Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 4 oktober 2020

Hier ook. Lijkt wel of alles steeds trager wordt.
Openen gids was al traag (5 sec), nu iets van 8 sec. (sluiten duurt nu ook 4 sec hier, was 2 sec.
Niet mee te werken...

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • 16 reacties
  • 5 oktober 2020

Sinds de nieuwe update is tv kijken een hoop ergenis geworden. Druk je op menu, gebeurt er niets, druk je nog een keer en schiet hij door naar de gids per tv zender. Bij de oude ontvanger kon je door op terug te klikken de blauwe balk wegdrukken, nu blijf je maar heen en weer schakelen tussen je kanalen. Het is echt werkelijk zo traag als dikke str*nt geworden, ik noem dit absoluut geen vooruitgang. Lijkt nu net op ziggo met deze snelheid.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 5 oktober 2020

@hjabmns, ik zie dat we nog niet inhoudelijk op jou gereageerd hebben, excuses. Ik zie ook dat je eigen topic hebt aangemaakt. Dan gaan we in dat topic hier over verder, omdat het niet direct over het nieuwe menu zelf gaat.  

Hap81 schreef:

Ik heb sinds de nieuwe update alleen maar problemen. Tvgids loopt constant vast, opnames kunnen niet bekeken worden omdat het menu vast loopt, netflix app werkt regelmatig niet en heel het menu is gewoon super traag met reageren. 

En dan is kpn gewoon nooit te bereiken.

@Hap81 zou je de tv ontvanger eens een reset willen geven?  

MelskeH schreef:

Ook om mee te nemen: Bij het terug kijken wordt telkens terug geschakeld naar live beeld wat erg storend is. Oplossing de oude manier om in een klein venster de live beelden te tonen.

MelskeH schreef:

Nog een probleem: Oude series worden weer opgenomen, waarvan ik de afleveren al lang gezien heb. bv Ridiculousness S16

@MelskeH, bedoel je dat het terugkijken uit zichzelf stopt en terugvalt op live tv? Want dat hoort niet te gebeuren. 

Wat betreft opnames, dat is hoe opnemen nu werkt, dit staat ook uitgelegd in een van de startberichten van dit topic. Een serieopname zal gemiste afleveringen opnieuw inplannen, zodat je zoveel mogelijk wel een complete serie hebt. Wel kan dit ervoor zorgen dat oude serieopnames die je nooit hebt verwijderd (alleen de afleveringen zelf) herhalingen nu weer opnieuw gaan opnemen. Je kunt de opname stopzetten via geplande opnames en de al opgenomen afleveringen weer verwijderen.

Rossiwas schreef:

Sinds de nieuwe update is tv kijken een hoop ergenis geworden. Druk je op menu, gebeurt er niets, druk je nog een keer en schiet hij door naar de gids per tv zender. Bij de oude ontvanger kon je door op terug te klikken de blauwe balk wegdrukken, nu blijf je maar heen en weer schakelen tussen je kanalen. Het is echt werkelijk zo traag als dikke str*nt geworden, ik noem dit absoluut geen vooruitgang. Lijkt nu net op ziggo met deze snelheid.

@Rossiwas, bedoel je hier de gids knop in plaats van menu? De gids hoort zich gelijk te openen na 1x drukken, wel zien we dat mensen traagheid kunnen ervaren met het inladen. Ik denk dat dit hier ook het geval is want als je, nadat de gids geopend is, weer op de gids knop drukt, dan krijg je inderdaad de per zender weergave. Dit kun je weer uitzetten door nogmaals op de gids knop te drukken. 

De functie van de terugknop is om terug te gaan naar je vorige zender, dus in dat opzicht werkt dit zoals de bedoeling is. Als de infobalk te lang in beeld is, dan kun je via de instellingen de tijd aanpassen.

