Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

• June 15, 2020
  • 8912 reacties
  • 474760 keer bekeken
KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img+3

Ik mis ook nog de eindtijd van het programma in de gids. Je kan wel zien hoe lang iets duurt maar je moet maar uitrekenen hoe laat dat is. Of doorgaan naar het volgende programma en daar kijken wat de starttijd is....🤔

Resumè:

Grafisch mooier maar traag, onduidelijk, onhandig, instabiel..... Wat zijn de voordelen in gebruiksgemak?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 5, 2020

Mijn vermoedens (pure cynische speculatie):
KPN vond het om mij nog onduidelijke redenen nodig om het platform te veranderen.
Hadden ze een goedkoper alternatief gevonden ?
De aanbieder van de nieuwe omgeving moest alleen wel zorgen dat hun platform ook draaide op de oude settop boxjes.
En om de opdracht te krijgen zullen ze vast gezegd hebben 'geen probleem'.
Maar die oude doosjes hebben te weinig geheugen voor de software van dat nieuwe platform.
Dus trekken ze de trukendoos open.
Gids en TV applicatie passen niet meer tegelijk in het geheugen.
Dus als op de gids knop wordt gedrukt tijdens TV kijken, moet de TV applicatie eruit ge'swapt' worden om de gids in te laden (het duurt tenslotte bijna een seconde voordat het 'gids wordt geladen' scherm opkomt).
Idem bij de gids verlaten, duurt het ongeveer een seconde voordat je weer TV beeld hebt, dus nu moet de gids ge'swapt' worden en de TV applicatie weer ingeladen.
Och, en helaas, er is ook niet genoeg geheugen om de programma informatie te 'cachen', dus laten we die maar elke keer van de server ophalen, dus kijk je enkele seconden tegen een leeg gids scherm aan, met de (onderhand gehate) tekst 'de gids wordt geladen'.
Helaas is er nog het fragmenteren van het geheugen, hoe langer en hoe meer functies je van het kastje gebruikt, hoe meer het geheugen fragmenteerd.
Op een gegeven moment vraagt een programma onderdeel een groter aaneengesloten stuk geheugen aan dan dat er beschikbaar is. Bummer, paniek, laten we maar een kastje reset doen...
Maar je moet toegeven, je kunt nog steeds wel TV kijken met die oude kastjes, dus de software draait, en de uitrol van de software is redelijk op planning, en dat zal vast betekenen dat bepaalde personen een bonus krijgen.
Dus wat is het probleem ?

wjb
Wijsgeer
  • October 5, 2020

KPN vond het om mij nog onduidelijke redenen nodig om het platform te veranderen.
De aanbieder van de nieuwe omgeving moest alleen wel zorgen dat hun platform ook draaide op de oude settop boxjes.

Het oude platform was van Accenture en het nieuwe platform is ook van Accenture dus er geen sprake van een nieuwe aanbieder.

Het oude platform was al vele jaren oud en zat echt aan de grenzen van zijn capaciteit en onderhoudbaarheid. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 5, 2020

Update-storing, iets anders?

Mijn 2260 bevroor compleet. Kon niets meer, ook niet uitzetten met de ab. Uitgezet met de knop op de achterkant. TV en homecinema konden wel uitgezet worden.
En nu het begin gemist van de laatste TWD 😥🧟‍♀️ 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 5, 2020

Het oude platform was van Accenture en het nieuwe platform is ook van Accenture dus er geen sprake van een nieuwe aanbieder.

‘de aanbieder van een nieuwe omgeving’  is niet hetzelfde als ‘nieuwe aanbieder’.

Het oude platform was al vele jaren oud en zat echt aan de grenzen van zijn capaciteit en onderhoudbaarheid. 

Maar de nieuwe omgeving (b)lijkt nu al  een puinhoop !

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 5, 2020

Vaak wordt voor settop boxen en satontvangers de goedkoopste chipset genomen die
net nog fatsoenlijk werkt voor een bepaalde applicatie.

Als dan de applicatie ‘opgeleukt’ wordt, of er komt een encryptie die veel meer processorpower
vergt, dan gaat het al snel mis.

Ik heb dat bij Rebox satontvangers gezien. Toen er zwaardere encryptie kwam, kon de box het niet meer bijbenen. (als ze een zwaardere chipset hadden genomen wel, maarja die is duurder...)

