Skip to main content

Goedemorgen,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van de nieuwe Chromecast met Google TV. Het apparaatje werkt fantastisch, geen streamen meer van Youtube en Netflix via de telefoon of tablet, maar gewoon klikken met de afstandbediening van de Chromecast en kijken maar. Alleen is er geen KPN ITV app beschikbaar, althans ik kan het nergens vinden als ik zoek. De app van de collega provider (5 letters, begint met een Z) is wel beschikbaar, Net zoals NL-Ziet, Pathé, NPO / NPO plus enz enz.

Ik weet dat de nieuwe Chromecast officieel niet beschikbaar is in Nederland. Loopt KPN hierin achter? of doe ik iets fout?

Alvast dank voor de reactie / hulp.

 

Technisch gezien is dat vast en zeker geen rocket science maar er is meer dan "techniek" alleen, de vraag is of het commercieel gezien interessant genoeg is om te investeren in een app voor Google TV en/of Apple TV.

Dat is een kwestie die ik niet kan beoordelen natuurlijk, echter hebben andere commerciële bedrijven ervoor gekozen dit wel te doen (Ziggo bijv). Daarnaast is Google TV / Android TV het smart platform op TV’s van oa Sony, genoeg mensen hebben zo’n toestel. Als ze dus LG en Samsung wel ondersteunen, dan is het toch niet zo gek om dit te vragen. 

 

Maar dan is het probleem toch ook opgelost, NLziet is toch wel beschikbaar op Google TV en Apple TV.

Niet dus, want het zenderaanbod is vele male kleiner...probleem dus alleen deels opgelost.

 

Dan weet je waarom die kastjes absoluut geen "noodzakelijk kwaad" zijn maar wezenlijk bijdragen aan het kunnen distribueren naar miljoenen TV ontvangers zonder daarbij de centrale infrastructuur te overbelasten.

Noodzakelijk kwaad gezien vanuit de gebruikerskant, om het complete zenderaanbod te kunnen bekijken zit ik vast aan zo’n prachtig mooi kastje.

Weet ook dat die apps net als Netflix, NLziet, YouTube, Disney+ etc. dus gebuik maken van Unicasts en dat daardoor veel hogere compressie gebruikt moet worden om de kosten binnen de perken te houden. Het is niet voor niets dat NPO bijvoorbeeld nog altijd SD streams gebruikt voor NPO Start en alleen voor het terugkijken van programma's via NPO Start Plus zwaar gecomprimeerde HD streams.

 

Ondanks de compressie die laten we zeggen Netflix toepast hebben ze toch redelijk wat tevreden klanten (ongeveer 3 miljoen betalende gebruikers). Hetgeen aantoont dat de massa, aanbod, gebruiksgemak en beschikbaarheid verkiest boven pure beeldkwaliteit. Spotify is ook vele malen succesvoller dan bijvoorbeeld de lossless variant van Tidal. De blu-ray heeft het ook verloren van de streaming diensten. Er is nog markt voor, maar de grote groei en toekomst zit bij de streaming diensten. Compressie of geen compressie.

Wat betreft NPO Start, dit klopt niet wat je zegt. Wanneer je betaalt (NPO plus, of in begrepen bij NLZIET) zijn alle streams in HD kwaliteit (wel met compressie uiteraard, maar voor mij is de beeldkwaliteit voldoende).
 

 Wat vind je dan een drama aan de functionaliteit en interface?

Dit wordt vrees ik een beetje een eindeloze discussie, die we misschien beter niet kunnen starten 😂

Wat ik vervelend vind is oa:

  • Interface is traag, niet snappy zoals Apple TV, Smart TV’s, Google TV van tegenwoordig
  • TV gids is onoverzichtelijk en niet om aan te gluren, wat een wirwar.
  • Vooruit en terug spoelen is super sloom en je kan niet door een programma heen “scrollen” 
  • De interface is nog teveel ingericht op lineair kijkgedrag, terwijl dit minder en minder aansluit bij hoe veel mensen tegenwoordig iets kijken. Lineair kijken is voor mij alleen nog interessant voor live registraties van sport etc.
  • Neem een voorbeeld aan de interface van apps als inderdaad Netflix, haal daar inspiratie uit.
  • Niet kunnen doorspoelen van reclames, wat bij NLZIET wel kan dus.
  • Een extra kastje, puur voor TV kijken, die ik niet wil

