Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 474981 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

r_k
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 8, 2020

Ik zie hierboven veel software versies genoemd worden. Wat is nu de laatst uitgebrachte voor de Arris 2592 V2?

Ik heb nu UI versie 4.107.207 en Software versie: 8.0.102_5

obelisk
Wijsgeer
  • October 8, 2020

Misschien nog wat stroef in uitvoering, maar PIP is terug, en daar ben ik erg blij mee. :relaxed:

Wat bedoel je precies: ik vind het heel mooi gedaan:

Ook ik vind het mooi gedaan, maar ik kan me ook vinden in de "wat stroeve uitvoering" immers op …

onrustig. Op onze 8001 staat alles er in een oogwenk en dat zal op de 5202 vast ook zo zijn.

Op de 5202 zie je in een flits een omschaling van het live beeld met een groot stuk zwart waarna de gids overheen geplaats wordt. Te kort om je er serieus aan te ergeren maar mooi lijkt het ook niet.

Ik ben ook blij met de optie om met ‘OK’ direct naar het live programma te springen vanuit de gids.

Misschien dat het allemaal nog wat strakker kan, maar het lijkt dat er toch wel geluisterd wordt naar de klant.

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 8, 2020

De toevoeging van PIP is inderdaad een mooie toevoeging en mooi verwerkt in de TV-gids, maar zoals al eerder vermeld door andere gaat dit niet vloeiend op mijn HMB2260 ontvanger. De TV-gids is hierdoor minder aantrekkelijk geworden. Kan altijd nog PIP uitzetten 😁

De toevoeging van het doorspoelen met 30seconde ook een mooie verbetering.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • October 8, 2020

De toevoeging van het doorspoelen met 30seconde ook een mooie verbetering.

Dit bestond al, alleen was dit blijkbaar niet bij iedereen bekend, dus hebben we het op de infobalk erbij gezet :)

Forum|alt.badge.img

PiP ingeschakeld op de HMB2260.

Gids laden gaat nog niet vloeiend.

Bij aanklikken gids flitst het beeld eerst naar zwart en daarna een blauwe lege gids. Pas daarna gids met PiP.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 8, 2020

Ook ik heb nu de firmware met de PiP optie. Iets wat ik in de oude versie als prettig heb ervaren.

Wat '4.107.207' op mijn arris vip2952v2 waarnemingen :
PiP maakt de opbouw van de gids als je die oproept nog rommeliger dan zonder.
Eerst floept het beeld grotendeels op zwart, met het verkleinde tv beeld rechtsboven.
Anderhalve seconde later wordt alles blauw op twee donkerblauwe lege gids regels en met daarboven de tekst 'de gids wordt geladen na.
En nog eens 1.5 tot 2.5 (verschilt per keer) seconde later  plopt de hele gids met  PiP er ineens geheel in beeldl.
Totaal van gidsknop indrukken tot compleet gidsscherm duurt dus 3 a 4 seconden.
Persoonlijk vind ik het niet prettig dat het PiP scherm overloopt in de tekst gebieden, je zet tenslotte ook geen kamerplant of zo voor je TV scherm, zal wel weer de vloek van de 'designers' zijn.
Het lijkt voor de gids laadtijd niet uit te maken of je de PiP of de plaatjes kiest.
Wat sneller lijkt te gaan t.o.v. de vorige versie, is op en neer bladeren door de gids, zeker als je terugbladert, vermoedelijk wordt er wat ge'cached'.
Wat beduidend slechter is geworden is de gids verlaten.
Was dit voorheen bij mij ongeveer 1 a 1.5, nu is dat eerder 2.5 a 3 seconden.
Ook hier zie ik geen verschil in tijden tusseen wel/niet PiP.
Dit trage TV weer opstarten heb je ook als je uit het menu scherm komt, maar dat doe ik normaal niet zo vaak, maar nu even wel met testen PiP aan/uit.

