Skip to main content

Goedemorgen,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van de nieuwe Chromecast met Google TV. Het apparaatje werkt fantastisch, geen streamen meer van Youtube en Netflix via de telefoon of tablet, maar gewoon klikken met de afstandbediening van de Chromecast en kijken maar. Alleen is er geen KPN ITV app beschikbaar, althans ik kan het nergens vinden als ik zoek. De app van de collega provider (5 letters, begint met een Z) is wel beschikbaar, Net zoals NL-Ziet, Pathé, NPO / NPO plus enz enz.

Ik weet dat de nieuwe Chromecast officieel niet beschikbaar is in Nederland. Loopt KPN hierin achter? of doe ik iets fout?

Alvast dank voor de reactie / hulp.

Er is geen iTV app voor Android TV en dus ook niet voor de nieuwe Chromecast met "Google TV". KPN biedt de iTV app alleen aan op telefoons en tablets. Je mist dus niets.


Beste wjb,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie.


Tot een paar dagen geleden kon ik de ITV app van de iPhone of iPad casten naar Chromecast en nu opeens niet meer. Wat is er gebeurd?


Hij herkent de locatie niet meer op het scherm van iPad of iPhone 


@Markversteegen : Als het goed is, is dit issue zaterdag verholpen. Kun jij dat bevestigen?


Yes!


Komt deze app wel nog?


Komt deze app wel nog?

Er zijn (nog) geen plannen om met een iTV app voor Android TV te komen.

Ik zou hem ook niet willen hebben wetende dat de beeldkwaliteit en functionaliteit via een TV ontvanger beduidend beter is dan via de iTV apps van KPN.

Alleen voor een 3e televisie die niet al te vaak gebruikt wordt kan het interessant zijn maar voor mijn televisie in de woonkamer wil ik echt niet inboeten op kwaliteit.


Het is voor de tv op de slaapkamer zodat ik geen kabels hoef te trekken en de tv aan de muur kan ophangen. Hiervoor gebruikte ik de lenovo yoga tab pro met beamertje en via de itv app was dit prima kijken!


@wjb 

het gaat er niet om wat jij wil, het gaat erom wat de consument wil.


@wjb

het gaat er niet om wat jij wil, het gaat erom wat de consument wil.

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn gedachte daarover niet mag delen.


@wjb

het gaat er niet om wat jij wil, het gaat erom wat de consument wil.

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn gedachte daarover niet mag delen.

Ook dat mag, maar een reactie van KPN zelf vind ik meer op zijn plaats. 


@Ivo9010 Ik kan het antwoord van @wjb  alleen maar onderschrijven. Er zijn (nog) geen plannen. 


De app is er al voor Samsung en LG tv’s https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm
 

Lijkt me voor een partij als KPN niet heel moeilijk om deze ook uit te brengen voor andere Android apparaten...


Lijkt me voor een partij als KPN niet heel moeilijk om deze ook uit te brengen voor andere Android apparaten...

Misschien is dat nu juist de reden om daar niet al te veel haast mee te maken immers naar een Android televisie kan je eenvoudig casten en dus kan je al iTV kijken op zo'n Android televisie.

Bedenk je overigens heel goed dat zowel de functionaliteit als de beeldkwaliteit beduidend minder zijn dan via een TV ontvanger. Je moet je mijns inziens dus heel goed afvragen of je wel via die app van KPN wilt kijken. Ik pas daar in ieder geval voor want ik ga absoluut geen consessies doen aan de beeldkwaliteit.


De app is er al voor Samsung en LG tv’s https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm
 

Lijkt me voor een partij als KPN niet heel moeilijk om deze ook uit te brengen voor andere Android apparaten...

Nou helemaal met je eens joosting. Het wordt tijd voor wat innovatie bij kpn. 


@wjb ik vind je redenatie een beetje vreemd, de app is er nog niet...dus hoe kun je over beeldkwaliteit praten. De vraag zou dan ook moeten zijn, wanneer komt er een goede app voor Android (Google TV) en ook de Apple TV. Natuurlijk met vergelijkbare beeldkwaliteit. Dus geen oplossing die berust op casten en airplay.

Het zou prima mogelijk moeten zijn, ik heb thuis glas van KPN...dus een strakke beeldkwaliteit via een streaming box moet geen enkel probleem zijn.

Ziggo loopt hierin voor en zelfs NLziet is qua gebruiksgemak en user interface nu KPN zelfs voorbij.

Ik heb recent weer KPN TV aangeschaft, na een hele lange tijd zonder gedaan te hebben...maar man wat heb ik daar spijt van. De beste beeldkwaliteit kan mijns inziens de afschuwelijke gebruikers interface niet goed maken.


@wjb ik vind je redenatie een beetje vreemd, de app is er nog niet...dus hoe kun je over beeldkwaliteit praten.

Omdat alle apps van dezelfde TV streams gebruik maken is de beeldkwaliteit dus al bekend immers de smart TV app op Samsung en LG en de iTV app bij casten gebruiken ook dezelfde TV streams en daar kunnen we de (mindere) beeldkwaliteit dus al mee ervaren.


ook apps die nog niet bestaan dus. Jammer


ook apps die nog niet bestaan dus. Jammer

Jawel hoor, die bestaan wel.


ook apps die nog niet bestaan dus. Jammer

Jawel hoor, die bestaan wel.

Nee hoor, ik heb Google tv, en kpn heeft tot op heden nog geen app.


Ik bedoelde natuurlijk inderdaad de apps voor Google en Apple TV, apps die niet bestaan. 


ook apps die nog niet bestaan dus. Jammer

Jawel hoor, die bestaan wel.

Nee hoor, ik heb Google tv, en kpn heeft tot op heden nog geen app.