Nogmaals dit is allemaal erg persoonlijk, dus niet echt discussie materiaal. Ik zou gewoon graag een mooie app zien, voor diverse platformen. Het liefst afzonderlijk af te sluiten, onafhankelijk welke ISP ik heb, een goede (glasvezel) verbinding en daarop zelf kiezen wat je wil.

Dit gaat voorlopig niet gebeuren...dat zie ik ook wel in.

 


ook apps die nog niet bestaan dus. Jammer

Jawel hoor, die bestaan wel.

Nee hoor, ik heb Google tv, en kpn heeft tot op heden nog geen app.

Klopt, maar die apps bestaan dus wel, alleen niet op Google TV en Apple TV.

Persoonlijk verwacht ik ook niet dat deze op korte termijn beschikbaar zullen komen.

KPN heeft met de smart TV app gekozen voor kijken zonder kastje en niet voor kijken met een ander kastje.

Maar nogmaals, als je betere beeldkwaliteit en functionaliteit wilt, kies dan absoluut voor een gewone TV ontvanger.

Ik begrijp jou redenatie dat als je voor kwaliteit wil gaan voor de ontvanger moet gaan. KPN zou echter een grote stap vooruit gaan als zij de app ook via Google tv gaan gebruiken, met het idee dat dit de toekomst is. Momenteel gebruik ik in mijn slaapkamer digitene van KPN , deze zou dan volledig overbodig zijn. Als deze de deur uit gaat scheelt dat een hoop onnodig plastic en krijg ik via Google tv betere kwaliteit. Dit is de toekomst voor KPN en tijd om daar dus ook mee aan de slag te gaan. 


Ik begrijp jou redenatie dat als je voor kwaliteit wil gaan voor de ontvanger moet gaan. KPN zou echter een grote stap vooruit gaan als zij de app ook via Google tv gaan gebruiken, met het idee dat dit de toekomst is. 

Het mag wellicht de toekomst zijn, maar de toekomst is nog niet vandaag.

Het is op dit moment echt absoluut onmogelijk om zonder IGMP multicasting een paar miljoen TV ontvangers te voorzien van live televisie. Het netwerk zal volledig overbelast raken als elke TV, zoals bij uitgesteld kijken, voorzien moet worden van een Unicast en weet dat het percentage uitgesteld kijken nog altijd relatief laag is.

In 2019 lag dit percentage op 13% en de stijging t.o.v. 2018 was zo'n 2% dus laten we zeggen dat er in 2020 zo'n 5% bijgekomen is, dan zitten we nu nog steeds maar op 18% uitgesteld kijken. De andere 82% zijn dus nog altijd IGMP multicasts en de besparing op het datavolume is daardoor enkele terrabytes per seconde.


De toekomst is inderdaad niet vandaag...dat is het heden :wink:  Maar je moet wel vooruit proberen te kijken. Deze cijfers zijn interssant, maar niet echt relevant voor de discussie.Wanneer KPN zo’n app zou aanbieden zijn er een aantal zaken die je mee moet nemen:

Niet alle klanten gaan natuurlijk massaal overstappen, dat gaat jaren duren. De extra druk op de infra zal dus allemaal wel meevallen, iets waar goed op gepland kan worden.

Daarnaast is de massa gewoon tevreden met een hogere compressie, dat is wel aangetoond inmiddels. Dus wanneer je beide aanbiedt als KPN, zie ik het kwaad er niet van in.

Jij wil die app niet, zoveel is wel duidelijk. Maar een heleboel andere mensen wel en ik denk dat het voor KPN goed zou zijn zo breed mogelijk beschikbaar te zijn. Als is het maar om inderdaad nu te beginnen met werken aan de toekomst.

