Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Ik heb de firmware eerder gekregen op de 5202 om te testen, niet vanochtend. 

Heb jij dan de firmware versie die @JanD noemt (8.0.106_1.dev) of heb je wellicht firmware versie 8.0.104_2400.dev?

Ik heb nu nog de 8.0.104_2400.dev

Ik had het verzoek gekregen om niet te resetten en pas na een maand of 2 de resterende updates binnen te halen. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Anneke-Anna schreef:
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Heb jij dan de firmware versie die @JanD noemt (8.0.106_1.dev) of heb je wellicht firmware versie 8.0.104_2400.dev?

Dus daar zit de onduidelijkheid immers…

Anneke-Anna schreef:

Het volume op de 5202 na de 8.0.106_1.dev is hier sterk verbeterd.👍 

Ik hoop dat @JanD nog wel een screenshot kan plaatsen.

@Vikash, zou het kunnen zijn dat de firmware versie bij Telfort afwijkt van die van KPN?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:
wjb schreef:
Anneke-Anna schreef:

Dus daar zit de onduidelijkheid immers…

Anneke-Anna schreef:

Het volume op de 5202 na de 8.0.106_1.dev is hier sterk verbeterd.👍 

Ik hoop dat @JanD nog wel een screenshot kan plaatsen.

@Vikash, zou het kunnen zijn dat de firmware versie bij Telfort afwijkt van die van KPN?

Ik had die versie per ongeluk aangezien voor de hier huidige versie inderdaad. 

Screenshot mijn 5202;

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:

De vraag is of dat tijdens de testfase en pilot ook zo was immers toen werd de nieuwe backend natuurlijk nog nauwelijks belast door die paar testers terwijl er ondertussen ruim meer dan een miljoen TV ontvangers aangesloten zijn.

Een stresstest is natuurlijk verplicht in dit soort gevallen.

Maar in de testfase had men wel degelijk alle ‘idiosynchracies’ eruit kunnen halen.

(da’s niet het werk van de klant)

Er zijn genoeg dingen die onlogisch of erg irriterend werken (zoals de 2x op OK drukken)

Ook de te korte pauze tussen indrukken van 2 kanaalcijfers is irritant, je komt steeds op verkeerde zenders terecht… (terwijl die pauze bij de oude firmware prima was)

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Imarco schreef:

Uiteraard en het is ook onacceptabel als zou blijken dat die performance problemen door overbelasting zouden optreden. Ik ben echter nog niet zover om tot die conclusie te kunnen komen.

Imarco schreef:

Er zijn genoeg dingen die onlogisch of erg irriterend werken (zoals de 2x op OK drukken)

Ook de te korte pauze tussen indrukken van 2 kanaalcijfers is irritant, je komt steeds op verkeerde zenders terecht… (terwijl die pauze bij de oude firmware prima was)

Het twee keer op OK drukken is gelukkig al verholpen. En verder ervaren wij eigenlijk geen grote problemen met het nieuwe menu, ook niet die korte pauze tussen het indrukken van twee cijfers.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 16493 reacties
  • 29 september 2020

@Anneke-Anna. Ah oke, dus toch. Ik was even de kluts kwijt, maar heb het nu weer gevonden. 

Ik weet eerlijk gezegd niet of de firmware versie van Telfort afwijkt van KPN, zover ik weet niet. Daarom ben ik wel erg nieuwsgierig naar de screenshot van @JanD.:blush:

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 29 september 2020
Vikash schreef:

@Anneke-Anna. Ah oke, dus toch. Ik was even de kluts kwijt, maar heb het nu weer gevonden. 

Daar heb ik gelukkig nooit last van…...🙈😅😂 *oops*

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020
Anneke-Anna schreef:
Vikash schreef:

Daar heb ik gelukkig nooit last van…...🙈😅😂 *oops*

Het is ook moeilijk om de kluts kwijt te raken als je hem nog nooit gevonden hebt. :wink:

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:

Het is ook moeilijk om de kluts kwijt te raken als je hem nog nooit gevonden hebt. :wink:

Precies, ik ben dan ook gestopt met zoeken 😉

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 29 september 2020

En verder ervaren wij eigenlijk geen grote problemen met het nieuwe menu, ook niet die korte pauze tussen het indrukken van twee cijfers.

