Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 344 reacties
  • 12 oktober 2020

@Imarco Je zegt het goed. KPN wil het gewoon niet terug draaien. Ze laten liever betalende klanten in de kou staan dan dat ze moeten toegeven dmv een terugdraaien naar oud menu dat ze er een zooitje van gemaakt hebben.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2588 reacties
  • 12 oktober 2020

Het ging al mis toen Netflix en later Primevideo op de 2260 ontvangers via KPN gekeken kon worden. Ding was totaal van de leg en maar herstarten en vastlopen. 

Bingewatching is niet mogelijk met die ontvanger. 

Precies hetzelfde gevoel/ervaring heb ik nu ook met de nieuwe firmware. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 12 oktober 2020

Hallo allen, ik heb info over de Picture-in-Picture die weer verdwenen is. 

Het bleek dat de firmware 8.102_5 die uitgerold is een bijwerking had. Het zorgde ervoor dat als je naar Netflix of YouTube keek en met de Homeknop terugging naar regulier tv kijken, de cijfertoetsen niet meer werkten.

Dat is natuurlijk wel een nogal essentieel onderdeel van het bedienen van een tv ontvanger, dus daarom is de firmware teruggedraaid. De planning is om eind deze week en volgende week de firmware opnieuw uit te rollen. Dat wordt dan versie 8.0.107_1 waarin dit niet meer gebeurt.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 344 reacties
  • 12 oktober 2020
Erik_ schreef:

Het bleek dat de firmware 8.102_5 die uitgerold is een bijwerking had. Het zorgde ervoor dat als je naar Netflix of YouTube keek en met de Homeknop terugging naar regulier tv kijken, de cijfertoetsen niet meer werkten.

Dat is natuurlijk wel een nogal essentieel onderdeel van het bedienen van een tv ontvanger, dus daarom is de firmware teruggedraaid. De planning is om eind deze week en volgende week de firmware opnieuw uit te rollen. Dat wordt dan versie 8.0.107_1 waarin dit niet meer gebeurt.

En wat voor een zooitje maken ze er dan weer van? Het wordt tijd dat KPN eens met de billen bloot gaat en openlijk in een brief of email aan alle klanten toegeeft dat ze er een puinhoop van gemaakt hebben en mensen een vergoeding gaat geven voor het ongemak wat ze hebben gehad de afgelopen maanden. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 oktober 2020

Als firmware versie 8.0.102_5 die bijwerking had, welke firmware is dan nu teruggeplaatst?

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 344 reacties
  • 12 oktober 2020

Bij mij staat er nog altijd 8.0.102_5 op. Dus er is niets terug gedraaid.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 12 oktober 2020
Erik_ schreef:

Waarom krijgen we vooraf geen informatie over wat er gaat gebeuren of aan de hand is? Op deze manier botweg terugdraaien zonder enige uitleg is ronduit onbeschoft!...

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1391 reacties
  • 12 oktober 2020
Imarco schreef:
Erik_ schreef:

Waarom krijgen we vooraf geen informatie over wat er gaat gebeuren of aan de hand is? Op deze manier botweg terugdraaien zonder enige uitleg is ronduit onbeschoft!...

Met bovenstaande opmerking ben ik het niet eens. Wanneer iets essentieels niet meer werkt (in deze de cijfertoetsen) dan moet je hier gelijk naar handelen en dit deed KPN dus door het terugdraaien van de update. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 oktober 2020
TMG1961 schreef:

Bij mij staat er nog altijd 8.0.102_5 op. Dus er is niets terug gedraaid.

Dat had ik ook al verwacht immers de update voor de PiP was geen update van de firmware maar een update van de user interface (UI).

Er zal vast wel iets geconstateerd zijn dat roet in het eten gooide, maar dat zat dan in ieder geval niet in de firmware.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 12 oktober 2020

Wanneer iets essentieels niet meer werkt (in deze de cijfertoetsen) dan moet je hier gelijk naar handelen en dit deed KPN dus door het terugdraaien van de update. 

Berichtje meezenden is een minuutje werk en dan weet iedereen wat er gebeurd is. Voor onbeschoft zijn is geen excuus. Je kunt het ook netjes afhandelen.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 oktober 2020
Hoopvol schreef:

Wanneer iets essentieels niet meer werkt (in deze de cijfertoetsen) dan moet je hier gelijk naar handelen en dit deed KPN dus door het terugdraaien van de update. 

