Skip to main content

Goedemorgen,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van de nieuwe Chromecast met Google TV. Het apparaatje werkt fantastisch, geen streamen meer van Youtube en Netflix via de telefoon of tablet, maar gewoon klikken met de afstandbediening van de Chromecast en kijken maar. Alleen is er geen KPN ITV app beschikbaar, althans ik kan het nergens vinden als ik zoek. De app van de collega provider (5 letters, begint met een Z) is wel beschikbaar, Net zoals NL-Ziet, Pathé, NPO / NPO plus enz enz.

Ik weet dat de nieuwe Chromecast officieel niet beschikbaar is in Nederland. Loopt KPN hierin achter? of doe ik iets fout?

Alvast dank voor de reactie / hulp.

Cijfers uit een onderzoek van al bijna twee jaar geleden
http://www.multiscope.nl/persberichten/video-on-demand-verslaat-tv.html

Ik werk niet bij een onderzoeksbureau en kan ook deze cijfers niet verifiëren, maar mij lijkt het duidelijk dat lineair TV kijken geen grote toekomst heeft. Daarmee zal ook de druk toenemen om anywhere, anytime en any device te gaan ondersteunen. 


Heb je al eens geprobeerd om de app via sideloading te installeren? Is mij wel gelukt en is ook te starten, maar ik heb (nog) geen TV van KPN. App is na installatie alleen te bereiken via Accountinstellingen>Apps>Alle apps>iTV selecteren en dan Openen.


Vandaag weer! eens gepoogd KPN-ITV te installeren op mijn “Chromecast met Google TV”. Via apkpure de laatste app (V7.2.9) gedownload, via “TV File Commander” naar de Chromecast verzonden en geïnstalleerd, daarna eenvoudig via “Sideload Launcher” te starten.

Abonnementsgegevens ingevoerd, de app startte maar ineens sprong de 1e van 4 groene informatieschermen in beeld. Wat ik ook probeerde het lukte mij niet om hier door te komen, “Overslaan” en “Volgende” reageren niet, vegen / klikken met “Android TV Remote” en USB-muis, USB-toetsenbord, niets werkte.

De app op dezelfde manier op mijn Philips 75PUS7354 TV geïnstalleerd en … met een USB muis lukte het me de vier schermen te doorlopen waarna de app normaal bruikbaar bleek!

De Chromecast aan de 75PUS7354 TV gehangen en geprobeerd zo de ITV-app op de Chromecast te gebruiken, helaas weer onmogelijk de 4 groene infoschermen te doorlopen.

Resultaat, op mijn TV binnen kan ik zowel via de Settop-box alsook via de App TV kijken maar helaas niet met mijn Chromecast in de tuin. (en rondlopen met een 75” TV is niet mijn hobby 😊)

Wie heeft een idee om mij door de 4 groene schermen heen te helpen?

Bvd en groet, Cees


Maar je kunt toch zeker wel gewoon casten naar die Chromecast met Google TV?

De iTV app is niet gemaakt voor Android TV en Google TV. Sideloaden heeft mijns inziens ook weinig zin want de bediening zal altijd te wensen overlaten (tochbediening is nu eenmaal echt iets anders dan bediening met een afstandsbediening) en of het werkt en blijft werken is ook maar de vraag.


Jazeker kan ik casten maar gebeld worden etc maakt het vaak lastig ook voor medekijkers.
Het gaat om een programma (film, journaal, serie) starten en niet zozeer om te zappen, dat is redelijk te doen met de afstandsbediening hoor. En eventueel met een muis wat bijsturen vind ik geen probleem.
Net als F1TV, dit kijk ik ook via een voor TV geprepareerde app (F1TV Player) geinstalleerd op m'n TV en Chromcast met Google TV, werkt beter en makkelijker.

Wie weet is er iemand die net als de maker van F1TV Player een app wil bouwen om KPN-ITV op je TV te kunnen installeren en deze (net als F1TV Player) via de app-stores beschikbaar te maken. 
Moet dus met (oogluikende?) toestemming van Liberty Media zijn, zou KPN dat niet (oogluikend) toestaan?
Je kunt de F1TV Player alleen gebruiken met je officiele logingegevens van F1TV zelf, niemand benadeeld dus.


Jazeker kan ik casten maar gebeld worden etc maakt het vaak lastig ook voor medekijkers.

Waarom zou gebeld worden invloed hebben, jouw telefoon speelt geen enkele rol tijdens het casten, je kunt hem probleemloos zelfs helemaal uit zetten. Een telefoontje opnemen is dan ook geen enkel probleem tijdens casten.

Ook kan je anderen toestaan om het gecaste te bedienen.

 


Oeps … das helemaal waar, nooit bij stil gestaan.
 


 

Wie heeft een idee om mij door de 4 groene schermen heen te helpen?

Bvd en groet, Cees

Hoi Cees,

Jammer dat het niet lukt, het zou een mooie service van KPN zijn als de app gewoon werkt op Google TV. Of ik er op een tablet of smartphone nu met een vinger op druk of met de afstandsbediening van Google TV zou volgens mij niet zo veel uit moeten maken in de bediening. 