Klopt, maar die apps bestaan dus wel, alleen niet op Google TV en Apple TV.

Persoonlijk verwacht ik ook niet dat deze op korte termijn beschikbaar zullen komen.

KPN heeft met de smart TV app gekozen voor kijken zonder kastje en niet voor kijken met een ander kastje.

Maar nogmaals, als je betere beeldkwaliteit en functionaliteit wilt, kies dan absoluut voor een gewone TV ontvanger.


Ik vind de functionaliteit en met name de interface echt een drama, deze voelt aan als iets wat 10 jaar geleden acceptabel was, althans voor mij persoonlijk. Prima als jij dit natuurlijk we prettig vindt werken, meningen verschillen. Ik vind het echter een gemiste kans, aangezien de app er voor een aantal smart TV’s is, lijkt het me niet echt rocket science om deze ook op z’n minst voor Android / Google TV te ontwikkelen...aangezien er een aantal TV merken zijn die dit ook als smart platform hebben. Op deze manier kan je zelf kiezen als consument hoe je het liefst wilt kijken, niet voor iedereen is de beeldkwaliteit het aller belangrijkste (zeker voor reguliere TV programma's)

Mijn persoonlijk ervaring...
Ik heb gekozen voor een TV ontvanger na tijden lang NLziet via de Apple TV app te hebben gebruikt, om dat de beeldkwaliteit beter zou zijn en ik meer zenders heb. Echter de beeldkwaliteit en functionaliteit van NLziet volstaat echt prima voor ons, de interface van KPN vinden wij met het hele gezin echt vreselijk omslachtig en onoverzichtelijk. Dus de ontvanger gaat de deur weer uit, dan maar een aantal zenders minder. De betere functionaliteit heb ik ook niet kunnen ontdekken overigens.

 

De software op die “andere” kastjes is toch wel echt van een compleet ander niveau en ik vind het zonde dat een bedrijf als KPN daar geen gebruik van maakt. Met alle streaming diensten die er vandaag de dag zijn is de kans groot dat veel mensen een ander smart platform gebruiken, bijv. van Apple, Google, Samsung of LG. Dus in veel gevallen is het KPN kastje het andere” kastje, zoals bij ons. Een kastje wat zeer weinig toevoegt en meer als een noodzakelijk kwaad gezien werd.

Excuses voor mijn kritiek, deze is niet persoonlijk gericht aan jou @wjb , maar meer een lange frustratie die ik heb met KPN. Verder ben ik zeer tevreden over de diensten die ik afneem, mobiel en glasvezel internet. ITV is voor ons uitgesloten totdat er meer flexibiliteit komt in de manier waarop ik dat kan bekijken.


Ik vind de functionaliteit en met name de interface echt een drama, deze voelt aan als iets wat 10 jaar geleden acceptabel was, althans voor mij persoonlijk. Prima als jij dit natuurlijk we prettig vindt werken, meningen verschillen.

Wat vind je dan een drama aan de functionaliteit en interface?

Ik ga echt mij ogen echt niet pijnigen door genoegen te nemen met een beduidend lagere beeldkwaliteit en daarbij ook nog eens inboeten op de functionaliteit, meningen verschillen :wink:.

 

Ik vind het echter een gemiste kans, aangezien de app er voor een aantal smart TV’s is, lijkt het me niet echt rocket science om deze ook op z’n minst voor Android / Google TV te ontwikkelen...aangezien er een aantal TV merken zijn die dit ook als smart platform hebben. Op deze manier kan je zelf kiezen als consument hoe je het liefst wilt kijken, niet voor iedereen is de beeldkwaliteit het aller belangrijkste (zeker voor reguliere TV programma's)

Technisch gezien is dat vast en zeker geen rocket science maar er is meer dan "techniek" alleen, de vraag is of het commercieel gezien interessant genoeg is om te investeren in een app voor Google TV en/of Apple TV.

 

Echter de beeldkwaliteit en functionaliteit van NLziet volstaat echt prima voor ons, de interface van KPN vinden wij met het hele gezin echt vreselijk omslachtig en onoverzichtelijk. Dus de ontvanger gaat de deur weer uit, dan maar een aantal zenders minder.

Dat is jouw keuze en die moeten we natuurlijk respecteren.

Maar dan is het probleem toch ook opgelost, NLziet is toch wel beschikbaar op Google TV en Apple TV.

 

De software op die “andere” kastjes is toch wel echt van een compleet ander niveau en ik vind het zonde dat een bedrijf als KPN daar geen gebruik van maakt. Met alle streaming diensten die er vandaag de dag zijn is de kans groot dat veel mensen een ander smart platform gebruiken, bijv. van Apple, Google, Samsung of LG. Dus in veel gevallen is het KPN kastje het andere” kastje, zoals bij ons. Een kastje wat zeer weinig toevoegt en meer als een noodzakelijk kwaad gezien werd.

Misschien is het verstandig om je eens te verdiepen in de techniek achter de distributie van het TV product van KPN en dan vooral het begrip IGMP Multicasts goed te bestuderen.

Dan weet je waarom die kastjes absoluut geen "noodzakelijk kwaad" zijn maar wezenlijk bijdragen aan het kunnen distribueren naar miljoenen TV ontvangers zonder daarbij de centrale infrastructuur te overbelasten.

Weet ook dat die apps net als Netflix, NLziet, YouTube, Disney+ etc. dus gebuik maken van Unicasts en dat daardoor veel hogere compressie gebruikt moet worden om de kosten binnen de perken te houden. Het is niet voor niets dat NPO bijvoorbeeld nog altijd SD streams gebruikt voor NPO Start en alleen voor het terugkijken van programma's via NPO Start Plus zwaar gecomprimeerde HD streams.