De pauze tussen 2 digits was bij de oude kanaalkeuze precies goed, waarom dan veranderen???

Ik heb nu regelmatig als ik bijv. ‘18’ wil, ik eerst op kanaal ‘1’ en dan op ‘8’ terecht kom…

Vroeger niet een keer last van gehad. (tijd was toch maar minimaal langer)

Na iedere toets van de AB is er nu vertraging, ook als dat totaal niet nodig of gewenst is.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 29 september 2020

Imarco schreef:

Na iedere toets van de AB is er nu vertraging, ook als dat totaal niet nodig of gewenst is.

Jij ervaart dat er na iedere toets van de AB nu een vertraging is, ik ervaar dat niet, niet op een 8001, niet op een 5202 en ook niet op een 2260.

Dat maakt dit fenomeen nu net zo ongrijpbaar. Waarom ervaar jij dat wel en ik niet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 300 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:
Imarco schreef:

Uiteraard en het is ook onacceptabel als zou blijken dat die performance problemen door overbelasting zouden optreden. Ik ben echter nog niet zover om tot die conclusie te kunnen komen.

Imarco schreef:

Het twee keer op OK drukken is gelukkig al verholpen. En verder ervaren wij eigenlijk geen grote problemen met het nieuwe menu, ook niet die korte pauze tussen het indrukken van twee cijfers.

Alleen voor de mensen die hier meelezen of zo handig zijn met het (ontdekken) in het menu. Het is niet standaard, je moet er een handeling voor uitvoeren en niet iedereen weet dat.

• 0 reacties
  • 29 september 2020
Vikash schreef:
JanD schreef:

Firmware is nu versie 8.0.106_1.dev

Anneke-Anna schreef:

Ik ook 🙂  Ik zit ook in deze test versie. 

Ik begrijp uit jullie berichten dat jullie een firmware update hebben gehad vanochtend? Zover ik weet zitten jullie nog op  8.0.102_2. Willen jullie een foto maken van het "systeem informatie” scherm en delen in dit topic? [Menu, instellingen, informatie.] Ip adres wel even wegpoetsen of niet op de foto zetten natuurlijk.:wink:

Hallo @Vikash , onderstaand een screendump van mijn tv-decoder Arris 2952 V2:

Arris tv-decoder

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 29 september 2020
wjb schreef:

Imarco schreef:

Jij ervaart dat er na iedere toets van de AB nu een vertraging is, ik ervaar dat niet, niet op een 8001, niet op een 5202 en ook niet op een 2260.

Dat maakt dit fenomeen nu net zo ongrijpbaar. Waarom ervaar jij dat wel en ik niet.

Nu ga ik toch tegen mijn eigen gevoel in een beetje zitten meedenken hoe dit nu kan. Ik kan me best voorstellen dat de software in een loop of multi-tasking achtige manier één voor één een aantal taken afhandelt en dan hoeft er maar één taak een hick-up te ervaren om de rest te vertragen. Wat dit dan is? Iets over het netwerk ophalen o.i.d. Maar ja, ik weet niet hoe de software werkt, dus het blijft gissen. Afwachten dus maar op een oplossing die voor iedereen werkt.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 29 september 2020

Dat mini venster eruit is een drama. Dan wordt er een eeuwigheid gezapt hier, zonder dat ik rustig m'n programma kan afkijken...jammer hoor! 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 29 september 2020
Carboxy schreef:

Afwachten dus maar op een oplossing die voor iedereen werkt

Dat is ook het enige wat we kunnen doen….afwachten...  :rolling_eyes:

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 29 september 2020
ChrisWissink schreef:
kpn9241 schreef:

..Beter was het geweest op de oude kastjes alles te laten as-is - immers volgens mij veel tevreden gebruikers : snelheid en eenvoud.

