Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 474981 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • October 7, 2020

De instelling zit bij instelling “TV-menu". Maar ik had eerst de software opnieuw geïnstalleerd. Daarna had ik pas die optie.

Dit is een HTML update. Daar is als het goed is geen reset van de ontvanger voor nodig. Meer een korte standby om de webpagina zeg maar te verversen. Ik had hem overigens direct bij het aanzetten al binnen. 

wjb
Wijsgeer
  • October 7, 2020

De PiP ziet er goed uit.

De foto rechtsboven wordt dan vervangen door de lopende uitzending.

Ferdi van der Veen
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Mooie interface, alleen erg traag! Is er een nieuwe ontvanger waarbij dit wel soepel reageert?

wjb
Wijsgeer
  • October 8, 2020

Mooie interface, alleen erg traag! Is er een nieuwe ontvanger waarbij dit wel soepel reageert?

Op de 5202 en 8001 is de gids flitsend snel. Bij ons duurt het openen van de gids op een 2260 een kleine twee seconden maar daarna is de performance prima.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 8, 2020

Fijn dat er meer optionele opties (terug) komen 👍

Hier nu ook de keuze om PIP te selecteren, ziet er goed uit. 

Alleen, het komt niet stabiel en vlot door, zwart beeld, vraagteken, flits…... pip. Heeft er (nog) wel moeite mee. 

wjb
Wijsgeer
  • October 8, 2020

Alleen, het komt niet stabiel en vlot door, zwart beeld, vraagteken, flits…... pip. Heeft er (nog) wel moeite mee. 

Op jouw 5202 of op jouw 2952? Ik heb gisteravond geen problemen ervaren met de PiP functionaliteit op een 8001.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 8, 2020

Op jouw 5202 of op jouw 2952? Ik heb gisteravond geen problemen ervaren met de PiP functionaliteit op een 8001.

De 2260

De 5202 ligt weer in het doosje tot alle updates worden uitgerold en er op kunnen mbt de _dev versie.
De 5202 werkt goed. 

wjb
Wijsgeer
  • October 8, 2020

De 2260

Ik zal de 2260 bij ons ook eens testen maar dan moet ik wel even de televisie onder zijn beschermhoes vandaan halen want we gebruiken die televisie vrijwel nooit.

MariusTEL
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • October 8, 2020

Nieuwste update (dus die met de PiP mogelijkheid) is binnen. Werkt op mijn 2260 zonder meer goed. Direct na de update was het nog wat “brokkelig", maar na een nachtje helemaal uit en opnieuw opstarten vanochtend probleemloos en snel. Mooi gedaan de PiP integratie in het totale “plaatje". 

Wat ik wel interessant vind is dat bij mij de opbouw van het Gids menu nu anders verloopt. Eerst was het ruim een half scherm met lege vakjes, gevolgd door de opbouw met de Gids tekst. Nu zijn het (bijna direct) nog maar twee regels lege vakjes, snel gevolgd door de opbouw met de ‘echte” Gids. Totale tijdsduur lijkt wat korter te zijn geworden (zowel met PiP aan, als met PiP uit).

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 8, 2020

De 2260

Ik zal de 2260 bij ons ook eens testen maar dan moet ik wel even de televisie onder zijn beschermhoes vandaan halen want we gebruiken die televisie vrijwel nooit.

Hier op de 2260 trouwens ook sinds het nieuwe menu, het (kort) terug springen naar live-tv bij een opname kijken en pauzeren of stoppen met de terugknop om dan vervolgens terug naar de opname te gaan. Ziet er uit als een bug aangezien het niet direct naar de opname terugspringt.
Het heen en weer ‘flitsen’ komt erg onrustig op mij over. 

Test ze 😅

An-DH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 8, 2020

Misschien nog wat stroef in uitvoering, maar PIP is terug, en daar ben ik erg blij mee. :relaxed:

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • October 8, 2020

Wij hebben een VIP2952 en HMB2260. De laatste is wat aan de trage kant, maar is voor de TV boven dus wordt niet veel gebruikt. De VIP2952 staat beneden en performt prima! PiP werkt ook weer, fijn!

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 8, 2020

Twee probleempjes opgelost (met sterretje aangegeven in lijst...)  ;)