• October 5, 2020

Vaak wordt voor settop boxen en satontvangers de goedkoopste chipset genomen die
net nog fatsoenlijk werkt voor een bepaalde applicatie.

Als dan de applicatie ‘opgeleukt’ wordt, of er komt een encryptie die veel meer processorpower
vergt, dan gaat het al snel mis.

Ik heb dat bij Rebox satontvangers gezien. Toen er zwaardere encryptie kwam, kon de box het niet meer bijbenen. (als ze een zwaardere chipset hadden genomen wel, maarja die is duurder...)

Maar dat is helemaal niet vreemd. Je kan wel een Rolls Royce als auto kopen. Maar daarin veroudert zelfs bijna alles op den duur. 

Wat @wjb schrijft lijkt me geheel logisch. De programmatuur was dus zeg maar eerst erg sterk chipset gerelatereerd en het wordt nu meer generiek gemaakt. Het oude type programmatuur krijgt bijna altijd een probleem er bij met elke update (spagettistijl software). 

Dat gaat in het begin praktisch altijd gepaard met problemen. Desalnietemin krijg ik sterk de indruk dat men er eerst maar alles uit heeft gehaald wat schijnbaar niet eenvoudig was te implementeren (bv. PIP en Genres) en er maar dingen bij hebben opgeleukt die gemakkelijk met HTML5 zijn te maken (b.v. plaatjes dat met HTML5 minder processorvermogen zou moeten vergen.) 

Maar het is natuurlijk nog steeds geen Rolls Royce.

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • October 6, 2020

@wjb De ipTV crasht bij mij nog niet, maar hij lijkt wel steeds trager geworden. Godzijdank heb ik Netflix op mijn smart tv, dan maar even Netflixen ipv TV kijken. Ik heb geen zin om keer op keer mijn ipTV opnieuw op te starten. Lijkt mij niet de bedoeling dat je dit iedere keer moet doen. 

Ik verbaas mij er gewoon over hoe dit zo kan gebeuren. Begrijp mij niet verkeerd, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Had alleen verwacht dat dit toch uitvoerig getest zou zijn alvorens de release zou komen. Dit is écht geen verbetering. 

wjb
Wijsgeer
  • October 6, 2020

Ik heb geen zin om keer op keer mijn ipTV opnieuw op te starten. Lijkt mij niet de bedoeling dat je dit iedere keer moet doen. 

Uiteraard is dat niet de bedoeling, mijn opmerking t.a.v. het uit en weer aan zetten van de TV ontvanger was ook puur om te kijken of het reproduceerbaar zo is dat in het begin de TV ontvanger sneller werkt.

Ik verbaas mij er gewoon over hoe dit zo kan gebeuren. Begrijp mij niet verkeerd, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Had alleen verwacht dat dit toch uitvoerig getest zou zijn alvorens de release zou komen. Dit is écht geen verbetering. 

Dat ben ik helemaal met je eens, met een stresstest (en duurtest) had dit issue mijns inziens zeker zeker boven tafel moeten komen. Ik denk ook wel dat dit in de testfase geslignaleerd is maar dat de impact sterk is onderschat.

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • October 6, 2020

@wjb Oh nee, dat was mij duidelijk. Ik bedoelde het meer als beoogde fix om het probleem voor the time being op te lossen. Maar inderdaad, na het herstarten van de ipTV is hij weer wát sneller. Maar zelfs dan laat de snelheid te wensen over. Lijkt ook wel alsof alles in ‘delen’ geladen wordt. 

Inderdaad, kan gebeuren. Maar een oplossing in de vorm van een update o.i.d. is wel wenselijk. Kan de beste overkomen, weten jullie (u of uw collega's) ook voor het vervolg weer deze problemen niet te licht op te vatten. Al doende leert men!

wjb
Wijsgeer
  • October 6, 2020

Inderdaad, kan gebeuren. Maar een oplossing in de vorm van een update o.i.d. is wel wenselijk. Kan de beste overkomen, weten jullie (u of uw collega's) ook voor het vervolg weer deze problemen niet te licht op te vatten. Al doende leert men!

Ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum.