Een ander iets wat me steeds meer begint te irriteren is het radio deel. Het zender logo wat maar aan en uit floept.
Dat trekt maar onnodig aandacht, en zeker s'avonds, als het donkerder in huis is, is het bijzonder storend.
Laat het logo altijd aan, of beter, altijd uit. Het is radio, je gaat dan geen tv scherm kijken !
Desnoods laat je het even zien als je kanaal wisselt of zo.
Voor mensen die zeggen dat je dan de TV moet uitzetten, moet ik melden dat de radio via mijn TV geluid loopt. Om niet een mandje met afstandsbedieningen op mijn tafel te hebben, loopt de bediening van het radio/tv geluid via mijn TV volume regeling, heb ik voor vrijwel alles alleen de witte settopbox afstandsbediening nodig.

wjb
Wijsgeer
  • October 8, 2020

Voor mensen die zeggen dat je dan de TV moet uitzetten, moet ik melden dat de radio via mijn TV geluid loopt. Om niet een mandje met afstandsbedieningen op mijn tafel te hebben, loopt de bediening van het radio/tv geluid via mijn TV volume regeling, heb ik voor vrijwel alles alleen de witte settopbox afstandsbediening nodig.

Maar je kunt je apparatuur toch gewoon via een app op jouw telefoon bedienen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 8, 2020

euh…

hoe dan ?

An-DH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 8, 2020

euh…

hoe dan ?

😊Wat een mooie! Hoe oud? 

wjb
Wijsgeer
  • October 8, 2020

Aha, jij hebt jouw 2952 met het aux kabeltje op jouw monoinstallatie aangesloten. :wink:

Ik heb even gezocht of die monoinstallatie van Philips opgenomen is in de lijst van door de app ondersteunde apparaten. Helaas zie ik hem er niet tussen staan dus gaat die app in jouw geval inderdaad niet werken.

Als wij thuis radio willen luisteren dan gebruiken wij de Harmony app die onze Harmony Hub aanstuurt. De Harmony Hub bedient onze VIP5202 via bluetooth, onze Sony KD-43XD8305 via wifi en onze Sony Home Cinema Set (BDV-E380) via infrarood.

We kunnen met die app ook onze apparatuur bedienen bij het televisie kijken maar daarbij gebruiken we eigenlijk vrijwel altijd via de enige afstandsbediening die op tafel ligt, die van KPN.

Normaal gesproken post ik hier niet want ja... het heeft TOCH geen zin... 
Maar de nieuwe 'update' van KPN is dusdanig dramatisch dat ik niet anders kan. 
Werkelijk waar ongelofelijk... Je vraagt je toch af of er niemand gezegd heeft 'ja dit werkt niet goed zullen we het maar niet doen?!'
Maar ja de marketing / financiele jongens zullen wel gezegd hebben 'we hebben er zoveel geld aan gespendeerd kunnen  er nu niet mee stoppen!'
Of misschien... uitgebreid testen op zn minst?! Voordat je totale TROEP bij mensen af levert?!

Het is dat ik waar ik woon (zeeland) GEEN normaal alternatief heb of ik was al weg geweest. 
Echt sinds ik bij KPN gekomen ben een aantal jaar geleden is het alleen maar SLECHTER geworden...
Nu kan ik natuurlijk een stuk of 10 (?) afzonderlijke topics maken over alle klachten sinds deze 'geweldige' update maar misschien wel handig om het in eentje op te sommen!

Om te beginnen met hoe het er uit ziet en 'werkt': ENORME achteruitgang.
Technisch gezien kan dit nog een kwestie van smaak zijn maar gek genoeg hebben alle mensen die ik ken dezelfde 'smaak'.
Paar jaar geleden werd het pluspakket om zeep geholpen met 'prachtige' Netflix achtige symbooltjes in plaats een mooie overzichtelijke lijst die nog te sorteren viel ook.
Ook toen mensen over geklaagd.... niets mee gebeurd... Men snapt blijkbaar niet hoe het bij Netflix / Amazon etc werkt.
Men maakt lijstjes op onderwerp waar je doorheen kunt scrollen en dan kun je dingen op je TO WATCH LIST << zetten. 
Een feature die bij KPN nog steeds ontbreekt.... Toch wel handig met een onoverzichtelijke gallerij aan symbooltjes zonder al te veel info (zoals vervaldatum)
Resultaat? Mensen zullen minder van deze features gebruik maken want wie wil er iedere keer door zo een lijst worstelen?! Ongetwijfeld zullen de marketingjongens het causale verband niet detecteren...
Wel nu... Nu zijn de normale series / films ook onderworpen aan dit gedrocht van een ontwerp... Lekker handig. Wie houdt er van informatie? Mensen willen 'prachtige' symbooltjes...