Dat er dan bij nieuwe kastjes met voldoende snelheid de interface -voorzichtig- gewijzigd wordt was een betere strategie geweest.

Er zit iets meer achter dan een wisseling van het uiterlijk.  KPN is compleet overgestapt op een nieuw platform omdat de oude na meer dan 10 jaar ruim op ( misschien wel over) het eind van de mogelijkheden zat. 
Er is dus een nieuw platform ontwikkeld met een nieuwe lay-out voor de menuschermen om de ontwikkeling in de toekomst mogelijk te maken.

Ik deel wel de mening dat het niet mag leiden tot een tragere ontvanger.  Ik hoop dat de ontwikkelaars hier snel een fix voor uitrollen. 

Platform aan het einde van de mogelijkheden?

Met dit nieuwe platform kwam er een einde aan mogelijkheden die we al hadden. TRAAAAAAG. Storingen: niet kunnen kijken, niet kunnen opnemen.

Met een beetje goede wil kan ik een (jawel 1) verbetering noemen en dat zijn de balkjes die aangeven dat je iets (gedeeltelijk) heb bekeken. Helaas werkt het niet bij oudere opnamen, waarvan je vergeten bent of je ze hebt bekeken. Bij de recente opnames werkt het wel. Nou, die had ik zelf wel onthouden…

De lay out is ten koste gegaan van de functionaliteit; een soort Louis Vuitton zonder bodem.

Lisa
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+17
  • Oud moderator
  • 7930 reacties
  • 29 september 2020

Hi @JanD en @Anneke-Anna! Even ter bevestiging omdat Vikash nog wat twijfel had in zijn reactie. De software van de Telfort ontvangers is gelijk aan die van de KPN ontvangers. :wink:

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 29 september 2020
Lisa schreef:

Hi @JanD en @Anneke-Anna! Even ter bevestiging omdat Vikash nog wat twijfel had in zijn reactie. De software van de Telfort ontvangers is gelijk aan die van de KPN ontvangers. :wink:

Ik heb geen Telfort, volledig KPN hier :)

@wjb vroeg dit volgens mij. Maar helder in ieder geval 👍

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2740 reacties
  • 29 september 2020
Anto schreef:
ChrisWissink schreef:
kpn9241 schreef:

Er zit iets meer achter dan een wisseling van het uiterlijk.  KPN is compleet overgestapt op een nieuw platform omdat de oude na meer dan 10 jaar ruim op ( misschien wel over) het eind van de mogelijkheden zat. 
Er is dus een nieuw platform ontwikkeld met een nieuwe lay-out voor de menuschermen om de ontwikkeling in de toekomst mogelijk te maken.

Ik deel wel de mening dat het niet mag leiden tot een tragere ontvanger.  Ik hoop dat de ontwikkelaars hier snel een fix voor uitrollen. 

Met dit nieuwe platform kwam er een einde aan mogelijkheden die we al hadden. TRAAAAAAG. Storingen: niet kunnen kijken, niet kunnen opnemen.

Met een beetje goede wil kan ik een (jawel 1) verbetering noemen en dat zijn de balkjes die aangeven dat je iets (gedeeltelijk) heb bekeken. Helaas werkt het niet bij oudere opnamen, waarvan je vergeten bent of je ze hebt bekeken. Bij de recente opnames werkt het wel. Nou, die had ik zelf wel onthouden…

De lay out is ten koste gegaan van de functionaliteit; een soort Louis Vuitton zonder bodem.

@Anto   Het nieuwe platform/menu heeft ook een paar verbeteringen gebracht. Zo is het door mij verfoeide en hardnekkige sync-probleem nu eindelijk opgelost. Ook kun je nu een serie v.e. nieuw seizoen inplannen, zonder dat je eerst het oude seizoen bij Geplande Opnames moet verwijderen.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 29 september 2020

Met een beetje goede wil kan ik een (jawel 1) verbetering noemen en dat zijn de balkjes die aangeven dat je iets (gedeeltelijk) heb bekeken.