• Deelnemer
  • October 6, 2020

Ook wij hebben thuis hinder van een instabiele STB.

naast dat deze onregelmatig crashed, hebben we ook last van;

• traag werkend menu
  • soms een niet op te vragen opname lijst (en een dag later weer wel)
  • soms wel opnames zichtbaar, maar sommige zijn dan niet af te spelen, krijgen een foutmelding
  • bij vooruit of terugspoelen van een opname lijkt de stop-knop (of play knop eigenlijk) niet te functioneren. Het spoelen blijft doorgaan tot hij aan het begin/einde van de uitzending is.
  • verdwenen opname na crashen tijdens het kijken van deze opname

De nieuwe opmaak vind ik zeker wel mooier, maar ook vind ik dat dit niet ten koste moet gaan aan de stabiliteit van de apparatuur. Waar deze voor de aanpassing zeer stabiel werkte, is dat nu dus zeker niet meer zo.

We betalen voor deze dienst toch al snel 65 euro per maand (x12 is al snel 780 euro per jaar). Dan mag je ook wel verwachten dat het goed werkt vind ik. (kleine foutjes kunnen natuurlijk gebeuren, maar dit speelt inmiddels al wel een tijdje en begint nu toch echt hinderlijk te worden)

Rossiwas
Topper
  • Topper
  • October 6, 2020

@wjb Excuus! Leek er even op of u daar werkzaam bent.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 6, 2020

De nieuwe opmaak vind ik zeker wel mooier

Voor menu en tv gids kan de ‘opmaak’ me niet echt boeien.
(daar kijk ik hooguit een paar minuten per dag naar.)

Het moet goed, simpel en snel werken. rest is bijzaak.
(mooi vind ik de nieuwe ‘teletubbie-look’ trouwens niet)
Missende PIP in tv gids is ook niet acceptabel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 6, 2020

Eens met @Imarco . Behalve dan de PIP, want die leidt behoorlijk af. Terugkeer dus graag optioneel te kiezen. Voor diegenen die 'm wel willen.

Om geen last van de PIP te hebben ging ik meestal tijdens radio luisteren naar de TV gids. PIP vakje bleef dan zwart.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 6, 2020

Dan zou het inderdaad een keuze moeten worden.
Nu hoor je de zender wel, maar je ziet hem niet, heel irritant.
(ik wil graag de huidige zender blijven zien tijdens de gids)

Even uit/in de tv gids doe je ook maar 1 keer, je bent dan een minuut verder
voordat je weer op dezelfde plaats in de gids terug bent...

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 6, 2020

@wjb Excuus! Leek er even op of u daar werkzaam bent.

Dat is niet een vreemde gedachte hoor.

• Nieuwkomer
  • October 6, 2020

Ook ik ondersteun de genoemde problemen. Opnieuw opstarten is geen optie, blijft verschrikkelijk traag . Kan niet aan onze tv liggen of aan onze glasvezelverbinding.

Om alleen al bij de zoekoptie te komen ben je tien seconden verder en dat geldt eigenlijk voor alle opties, ERG slecht.

Wat mij betreft snel oplossen of weer terug naar oud menu!

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

• Nieuwkomer
  • October 6, 2020

Ik sluit me aan bij verschillende andere gebruikers met betrekking to the UX van het TV menu (los van de nieuwe afstandsbediening die een slechtere ergonomie en gebruiksgemak heeft dan de ‘oude’).

Het nieuwe menu is geen vooruitgang. Twee belangrijke punten die in een volgende update, naar de oude versie mogen veranderen:

1. Er is een extra stap vanuit gids tussen zender kiezen en kijken. Niet nodig, geen added value.
  2. In gids is het beeld van de huidige zender niet meer beschikbaar, ook geen verbetering.

Het feit dat KPN bezig is met verbeteren is prima, en soms noodzakelijk, maar in dit geval gaat de UX er niet op vooruit.

Er zijn zeer veel negatieve reacties op de interface wat is de actie die KPN hierop gaat ondernemen?

Groet, Gerard Hoff

wjb
Wijsgeer
  • October 6, 2020

Het nieuwe menu is geen vooruitgang. Twee belangrijke punten die in een volgende update, naar de oude versie mogen veranderen:

1. Er is een extra stap vanuit gids tussen zender kiezen en kijken. Niet nodig, geen added value.
  2. In gids is het beeld van de huidige zender niet meer beschikbaar, ook geen verbetering.