Als het daar nu bij bleef... Maar nee hoor. Dan is er de 'gids' de EPG. Nog al een belangrijke feature zou ik zo zeggen...
Die is OOK compleet om zeep geholpen... We hebben nu een 'prachtige' afbeelding van het programma waar de gids op staat.
Wat is er weg gevallen? Functionaliteit... Voorheen kon ik volgens mij kiezen (< zou het niet meer weten want heb er nooit meer aan hoeven te zitten) OF was het zo dat je ik meen 3 uur kon zien...
Nu kun je maar 1,5-2 uur in de gids kijken. Resultaat? Veel meer scrollen en verspilde tijd?

Als het daar nu bij bleef... Is het ook nog zo dat ik om de haverklap allerlei zenders zie die ik NIET WIL zien... Wat wil nu het geval? Als je nu het kastje opnieuw opstart (stekker erin en eruit..),
dan is je favoriete ZENDERLIJST WEG! Die kan ik dus weer helemaal aan gaan zitten zetten in het menu! Voorheen bleef die gewoon aan staan! Onwaarschijnlijke verslechtering andermaal.

En hoe vaak moet die stekker er dan in en uit?! 1 keer per week?! Nee... probeer zeker 5 keer per dag!! Het wordt erger en erger.
Dan is er ook nog het feit dat sinds deze 'geweldige' update het kastje regelmatig uit zichzelf op gaat zitten starten for whatever reason!? 
Is ie zomaar ~90 sec bezig terwijl jij net een film / video / wk-voetbalfinale (??) zat te kijken... Geen idee waarom maar dit probleem is begonnen sinds deze oh zo 'mooie' update.
Nu is dit niet al te frequent maar toch zeker een keer of 6, 7 gebeurd in een paar weken tijd. Who knows why?!

En dan moet ik dus handmatig die stekker eruit trekken om de boel te fixen... Waarom?
Nou om te beginnen de Youtube-app die crasht / niet meer werkt. Dit was ALTIJD al zo dus dit is niet veranderd... Gebeurd toch gemiddeld wel 1 a 2x per dag.
Dan moet ik dus ook die favoriete gids lijst gaan zitten opzoeken....

En dan Netflix! Goh zouden de problemen niet bij Netflix liggen vraagt men zich misschien af?! Nu wel... wie weet maar de problemen begonnen PRECIES toen deze 'leuke' update kwam...
Wat zijn de problemen? Allereerst een zwart beeld... Ik heb wel audio maar geen video. Al een paar keer meegemaakt. Het kastje opnieuw opstarten helpt soms wel soms niet....
Natuurlijk ook even op de computer gekeken (met internet van KPN). Totaal geen problemen... Werkt uitstekend. Gek toch...
En dan is er ook nog het 20% loading probleem... Dan gaat ie dus zitten laden maar blijft gewoon op 20% staan tot in de eeuwigheid... Normaal laad ie niet of nauwelijks maar als ie begint te laden 1-2-3 etc
blijft ie gewoon op 20% staan. Stekker er in en uit trekken helpt hierbij dus niet over het algemeen. Misschien werkt ie in een paar uur weer maar zeker niet op dat moment!
Andermaal werkt ie op de computer zonder ook maar een probleem... Kortom de problemen zitten volgens mij bij het kastje van KPN.... Toevallig ook begonnen sinds deze 'mieterse' update.

En dan het meest recente probleem dat heeft mij doen besluiten om toch maar een enigszins verontwaardigde post te plaatsen..
Het ding werkt voor geen METER MEER! Het lijkt iedere keer te gebeuren als ik terug kom uit Youtube app / Netflix app / Terugkijken...
Kan de gids openen / het menu openen maar er gebeurd NIKS als ik op pijltjes druk. Het ding reageert niet... En nee het is niet de afstandsbediening / batterijen.
Van zender verwisselen met nummers / pijltjes toetsen werkt nog gewoon maar ik kan het menu / gids niet meer gebruiken tot ik dus die stekker er weer in en uit trek!
En dat is het nieuwste probleem.