Hoe zien de cijfers eruit van mensen die niet via een decoder kijken, maar via een app...kijken die ook zoveel live TV, of ziet dat er anders uit? Die cijfers zijn er misschien niet...

Wij kijken bijvoorbeeld bijna helemaal niets linear, behalve sport wedstrijden en dergelijke.

Live TV gaat hoe dan ook afnemen, zeker als de mogelijkheden om niet linear te kijken beter worden. Nogmaals, de interface van die kastjes is nog voornamelijk gebaseerd op het linear kijken..dat helpt ook niet mee.


De toekomst is inderdaad niet vandaag...dat is het heden :wink:  Maar je moet wel vooruit proberen te kijken. Deze cijfers zijn interssant, maar niet echt relevant voor de discussie.Wanneer KPN zo’n app zou aanbieden zijn er een aantal zaken die je mee moet nemen:

Niet alle klanten gaan natuurlijk massaal overstappen, dat gaat jaren duren. De extra druk op de infra zal dus allemaal wel meevallen, iets waar goed op gepland kan worden.

Daarnaast is de massa gewoon tevreden met een hogere compressie, dat is wel aangetoond inmiddels. Dus wanneer je beide aanbiedt als KPN, zie ik het kwaad er niet van in.

Jij wil die app niet, zoveel is wel duidelijk. Maar een heleboel andere mensen wel en ik denk dat het voor KPN goed zou zijn zo breed mogelijk beschikbaar te zijn. Als is het maar om inderdaad nu te beginnen met werken aan de toekomst.

Hoe zien de cijfers eruit van mensen die niet via een decoder kijken, maar via een app...kijken die ook zoveel live TV, of ziet dat er anders uit? Die cijfers zijn er misschien niet...

Wij kijken bijvoorbeeld bijna helemaal niets linear, behalve sport wedstrijden en dergelijke.

Live TV gaat hoe dan ook afnemen, zeker als de mogelijkheden om niet linear te kijken beter worden. Nogmaals, de interface van die kastjes is nog voornamelijk gebaseerd op het linear kijken..dat helpt ook niet mee.

Volledig met je eens, het is inderdaad erg gemakkelijk om met cijfers en vaktermen te komen die men toch niet kent. Innoveren kun je leren! De toekomst begint vandaag KPN! 


Volledig met je eens, het is inderdaad erg gemakkelijk om met cijfers en vaktermen te komen die men toch niet kent. Innoveren kun je leren! De toekomst begint vandaag KPN! 

Het gaat helemaal niet om innoveren, zo'n app maken is echt geen rocket-science en kan je derhalve ook niet echt innovatie noemen.

Waar het om gaat is dat het schier onmogelijk is om op basis van unicasts een paar miljoen televisies te voorzien van kwalitatief hoogwaardig beeld zonder daarbij enorm in de buidel te moeten tasten om netwerkcapaciteit en rekenkracht van de IPTV servers op te schalen. Bij unicasts krijgt elke televisie zijn eigen TV stream van de server terwijl bij IGMP multicasts alle televisies gebruik maken van dezelfde TV stream. Weet dat er voor 1000 televisies die live op NPO 1 HD-"Glas" afgestemd zijn op basis van IGMP multicasts dus 12,5Mbps aan data verzonden moet worden door de IPTV server en dat er op geen enkele lijn in het netwerk een belasting hoger dan 12,5Mbps zal zijn. Bij unicasts daarentegen zullen de IPTV servers voor de 1000 televisies 12500Mbps ofwel ruim 12,2Gbps aan data verzonden moeten en zal de belasting van het netwerk bij de IPTV servers dus ook veel hoger zijn.

Extrapoleer deze cijfertjes rustig naar 10.000, 100.000 en 1miljoen televisies en ziedaar de uitdaging. Natuurlijk kan je capaciteit van jouw netwerk en servers vergroten maar daar hangt ook een zeer stevig prijskaartje aan en wie gaat dat betalen.