Overzicht op Arris 2952 settop box:
=========================================================
    1)  Na iedere toetsdruk op afstandbediening wordt een paar seconden gewacht. Heel ergerlijk.
**  2)  Program view window in tv gids is verdwenen
    3)  Openen tv gids is godsgruwelijk traag
    4)  Sluiten van tv gids is ook traag
**  5)  Na kiezen programma in tv gids moet ik 2x op OK drukken (was 1x, ook ergerlijk)
    6)  TVgids toets 'onthoudt' horizontaal of vertikaal menu bij volgende keer. Ongewenst en storend
    7)  In TV gids krijg je eerst lege vakjes waar pas na enige tijd wat inkomt
    8)  Ook wisselen tussen 2 tv gids pagina's is traaaag
    9)  TV gids was snel te verlaten met TV/home toets. Werkt niet meer.
   10)  Tijd tussen 2 cijfers voor kanaalkeuze is korter geworden. Storend, krijg vaak verkeerde keuze.
   11)  Ook in menu's is alles slaapverwekkend traag. Ergerlijk
   12)  Omschakelen tussen 2 kanalen met de return toets is ook veel trager geworden
   13)  Plaatje bij keuze tv gids is weinig zinvol en kost alleen maar tijd en beeldruimte
   14)  Progressbar is verkeerd-om en toont alleen hoe lang je naar deze zender kijkt (zinloze info)
   15)  Info balk is veel te groot en lomp. Beslaat bijna het halve beeld. Liefst ook transparant maken.
   16)  Info balk moet transparant worden.
   17)  Links-rechts toetsen werken niet meer in de tv gids
   18)  Als van hor.gids -> vert.gids -> hor.gids gaat ga je naar de actuele zender, waarom???
          In het oude menu bleef je op dezelfde zender zoals het hoort.
   19)  Als ik in de gids op een nog te komen programma op 'OK' druk krijg ik info.
          De links/rechts pijltjes om naar het volgende programma te gaan werken dan niet meer.
   20)  Bij scrollen door tv moet je ook door de radiozenders heen. Irritant en onzinnig.
   21)  Bij zappen in de tv gids reageert deze heel traag en slaat soms ook toetsen over
          Als ik 3x op 'volgende pagina' druk reageert 'ie er soms maar op 1 of 2.
          Ook worden alle tussenliggende pagina's eerst geheel opgebouwd alvorens naar volgende te gaan.
   22)  Nieuwe menu's vind ik niet echt mooier of beter, maar dat is verder onbelangrijk, alleen irritant.
          (is allemaal nogal 'teletubbie-achtig, mijn 10+ jaar oude TV heeft veel mooiere menu's)
   23)  Ongerelateerd probleem: deep standby ontbreekt op Arris 2952. Verspilt zo'n 2kW energie per maand.

Na terugkeer PIP:  

24)  PIP is dit te groot (valt deels onder de gidstekst.) Moet iets minder groot.
   25)  De aanwijzer 'Nu' valt middenin PIP. Gaarne 'Nu' laten vervallen, alleen groene lijn laten.
   26)  Openen gids gaat zeer chaotisch: Eerst een zwart scherm met PIP, dan scherm met lege hokjes
          zonder PIP en pas na een paar seconden en wat flitsen normaal beeld. Irritant.

• October 8, 2020

Ik heb op mijn Arris 2952 nu 

UI versie 4.107.211

SW versie 8.0.106_1701.dev

en een werkende PIP

Ferdi van der Veen
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Op de 5202 en 8001 is de gids flitsend snel. Bij ons duurt het openen van de gids op een 2260 een kleine twee seconden maar daarna is de performance prima.

Wij hebben (nog) de 2952. Zou graag naar een nieuwere overstappen met BT afstandsbediening ook. Maar dat is vrij lastig. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Moet/mag ik dit zien als een marketingactie die alle problemen moet verbloemen? 

Dat zou wel heel erg triest zijn. Graag eerst problemen voor klanten oplossen voordat je zulke acties gaat uitzetten. Het is ook gewoon niet heel erg slim om dit nu te doen. Je weet wat de reacties gaan zijn en dat kan/gaat alleen maar tegen je werken.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 8, 2020

Dat zou wel heel erg triest zijn. Graag eerst problemen voor klanten oplossen voordat je zulke acties gaat uitzetten. Het is ook gewoon niet heel erg slim om dit nu te doen. Je weet wat de reacties gaan zijn en dat kan/gaat alleen maar tegen je werken.

Alle klanten met een hd ontvanger, met name de tig spontane herstarters, ontvangers, krijgen dan vast de 4k ontvanger😎😇

Leest een beetje vreemd weg, zeker gezien de vele problemen met de ‘gewone’ ontvangers. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 8, 2020

@Imarco

Ik zet nog altijd de gids uit met die knop. Werkt dus wel?

**  2)  Program view window in tv gids is verdwenen

13)  Plaatje bij keuze tv gids is weinig zinvol en kost alleen maar tijd en beeldruimte

Tja, daar staat nu, indien je dat wilt, het live beeld…

17)  Links-rechts toetsen werken niet meer in de tv gids

In de vertikale gids blader je daarmee door de zenders in de gids. Werkt dus wel?

21)  Bij zappen in de tv gids reageert deze heel traag en slaat soms ook toetsen over
          Als ik 3x op 'volgende pagina' druk reageert 'ie er soms maar op 1 of 2.
Ook worden alle tussenliggende pagina's eerst geheel opgebouwd alvorens naar volgende te gaan.

Dit is inderdaad soms behoorlijk irritant.

15)  Info balk is veel te groot en lomp. Beslaat bijna het halve beeld. Liefst ook transparant maken.

Niet mee eens. Overlapt alleen het deel waar ondertitels staan. Beeld is verder nog prima te volgen. Wel irri als je, in bv journaal, in een filmpje met vreemde taal (anders dan NL, ENG, DTS in mijn geval) komt en de ondertiteling nog niet kunt lezen. In het oude menu tikte ik met 2 X geel de balk snel weg. Dat kan nu niet meer.

10)  Tijd tussen 2 cijfers voor kanaalkeuze is korter geworden. Storend, krijg vaak verkeerde keuze.

Hier ga ik ook nog vaak de mist in. En mijn moeder moet ook te snel intypen hiervoor. Ze krijgt vaak 22 als ze een van de Fox Sports kanalen met de cijfers selecteert.

16)  Info balk moet transparant worden.

Ik had in het oude “infobalk uit bij zappen". Dat kan nu niet meer. Zou terug moeten komen.

Het nieuwe platform is, net als het oude de afgelopen 13 jaar, uiteraard continu aan wijziging/verbetering onderhevig. Veel van d punten, die ik ook onderschrijf en ervaar hoor, zullen vast nog verbetert / aangepast worden. Blijf de vinger aan de pols houden.

Mijn moeder en beste vriend zijn er wel blij mee. En dat terwijl mijn beste vriend een behoorlijk ongeduldig type is m.b.t. bedienen van apparaten.

Bedankt voor je mooie overzichtlijst met punten! :relaxed: .

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • October 8, 2020

Ik zelf zie hier niks verkeerds in. Het is gewoon een actie waar KPN om je mening vraagt om de software op de 5202 te testen en hiervoor pakken ze groots uit om alles goed te testen. Ik zie het dus ook puur als test en feedback en niets meer dan dat.  Na 2 weken worden de spullen weer opgehaald en daarna krijg je als dank 6 maanden gratis fox sports of het pluspakket. 

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 8, 2020

Ik zet nog altijd de gids uit met die knop. Werkt dus wel?

Als je nu met tv/home de gids verlaat, wordt de return/? toets om zeep geholpen. Waarom?
Daarmee kon je switchen tussen de laatste 2 gekozen zenders. Dat werkt dan niet meer.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 8, 2020

Alle klanten met een hd ontvanger, met name de tig spontane herstarters, ontvangers, krijgen dan vast de 4k ontvanger😎😇

Leest een beetje vreemd weg, zeker gezien de vele problemen met de ‘gewone’ ontvangers. 

Volgens mij mocht ik bovenstaande niet zeggen, direct daarna 2x vastlopers en spontane herstarts 😂🙈😅

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • October 8, 2020

sinds de update werkt de gids zeer traag, dit is zeer vervelend.

De Amazon prime apps blijft regelmatig hangen, dan moet het hele kastje worden herstart.

Lijkt erop dat hij net te weinig geheugen heeft om alle nieuwe opties goed te kunnen draaien.

• October 8, 2020

Ik doe al maanden "mee aan die test”, want ik heb al een 4k-OLED met soundbar en een 5202. En dat hapje en dat drankje zijn er ook wel.:thinking::innocent:. Ben alleen geen lid van Tweakers dus aan hún test doe ik niet mee.

• October 8, 2020

Misschien nog wat stroef in uitvoering, maar PIP is terug, en daar ben ik erg blij mee. :relaxed:

Wat bedoel je precies: ik vind het heel mooi gedaan: 't is groter dan de oude PiP en het fadet mooi in vanaf de linkerkant waar info over het in de gids geselecteerde programma staat. Nu de OK-knop ook weer als vanouds werkt vind ik het nieuwe menu een duidelijke vooruitgang, maar ja, ik heb dan ook een 8001 en een 5202, dus geen last van een trage gids. Of PiP een extra vertragende factor is bij oudere ontvangers? Standaard staat 't uit en bij mogelijk extra vertraging kun je dat dus beter zo laten, maar ik heb geen ervaring op dat gebied.

Klein puntje van verbetering: het nieuwe PiP-scherm is groter dan het oude, maar je zou het ook wat kleiner kunnen maken en dan een paar regels gids toevoegen (maar dat is meer in de categorie spijkers op laag water).

wjb
Wijsgeer
  • October 8, 2020

Wat bedoel je precies: ik vind het heel mooi gedaan:

Ook ik vind het mooi gedaan, maar ik kan me ook vinden in de "wat stroeve uitvoering" immers op een 2260 worden de onderdelen niet echt vloeiend geplaatst. Bij het openen van de gids wordt eerst de lopende uitzending geschaald naar de PiP, vervolgens wordt deze onzichtbaar gemaakt om even later samen met de dan nog lege gids weer getoond te worden. Als laatste wordt de gids gevuld met de EPG info. Al die stappen zie je in een seconde of twee aan je voorbij trekken en dat is nogal onrustig. Op onze 8001 staat alles er in een oogwenk en dat zal op de 5202 vast ook zo zijn.