Skip to main content

We willen TV kijken aan boord van onze boot.

De smart tv aan boord werkt via de mobile hotspot van mijn smartphone met Telford/KPN abonnement. Een aantal apps zijn al geinstalleerd en werken dan normaal.

Wanneer ik probeer de KPN iTV app te installeren met abonnementsnummer en pincode werkt dit niet. 

Wanneer ik precies hetzelfde probeer op mijn chromebook werkt het wel.

Streamen vanaf de smartphone werkt, maar dan is de bediening van zenders op het scherm van de smartphone maar behelpen. ook kun je bijvoorbeeld het geluid vande tv niet regelen met de smartphone

De iTV app op een smart-TV is alleen te gebruiken op het thuisnetwerk en niet elders.

Wel vermoed ik dat de iTV app op een televisie ook te gebruiken is als de televisie via een VPN verbinding met het thuisnetwerk communiceert.


Thuis via de wifi van KPN werkt de tv wel, op de boot via de KPN 4G verbinding niet.

En waarom werkt op de boot KPN iTV via 4G op mijn Chromebook wel?


En waarom werkt op de boot KPN iTV via 4G op mijn Chromebook wel?

KPN biedt de app in een televisie aan als alternatief voor een decoder; thuis dus. Gebruik via een ander IP is geblokkeerd. Daar heeft KPN voor gekozen. Waarschijnlijk mede omdat men anders een abonnement (te veel) gaat delen met kennissen/familie.

Maar…. als je de browser van die tv gebruikt en dan naar http://tv.kpn.com gaat zou het wel moeten werken als je niet thuis bent.:wink:

Anders zou je altijd nog een chromecast kunnen gebruiken via je Hotspot.


PeterG schreef:

Maar…. als je de browser van die tv gebruikt en dan naar http://tv.kpn.com gaat zou het wel moeten werken als je niet thuis bent.:wink:

Maar dan is de bediening echt rampzalig.

 

PeterG schreef:

Anders zou je altijd nog een chromecast kunnen gebruiken via je Hotspot.

Of de ingebouwde chromecast van een Android TV.

 

Ik zal binnenkort eens testen of ik vanaf mijn Android televisie een VPN verbinding kan opzetten met de OpenVPN server op mijn Synology NAS thuis.

Als dat lukt dan is dat dus ook buitenshuis mogelijk en werkt dat ook via 4G.

 

Houdt er overigens wel rekening mee dat het verbruik van de iTV app op een smart-TV ongeveer 3GB per uur is en dat je dit dus eigenlijk alleen binnen Nederland met een onbeperkt data abonnement moet doen.


 

Ik zal binnenkort eens testen of ik vanaf mijn Android televisie een VPN verbinding kan opzetten met de OpenVPN server op mijn Synology NAS thuis.

Als dat lukt dan is dat dus ook buitenshuis mogelijk en werkt dat ook via 4G.

Ik ben benieuwd of dit je ooit gelukt is. Zelf gebruik ik LG WebOS 5.0 met de KPN iTV app waarbij o.b.v. policy based routing de volgende IP-reeks: 195.121.64.0/18 via een WireGuard tunnel naar mijn thuisnetwerk wordt gerouteerd. Helaas loopt de app vast. Dit geldt niet voor andere apps waarvoor ik het verkeer ook via WireGuard routeer.


 

Ik zal binnenkort eens testen of ik vanaf mijn Android televisie een VPN verbinding kan opzetten met de OpenVPN server op mijn Synology NAS thuis.

Als dat lukt dan is dat dus ook buitenshuis mogelijk en werkt dat ook via 4G.

Ik ben benieuwd of dit je ooit gelukt is. Zelf gebruik ik LG WebOS 5.0 met de KPN iTV app waarbij o.b.v. policy based routing de volgende IP-reeks: 195.121.64.0/18 via een WireGuard tunnel naar mijn thuisnetwerk wordt gerouteerd. Helaas loopt de app vast. Dit geldt niet voor andere apps waarvoor ik het verkeer ook via WireGuard routeer.

Ja, dat is gelukt. Ik routeer daarbij alle verkeer via de OpenVPN tunnel naar mijn thuisnetwerk en geef aan dat de OpenVPN tunnel alleen gebruikt wordt door de smart-TV app.


Ik gebruik een Chromecast V2 en een kleine TPlink Wrt802N mobiele router in hotspot mode en dan kun je via 4G kijken op elke tv met HDMI aansluiting. Op mijn Iphone heb ik de KPN itv app geïnstalleerd.


 

Ik zal binnenkort eens testen of ik vanaf mijn Android televisie een VPN verbinding kan opzetten met de OpenVPN server op mijn Synology NAS thuis.

Als dat lukt dan is dat dus ook buitenshuis mogelijk en werkt dat ook via 4G.

Ik ben benieuwd of dit je ooit gelukt is. Zelf gebruik ik LG WebOS 5.0 met de KPN iTV app waarbij o.b.v. policy based routing de volgende IP-reeks: 195.121.64.0/18 via een WireGuard tunnel naar mijn thuisnetwerk wordt gerouteerd. Helaas loopt de app vast. Dit geldt niet voor andere apps waarvoor ik het verkeer ook via WireGuard routeer.