Maar...

Erik_ schreef:

Het bleek dat de firmware 8.102_5 die uitgerold is een bijwerking had.

...en die firmware update is niet teruggedraaid.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Moderator
  • 28527 reacties
  • 12 oktober 2020
Erik_ schreef:

wjb schreef:
Hoopvol schreef:

Maar...

Erik_ schreef:

Het bleek dat de firmware 8.102_5 die uitgerold is een bijwerking had.

...en die firmware update is niet teruggedraaid.

Jullie hebben gelijk. Ter verduidelijking: Het probleem zat hem in de combinatie van de 8.102_5 firmware, met de HTML release van afgelopen week (versie 4.107.207). Dus de HTML release is teruggedraaid, en de firmware versie is gelijk gebleven. Dit wordt dan hersteld als we eind deze week/volgende week de nieuwe firmware release doen naar 8.0.107_1. 

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 12 oktober 2020

Uiteraard weer geen info over wat er dan allemaal opgelost is in die nieuwe versie… :rage:

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 12 oktober 2020
Erik_ schreef:

Goed nieuws: als je dit kan terugdraaien kan je alles terugdraaien.

Terug naar het oude Menu!

Slecht nieuws: de testers bij KPN kunnen er werkelijk niks van.

Communicatie doen we achteraf; als iederee nzich weer een dag rot ergert, checkt en reset.

Wat een puinhoop.

Agile development: angry customers!

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 oktober 2020
Anto schreef:

Nee, helaas zal dat niet gaan want ook de back-end is vernieuwd en men kan dus niet terug naar een firmware versie die niet met de nieuwe back-end kan babbelen.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 12 oktober 2020

Onzin. back-end kun je ook terugdraaien. Niet leuk, maar noodzakelijk.

• 0 reacties
  • 12 oktober 2020
wjb schreef:
Anto schreef:

Nee, helaas zal dat niet gaan want ook de back-end is vernieuwd en men kan dus niet terug naar een firmware versie die niet met de nieuwe back-end kan babbelen.

Maar bij een normale situatie zeker waar met HTML5 (zoals jij eerder via een link hebt getoond) de user interface wordt gemaakt, staat deze als een aparte layer in de software absoluut los van de firmware (BIOS). Niet dat ik opteer voor volledig terugdraaien, het oude menu had zeker teveel issues want ik denk dat het oude menu met spagetti in de interface (BIOS) was gebakken.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 oktober 2020
CorL schreef:
wjb schreef:
Anto schreef:

Maar bij een normale situatie zeker waar met HTML5 (zoals jij eerder via een link hebt getoond) de user interface wordt gemaakt, staat deze als een aparte layer in de software absoluut los van de firmware...

Klopt, maar die user interface babbelt natuurlijk wel met die firmware en die firmware babbelt op zijn beurt weer met de back-end. Als je dus terug zou moeten gaan naar de oude back-end dan moet je dus ook terug van de 8.x firmware naar de 7.x firmware.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 227 reacties
  • 12 oktober 2020

Alles kan, maar dat zou gezichtsverlies voor KPN zijn, dus dat doen ze niet… :relaxed:

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 12 oktober 2020

Daar gaan we weer: STB-ufa-03 bij het laden van de opnames.

Opnames laden lukt niet.

Bij KPN op het klachten “formulier” is deze code onbekend . . . . . .

Na drie maal herstarten doet ie het weer.

Je hebt een dagtaak aan die prutsboel.

Gewoon weer terug naar oude menu, oude backend.

Als ik de hiervoor genoemde link gebruik om een klacht in te dienen beland ik in een eindeloos moeras van keuzes, vragen en -voor mij - overbodige suggesties over herstarten e.d. Waar staat het klachten formulier? iemand die het weet ?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 12 oktober 2020
wjb schreef:
Anto schreef:

Wat een nitwit. Alles in de roll back naar een stabiel punt van b.v. 6 maanden terug. Hadden ze maanden geleden moeten doen. Wat heb ik aan een blauwe knop om 5 minuten te spoelen (rocket science de luxe) als de opnames niet willen laden?

