Skip to main content

Zit met het volgende “probleem” wil de TV uitzendingen die ik met de KPN iTV app bekijk in oostenrijk, op onze TV in de caravan streamen.

Heb dan geen duur satteliet abbonement meer nodig, waar ik maar 4 weken per jaar gebruik van maak.

Ja het kan met een chromecast maar dat is  lastig als er op de camping geen internet (wifi) is.

Om bovenstaande voor elkaar te krijgen heb ik 2 iphones nodig.

Iphone 1 zet ik de hotspot functie (wifi) aan, hierop laat ik de chromecast dan inloggen.

Met iphone 2 start ik de iTV app en via chromecast zet ik het beeld op de TV.

Heel gedoe en niet zo stabiel.

 

Nu las ik over de “Apple Lightning Digital AV Adapter” 

Werkt deze nu samen met KPN iTV ?? zodat ik met 1 iphone en de “Apple Lightning Digital AV Adapter” via HDMI het op de TV kan bekijken?

 

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik hoor het graag.

 

groet Jan

 

Hi Pipo, die adapters ken ik. In principe spiegel je je scherm als het ware op je tv. Ik heb zowel goede als slechte ervaringen meegemaakt met dat kabeltje. Concreet kan ik dus niet zeggen of dit voor jou de oplossing is of niet. De eerste oplossing lijkt mij overigens veel stabieler wanneer je daar een goede 4G verbinding hebt. Niet te vergeten, ook genoeg data. Live tv kijken via de app kost nogal wat. Heb je onbeperkt internet op je mobiel? 

 


Heb je onbeperkt internet op je mobiel? 

In Oostenrijk heb je sowieso geen onbeperkt Internet via 4G immers met een onbeperkt abonnement heb je in het buitenland nog altijd maximaal 20GB.

 

Hoe goed/snel is de wifi op die camping?


Heb je onbeperkt internet op je mobiel? 

In Oostenrijk heb je sowieso geen onbeperkt Internet via 4G immers met een onbeperkt abonnement heb je in het buitenland nog altijd maximaal 20GB.

 

Hoe goed/snel is de wifi op die camping?

Ik doelde niet specifiek op een abonnement van ons hoor, kan ook een lokale zijn. Op de camping is geen internet aanwezig gaf TS aan. 


Met een travelrouter die je tethered met een mobiele telefoon kan je een wifi netwerk opzetten waar je een Chromecast en een tablet op aansluit.

Zelf gebruik ik een GL-AR750 zoals je in dit bericht kunt lezen.


Dank voor jullie reacties.

-Internet op de camping is in  de winter met zo'n honderd caravans geen optie (“daarom gaf ik aan dat het er niet is voor TV belastend gebruik"), appen en mail gaat prima maar meer niet.

-Ik heb een zakelijk abonnement waarop geen restricties zitten in Europa, mag het vrij gebruiken.       We kijken hoofdzakelijk NL nieuws in de caravan en wat TV als we aan tafel zitten, dan kom je met 5-10Gb per week wel uit. Films/series kijken we vanaf meegenomen Harddisk op de TV​​​​​​ middels een Mede8er box.

-Ik heb nog wel een Huawei MIFI modem maar daar moet ik een sim instoppen en kan ik geen telefoon op aansluiten, deze kan ik ook gebruiken maar dan heb ik nog steeds 2 actieve sims nodig.

Het Tethering verhaal klinkt goed maar kan je telefoon dan voor 2 spelen, immers hij voorziet het modem van internet maar moet zelf nog met KPN iTV praten?  Ik ga dit verder uitzoeken dank voor je goede suggestie.

 

PS: Heb net voor 32,50 de 

Creta
(GL-AR750)
Travel AC Router

besteld op Amazon.de

 

 

 

 


We kijken hoofdzakelijk NL nieuws in de caravan en wat TV als we aan tafel zitten, dan kom je met 5-10Gb per week wel uit.

Televisie kijken via een Chromecast kost ongeveer 3GB per uur.

 

Het Tethering verhaal klinkt goed maar kan je telefoon dan voor 2 spelen, immers hij voorziet het modem van internet maar moet zelf nog met KPN iTV praten?  

Je zult voor iTV een ander toestel moeten gebruiken, maar die maakt alleen gebruik van de wifi. Zoals ik al schreef gebruik ik daar een tablet voor.


Je zult voor iTV een ander toestel moeten gebruiken, maar die maakt alleen gebruik van de wifi. Zoals ik al schreef gebruik ik daar een tablet voor.

Ja dat is een goed idee die ligt dan toch niks te doen.

Ga het met de kerstvakantie uitproberen morgen komt de GL-AR750


Ik ben benieuwd wat het gaat worden. :) 


Gelukt?


We gaan volgende week maandag pas, met de kerst vakantie, zoals ik al schreef. 


We gaan volgende week maandag pas, met de kerst vakantie, zoals ik al schreef. 

Ik neem aan dat je voordat je vertrekt thuis al wel alles even zal testen.

Dus

1) Tethering met jouw telefoon op de GL-AR750 configureren.

2) Chromecast koppelen met de wifi van de GL-AR750.

3) KPN iTV app casten naar de Chromecast.


Had het met 2 telefoons al eens getest in oostenrijk en dat werkte. Heb niet het gevoel dat het niet gaat lukken. 
 

ben momenteel erg druk en heb daarnaast nog eea voor te bereiden aan werkjes voor de caravan die ik moet mee nemen. 
 

als ik tijd heb van de week antwoord ik maar ben bang dat het volgende week live wordt 👋


Je moet gewoon de Guest mode optie van de Chromecast gebruiken (dat is een optie die je in kunt schakelen op de Chromecast). Daarmee kun je een rechtstreekse WiFi verbinding tussen de Chromecast en je telefoon / tablet opzetten zonder dat je een actief WiFi netwerk hebt. Deze gast mode is speciaal voor gasten die iets willen streamen op jouw Chromecast zonder dat ze toegang krijgen tot jouw WiFi netwerk.