Een optie wellicht is om de app op een smartphone te installeren en de schermen te doorlopen. De app zal ongetwijfeld deze gegevens bewaren in een mapje in Android. Wat als je deze gegevens nu kopieert naar eenzelfde map in de Google TV? Ben benieuwd…

Heb overigens ook problemen met de app NPOStart, die doet het slechts 1 keer en daarna crasht deze. Voorlopig op te lossen door Firefox voor Fire TV te sideloaden.


Of ik er op een tablet of smartphone nu met een vinger op druk of met de afstandsbediening van Google TV zou volgens mij niet zo veel uit moeten maken in de bediening. 

Het is wel een wereld van verschil in de manier van bedienen en vraagt toch een behoorlijk ander design om de bediening zo eenvoudig te houden dat het niet ten koste gaat van de beleving.

 

Een optie wellicht is om de app op een smartphone te installeren en de schermen te doorlopen. De app zal ongetwijfeld deze gegevens bewaren in een mapje in Android. Wat als je deze gegevens nu kopieert naar eenzelfde map in de Google TV? Ben benieuwd…

Je kunt hem, als je wilt, natuurlijk even sideloaden maar ik denk niet dat je er erg vrolijk van zult worden.


Ik mis de app op mijn chromecast (met Google tv) vooral als ik in een hotel ben, zoals nu. Streamen vanaf de telefoon werkt niet, aangezien ik met de telefoon niet op hetzelfde netwerk kom als de Chromecast. Ik zal dus altijd een eigen netwerkje op moeten zetten….. Nee, het netwerk accepteert ook niet als ik mijn telefoon als hotspot gebruik.

ik hoop ook echt dat er een oplossing komt. Als zelfs Canal Digitaal het kan …………., dan moet KPN het zeker kunnen.


De meeste wifi netwerken van hotels, bungalowparken en campings hebben STA isolation t.b.v. het beschermen van jouw apparaat en die van de andere gasten. STA isolation houdt in dat apparaten elkaar niet kunnen zien op het netwerk en dus ook geen verbinding met elkaar kunnen maken.

Ik heb op zakenreizen vaak een travelroutertje bij me die ik verbind met de wifi van het hotel.

Mijn tablet en chromecast zijn verbonden de wifi van dat travelroutertje en dan werkt het prima.

Zie ook dit bericht.


Wjb, hartelijk dank voor je reactie. Ik ken de optie en heb thuis ook wel een dergelijke oplossing in de kast liggen, maar bij de nieuwe Chromecast is het zo gemakkelijk om via de appjes te kijken, zoals nlziet, canaldigitaal etc. Ik denk/vind dat de techniek zoveel veranderd is, waardoor hulpmiddelen overbodig moeten zijn.

Maar tijdens mijn volgende hotel verblijf probeer ik wel aan een routertje, tenzij KPN een appje heeft :-)


Wjb, hartelijk dank voor je reactie. Ik ken de optie en heb thuis ook wel een dergelijke oplossing in de kast liggen, maar bij de nieuwe Chromecast is het zo gemakkelijk om via de appjes te kijken, zoals nlziet, canaldigitaal etc. Ik denk/vind dat de techniek zoveel veranderd is, waardoor hulpmiddelen overbodig moeten zijn.

Maar tijdens mijn volgende hotel verblijf probeer ik wel aan een routertje, tenzij KPN een appje heeft :-)

Er zijn voorlopig geen iTV appje komen voor Google TV.


Uiteraard een geld kwestie dit..... als iedereen zonder KPN kastje naar live tv kan kijken vangen ze geen 5 euro meer voor een extra decoder. 

In vergelijking tot de woonkamer waar een hoge kwaliteit gewenst is, zal in de meeste huishoudens op de slaapkamers SD/HD tv voldoende zijn.

Op dit moment heb ik 4 decoders en betaal dus 10 euro per maand extra. Met de aankoop van 2 Chromecasts met Google TV (inclusief KPN iTV ondersteuning) zou ik binnen een jaar al weer het aankoopbedrag hebben terugverdiend.

Ziggo ondersteund dit overigens wel, al dien je wel verbonden te zijn met een Ziggo internetverbinding.

 


Er is geen iTV app voor Android TV en dus ook niet voor de nieuwe Chromecast met "Google TV". KPN biedt de iTV app alleen aan op telefoons en tablets. Je mist dus niets.

 

Aangezien deze informatie bijna een jaar oud is: Wat is de actuele status?

Is het inmiddels mogelijk om de KPN iTV app te installeren op de Chromecast met afstandsbediening en zo ja, werkt dat goed?


Inmiddels al 2 decoders op de slaapkamer vervangen voor de nieuwe chromecast met Google TV en afstandsbediening. Werkt uitstekend met de KPN ITV app en chromecast zo weer terugverdiend. Geen 5 euro per decoder per maand meer voor mij :)

 

Daarnaast uiteraard Netflix, Videoland, Disney+, Discovery+ en Spotify beschikbaar op de chromecast.


Top!
Dank je voor de snelle reactie :thumbsup_tone2: