPLI: dat is zeer snel en ziet er fantastisch uit.

(‘kan niet’ is dus geen excuus...)

Zou leuk zijn voor de gevorderde gebruikers, maar ik vrees dat het net zo lang gaat duren als het mogelijk maken van een eigen router….:rolling_eyes:

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 216 reacties
  • 29 september 2020

?

OpenPLI is een bestaande interface (en nog wel ‘made in holland’ ook!).

Moet alleen op de settopbox aangepast worden.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 29 september 2020
CGdV schreef:

Vind deze update ook helemaal niks.:frowning2:

Loopt vaak vast, vertraagd het systeem, te veel "mogelijkheden”  en zappen duurt een eeuwigheid.

de gekleurde sneltoetsen op de afstandsbediening werken ook niet meer met de nieuwe IF.

KPN,,   ga AUB weer het oude menu hanteren, of haal de overbodige troep eruit zoals de afbeeldingen in het menu.  Maak het simpeler zodat het systeem minder vaak vastloopt en dus sneller werkt.

Erg frustrerend allemaal.    En wij maar betalen voor iets waar wij niet om vragen………..

Wat nog leuker is, is dat nu iedere keer je wil iets terugkijken krijg je eindeloze advertenties voordat het programma begint. Niet voor niks dat KPN vraagt nu

advertentievoorkeuren in te stellen... Aub nee!

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 29 september 2020

De kracht van de KPN interface t.o.v. concurrent Ziggo was met name juist de eenvoud en snelheid ! 

Het waren de hoofdreden voor mij om destijds voor KPN te kiezen.   En juist dit is nu na de update ineens sterk slechter geworden, oa. in ruil voor zinloze foto's bij elk programme die voor extra overhead zorgen.. Ik ben erg teleurgesteld -- ook in de verantwoordelijke voor het geheel.

Beter was het geweest op de oude kastjes alles te laten as-is - immers volgens mij veel tevreden gebruikers : snelheid en eenvoud.

Dat er dan bij nieuwe kastjes met voldoende snelheid de interface -voorzichtig- gewijzigd wordt was een betere strategie geweest.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6479 reacties
  • 29 september 2020
kpn9241 schreef:

..Beter was het geweest op de oude kastjes alles te laten as-is - immers volgens mij veel tevreden gebruikers : snelheid en eenvoud.

Dat er dan bij nieuwe kastjes met voldoende snelheid de interface -voorzichtig- gewijzigd wordt was een betere strategie geweest.

Er zit iets meer achter dan een wisseling van het uiterlijk.  KPN is compleet overgestapt op een nieuw platform omdat de oude na meer dan 10 jaar ruim op ( misschien wel over) het eind van de mogelijkheden zat. 
Er is dus een nieuw platform ontwikkeld met een nieuwe lay-out voor de menuschermen om de ontwikkeling in de toekomst mogelijk te maken.

Ik deel wel de mening dat het niet mag leiden tot een tragere ontvanger.  Ik hoop dat de ontwikkelaars hier snel een fix voor uitrollen. 

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 216 reacties
  • 29 september 2020

Je kunt mij niet vertellen dat dit niet is opgevallen tijdens ontwikkeling.

(ieder kind kan zien dat alles ongelooflijk traag is en slecht werkt)

Waaraschijnlijk heeft men gedacht “de gebruikers zullen (moeten) het wel slikken”

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 16428 reacties
  • 29 september 2020
JanD schreef:

Anneke-Anna schreef:

Ik begrijp uit jullie berichten dat jullie een firmware update hebben gehad vanochtend? Zover ik weet zitten jullie nog op  8.0.102_2. Willen jullie een foto maken van het "systeem informatie” scherm en delen in dit topic? [Menu, instellingen, informatie.] Ip adres wel even wegpoetsen of niet op de foto zetten natuurlijk.:wink:

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2587 reacties
  • 29 september 2020
Vikash schreef:
JanD schreef:

Anneke-Anna schreef:

Ik begrijp uit jullie berichten dat jullie een firmware update hebben gehad vanochtend? Zover ik weet zitten jullie nog op  8.0.102_2. Willen jullie een foto maken van het "systeem informatie” scherm en delen in dit topic? [Menu, instellingen, informatie.] Ip adres wel even wegpoetsen of niet op de foto zetten natuurlijk.:wink:

@Vikash

Ik heb de firmware eerder gekregen op de 5202 om te testen, niet vanochtend. Er was vorige week telefonisch contact met mij opgenomen vanuit, naar ik aanneem, het iTVteam. @Bart_Z is op de hoogte. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Imarco schreef:

Je kunt mij niet vertellen dat dit niet is opgevallen tijdens ontwikkeling.

(ieder kind kan zien dat alles ongelooflijk traag is en slecht werkt)

Waaraschijnlijk heeft men gedacht “de gebruikers zullen (moeten) het wel slikken”

De vraag is of dat tijdens de testfase en pilot ook zo was immers toen werd de nieuwe backend natuurlijk nog nauwelijks belast door die paar testers terwijl er ondertussen ruim meer dan een miljoen TV ontvangers aangesloten zijn.

Daarbij komt ook dat de laadtijd van de gids absoluut niet bij iedereen hetzelfde is. Zo heb ik op een HMB2260 een laadtijd van minder dan twee seconden terwijl ik lees dat er ook abonnees zijn die vijf seconden of meer op het laden van de gids moeten wachten.

Uiteraard had het KPN een stresstest moeten uitvoeren en daarbij zou geconstateerd moeten zijn dat er problemen te verwachten waren.

Overigens heb ik de vinger nog niet echt op het pijnpunt kunnen leggen.

Er zijn mensen met een HMB2260 die zeer slechte performance ervaren terwijl anderen met een HMB2260 een acceptabele performance ervaren. Dat duidt er eigenlijk op dat de oorzaak niet in de rekenkracht van de TV ontvanger gezocht moet worden immers dan zou je namelijk verwachten dat de performance bij iedereen slecht zou zijn.

Er zijn mensen die met een 8001 of 5202 geen enkele vertraging ervaren terwijl op hetzelfde adres met een 2260 of 2952 een mindere performance gehaald wordt. Als de oorzaak in de server cq. het netwerk zou liggen dan zou je juist verwachten dat alle typen last zouden hebben van die traagheid.

Ik hoop dat KPN (samen met Accenture) de oorzaak snel weet te achterhalen.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Anneke-Anna schreef:

Ik heb de firmware eerder gekregen op de 5202 om te testen, niet vanochtend. 

Heb jij dan de firmware versie die @JanD noemt (8.0.106_1.dev) of heb je wellicht firmware versie 8.0.104_2400.dev?