Je zou toch verwachten dat als je met zo een gigantische verandering komt dat dingen beter worden en niet slechter... maar dat is dus niet het geval!
Net wilde ik netflix kijken tijdens het eten, het was al klaar, zet netflix aan pats stuck op 20%. Jammer... Zoek snel iets anders om te kijken.
Youtube dan maar? Oh wacht... Hij reageert niet meer want ja je komt terug uit zo een app... Eerst eventjes de stekker er in en er uit...

Al met al niet een prettige kijkervaring durf ik zo te stellen.

Vraag me af wie er in vredesnaam op het idee is gekomen om de boel zo te 'verbeteren'.
Hoe onwaarschijnlijk slecht de Delta ook is begon toch steeds meer te overwegen om daar maar weer eens te gaan kijken.
Of simpelweg iets vervroegd een smart-tv aan te schaffen en dan gewoon losse abonnementen te nemen op de dingen die ik wil helemaal zonder aanbieder...
Had heel lang weinig tot niets te klagen bij KPN maar als dit zo blijft... Tja…

Admin: bericht samengevoegd met het lopende update/feedback topic over het nieuwe menu

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 8, 2020

De oude radio is uit ongeveer 1940, en heeft een van de mooiste zender schalen die ik ooit tegen gekomen ben, kan ik niet uitleggen, moet je zien.

En nee, die radio hangt niet aan de 2952, maar mijn iets nieuwere stereo versterker hangt aan de koptelefoon uitgang van mijn TV, het volume kan ik dan regelen via de TV afstand bediening (of de witte stb welke gedeeltelijk de TV kan bedienen.)

Uit de 2952 aux komt geen in volume te regelen signaal bij mijn weten.

wjb
Wijsgeer
  • October 8, 2020

Onze 5202 is, uiteraard, via hdmi op de televisie aangesloten en de televisie is via hdmi-ARC weer verbonden met de Home Cinema Set. Bij televisie kijken loopt het geluid via die hdmi-ARC naar de home cinema set. M.b.v. hdmi-CEC kan het volume via de televisie ingesteld worden en gaat de home cinema set automatisch mee aan en uit met het aan en uit gaan van de televisie.

De 5202 is ook via een TOSlink rechtstreeks op de home cinema set aangesloten en daar komt die app om de hoek kijken. De televisie gaat immers niet aan en dus ook de home cinema set niet. Ook het volume kan dan niet via de televisie ingesteld worden immers de televisie staat uit. Met de app bedienen we dan de 5202 en home cinema set rechtstreeks.

wjb
Wijsgeer
  • October 9, 2020

Normaal gesproken post ik hier niet want ja... het heeft TOCH geen zin... 
Maar de nieuwe 'update' van KPN is dusdanig dramatisch dat ik niet anders kan. 

Welke TV ontvanger heb je, een Arris VIP2952?

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • October 9, 2020

Ondanks de update worden nog steeds, reeds bekeken opnames en daarna verwijderd, opgenomen. Zoals Ridiculousness S17 (nieuwste), de afgelopen dagen afl 3 t/m 9 opgenomen terwijl ik al 1 t/m 24 opgenomen en gekeken heb. Dat zou toch aangepast worden.

MelskeH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • October 9, 2020

Onze 5202 is, uiteraard, via hdmi op de televisie aangesloten en de televisie is via hdmi-ARC weer verbonden met de Home Cinema Set. Bij televisie kijken loopt het geluid via die hdmi-ARC naar de home cinema set. M.b.v. hdmi-CEC kan het volume via de televisie ingesteld worden en gaat de home cinema set automatisch mee aan en uit met het aan en uit gaan van de televisie.

De 5202 is ook via een TOSlink rechtstreeks op de home cinema set aangesloten en daar komt die app om de hoek kijken. De televisie gaat immers niet aan en dus ook de home cinema set niet. Ook het volume kan dan niet via de televisie ingesteld worden immers de televisie staat uit. Met de app bedienen we dan de 5202 en home cinema set rechtstreeks.