Geloof me, ik zou het ook prachtig vinden als de TV ontvangers verleden tijd zouden zijn, maar ik ben realistisch genoeg om in te zien dat daar enorme investeringen voor nodig zijn.


Je hebt helemaal gelijk… het wordt een zinloze discussie wanneer deze zo zwart wit gevoerd blijft worden. Die berekening gaat uit van een enorm dramatisch effect (en doom scenario) wanneer KPN een app zou uitbrengen voor Google/Apple TV…. ik weet zeker dat de meeste klanten nog gewoon het kastje zullen houden. Daarnaast heb je het voornamelijk over live/linear kijkgedrag, dat is een uitdaging ja. Maar dit zal blijven afnemen en je weet dus alleen hoe snel dat zou kunnen gaan, als je daarop probeert te sturen (ik bedoel dus niet alleen een appje ontwikkelen). Wanneer minder mensen lineair kijken is de situatie ook weer anders. 

Zo’n app is inderdaad totaal geen rocket science en dus mijns inziens gewoon een extra service, die een groot aantal klanten graag zouden zien. Het gaat niet om miljoenen huishoudens in 1 klap en ook niet om de  “glas” kwaliteit.

Het punt is, je biedt extra mogelijkheden en kan op deze manier in kleine stapjes richting de toekomst werken. Je kan data verzamelen over hoeveel mensen er gebruik van gaan maken, met deze data kan je vervolgens gaan plannen. Begin klein, creëer een feedback loop, en verbeter in kleine iteraties. Niets doen is gewoon zonde in mijn ogen.

Ik kom terug op mijn eerdere uitspraak aangaande kwaliteit, ik wil gewoon een app voor Google TV/Android TV...met compressie...dat is geen enkel probleem voor mij. Het gaat mij om keuzevrijheid en beschikbaarheid op toch niet de minste Smart TV / Streaming Box OS-en.

Ik vraag dus niet om alle TV ontvangers nu overbodig te maken, dat is volstrekt onrealistisch natuurlijk. Geef de klant keuzes en leer ervan.


Die berekening gaat uit van een enorm dramatisch effect (en doom scenario) wanneer KPN een app zou uitbrengen voor Google/Apple TV…. ik weet zeker dat de meeste klanten nog gewoon het kastje zullen houden.

Het gaat mij ook helemaal niet om of er wel of niet een app voor Google TV en/of apple TV zal komen maar om 

wjb schreef:

Maar nogmaals, als je betere beeldkwaliteit en functionaliteit wilt, kies dan absoluut voor een gewone TV ontvanger.

Het is mijns inziens volstrekt logisch dat KPN de beeldkwaliteit en functionaliteit bewust lager houdt om het "doomscenario" te vermijden.


Het gaat mij ook helemaal niet om of er wel of niet een app voor Google TV en/of apple TV zal komen maar om 

maar daar gaat dit topic nu juist wel over. 
 

> Het is mijns inziens volstrekt logisch dat KPN de beeldkwaliteit en functionaliteit bewust lager houdt om het "doomscenario" te vermijden.
 

Maar ze bieden de apps helemaal niet aan...er is geen beeldkwaliteit voor Google TV/Apple TV apps...er is geen beeld. Welke functionaliteit 😅


> Het is mijns inziens volstrekt logisch dat KPN de beeldkwaliteit en functionaliteit bewust lager houdt om het "doomscenario" te vermijden.
 

Maar ze bieden de apps helemaal niet aan...er is geen beeldkwaliteit voor Google TV/Apple TV apps...er is geen beeld. Welke functionaliteit 😅

wjb schreef eerder:

Klopt, maar die apps bestaan dus wel, alleen niet op Google TV en Apple TV.

Persoonlijk verwacht ik ook niet dat deze op korte termijn beschikbaar zullen komen.

KPN heeft met de smart TV app gekozen voor kijken zonder kastje en niet voor kijken met een ander kastje.

Als je via een Apple TV of Google TV gebruik wilt maken van iTV van KPN dan zit er niets anders op dan te casten / streamen.