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • 16 reacties
  • 5 oktober 2020

@Erik_ Normaliter wanneer je op de gidsknop drukt gaat het menu open, in de oude toestand. Nu duurt het een seconde of 4/5 voordat er überhaupt wat gebeurt. Voordat men naar mijn internetverbinding verwijst, wij hebben glasvezel met het KPN super Wi-Fi. Wij hebben tijdens piekuren ongeveer 65mbs download en tijdens de daluren 110mbs op de Wi-Fi. Je drukt 2x op de gidsknop in de hoop dat hij nu misschien wél opent waardoor je doorschiet naar de weergave per zender. De grootste ergernis is en blijft de extreem langzame software.

Dat de functie van de terugknop voor het schakelen tussen kanalen is was mij al meer dan duidelijk. Bij de vorige versie van de software kon de infobalk ook gewoon simpelweg gesloten worden door op de terugknop te drukken. Hoe gek het ook klinkt is dit bést een gemis in de software, het is fijn en gemakkelijk om dit in ‘eigen beheer’ te hebben. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 5 oktober 2020
Rossiwas schreef:

Normaliter wanneer je op de gidsknop drukt gaat het menu open, in de oude toestand. Nu duurt het een seconde of 4/5 voordat er überhaupt wat gebeurt.

Verschijnt er dan ook nog geen lege gidspagina?

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • 16 reacties
  • 5 oktober 2020

@wjb Yes, in eerste instantie verschijnt er een lege gidspagina, deze moet dan weer laden wat ook weer een aantal seconde duurt. Erg frustrerend. Ik ben niet naar KPN gegaan om weer de Ziggo toestanden te krijgen. Het vorige systeem was gewoon lekker snel en stabiel.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 5 oktober 2020
Rossiwas schreef:

@wjb Yes, in eerste instantie verschijnt er een lege gidspagina, deze moet dan weer laden wat ook weer een aantal seconde duurt. Erg frustrerend. Ik ben niet naar KPN gegaan om weer de Ziggo toestanden te krijgen. Het vorige systeem was gewoon lekker snel en stabiel.

Dus begrijp ik het goed dat je eerst 4 tot 5 seconden moet wachten op die lege gidspagina en dan weer een aantal seconden totdat de gids ook gevuld wordt.

Welk type TV ontvanger heb je, is dat toevallig een Arris VIP2952?

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 171 reacties
  • 5 oktober 2020
Erik_ schreef:

@hjabmns, ik zie dat we nog niet inhoudelijk op jou gereageerd hebben, excuses. Ik zie ook dat je eigen topic hebt aangemaakt. Dan gaan we in dat topic hier over verder, omdat het niet direct over het nieuwe menu zelf gaat.  

Hap81 schreef:

Ik heb sinds de nieuwe update alleen maar problemen. Tvgids loopt constant vast, opnames kunnen niet bekeken worden omdat het menu vast loopt, netflix app werkt regelmatig niet en heel het menu is gewoon super traag met reageren. 

En dan is kpn gewoon nooit te bereiken.

@Hap81 zou je de tv ontvanger eens een reset willen geven?  

MelskeH schreef:

Ook om mee te nemen: Bij het terug kijken wordt telkens terug geschakeld naar live beeld wat erg storend is. Oplossing de oude manier om in een klein venster de live beelden te tonen.

MelskeH schreef:

Nog een probleem: Oude series worden weer opgenomen, waarvan ik de afleveren al lang gezien heb. bv Ridiculousness S16

@MelskeH, bedoel je dat het terugkijken uit zichzelf stopt en terugvalt op live tv? Want dat hoort niet te gebeuren. 

Wat betreft opnames, dat is hoe opnemen nu werkt, dit staat ook uitgelegd in een van de startberichten van dit topic. Een serieopname zal gemiste afleveringen opnieuw inplannen, zodat je zoveel mogelijk wel een complete serie hebt. Wel kan dit ervoor zorgen dat oude serieopnames die je nooit hebt verwijderd (alleen de afleveringen zelf) herhalingen nu weer opnieuw gaan opnemen. Je kunt de opname stopzetten via geplande opnames en de al opgenomen afleveringen weer verwijderen.

Dat is idd het geval ik zag in de geplande opnames verschillende Ridiculousness en andere programma's nog staan. ECHTER je kunt NIET zien welk seizoen het is. Dus je bent bang dat je een verkeerde geplande Serie verwijderd, en ja ondertussen heb ik heel wat oude series verwijderd. Maar het is nog steeds niet duidelijk, bij mij althans wat er nu wel wordt opgenomen.BV Radar staat er meerdere keren in. Daar staat niet bij welk seizoen of welk jaar. Ook verwacht ik dat als er staat “Formules 1”, dat alles wordt opgenomen en niet maar 1 race !!!

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • 16 reacties
  • 5 oktober 2020

@wjb Dat klopt. 

En nee, ik heb geen VIP2952.

Ik heb deze kast om en nabij één jaar. Dit is samen met mijn nieuwe Experiabox en Super Wi-Fi gekomen.

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • 16 reacties
  • 5 oktober 2020

@wjb Ik heb mijn hele mesh-netwerk opnieuw opgestart, experiabox en tv ontvangers allemaal geherstart. Het veranderd helemaal niets

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 5 oktober 2020
Rossiwas schreef:

En nee, ik heb geen VIP2952.

Welke dan wel?

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • 16 reacties
  • 5 oktober 2020

@wjb Excuus, het is de Arris 2952. Is een bijna een jaar geleden nieuw geleverd. 

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 171 reacties
  • 5 oktober 2020

Is al vermeld geworden dat: Geplande opnames op de "2de” TV ontvanger (Arris) niet te vinden zijn en niet opgenomen worden op de "1ste” TV ontvanger. Is bij ons al 3 keer voorgekomen.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 5 oktober 2020
Rossiwas schreef:

@wjb Excuus, het is de Arris 2952.

Dat had ik eigenlijk ook verwacht, de grootste problemen lijken met de Arris VIP2952 (V2) op te treden. Ik heb het vermoeden dat er een "memory leak" in de firmware zit waardoor het geheugen volloopt wat vervolgens leidt tot die traagheid en uiteindelijk tot een spontane herstart.

Als je de TV ontvanger een minuutje uit zet en vervolgens weer aan, is die dan tijdelijk weer wat sneller?

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 171 reacties
  • 5 oktober 2020
wjb schreef:
Rossiwas schreef:

@wjb Excuus, het is de Arris 2952.

Dat had ik eigenlijk ook verwacht, de grootste problemen lijken met de Arris VIP2952 (V2) op te treden. Ik heb het vermoeden dat er een "memory leak" in de firmware zit waardoor het geheugen volloopt wat vervolgens leidt tot die traagheid en uiteindelijk tot een spontane herstart.

Als je de TV ontvanger een minuutje uit zet en vervolgens weer aan, is die dan tijdelijk weer wat sneller?

Dat is een van de eerste dingen die ik doe, volledig uitzetten en weer aan, Yep dat helpt voor 2 a 3 min. De volgende standaard stap is router herstarten (uit en weer aan zetten) ook dat helpt niet. 3de stap TV ontvanger resetten ook dat helpt niet. 4de en laatste stap andere TV ontvanger gebruiker en alles weer herhalen en ook dat werkt niet. Wij hebben een Arris VIP 2952-V2

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 5 oktober 2020
MelskeH schreef:

Yep dat helpt voor 2 a 3 min.

Dat staaft mijn vermoeden dat we te maken hebben met een "memory leak" waardoor er steeds minder geheugen beschikbaar is voor de IPTV toepassing en dat daardoor de snelheid steeds minder wordt.

Heb je ook last van het spontaan opnieuw opstarten van die VIP2952-V2?

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • 12863 reacties
  • 5 oktober 2020

Hoi @Lizette1934, welkom hier. 

Ik heb je reactie even verplaatst naar het topic waar het betrekking op heeft. Ik begrijp dat je de lijst met films mist, deze is inderdaad niet meer beschikbaar in het nieuwe menu. Dit heeft te maken met het feit dat het heel weinig gebruikt werd, deze is dus achtergebleven in het oude menu. 

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 129 reacties
  • 5 oktober 2020

Gisterenavond wilde ik halverwege Lubach terug naar het begin met het groene knopje…. En daar kreeg ik de foutmelding STB-ZAP-01. Bij andere zenders geprobeerd en daar werkte het wel. Kijken er misschien teveel mensen naar Lubach? Zou het zoiets zijn? Ik heb een VIP2952. Weet niet zeker welke versie maar aangezien ik 'm nog niet zo lang heb zal het wel een v2 zijn. Zou een power-cycle de oplossing zijn? Vanwege het memory probleem waar @wjb het over heeft?

• Helper
  • 25 reacties
  • 5 oktober 2020

Beste sinds dat kpn over is gegaan naar het nieuwe gids, is het schakelen tussen de zenders erg langzaam. Ook als je een programma hebt opgenomen en dan wikt terug kijken. Dat treed regelmatig storing op. Het onderste deel canvasdoek het beeld wordt dan een bibberende brede band dat bijna op de helft van het beeld zit.  Is dit normaal of is er iets anders aan de hand. Dit is met tv kijken wel erg vervelend. Ik hoop dat er een oplossing is voor dit vervelende euvel 

Mvg  Leo 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

• Topper
  • 15 reacties
  • 5 oktober 2020

hellas zie ik dezelfde problemen die ik ook had sinds het nieuw softwear, nu nog. ik heb een aantal echt vreemde,om niet dom te zeggen reacties van kpn medewerkers gehad en kwam geen oplossing ,eentje zelfs zei dat ik had nieuw draadloos verbindings zet moet kopen a honderd nog wat euros. tot dat een aardige meisje in het winkel mij oude arcadyans met Arris heeft vervangen en de situatie veel beter is geworden. ok opnames af en toe gingen fout of stonden dubbel een vaak zonder inhoud. 
ik vind jammer dat kpn haar klanten met de problemen laat zitten. niet dat Ziggo veel beter is , daar is ook genoeg ellende dat was ook de reden dan ik bij kpn kwam.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 5 oktober 2020
saxman schreef:

Zou een power-cycle de oplossing zijn? Vanwege het memory probleem waar @wjb het over heeft?

Dat memory probleem is een vermoeden, niets meer en niets minder.

Als na een power-cycle de TV ontvanger een tijdje wat sneller is, zoals @MelskeH aangeeft, dan kan dat duiden op geheugen issues.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 300 reacties
  • 5 oktober 2020

Bijna 2000 reacties in dit top topic, die 2000 moeten we deze week wel kunnen halen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 5 oktober 2020

En ik wacht nog steeds op een verklaring van KPN waarom we blij moeten zijn met deze ‘upgrade’.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 5 oktober 2020

Als het inderdaad een memory-leak zou zijn, dan is uit/aan zetten een ‘kludge’
(het verhelpt het probleem niet. Een emmer met een gat erin vul je toch ook niet ieder uur bij?)

Lijkt me trouwens sterk, want memoryleaks zijn wel de simpelste fouten om op te sporen.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 5 oktober 2020
Imarco schreef:

Als het inderdaad een memory-leak zou zijn, dan is uit/aan zetten een ‘kludge’
(het verhelpt het probleem niet. Een emmer met een gat erin vul je toch ook niet ieder uur bij?)

Klopt, het is ook geen oplossing, maar als telkens weer blijkt dat direct na een power-cycle een TV ontvanger weer even wat sneller reageert dan kan dat wel iets vertellen over de richting waarin gezocht moet worden.

Imarco schreef:

Lijkt me trouwens sterk, want memoryleaks zijn wel de simpelste fouten om op te sporen.

Memory leaks zouden in principe inderdaad vrij eenvoudig op te sporen moeten zijn.