Ja, dat is gelukt. Ik routeer daarbij alle verkeer via de OpenVPN tunnel naar mijn thuisnetwerk en geef aan dat de OpenVPN tunnel alleen gebruikt wordt door de smart-TV app.

 

Bedankt voor je reactie. Wanneer ik al het verkeer routeer loopt de hele app vast. Ik zal eens kijken of ik met de debug functie kan kijken waarop de app vastloopt.


Wanneer ik al het verkeer routeer loopt de hele app vast.

Kan je via die Wirequard VPN verbinding wel "terug naar Internet"?

Met veel VPN toepassingen kan je standaard alleen het netwerk achter de VPN server benaderen en niet een "u-turn" maken terug naar Internet. Ik ken Wireguard verder niet maar zou zoiets het geval kunnen zijn?


 

Ik zal binnenkort eens testen of ik vanaf mijn Android televisie een VPN verbinding kan opzetten met de OpenVPN server op mijn Synology NAS thuis.

Als dat lukt dan is dat dus ook buitenshuis mogelijk en werkt dat ook via 4G.

Ik ben benieuwd of dit je ooit gelukt is. Zelf gebruik ik LG WebOS 5.0 met de KPN iTV app waarbij o.b.v. policy based routing de volgende IP-reeks: 195.121.64.0/18 via een WireGuard tunnel naar mijn thuisnetwerk wordt gerouteerd. Helaas loopt de app vast. Dit geldt niet voor andere apps waarvoor ik het verkeer ook via WireGuard routeer.

Ja, dat is gelukt. Ik routeer daarbij alle verkeer via de OpenVPN tunnel naar mijn thuisnetwerk en geef aan dat de OpenVPN tunnel alleen gebruikt wordt door de smart-TV app.

wjb, is het bruikbaar, qua latency? Bediening wel goed? goed te zien en bekijken?

En, waar gebruik je dit? Ik wil het op een boot doen..


wjb, is het bruikbaar, qua latency? Bediening wel goed? goed te zien en bekijken?

En, waar gebruik je dit? Ik wil het op een boot doen..

Ik heb dit i.c.m. een Chromecast veel gedaan vanuit hotels en dat werkte vrijwel altijd goed. De vereiste bandbreedte is voor de smart-TV app gelijk aan die van kijken via een Chromecast dus dat is vergelijkbaar. Mijn dochter kijkt nog weleens op haar telefoon of tablet via wifi vanuit Zuid Afrika naar opnames en ook dat lukt al treden daar soms wat haperingen op. Helaas laat de buffering van de app nog wel wat te wensen over waardoor de kans op haperingen groter is dan bijvoorbeeld bij Netflix die blijkbaar een grotere buffer hanteert om haperingen in de communicatie beter te ondervangen. 

Wij hebben thuis een 200Mbps glasvezel aansluiting en daar zal dus geen vertraging optreden. 

Via 4G kijk ik nooit televisie omdat mijn databundel daarmee na vier uur kijken volledig verbrand zou zijn maar met een unlimited bundel zou het moeten kunnen werken.

De bediening en beeldkwaliteit zijn hetzelfde als via de app thuis zonder VPN verbinding.


 

Ik zal binnenkort eens testen of ik vanaf mijn Android televisie een VPN verbinding kan opzetten met de OpenVPN server op mijn Synology NAS thuis.

Als dat lukt dan is dat dus ook buitenshuis mogelijk en werkt dat ook via 4G.

Ik ben benieuwd of dit je ooit gelukt is. Zelf gebruik ik LG WebOS 5.0 met de KPN iTV app waarbij o.b.v. policy based routing de volgende IP-reeks: 195.121.64.0/18 via een WireGuard tunnel naar mijn thuisnetwerk wordt gerouteerd. Helaas loopt de app vast. Dit geldt niet voor andere apps waarvoor ik het verkeer ook via WireGuard routeer.

Ja, dat is gelukt. Ik routeer daarbij alle verkeer via de OpenVPN tunnel naar mijn thuisnetwerk en geef aan dat de OpenVPN tunnel alleen gebruikt wordt door de smart-TV app.

 

Bedankt voor je reactie. Wanneer ik al het verkeer routeer loopt de hele app vast. Ik zal eens kijken of ik met de debug functie kan kijken waarop de app vastloopt.

Het lag aan de MTU die de client (LG WebOS) gebruikt (1500). De WireGuard tunnel hanteert een andere MTU waarde (1420). Normaliter wordt dit door de WireGuard client gecorrigeerd maar omdat de tunnelsoftware op mijn router draait werd dit niet automagisch door de “clients” in het VLAN overgenomen. Met een firewall “modify” instelling heb ik voor het betreffende VLAN een “tcp-mss” gezet (1420 - 40). Nu lijkt het ook perfect voor tv.kpn.com te werken 😊


Nu lijkt het ook perfect voor tv.kpn.com te werken 😊

Dus je kunt nu buitenshuis de smart-TV app op jouw LG televisie gebruiken?


Nu lijkt het ook perfect voor tv.kpn.com te werken 😊

Dus je kunt nu buitenshuis de smart-TV app op jouw LG televisie gebruiken?

Jazeker!


Nu lijkt het ook perfect voor tv.kpn.com te werken 😊

Dus je kunt nu buitenshuis de smart-TV app op jouw LG televisie gebruiken?

Jazeker!

Mooi.