Deze gast mode is speciaal voor gasten die iets willen streamen op jouw Chromecast zonder dat ze toegang krijgen tot jouw WiFi netwerk.

Ook bij de gast mode moet de Chromecast gewoon een wifi verbinding hebben. Het ophalen van de gecaste uitzending loopt namelijk niet via de telefoon waarmee gecast wordt.

Maar dan de valkuil ... de iTV app van KPN ondersteunt de gast mode niet.


Hallo,

 

Ben nu op de camping in oostenrijk de uitkomst is twee slachtig. Het werkt maar iedere keer komt er op de iphone  de vraag “vertrouw deze computer” ( zoals in plaatje van wjb hieronder) ik toets op ja en dan het password van de iphone maar dan is de uitzending al bevroren.

 

alles op een rijtje:

chromecast (4k versie) op tv aangesloten. Deze chromecast heeft de mogelijkheid om de ar-750 met een netwerk kabel te verbinden.  Dus geen wifi tussen chromecast en ar750 nodig. 
iphone op de usb poort van de ar-750 aangesloten. 

 

ingelogd op de ar750. Tethering werkt.  
ipad ingelogd op wifi van de ar750 en werkt ook  

itv van kpn gestart op de ipad en uitzending gestart, deze doorgekoppeld aan de chromecast. Beeld veschijnt op tv en op de ipad wordt itv afgesloten, maar uitzending gaat door op tv.
Immers iphone en ar750 verzorgen tv uitzending naar chromecast.

 

Hij loopt dan 1 a 2 minuten en dan popt op de iphone “vertrouw deze computer” en vrijwel direct stopt het casten van de uitzending en bevriest.  Ja toetsen en 8 positie password toetsen lukt niet zo snel.
 

Los van alles, uitzending op ipad kijken, terwijl ipad gekoppeld is aan de iphone werkt perfekt. 
ontvangst op iphone is 3 van 4 streepjes op 4g

iphone is een nieuwe iphone11

 

op lage resolutie gebruikt de uitzending 1,7 gb per uur. 


Hij loopt dan 1 a 2 minuten en dan popt op de iphone “vertrouw deze computer” en vrijwel direct stopt het casten van de uitzending en bevriest.  Ja toetsen en 8 positie password toetsen lukt niet zo snel.

Vreemd dat hij telkens opnieuw met deze melding komt.

Het is dan alsof hij toch eventjes de verbinding via die USB kabel verliest en dat zou natuurlijk niet moeten gebeuren.


Gebeurt dit telkens na zo ongeveer dezelfde tijd?

Zo ja, staat de battery saving mode toevallig aan?


Gevoelsmatig gebeurd het redelijk binnen dezelfde tijd. 
ik wilde even nieuws kijken en vrij vlot hangt ie dan.

opnieuw starten en dan eigenlijk weer hetzelfde qua tijd.

 

rare is dat ik wel een film sharks daarstraks een kwartier kon laten lopen. 
daarmee kon ik bepalen dat gebruik rond de 1.7gb ligt per uur

iphone heb ik net een week nieuw zal eens kijken of ik iets kan vinden.

laat het weten...


Energie besparings mode staat uit ....


Net alles opnieuw aangesloten en de ar-750 ook maar geupdate van 3.0.10 naar 3.0.27. 
zit al 30 minuten te kijken en geen hik. 
ontvangst 4g op iphone is 2 van 4 streepjes. 
resolutie itv laag wat op de 24 inch tv dus niet te zien is tov HD kwaliteit

chromecast met netwerk kabel verbonden met router, hierdoor is het hele systeem bedraad aangesloten. Alleen de iphone met 4g is by air. 
 

kortom test gelukt. 


resolutie itv laag wat op de 24 inch tv dus niet te zien is tov HD kwaliteit

De resolutie die je instelt in de iTV app heeft volgens mij geen invloed op de kwaliteit die gecast wordt. Die is altijd zo hoog mogelijk.

 

kortom test gelukt. 

Mooi.


Je kunt in de itv app toch 3 bandbreedtes kiezen voor wifi of 3g/4g tw:

1gb 20 min

1gb 30 min en

1.5gb per uur

de resolutie veranderd niet maar wel bandbreedte van signaal toch.

deze bandbreedte verschil kan ik niet waarnemen op een relatief kleinere tv 24” in de caravan 


Je kunt in de itv app toch 3 bandbreedtes kiezen voor wifi of 3g/4g tw:

1gb 20 min

1gb 30 min en

1.5gb per uur

de resolutie veranderd niet maar wel bandbreedte van signaal toch.

deze bandbreedte verschil kan ik niet waarnemen op een relatief kleinere tv 24” in de caravan 

Deze instelling geldt voor als je op de telefoon of tablet zelf kijkt maar niet voor als je naar een Chromecast cast. Bij casten wordt altijd de hoogst mogelijke kwaliteit gebruikt die de beschikbare bandbreedte toelaat.


Aha beetje “suf” is niet echt duidelijk en in het gebruik op de camping in samenspel met Chrome cast en gsm zou het ook toegevoegde waarde hebben. 
 

Nog dank voor je hulp WJB


Aha beetje “suf” is niet echt duidelijk en in het gebruik op de camping in samenspel met Chrome cast en gsm zou het ook toegevoegde waarde hebben. 

Dat zou zeer zeker toegevoegde waarde hebben maar de Chromecast kent naar mijn weten die functionaliteit niet. Het valt dus gewoonweg niet door te geven aan de Chromecast dat er een lagere bitstream aangevraagd moet worden.