Skip to main content

G.middag, 
Ik heb KPN interactive TV in mijn huis, TV ontvanger is vanaf router in de huiskamer bekabeld aangesloten. 

Voor een zorg appartement in mijn tuin heb ik nu een Digitenne abonnement. Ik wil daar eigenlijk vanaf en dat vervangen door een draadloze verbinding set. (DVS)
De afstand vanaf het woonhuis naar het appartement is ca. 10 meter en in het appartement zijn
2 groepen 220V aanwezig en deze komen vanuit de groepenkast in het woonhuis. 
Mijn vragen;
1/ Zou dit kunnen werken, de Router in het woonhuis zit natuurlijk op een woonhuisgroep en niet op een appartement groep. 
/2 Heb ik dan ook een tweede ontvanger nodig ? Of gaat de ethernetkabel vanuit de DVS rechtstreeks de (smart) TV in.  (voor in het appartement) daar staat naast de TV een repeater router als versterking van het signaal uit het woonhuis. WiFi werkt erg goed en niet traag.

/3 Als het zou kunnen werken, welk type DVS set kan ik dan het beste nemen, tyepe 1200, 650, 200+ Ik zie de verschillen niet zo. 
Excuses voor het erg lange verhaal en bij voorbaat dank voor de genomen moeite.

VrGr. Cees
 

Dag @ceesr12 , welkom op het forum.

Deze vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. DVSsen werken - zoals je zelf af aangeeft - over het lichtnet. Soms werken ze over groepen heen, soms ook niet. 

Je hebt niet perse een tweede ontvanger nodig .. als je een LG of Samsung smart tv hebt vanaf modeljaar 2017; daarvoor is een kpn iTV-app beschikbaar en kan de LAN-kabel direct in de tv; in alle andere gevallen heb je weleen tweede ontvanger nodig.

Bij DVSsen geldt: hoe hoger het getal (geeft theoretisch max. Mb/s aan), hoe groter de kans dat er een acceptabele snelheid aan de andere kant overblijft, maar je zult eerst zeker moeten weten dat het signaal vanaf je ExperiaBox via een DVS-set in het appartement komt. Dat kan van hieruit niet met zekerheid beantwoord worden. Wellicht kun je een set op proef aanschaffen? 


Beste L8r Henk, 

Allereerst hartelijk dank voor je snelle reactie en prima uitleg en advies. Ik kan daar zeker wat mee. 

De TV in het appartement is een Panasonic smart TV van  ca. 7 jaar oud, dus zou er wel een ontvanger bij moeten komen. Verder is het dan een kwestie van de DVS set en ontvanger bestellen en zien of het werkt. Vooral of het over de groepen heen werkt zal er om spannen. Helaas kan ik mijn woonhuisrouter niet overzetten op een appartement groep. Te veel gedoe. Router zit ver van de meter/groepen kast in de woonkamer. 

Ik denk wel dat ik het ga proberen en als het echt niet lukt, kan ik de set retour sturen en evt. een nieuwe(re) TV overwegen. 

Nogmaals dank, ik ben een stuk wijzer nu. 

Vr.groeten, Cees