• 0 reacties
  • 12 oktober 2020
Anto schreef:
wjb schreef:
Anto schreef:

Wat een nitwit. Alles in de roll back naar een stabiel punt van b.v. 6 maanden terug. Hadden ze maanden geleden moeten doen. Wat heb ik aan een blauwe knop om 5 minuten te spoelen (rocket science de luxe) als de opnames niet willen laden?

Ik weet niet wie of wat je met nitwit bedoeld, maar wjb schrijft wat ik ook impliciet aangaf. Als ze dus teruggaan naar de oude situatie van 6 maanden terug, zal dat betekenen een volledige rollback. M.a.w. alle huidige settings van nieuwe gebruikers verdwijnen, terwijl bij oude gebruikers alles teruggaat naar 6 maanden terug. Dus ook wat voor SetTopBox men heeft,  gebruikte netwerk en veel meer en het minst belangrijk alle opnames.  Het is dus geen klein foutje. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 12 oktober 2020
CorL schreef:
Anto schreef:
wjb schreef:
Anto schreef:

Ik weet niet wie of wat je met nitwit bedoeld, maar wjb schrijft wat ik ook impliciet aangaf. Als ze dus teruggaan naar de oude situatie van 6 maanden terug, zal dat betekenen een volledige rollback. M.a.w. alle huidige settings van nieuwe gebruikers verdwijnen, terwijl bij oude gebruikers alles teruggaat naar 6 maanden terug. Dus ook wat voor SetTopBox men heeft,  gebruikte netwerk en veel meer en het minst belangrijk alle opnames.  Het is dus geen klein foutje. 

Dat bedoel ik dus; een volledige rollback. Waar we nu mee te maken hebben is ook geen klein foutje. En omdat KPN zo lang heeft gewacht met een roll back, wordt de schade alleen maar groter. Je hebt natuurlijk volledig gelijk wat betreft de nieuwe klanten. Ik zelf heb nog pas een paar weken last van deze ellende, ik wist nergens van en opeens had ik een niet / traag  werkend systeem. Inmiddels na veel moeite 1 vd 4 2260's vervangen.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of men uberhaubt een freeze point heeft gemaakt van alle software en hardware inclusief user data om in geval van nood terug te kunnen. Dat is niet bepaald iets waar je in je Agile project punten mee scoort. Gezien de kwaliteit van de informatie weet men zelf niet zo goed wat men de betalende gebruiker als update toewerpt.

An-DH
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 182 reacties
  • 12 oktober 2020
Anto schreef:

Daar gaan we weer: STB-ufa-03 bij het laden van de opnames.

Opnames laden lukt niet.

Bij KPN op het klachten “formulier” is deze code onbekend . . . . . .

Na drie maal herstarten doet ie het weer.

Je hebt een dagtaak aan die prutsboel.

Gewoon weer terug naar oude menu, oude backend.

Als ik de hiervoor genoemde link gebruik om een klacht in te dienen beland ik in een eindeloos moeras van keuzes, vragen en -voor mij - overbodige suggesties over herstarten e.d. Waar staat het klachten formulier? iemand die het weet ?

Op de website van KPN (dus niet dit forum) via loepje=Zoekopdracht en dan “Klacht” krijg je een optie Klachtenformulier. Privé of zakelijk. 
Ik kon het zelf ook niet vinden. Kreeg deze tip van medewerker vd Klantenservice. 
Ik ben al binnen paar uur teruggebeld, zonder resultaat trouwens. Beter is als ik nu niets meer zeg. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2740 reacties
  • 12 oktober 2020
Anto schreef:
CorL schreef:

Dat bedoel ik dus; een volledige rollback. Waar we nu mee te maken hebben is ook geen klein foutje. En omdat KPN zo lang heeft gewacht met een roll back, wordt de schade alleen maar groter. Je hebt natuurlijk volledig gelijk wat betreft de nieuwe klanten. Ik zelf heb nog pas een paar weken last van deze ellende, ik wist nergens van en opeens had ik een niet / traag  werkend systeem. Inmiddels na veel moeite 1 vd 4 2260's vervangen.

…….

Ik vermoed dat een rollback lastig tot onmogelijk zal zijn. Wellicht is een “rollforward” beter: Alle oudere tv-ontvangers vervangen door een nieuw apparaat, dus de 5202. Die oplossing is duur en niet-milieuvriendelijk, maar ik heb het vage vermoeden dat dit uiteindelijk de (enige) oplossing zal zijn. Maar misschien heb ik het mis.