Als er ooit een app zal gaan komen voor Google TV en/of Apple TV dan zal deze met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dezelfde functionaliteit en beeldkwaliteit bieden als de smart-TV app op de Samsung en LG televisies.


Als er ooit een app zal gaan komen voor Google TV en/of Apple TV dan zal deze met tot aan zekerheid grenzende waardchijnlijkheid dezelfde functionaliteit en beeldkwaliteit bieden als de smart-TV app op de Samsung en LG televisies.\

prima toch, maken maar! Ik heb geen Samsung of LG TV, maar wellicht een beetje gelijk aan de ITV app voor iOS? Ik weet niet welke functionaliteit ik zou missen tov de set-top box...ik wil graag het programma aanbod kunnen (terug)kijken. Welke andere zaken kan het kastje nog meer, ik kan niet zoveel bedenken… oh opnemen hoef ik niet.


Als er ooit een app zal gaan komen voor Google TV en/of Apple TV dan zal deze met tot aan zekerheid grenzende waardchijnlijkheid dezelfde functionaliteit en beeldkwaliteit bieden als de smart-TV app op de Samsung en LG televisies.\

prima toch, maken maar! Ik heb geen Samsung of LG TV, maar wellicht een beetje gelijk aan de ITV app voor iOS? Ik weet niet welke functionaliteit ik zou missen tov de set-top box...ik wil graag het programma aanbod kunnen (terug)kijken. Welke andere zaken kan het kastje nog meer, ik kan niet zoveel bedenken… oh opnemen hoef ik niet.

Lijkt mij ook een strak plan, het zou toch pijn doen, als er straks teveel klanten overstappen naar de concurrent(en), omdat deze al wel de app aanbieden middels Google tv en Apple TV. Wat nu al gaande is.


Als er ooit een app zal gaan komen voor Google TV en/of Apple TV dan zal deze met tot aan zekerheid grenzende waardchijnlijkheid dezelfde functionaliteit en beeldkwaliteit bieden als de smart-TV app op de Samsung en LG televisies.\

prima toch, maken maar! Ik heb geen Samsung of LG TV, maar wellicht een beetje gelijk aan de ITV app voor iOS? Ik weet niet welke functionaliteit ik zou missen tov de set-top box...ik wil graag het programma aanbod kunnen (terug)kijken. Welke andere zaken kan het kastje nog meer, ik kan niet zoveel bedenken… oh opnemen hoef ik niet.

De smart TV app heeft uiteraard veel overeenkomsten met de iTV app op Android en iOS maar er zijn uiteraard ook wezenlijke verschillen immers een app bedien met touch of met een afstandsbediening vereist dat nu eenmaal. Als je alleen "live" wilt kunnen kijken of terug wilt kunnen kijken dan zal je niet veel functionaliteit missen, behalve dan een paar zenders die er niet zullen zijn zoals de Duitse zenders. Wil je on-demand een film huren dan zal dat niet gaan en daarnaast is de beeldkwaliteit echt beduidend minder dan via een TV ontvanger maar ja, dat vind jij niet zo interessant.


Lijkt mij ook een strak plan, het zou toch pijn doen, als er straks teveel klanten overstappen naar de concurrent(en), omdat deze al wel de app aanbieden middels Google tv en Apple TV. Wat nu al gaande is.

Geloof je nu echt dat (veel) mensen over zullen stappen van provider vanwege het al dan niet beschikbaar zijn van een app op Google TV en/of Apple TV?

Heb je ooit al eens gevraagd naar de beeldkwaliteit van de Ziggo GO app die met 720P nog minder is dan de 1080i met hoge compressie van KPN.

Ik kan echt niet begrijpen hoe mensen een dergelijke achteruitgang accepteren puur omwille van het kunnen kijken via een Google TV of Apple TV.


Ik ben al meer dan 10 jaar klant bij KPN en heb echt nog nooit een film gehuurd :slight_smile:  We hebben genoeg alternatieven op de Apple TV / Google TV (Netflix, Amazon Prime, Disney+, Pathe Thuis, Videoland, Apple TV, Google Movie store…), welke ik niet allemaal gebruik van maak...maar keuze zat.