De eerste is al verholpen, je kunt in de instellingen aangeven dat het tussenscherm overgeslagen moet worden.

Hopelijk wordt het tweede punt ook snel (configureerbaar) opgenomen.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 6, 2020

Jippie!

Ik heb nu ook nog vastlopers… :rage:
(ik dacht dat ik daarvan verschoond bleef, had tot nu toe alleen soms schokkend beeld)

Waarom horen we helemaal niks zinnigs van KPN over wat er nu gaat gebeuren?
Wachten ze tot er 100000 klachten zijn of zo voordat we serieus genomen worden?

Dit wordt niet veel langer meer getolereerd!

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 7, 2020

Organiseren van een club ontevreden klanten, naar consumentenbond/radar/kassa stappen en zo zorgen dat een hoge pief bij KPN opmerkzaam wordt gemaakt wat er in hun afdeling iTV aan de hand is.

Anders blijft het zo.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 7, 2020

Organiseren van een club ontevreden klanten, naar consumentenbond/radar/kassa stappen en zo zorgen dat een hoge pief bij KPN opmerkzaam wordt gemaakt wat er in hun afdeling iTV aan de hand is.

Anders blijft het zo.

Nou, wat let je? ;-)

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • October 7, 2020

Hi all.

We sturen nog altijd de feedback die hier wordt gegeven door naar onze collega's over het nieuwe menu. Achter de schermen wordt er constant gewerkt aan verbeteringen. Zoals velen van jullie weten zijn er veel storingen geweest de laatste tijd m.b.t. opnames en Terugkijken. Ook de spontaan herstartende tv-ontvangers is iets wat hopelijk snel is opgelost. Dat is allemaal op zich natuurlijk al vervelend, maar het is ook zeer slecht voor onze bereikbaarheid (telefonisch/chat/alles). Excuses daarvoor. 

Inmiddels zijn we een heel eind met het overzetten van alle klanten. Iedereen met een 2260, 2952, 8001 en/of 5202 is inmiddels over, en de klanten met minstens 1 1853 (geregistreerd) komt nog (we gaan iedereen die nog een 19x3 heeft benaderen om om te ruilen). 

N.a.v. alle klantsignalen hier is inmiddels de optie om vanuit de gids met 1 i.p.v. 2 drukken op de OK-knop om naar het programma te gaan live. Je kunt dit zelf instellen in het instellingenmenu. Dit was toch wel 1 van de meest gehoorde klachten hier. Ook is de leesbaarheid recentelijk verbeterd door het contrast wat te vergroten. We kijken nog naar verdere verbetering voor slechtzienden. 

Een andere is PiP (dat kleine schermpje met live tv in de gids). Het goede nieuws is dat die update vanaf morgen (HTML release 4.107.207) zal worden uitgerold. Ook dit zal zelf instelbaar zijn via het instellingenmenu. Enkele andere veranderingen/verbeteringen zijn o.a.: 

• Klok toegevoegd in opnamescherm 
  • indicatie in de zapbanner dat je met < en > 30 secondes kan springen
  • bij een herinnering blijft de tekst om over te schakelen naar andere zender langer in beeld (10 ipv 5 sec)
  • als je een zenderpakket besteld via de tv-ontvanger, worden de zenders zichtbaar zonder dat je in en uit stand-by hoeft te gaan.

En dan hebben we nog de algemene snelheid/traagheid van het menu. Dit is een uitdagend issue die constant de aandacht heeft, maar ik heb hier nog geen noemenswaardige update over. 

Ik hoop dat de komende update als positief wordt ervaren, en dank voor al jullie reacties!

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 7, 2020

Zo,

Dat was toch niet zo moeilijk om zo nu en dan een update te geven over de stand van zaken? :slight_smile:
(als er nooit reactie komt krijgen we het idee dat het KPN allemaal geen moer kan schelen...)

Mooi dat er een begin is gemaakt met werkbaar maken van het programma, maar in principe
had het in deze toestand natuurlijk helemaal nooit uitgerold mogen worden…

De traagheid en het spontaan vastlopen of resetten is het ergste. Dat moet toch ook simpel op te lossen zijn: vroeger hadden we daar ook nooit last van.
(de ‘uitdaging’ is dus eigenlijk om het weer zo te maken als het vroeger was… :slight_smile:  )