Wat is daar in godsnaam nuttig aan? Als je naar een andere zender zapt gaat er een groen balkje lopen.

Als je wegzapt en weer terug gaat het balkje opnieuw beginnen?   (totaal nutteloos en verwarrend.)

Balk in infobar is sowieso verwarrend: het nog te kijken deel is wit en de rest zwart.

(bij ieder ander normaal programma is dat precies anderom dus erg verwarrend)

Infobalk is ook veel te hoog: neemt bijna halve beeld in beslag. Daarbij zou ook veel beter zijn als die infobar transparant was.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 29 september 2020
Katana321 schreef:
Anto schreef:
ChrisWissink schreef:
kpn9241 schreef:

@Anto   Het nieuwe platform/menu heeft ook een paar verbeteringen gebracht. Zo is het door mij verfoeide en hardnekkige sync-probleem nu eindelijk opgelost. Ook kun je nu een serie v.e. nieuw seizoen inplannen, zonder dat je eerst het oude seizoen bij Geplande Opnames moet verwijderen.

Fijn dat je dit meldt, KPN doet dit niet. Dit probleem hadden wij ook, maar dan anders; er werden dan opeens herhalingen opgenomen. Fout, maar je kon het herstellen door de geplande (oude) serie te verwijderen. Hebben we samen toch 2 pluspunten gevonden: Hoera!

Tot voor kort kon ik met dit nieuwe product overigens helemaal geen opnames met 0 ingeplande afleveringen verwijderen. Die functionaliteit was helemaal verdwenen. Zonder aankondiging opeens weer honderden geplande opnames rijker geworden.

Wanneer komen er release notes per HW platform met opgeloste user problemen en nieuwe (oude) functionaliteit?

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 29 september 2020

En jawel, opnames kijken doet het weer niet.

Wat is dat toch super irritant zeg. Nooit last gehad met de oude software en nu zeer regelmatig.

Echt niet blij mee!!!

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 29 september 2020
Imarco schreef:

Met een beetje goede wil kan ik een (jawel 1) verbetering noemen en dat zijn de balkjes die aangeven dat je iets (gedeeltelijk) heb bekeken.

Wat is daar in godsnaam nuttig aan? Als je naar een andere zender zapt gaat er een groen balkje lopen.

Als je wegzapt en weer terug gaat het balkje opnieuw beginnen?   (totaal nutteloos en verwarrend.)

Balk in infobar is sowieso verwarrend: het nog te kijken deel is wit en de rest zwart.

(bij ieder ander normaal programma is dat precies anderom dus erg verwarrend)

Infobalk is ook veel te hoog: neemt bijna halve beeld in beslag. Daarbij zou ook veel beter zijn als die infobar transparant was.

Het gaat mij om het kleine balkje bij opnames in het overzicht van gemaakte opnames. Niet de balk bij een lopend programma.

De infobar bij lopende uitzendingen is inderdaad erg groot en hindert het beeld. Hoe lang deze in beeld is kan je instellen.

Ga naar Instellingen → TV Menu → Infobalk

Minimum is 1 seconde, dus het blijft beperken van de ellende.

Ik kijk persoonlijk niet zo naar de kleur van de voortgangsbalk, maar naar waar de markeerder staat. Maar inderdaad, mijn mediaplayer geeft inderdaad ook wit voor “afgespeeld” en zwart voor “nog niet afgespeeld”.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 300 reacties
  • 29 september 2020
Elfies schreef:

En jawel, opnames kijken doet het weer niet.

Wat is dat toch super irritant zeg. Nooit last gehad met de oude software en nu zeer regelmatig.

Echt niet blij mee!!!

Het is in mijn ogen 1 groot drama dat nieuwe menu van KPNiks. En ik heb het idee dat het er niet beter op wordt qua storingen, problemen, traagheid etc. Ook een overzicht (release notes oid?) van opgeloste problemen kan ik niet vinden en de communicatie… Na al deze maanden zie ik nog weinig lichtpuntjes om bij KPN te blijven, Ik heb het een paar maanden aangekeken, maar overweeg nu toch echt overstappen.