Die beeldkwaliteit is misschien minder, maar voor mij niet beduidend vergeleken met NLZIET bijvoorbeeld. Het is echt niet meer de treurige kwaliteit van in de beginfase hoor, prima te doen voor de meeste mensen :blush:

 

https://www.nlziet.nl/nl/blog/nlziet-verbetert-beeldkwaliteit/


Die beeldkwaliteit is misschien minder, maar voor mij niet beduidend vergeleken met NLZIET bijvoorbeeld. 

Je moet de beeldkwaliteit van de iTV en smart TV app van KPN ook niet vergelijken met die van NLZIET maar met die van de TV ontvanger. En als je daar geen enorm verschil waarneemt dan moet je je afvragen of je jouw TV ontvanger wellicht op 720P hebt staan of nog een ouderwetse HD ready televisie gebruikt want mijns inziens is het verschil in kwaliteit niet te missen.


Lijkt mij ook een strak plan, het zou toch pijn doen, als er straks teveel klanten overstappen naar de concurrent(en), omdat deze al wel de app aanbieden middels Google tv en Apple TV. Wat nu al gaande is.

Geloof je nu echt dat (veel) mensen over zullen stappen van provider vanwege het al dan niet beschikbaar zijn van een app op Google TV en/of Apple TV?

Heb je ooit al eens gevraagd naar de beeldkwaliteit van de Ziggo GO app die met 720P nog minder is dan de 1080i met hoge compressie van KPN.

Ik heb nooit gevraagd naar de beeldkwaliteit van ziggo go, omdat ik liever bij KPN blijf, echter is de beeldkwaliteit niet de enige reden om een abonnement bij KPN danwel Ziggo Go of Canal digitaal te nemen. Het gemak is anno 2021 ook van groot belang, en dat gemak biedt de Google tv. 


Ik vergelijk NLZIET met de ontvanger van KPN, die van plan ben terug te sturen. Ik heb zeker geen super nieuwe TV...gewoon een Full HD TV en ik vind het allemaal wel meevallen hoor. NLZIET is gewoon 1080p, meer heb ik niet nodig.

De bitrate zal wat lager liggen, ik stoor me er niet aan voor simpele TV programma’s als het NOS journaal en Jinek ofzo….:wink:

Ik kijk geen films, series etc via KPN.


Ik vergelijk NLZIET met de ontvanger van KPN, die van plan ben terug te sturen. Ik heb zeker geen super nieuwe TV...gewoon een Full HD TV en ik vind het allemaal wel meevallen hoor. NLZIET is gewoon 1080p, meer heb ik niet nodig.

De bitrate zal wat lager liggen, ik stoor me er niet aan voor simpele TV programma’s als het NOS journaal en Jinek ofzo….:wink:

Ik kijk geen films, series etc via KPN.

Problem solved, IPTV van KPN eruit en NLZIET erin. Iedereen even beste vrienden.


Dat gaat ook gebeuren, helaas heeft KPN wel een veel breder zenderaanbod waar ik soms wel gebruik van zou willen maken… Ik snap gewoon niet zo goed wat er tegen zou zijn zo’n app te ontwikkelen voor de doelgroep waar ik blijkbaar in val. Ze verliezen zo toch wel klanten?


...echter is de beeldkwaliteit niet de enige reden om een abonnement bij KPN danwel Ziggo Go of Canal digitaal te nemen. Het gemak is anno 2021 ook van groot belang, en dat gemak biedt de Google tv. 

Welk gemak biedt een Google TV dan wat een TV ontvanger van KPN niet biedt?

 


...echter is de beeldkwaliteit niet de enige reden om een abonnement bij KPN danwel Ziggo Go of Canal digitaal te nemen. Het gemak is anno 2021 ook van groot belang, en dat gemak biedt de Google tv. 

Welk gemak biedt een Google TV dan wat een TV ontvanger van KPN niet biedt?