Waarom zou je alles via de hdmi op de TV aansluiten. In mijn geval sluit ik alles (TV, Blu Ray, Arris Laptop, platenspeler) aan op met Marantz homecinema set 7,2 hierin zit een 4k upscaler die het beeld van de Arris een stuk beter maakt. Met 1 afstandsbediening gaat alles aan en uit zoals ik dat wil. Als ik Netflix of zo wil kijken gebruik ik de Netflix op de TV met het ARC op de hdmi

JohnHabraken
Deelnemer
  • Deelnemer
  • October 9, 2020

Het nieuwe menu loopt wel regelmatig vast. Ik heb al een harde reset gegeven door stroom eraf te halen, maar de decoder loopt iedere avond wel twee of drie keer vast. 😬

Admin: quote verwijderd i.v.m. leesbaarheid

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 9, 2020

** waarom deze complete tekst in je antwoord / reactie?  

Het nieuwe menu loopt wel regelmatig vast. Ik heb al een harde reset gegeven door stroom eraf te halen, maar de decoder loopt iedere avond wel twee of drie keer vast. 😬

De spanning (stoom in de volksmond) eraf halen is een kleine reset.

Doe de grote reset, terug na fabrieksinstellingen en nieuwe software.

Zie hier. 

Mocht je last hebben van spontaan herstartende KPN IPTV decoder, meld het dan a.u.b. hier. 

Helemaal klaar mee. Restarts, menu navigatie werkt niet meer na netflix kijken. Traag en alles wat al eerder genoemd is hier. Instellingen TV menu worden niet onthouden bij restart.

Vip2952, sw 8.0.102_5.

Ui 4.106.200

Als het aan de apparatuur ligt graag zsm een nieuwere versie!! 

Kompleet terug naar fabriek dan maar, tot 2x toe herstart door procedure. 2 x software download.. Triest... Ik ben zelf sinds 1987 software developer.. Dit vind ik echt amateuristisch. Als ik dit bij mijn klanten flik was ik allang failliet 

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 9, 2020

Ik ontwikkel software/firmware voor alarm apparatuur en meldkamers. Als ik zoiets in mekaar zou draaien kan ik ook wel ophouden… :astonished:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 9, 2020

Zenders niet meer te pauzeren na raadplegen opnamelijst.

Als ik op een zender kijk die gepauzeerd mag worden en ik raadpleeg even via menu → opnames mijn opnamelijst en ga weer met 2 X de TERUG knop naar de uitzending is ie ineens niet meer te pauzeren. Heel bijzonder bugje.

P.S. Dit doet zich ook voor als ik een opname gekeken heb en v.u. de opnamelijst met 2 X TERUG naar live kijken ga.

(gelukkig keert pauze en terugspoelmogelijkheid terug zonder geheugen te verliezen door het zendernummer in te toetsen, maar dit zou natuurlijk niet nodig moeten zijn)

prk-forumklant
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

om te huilen… ik ben bijna zover om mijn30 jaar lange abonnement op te zeggen…
het aantal clicks dat ik nodig heb om ergens te komen is enorm toegenomen… TV-kijken is niet leuk meer, gewoon door de irritatie

alleen al doordat het 2 volle secondes duurt voordat het menu reageert.. dan heb ik inmiddels al weer geklikt, en dan krijg je de ongewenste indeling…
Vervolgens na OK, duurt het weer 2secondes voordat je naar de zender toegaat… wat een drama...

@KPN…. draai terug en beperk de schade… dit is belachelijk...

en de rode knop werkt nog steeds niet...

Hmm dus iedereen heeft dezelfde problemen.

Misschien niet te groot zijn om gewoon het oude systeem terug te zetten.

Ik heb inderdaad een ARIS VIP nog wat maar geen idee of dat wat uitmaakt.

Het lijkt mij duidelijk dat dit , totaal overbodige, nieuwe systeem niet goed getest is…

Misschien het oude systeem terug zetten en dan dit lekker terug naar de alpha / beta tot het WERKT

An-DH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 9, 2020

Ik heb 2 ontvangers. Na de update direct de PIP op beide Boxen geactiveerd. 
Zonet bleek op 1 Box de PIP weer uit te staan. Wat blijkt, ik heb weer de oudere versie software. Nu weer UI versie ...6.209 (was 7.207)
De stroom is wel van deze Box af geweest. 
Betekent dit:
** Stroom eraf, dan oude versie software automatisch terug?
** Of is de nw versie software niet meer beschikbaar?