 

Dit gaf ik in een eerdere reactie ook al aan:

  • het scheelt een hoop onnodig plastic
  • het scheelt het trekken van een kabel door je huis
  • of een devolo( die er voor zorgt dat de beeldkwaliteit ook minder wordt) 

ook biedt de Google tv andere apps aan zoals spotify, YouTube, Netflix, Videoland, Disney+ en zo kan ik nog wel even door gaan. 
het is gewoon een heel breed assortiment waar naar mijn mening KPN toch niet mag/kan missen?? 


Ik snap gewoon niet zo goed wat er tegen zou zijn zo’n app te ontwikkelen voor de doelgroep waar ik blijkbaar in val.

Ik heb nooit gezegd dat ik tegen het ontwikkelen van een app voor Google TV en/of Apple TV ben. Waar ik wel een tegenstander van ben is dat er geïnvesteerd wordt in iets waarvan de ROI ver weg ligt terwijl er nog legio investeringen gedaan moeten worden om de televisie beleving van miljoenen te verbeteren. Zo zou ik veel liever investeringen zin in bijvoorbeeld HD-"Glas" op 1 en dan ook voor zowel de glasvezelabonnee als de VDSL abonnee zodat iedereen van de allerbeste beeldkwaliteit kan genieten en niet alleen een glasvezelabonnee zoals ik.


Daar verschillen wij denk ik van mening en dat is helemaal ok :)
Ik denk dat het investeren is in een krimpende markt, de tijd zal het leren maar ik denk dat ze juist zullen moeten nadenken hoe ze kunnen mee blijven doen op lange termijn.

De televisie beleving van miljoenen gaat veranderen de komende jaren, Glas op 1 zal niet echt een unique selling point zijn denk ik.

Misschien is het koffiedik kijken, maar ik zie toch een andere toekomst. Je neemt een internet verbinding van een provider naar keuze en een IP TV pakket van een aanbieder naar keuze.

Beeldkwaliteit zal daarin denk ik niet de doorslaggevende factor worden, daarmee zeg ik niet dat het niet meeweegt. Het is voor de meeste mensen niet de hoofdreden om voor een aanbieder te kiezen.


...echter is de beeldkwaliteit niet de enige reden om een abonnement bij KPN danwel Ziggo Go of Canal digitaal te nemen. Het gemak is anno 2021 ook van groot belang, en dat gemak biedt de Google tv. 

Welk gemak biedt een Google TV dan wat een TV ontvanger van KPN niet biedt?

Dit gaf ik in een eerdere reactie ook al aan:

  • het scheelt een hoop onnodig plastic
  • het scheelt het trekken van een kabel door je huis
  • of een devolo( die er voor zorgt dat de beeldkwaliteit ook minder wordt) 

Wat hebben die drie punten met gemak te maken?

Daarnaast is het zo dat er meer plastic in een Apple TV zit dan in een TV ontvanger en dat de nieuwe TV ontvangers volledig van gerecycled plastic vervaardigd worden.

Tevens zal je waarschijnlijk toch wel een netwerkkabel naar de woonkamer trekken om daar optimale wifi te kunnen realiseren.

Een devolo is een apparaat die op de lijst van verboden electronica hoort te staan. 

 

ook biedt de Google tv andere apps aan zoals spotify, YouTube, Netflix, Videoland, Disney+ en zo kan ik nog wel even door gaan. 
het is gewoon een heel breed assortiment waar naar mijn mening KPN toch niet mag/kan missen?? 

Van de vijf apps die je noemt zij er drie ook beschikbaar op de TV ontvangers van KPN en zal de vierde (Disney+) binnenkort vast en zeker volgen. Alleen Spotify zal dan (nog) niet beschikbaar zijn. Maar ook daar zet ik mijn vraagtekens bij de urgentie immers het luisteren naar radio of Spotify doe je mijns inziens niet via een televise maar via een goede geluidsinstallatie. Als wij naar de radio luisteren dan staat de televisie volledig uit.